abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219748074
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:28 schreef r_one het volgende:

[..]
^O^

Ga je ook nog RAID6 uitleggen :P ?
Ik was al bezig :D
pi_219748081
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik was al bezig :D
:D _O-
pi_219748083
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:31 schreef r_one het volgende:

[..]
:D _O-
Heb m'n 2x 1TB NVMe cache schijven dit weekend uit m'n Synology geplukt _O-
In de functie van back-up doel heeft die cache toch weinig zin (overhead van de back-up software beperkt de banbreedte toch) en SSD's zijn zo duur dat ik ze liever in een systeempje stop dan dat ze daar hun tijd aan het verdoen zijn.

Draai alles hier in het netwerk 10Gbit maar tijdens een back-up kom je niet in de buurt van dat soort snelheden.
Maar daardoor hou ik wel bandbreedte over om nog een film te kijken vanaf de NAS :P
pi_219748088
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb m'n 2x 1TB NVMe cache schijven uit m'n Synology geplukt _O-
In de functie van back-up doel heeft die cache toch weinig zin (overhead van de back-up software beperkt de banbreedte toch) en SSD's zijn zo duur dat ik ze liever in een systeempje stop dan dat ze daar hun tijd aan het verdoen zijn.
Gebruik je die NAS dan alléén maar voor Backup doel?
pi_219748089
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:34 schreef r_one het volgende:

[..]
Gebruik je die NAS dan alléén maar voor Backup doel?
Ja, die QNAP met 12 schijven en de "oude" DS1821+ gebruik ik als back-up doel.
Moet ook zo'n 140TB aan data kwijt en nog wat versiebeheer, ook van VM's.

Heb nog 1 DS1821+ offline staan als reserve, daar zitten nog 12TB schijven in (ook HGST).
Die schijven zal ik binnenkort eens allemaal testen en secure wissen op m'n testbank, die kunnen dan weer op de plank. Ze hebben 40.500 uren ervaring ongeveer.
pi_219748092
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
140TB aan data
Host jij een datacenter ofzo? :D

Of ...



[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2026 23:38:37 ]
pi_219748102
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:36 schreef r_one het volgende:

[..]
Host jij een datacenter ofzo? :D
Neuh, gewoon wat fotografie / film (veel RAW) en verzamel oude software, muziek, films en series.
Dat telt gek genoeg op blijkbaar.

Nog even gecontroleerd wat ik zei: originele data is 111TB en data in back-up 140TB ongeveer, dus er is wat aan versies.

Schijfjes:

pi_219748111
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Neuh, gewoon wat fotografie / film (veel RAW) en verzamel oude software, muziek, films en series.
Dat telt gek genoeg op blijkbaar.

[ afbeelding ]
Dan nog ... 140 111 TB.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2026 23:43:47 ]
pi_219748118
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:43 schreef r_one het volgende:

[..]
Dan nog ... 140 111 TB.
Alle F1 races van 1978 tot en met 2024 bijvoorbeeld :D

pi_219748126
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alle F1 races van 1978 tot en met 2024 bijvoorbeeld :D
Tja, da's ook een hobby :D :')

Maar nog steeds maar 5TB

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2026 23:46:08 ]
pi_219748133
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:45 schreef r_one het volgende:

[..]
Tja, da's ook een hobby :D :')

Maar nog steeds maar 5TB
En 8,47TB aan muziek (FLAC en MP3) :+

Mocht de server bij Spotify ooit crashen dan kunnen ze me bellen.
pi_219748148
Maar goed, het ging om Chandler z'n RAID.

Als je die zin zo aan iemand voorleest zonder context dan klinkt dat wat vaag.
pi_219748150
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En 8,47TB aan muziek (FLAC en MP3) :+

Mocht de server bij Spotify ooit crashen dan kunnen ze me bellen.
Ik zal het doorgeven aan m'n vrouw ^O^
pi_219748154
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar goed, het ging om Chandler z'n RAID.

Als je die zin zo aan iemand voorleest zonder context dan klinkt dat wat vaag.
Of eigenlijk om de bottleneck die z'n throughput killt.
pi_219748156
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:51 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik zal het doorgeven aan m'n vrouw ^O^
Die werkt voor Spotify? Of ook muziekliefhebber? :P
pi_219748161
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:52 schreef r_one het volgende:

[..]
Of eigenlijk om de bottleneck die z'n throughput killt.
Andere netwerkkabel (NAS naar switch) zou nog een optie kunnen zijn.

Weet ook niet hoe hij de NAS benadert, als dat via een PC of laptop via WiFi is dan kunnen de resultaten ook wat variëren.
pi_219748166
Voor wat betreft m'n relatief trage back-up: de overhead op Rsync of de back-up software die dat protocol gebruikt is blijkbaar zo groot dat van 1 naar 10Gbit geen snelheidsverschil opleverde. Daarom laat ik de back-up ook nog maar 2x per week draaien.

Maar het uitlezen of naar shares wegschrijven gaat wel een stuk rapper, uiteraard.
pi_219748173
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die werkt voor Spotify? Of ook muziekliefhebber? :P
Geen van beide. Wist niks beters te verzinnen :')
pi_219748179
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Andere netwerkkabel (NAS naar switch) zou nog een optie kunnen zijn.

Weet ook niet hoe hij de NAS benadert, als dat via een PC of laptop via WiFi is dan kunnen de resultaten ook wat variëren.
Nou exact dat.

Of hoge processorload van z'n PC.
pi_219748889
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In een NAS met 2 schijven kan je alleen een RAID1 opzetten als je beide schijven gespiegeld hebt draaien.

En zoals r_one al zegt vormen die samen één volume, waar je weer shares op kan aanmaken.

Wat je naar de NAS schrijft komt dan op beide schijven, exact hetzelfde. Er mag er dan 1 stuk gaan en de boel blijft doordraaien.

In een NAS met 3 schijven zou je in theorie inderdaad een RAID1 kunnen opzetten en de 3e schijf nog ergens anders voor gebruiken, al is het logischer om dan alle 3 in RAID5 te zetten, je hebt dan ook 1 spare dus er mag 1 willekeurige kapot gaan zonder dataverlies.

Als het is om wat mee te prutsen en de data is niet belangrijk dan maakt het niet zoveel uit natuurlijk.
Gaan uitleggen hoe RAID werkt... ;)

Ik doe het met 2 x 3TB, is ruim voldoende. Dan staan al mijn foto's en muziek erop (ben nog bezig met cd's rippen, rukwerk).
pi_219753167
Nou Heren ;-) bij mijn NAS de DS214+ staat toch echt RAID 1 :@

Opslagbeheer -> Opslag -> Opslagpool 1

Gegevens:
RAID-type: RAID 1 (Met gegevensbescherming)

Dus ja, maar goed.

Maar ik denk dat m'n laptop de bottleneck is, vreemd genoeg.
Ik kan opeens niet meer uppen dan 3-4mb per seconde.

Straks even alle laatste drivers installeren. Keep you posted! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219753255
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:10 schreef Chandler het volgende:
Nou Heren ;-) bij mijn NAS de DS214+ staat toch echt RAID 1 :@

Opslagbeheer -> Opslag -> Opslagpool 1

Gegevens:
RAID-type: RAID 1 (Met gegevensbescherming)

Dus ja, maar goed.
Zoals je het omschreef klonk het niet als RAID1.
Bedoel je misschien dat je shares (gedeelde mappen) hebt aangemaakt met "data" en "back-up"?

quote:
Maar ik denk dat m'n laptop de bottleneck is, vreemd genoeg.
Ik kan opeens niet meer uppen dan 3-4mb per seconde.

Straks even alle laatste drivers installeren. Keep you posted! :)
Is je laptop verbonden met een netwerkkabel? Of via WiFi?
pi_219753260
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:10 schreef Chandler het volgende:
Nou Heren ;-) bij mijn NAS de DS214+ staat toch echt RAID 1 :@

Opslagbeheer -> Opslag -> Opslagpool 1

Gegevens:
RAID-type: RAID 1 (Met gegevensbescherming)

Dus ja, maar goed.
Dat kan ^O^

(maar dan heb je dus geen 'data' disk en 'backup' disk ;) )
quote:
Maar ik denk dat m'n laptop de bottleneck is, vreemd genoeg.
Ik kan opeens niet meer uppen dan 3-4mb per seconde.

Straks even alle laatste drivers installeren. Keep you posted! :)
Dat was een voor de hand liggende optie: de 'bron' van het kopieerproces.

Ik neem aan dat je verbindt via WiFi?
pi_219753637
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals je het omschreef klonk het niet als RAID1.
Bedoel je misschien dat je shares (gedeelde mappen) hebt aangemaakt met "data" en "back-up"?
[..]
Is je laptop verbonden met een netwerkkabel? Of via WiFi?
Nee beide niet ;-)

Wel DEV :P

quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:24 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat kan ^O^

(maar dan heb je dus geen 'data' disk en 'backup' disk ;) )
[..]
Dat was een voor de hand liggende optie: de 'bron' van het kopieerproces.

Ik neem aan dat je verbindt via WiFi?
En Yes! Maar gewoon op 5GHZ dus zou met gemak vele tientallen mb's per seconde moeten. Al zegt hij 433Mbps.. (55,38 MB/s) en eerst kopieerde hij ook met 20mb p/s+ maar nu niet meer.

Kan ook de kabel zijn naar de nas, maar dat zou ik vreemd vinden. We gaan het vanavond testen, eerst nog even wat andere dingen doen en dan op naar de volgende poging! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219753681
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:51 schreef Chandler het volgende:

[..]
Nee beide niet ;-)

Wel DEV :P
[..]
En Yes! Maar gewoon op 5GHZ dus zou met gemak vele tientallen mb's per seconde moeten. Al zegt hij 433Mbps.. (55,38 MB/s) en eerst kopieerde hij ook met 20mb p/s+ maar nu niet meer.

Kan ook de kabel zijn naar de nas, maar dat zou ik vreemd vinden. We gaan het vanavond testen, eerst nog even wat andere dingen doen en dan op naar de volgende poging! :Y
Probeer WiFi even te omzeilen met een kabel van laptop naar switch / router.
Dan heb je dat uitgesloten, ongeacht het resultaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')