abonnement Unibet Coolblue
pi_170685894
De standaard speakers van een mini zijn niet echt geweldig, maar de radio blijkbaar ook niet.

Nu wil ik beginnen met de speakers te vervangen, mogelijk later ooit de radio. Maar ik heb hier al jaren niets meer mee gedaan dus mijn kennis is vervaagt en verouderd.

In de mini zit standaard een 13mm woofer met losse tweeter in de deur en een 6x9 achterin.

Nu kan je adapters kopen voor een 16.5 in de deur.

Ik heb nu in gedachte om een JBL ombouw te doen :
Voor in de deur JBL GTO609c
Achter de JBL GTO 939

Maar nu zit ik met 3 vragen:
De jbl speakers zijn 3ohm, normaal is alles 4ohm. Wat is hier het nadeel/voordeel van?

Ik kan ook een goedkopere 2weg speaker voor zetten en de losse tweeter laten vervallen. Lijkt me niet slim of wel?

Zijn er mogelijk nog betere setjes onder de 250 euro?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 4 mei 2017 @ 18:04:58 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170686680
Andersom beginnen... pak een goede HU, misschien kun je je dan de rest besparen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170688754
Het probleem van de HU is dat deze perfect in het 'klassiek' interieur past, verbonden is met de cd-wisselaar en bediening op het stuur. Vandaar dat ik die eigenlijk nog niet wil verwisselen als het niet hoeft.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 4 mei 2017 @ 19:47:47 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170688857
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:43 schreef boegschroef het volgende:
Het probleem van de HU is dat deze perfect in het 'klassiek' interieur past, verbonden is met de cd-wisselaar en bediening op het stuur. Vandaar dat ik die eigenlijk nog niet wil verwisselen als het niet hoeft.
Ok, ik ga het nog een keertje roepen: Goed geluid begint bij de basis, de HU. Als je HU bagger is, kun je er gouden speakertjes aan hangen, maar dan komt er gewoon bagger uit je gouden speakertjes :P ;)
IK VIND het doodzonde om achterstevoren een geluidsinstallatie aan te passen..

Wat heb je er voor HU in zitten nu?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170691276
Het is de orginele 'boost' radio/mp3.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_170693871
Ik blijf de speakers van Hertz nog steeds heel aardig vinden, vooral de goedkopere modellen bieden veel speaker voor het geld.

En OEM radio's zijn niet heel slecht meer tegenwoordig.
.
pi_170696610
Tja het is maar hoe audiofiel je bent. Er zijn diverse equalizers op de markt die het geluid van je headunit aardig kunnen verbeteren. Rockford Fosgate weet ik nog die had de 360. Behield je toch je OEM radio maar daarachter een high end sound processor waar je dan meteen een versterker en goed stel speakers op aan kon sluiten. Maar dan praat je over een heel ander niveau dan even speakers upgraden.

Betere speakers heeft in dit geval weinig zin zonder versterker. Die standaard radio heeft waarschijnlijk een nominaal vermogen van 4x12 watt ofzo (vergis je niet ook een Pioneer 4x55w mosfet komt niet ver boven 4x20w nominaal) en dat is gewoon te weinig. Ga je er zwaardere speakers aan hangen dan raakt de headunit alleen nog maar verder underpowered.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 18:02:49 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170886071
Is het nog wat geworden?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170890342
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik zit ook te twijfelen over de jbl vanwege de 3 ohm.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 12 mei 2017 @ 21:55:33 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170891771
3 ohm betekent dat je radio een hoger uitgangsvermogen krijgt.. kan voordelig zijn.. kan ook je radio slopen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 19 mei 2017 @ 05:25:46 #11
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_171044685
Standaard audio in een mini is niet om over naar huis te schrijven -of het ligt aan mijn R56-. Vervanging van de speakers schijnt nogal een werkje te zijn maar dat lijkt me voor de gemiddelde huis- tuin en keuken klusser geen probleem.
pi_171045450
Ondanks dat ik heel graag de jbl had vanwege de prijs/kwaliteit verhouding zorgen mijn twijfels over de 3ohm voor de doorslag. Ik ga op zoek naar een ander setje.
kandidaten zijn kenwood, polk en kicker.

Het is inderdaad veel werk, achter moet alles eruit, achterbank, panelen enz, voor is het lastig omdat de tweeter nooit in 1 keer zal passen.
Maar daar ben ik allemaal niet zo bang voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 19-05-2017 08:57:24 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_171046054
quote:
14s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ok, ik ga het nog een keertje roepen: Goed geluid begint bij de basis, de HU. Als je HU bagger is, kun je er gouden speakertjes aan hangen, maar dan komt er gewoon bagger uit je gouden speakertjes :P ;)
IK VIND het doodzonde om achterstevoren een geluidsinstallatie aan te passen..

Wat heb je er voor HU in zitten nu?
Toch nog even een vraag waar ik op internet niet zo even een antwoord vind.
Als ik nu een goede versterker aansluit op de huidige HU, gaat dit helpen zoals bijvoorbeeld een JBL club 704.
Of ben ik mezelf dan voor de gek aan het houden. Ik wil gewoon heel graag de orginele looks houden :(
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_171047110
Nee hoor helpt goed, zelfs als je via hi-level op de headunit aansluit. Niet ideaal, maar klinkt wel beter.

Tenzij je headunit echt bagger is, maar dat geloof ik niet bij BMW.
.
pi_171052102
Daar zeg je weer wat, de radio heeft natuurlijk geen RCA :(

Keuze:
1. aansluiten via de hi-level
2. kabel (adapter) kopen (50 euro) voor RCA
3. losse line-RCA converters.

ik denk dat 2 en 3 uiteindelijk hetzelfde zijn en bij een factory radio geen zin hebben klopt dat? Volgensmij doet de versterker namelijk hetzelfde als ik gewoon de speaker kabels gebruik?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_171053700
En je moet speakerkabel's weer naar voor trekken. De voordelen worden wel steeds kleiner in verhouding met het werk.
.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 17:05:04 #17
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_171055682
Maar het zal aan mij liggen, wat voor Mini?
Ik heb recent een update gedaan aan mn BMW, daar zit nu Harman Kardon in, met DSP versterker. Dat was ansich niet zo'n hele dure maar wel hele fijne upgrade. Mijn radio heeft ook een RCA, maar wel een MOST, waardoor het aansluiten van de versterker zonder moeite ging.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 20:01:57 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171059415
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 09:34 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Toch nog even een vraag waar ik op internet niet zo even een antwoord vind.
Als ik nu een goede versterker aansluit op de huidige HU, gaat dit helpen zoals bijvoorbeeld een JBL club 704.
Of ben ik mezelf dan voor de gek aan het houden. Ik wil gewoon heel graag de orginele looks houden :(
Als je poep in een versterker stopt, krijg je gewoon harde poep.

Een versterker maakt geen mooi geluid van herrie.. die maakt er dan gewoon hardere herrie van..

Een lelijk wijf wordt ook niet mooier als je er naar kijkt met een verrekijker toch?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 19 mei 2017 @ 22:14:48 #19
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_171062828
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je poep in een versterker stopt, krijg je gewoon harde poep.

Een versterker maakt geen mooi geluid van herrie.. die maakt er dan gewoon hardere herrie van..

Een lelijk wijf wordt ook niet mooier als je er naar kijkt met een verrekijker toch?
Nee maar een knap meisje wordt wel nog knapper met een snapchat filter, om in pseudowetenschappelijke termen te blijven hangen.
Als die HU gewoon een acceptabel Hi-level signaal heeft kan je daar ook wel wat mee.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 22:37:46 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171063342
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:14 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Nee maar een knap meisje wordt wel nog knapper met een snapchat filter, om in pseudowetenschappelijke termen te blijven hangen.
Als die HU gewoon een acceptabel Hi-level signaal heeft kan je daar ook wel wat mee.
Klopt.. verschil is dan dus dat de básis al goed is.. de HU dus. ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 19 mei 2017 @ 22:46:43 #21
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_171063544
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:37 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Klopt.. verschil is dan dus dat de básis al goed is.. de HU dus. ;)
Lijkt me in een mini toch niet super verschrikkelijk? Misschien valt het mee :')

Niet zo erg als in een dacia ofzo..
  vrijdag 19 mei 2017 @ 22:48:41 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171063590
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:46 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Lijkt me in een mini toch niet super verschrikkelijk? Misschien valt het mee :')

Niet zo erg als in een dacia ofzo..
Geen idee, TS wil het verbeteren, ik niet.. Ik zeg alleen dat als je wilt verbeteren, dat je moet beginnen met een goede HU, want als die baggergeluid levert, zal een gouden versterker van 10k alleen maar hardere bagger opleveren..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_171064086
Met een sound processor er tussen kan het nog wel wat worden. Dus zo'n rf 360 of iets soortgelijks. Mosconi heeft ook mooie oplossingen voor bmw.
pi_171064538
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 22:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Geen idee, TS wil het verbeteren, ik niet.. Ik zeg alleen dat als je wilt verbeteren, dat je moet beginnen met een goede HU, want als die baggergeluid levert, zal een gouden versterker van 10k alleen maar hardere bagger opleveren..
Zeker de Duitse merken hebben vaak een oem unit van Becker, Vdo of Blaupunkt erin zitten, echt geen troep. Misschien niet vergelijkbaar met een dure Alpine of Pioneer, maaar wel goed,
.
pi_171065259
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 23:23 schreef Fer het volgende:

[..]

Zeker de Duitse merken hebben vaak een oem unit van Becker, Vdo of Blaupunkt erin zitten, echt geen troep. Misschien niet vergelijkbaar met een dure Alpine of Pioneer, maaar wel goed,
De radio in een mini komt van Alpine, dit staat er zelfs achterop.
De hoeveelheid werk maakt me niet uit, een versterker onder de bijrijders stoel maken, nieuwe boxjes voor en achter gaat wel lukken in een dag.
Ik ga er eens een nachtje over slapen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')