Misschien is dat de oplossing iddquote:Op woensdag 26 november 2025 11:54 schreef jogy het volgende:
Maar ik gooi mijn jellyfin wel over naar mijn linux bakje ipv synology. Heeft toch iets meer kracht.
Ja zal idd wel, kan ik mijn nas weer andere dingetjes laten doen.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:07 schreef Houniet het volgende:
[..]
Misschien is dat de oplossing idd.
Heb ik ook gedaan. Heb een low power home server op basis van een Intel N100, die doet het prima met de igfx. Alle hw acceleratie die ik nodig heb voor Jellyfin.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:54 schreef jogy het volgende:
Maar ik gooi mijn jellyfin wel over naar mijn linux bakje ipv synology. Heeft toch iets meer kracht.
Ik kijk het direct op de tv die kan niets aan, vermoedelijk doet jouw apple tv het voor je? Dus in dit geval neemt mijn linux bakje die taak over.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:47 schreef Gunner het volgende:
Klinkt misschien heel dom hoor, maar waar heb je die hardware accelleratie voor nodig?
Ik serveer MKV's gewoon via SMB op m'n Apple TV via Infuse, en voorheen gewoon met DNLA
Ik denk het niet. Voorheen deed ik het via een LG tv via dnla. Nu via smb protocol. Wat Windows ook doet met file sharing. Domweg de file aanbieden.quote:Op donderdag 27 november 2025 20:43 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik kijk het direct op de tv die kan niets aan, vermoedelijk doet jouw apple tv het voor je? Dus in dit geval neemt mijn linux bakje die taak over.
Dan heb ik ook geen idee, ik weet alleen dat jellyfin het soms net niet lekker aan kan en dan kan videos station het wel aan dat vond ik wel fijn. Maar nu moet er dus voor zorgen dat jellyfin het altijd goed gaan doen voor ik mijn synology update. Hoe videostation het voor elkaar kreeg weet ik niet.quote:Op donderdag 27 november 2025 20:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Voorheen deed ik het via een LG tv via dnla. Nu via smb protocol. Wat Windows ook doet met file sharing. Domweg de file aanbieden.
Heb nog een (backup) RS2414RP+ over maar da's voor jou overkill denk ik.quote:Op maandag 22 december 2025 09:48 schreef Chandler het volgende:
Iemand die toevallig nog een (oude) NAS heeft liggen en deze wel voor een leuk klein bedrag kwijt wil? Wil zelf eens gaan spelen met NAS en heb niet echt grote wensen.
- Opslag zoals dropbox/onedrive
- 2 schijven, 1 voor opslag 1 voor backup of extra backup middels usb mogelijk.
Leuk als het kan:
- Webserver draaien
- Streamen naar tv/soundbar
Meer wensen heb ik niet!
Ik sta iig open om te leren en iets wat meer dan een paar tientjes te investeren.quote:Op maandag 22 december 2025 12:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Heb nog een (backup) RS2414RP+ over maar da's voor jou overkill denk ik.
Komend jaar komt m'n DS716+ vrij, da's een 2-bay (met disks in RAID1)
Weet niet wat jij een leuk klein bedrag vindt maar beide gaan niet voor een paar tientjes weg.
Webserver kan prima, geen probleem voor een Synology. Kunst is wel je router (port forwarding) en DNS records (indien eigen domeinnaam) enzo goed in te stellen.
Waar gaat je interesse naar uit? De 12-bay RS2414+RP of de 2-bay DS716+II?quote:Op maandag 22 december 2025 20:07 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik sta iig open om te leren en iets wat meer dan een paar tientjes te investeren.
Dus kom vooral met een leuk voorstel.
De DS716+II want die andere kan ik niet echt kwijtquote:Op maandag 22 december 2025 22:01 schreef r_one het volgende:
Waar gaat je interesse naar uit? De 12-bay RS2414+RP of de 2-bay DS716+II?
De eerste is per direct beschikbaar, de laatste zul je geduld moeten hebben tot ik 'm gemigreerd heb.
Ik wilde eigenlijk wachten op de opvolger van de RS822+ maar daar is tot nog toe nog niks van bekend. Vaak worden nieuwe modellen ergens april-juni aangekondigd.quote:Op maandag 22 december 2025 22:18 schreef Chandler het volgende:
[..]
De DS716+II want die andere kan ik niet echt kwijten ik heb geduld hoor, al is de vraag wanneer je van plan bent om te migreren! Als dat volgend jaar september is, is dat ook zo wat...
![]()
Je zou eens alle toegevoegde services kunnen uitzetten en kijken of het dan beter gaat.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:47 schreef Chandler het volgende:
Peepz, ik heb onlangs een DS214+ gekocht voor wel 4 tientjes... en van een vriend wel 4x 4tb schijven gekregen (3.6 tb) en daarvan dus 2 gebruikt hiervoor in raid 1 opstelling (1 data, 1 backup)
Nu werkt alles best redelijk en in het begin kopieerde ik met 20MB PS naar m'n nas... maar nu... maximaal 3-4?! en nee niet alleen maar kleine bestanden... waar zou dat aan kunnen liggen?. Niet specifiek iets veranderd aan de setup of wat dan ook...
Verder heb ik al een webserver draaien
En kan ik via m'n tv films kijken.
Te heerlijk!
Oh en dropbox wordt ook nog eens gesynchroniseerd.
Ik vind het nu al super handig!
Alles gezond en in sync iddquote:Op zondag 4 januari 2026 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je zou eens alle toegevoegde services kunnen uitzetten en kijken of het dan beter gaat.
Wat geeft Storage Manager aan? Alles gezond en in sync?
Niet ergens encryptie aangezet?
Hoe is de CPU-belasting van de NAS? Hoeveel geheugen in gebruik op het totaal?
Het blijft soms vaag, zo'n NAS.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:01 schreef Chandler het volgende:
[..]
Alles gezond en in sync idd
Nergens encryptie
en CPU is meestal rondom 20% en ontvangende mb's zo'n 3.5mb...
Weinig tot geen echte spikes in CPU gebruik, anders dan het thumbnailen van alle fotos en video's maar dat is reeds gebeurd..
En zal morgen eens wat services uitzetten..
1 datadisk en 1 backupdisk is geen RAID 1 hèquote:Op zondag 4 januari 2026 21:47 schreef Chandler het volgende:
daarvan dus 2 gebruikt hiervoor in raid 1 opstelling (1 data, 1 backup)
Kopiëren van waar naar waar? Bron, doel?quote:in het begin kopieerde ik met 20MB PS naar m'n nas... maar nu... maximaal 3-4?!
Ik las er overheen maar dat is idd geen RAID 1.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:42 schreef r_one het volgende:
[..]
1 datadisk en 1 backupdisk is geen RAID 1 hè
[..]
Misschien bedoelt ie met backup de tweede disc in raid.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik las er overheen maar dat is idd geen RAID 1.
De eerste dan toch?quote:Op zondag 4 januari 2026 22:55 schreef Managarm het volgende:
Misschien bedoelt ie met data de tweede disc in raid.
In een NAS met 2 schijven kan je alleen een RAID1 opzetten als je beide schijven gespiegeld hebt draaien.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:55 schreef Managarm het volgende:
[..]
Misschien bedoelt ie met backup de tweede disc in raid.
Een 'spare' is dan weer wat andersquote:Op zondag 4 januari 2026 23:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
al is het logischer om dan alle 3 in RAID5 te zetten, je hebt dan ook 1 spare dus er mag 1 willekeurige kapot gaan zonder dataverlies.
Ja, oké. Maar voor de discussie wel zo makkelijkquote:Op zondag 4 januari 2026 23:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Een 'spare' is dan weer wat anders
(maar voor Jip en voor Janneke rekenen we dit goed)
quote:Op zondag 4 januari 2026 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, oké. Maar voor de discussie wel zo makkelijk
Voor een (hot) spare heb je idd nog een vrije bay nodig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |