abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 november 2025 @ 12:07:58 #226
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_219347293
quote:
14s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:54 schreef jogy het volgende:
Maar ik gooi mijn jellyfin wel over naar mijn linux bakje ipv synology. Heeft toch iets meer kracht.
Misschien is dat de oplossing idd :).
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  woensdag 26 november 2025 @ 14:03:33 #227
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_219347977
quote:
99s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:07 schreef Houniet het volgende:

[..]
Misschien is dat de oplossing idd :).
Ja zal idd wel, kan ik mijn nas weer andere dingetjes laten doen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_219354539
quote:
14s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:54 schreef jogy het volgende:
Maar ik gooi mijn jellyfin wel over naar mijn linux bakje ipv synology. Heeft toch iets meer kracht.
Heb ik ook gedaan. Heb een low power home server op basis van een Intel N100, die doet het prima met de igfx. Alle hw acceleratie die ik nodig heb voor Jellyfin.
Powered by Janetje®
  donderdag 27 november 2025 @ 11:47:24 #229
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219354591
Klinkt misschien heel dom hoor, maar waar heb je die hardware accelleratie voor nodig?

Ik serveer MKV's gewoon via SMB op m'n Apple TV via Infuse, en voorheen gewoon met DNLA
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 27 november 2025 @ 20:43:17 #230
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_219358664
quote:
2s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:47 schreef Gunner het volgende:
Klinkt misschien heel dom hoor, maar waar heb je die hardware accelleratie voor nodig?

Ik serveer MKV's gewoon via SMB op m'n Apple TV via Infuse, en voorheen gewoon met DNLA
Ik kijk het direct op de tv die kan niets aan, vermoedelijk doet jouw apple tv het voor je? Dus in dit geval neemt mijn linux bakje die taak over.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  donderdag 27 november 2025 @ 20:47:49 #231
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219358735
quote:
14s.gif Op donderdag 27 november 2025 20:43 schreef jogy het volgende:

[..]
Ik kijk het direct op de tv die kan niets aan, vermoedelijk doet jouw apple tv het voor je? Dus in dit geval neemt mijn linux bakje die taak over.
Ik denk het niet. Voorheen deed ik het via een LG tv via dnla. Nu via smb protocol. Wat Windows ook doet met file sharing. Domweg de file aanbieden.
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 27 november 2025 @ 20:59:07 #232
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_219358840
quote:
2s.gif Op donderdag 27 november 2025 20:47 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik denk het niet. Voorheen deed ik het via een LG tv via dnla. Nu via smb protocol. Wat Windows ook doet met file sharing. Domweg de file aanbieden.
Dan heb ik ook geen idee, ik weet alleen dat jellyfin het soms net niet lekker aan kan en dan kan videos station het wel aan dat vond ik wel fijn. Maar nu moet er dus voor zorgen dat jellyfin het altijd goed gaan doen voor ik mijn synology update. Hoe videostation het voor elkaar kreeg weet ik niet.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_219557358
Iemand die toevallig nog een (oude) NAS heeft liggen en deze wel voor een leuk klein bedrag kwijt wil? Wil zelf eens gaan spelen met NAS en heb niet echt grote wensen.

- Opslag zoals dropbox/onedrive
- 2 schijven, 1 voor opslag 1 voor backup of extra backup middels usb mogelijk.

Leuk als het kan:
- Webserver draaien
- Streamen naar tv/soundbar

Meer wensen heb ik niet!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219558444
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 09:48 schreef Chandler het volgende:
Iemand die toevallig nog een (oude) NAS heeft liggen en deze wel voor een leuk klein bedrag kwijt wil? Wil zelf eens gaan spelen met NAS en heb niet echt grote wensen.

- Opslag zoals dropbox/onedrive
- 2 schijven, 1 voor opslag 1 voor backup of extra backup middels usb mogelijk.

Leuk als het kan:
- Webserver draaien
- Streamen naar tv/soundbar

Meer wensen heb ik niet!
Heb nog een (backup) RS2414RP+ over maar da's voor jou overkill denk ik.
Komend jaar komt m'n DS716+ vrij, da's een 2-bay (met disks in RAID1)

Weet niet wat jij een leuk klein bedrag vindt maar beide gaan niet voor een paar tientjes weg.

Webserver kan prima, geen probleem voor een Synology. Kunst is wel je router (port forwarding) en DNS records (indien eigen domeinnaam) enzo goed in te stellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2025 12:51:04 ]
pi_219562759
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 12:50 schreef r_one het volgende:

[..]
Heb nog een (backup) RS2414RP+ over maar da's voor jou overkill denk ik.
Komend jaar komt m'n DS716+ vrij, da's een 2-bay (met disks in RAID1)

Weet niet wat jij een leuk klein bedrag vindt maar beide gaan niet voor een paar tientjes weg.

Webserver kan prima, geen probleem voor een Synology. Kunst is wel je router (port forwarding) en DNS records (indien eigen domeinnaam) enzo goed in te stellen.
Ik sta iig open om te leren en iets wat meer dan een paar tientjes te investeren.

Dus kom vooral met een leuk voorstel.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219564476
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 20:07 schreef Chandler het volgende:

[..]
Ik sta iig open om te leren en iets wat meer dan een paar tientjes te investeren.

Dus kom vooral met een leuk voorstel.
Waar gaat je interesse naar uit? De 12-bay RS2414+RP of de 2-bay DS716+II?
De eerste is per direct beschikbaar, de laatste zul je geduld moeten hebben tot ik 'm gemigreerd heb.
pi_219564671
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 22:01 schreef r_one het volgende:
Waar gaat je interesse naar uit? De 12-bay RS2414+RP of de 2-bay DS716+II?
De eerste is per direct beschikbaar, de laatste zul je geduld moeten hebben tot ik 'm gemigreerd heb.
De DS716+II want die andere kan ik niet echt kwijt ;) en ik heb geduld hoor, al is de vraag wanneer je van plan bent om te migreren! Als dat volgend jaar september is, is dat ook zo wat... :7
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219564873
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 22:18 schreef Chandler het volgende:

[..]
De DS716+II want die andere kan ik niet echt kwijt ;) en ik heb geduld hoor, al is de vraag wanneer je van plan bent om te migreren! Als dat volgend jaar september is, is dat ook zo wat... :7
Ik wilde eigenlijk wachten op de opvolger van de RS822+ maar daar is tot nog toe nog niks van bekend. Vaak worden nieuwe modellen ergens april-juni aangekondigd.

Komt er geen opvolger (RS826+?) dan ga ik voor de DS925+ (of DS926+ dan?).

Dus reken maar op een half jaartje dat het nog duurt, juni ofzo.
pi_219747462
Peepz, ik heb onlangs een DS214+ gekocht voor wel 4 tientjes... en van een vriend wel 4x 4tb schijven gekregen (3.6 tb) en daarvan dus 2 gebruikt hiervoor in raid 1 opstelling (1 data, 1 backup)

Nu werkt alles best redelijk en in het begin kopieerde ik met 20MB PS naar m'n nas... maar nu... maximaal 3-4?! en nee niet alleen maar kleine bestanden... waar zou dat aan kunnen liggen?. Niet specifiek iets veranderd aan de setup of wat dan ook...

Verder heb ik al een webserver draaien ;)
En kan ik via m'n tv films kijken.

Te heerlijk!

Oh en dropbox wordt ook nog eens gesynchroniseerd.

Ik vind het nu al super handig! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219747503
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:47 schreef Chandler het volgende:
Peepz, ik heb onlangs een DS214+ gekocht voor wel 4 tientjes... en van een vriend wel 4x 4tb schijven gekregen (3.6 tb) en daarvan dus 2 gebruikt hiervoor in raid 1 opstelling (1 data, 1 backup)

Nu werkt alles best redelijk en in het begin kopieerde ik met 20MB PS naar m'n nas... maar nu... maximaal 3-4?! en nee niet alleen maar kleine bestanden... waar zou dat aan kunnen liggen?. Niet specifiek iets veranderd aan de setup of wat dan ook...

Verder heb ik al een webserver draaien ;)
En kan ik via m'n tv films kijken.

Te heerlijk!

Oh en dropbox wordt ook nog eens gesynchroniseerd.

Ik vind het nu al super handig! :Y
Je zou eens alle toegevoegde services kunnen uitzetten en kijken of het dan beter gaat.
Wat geeft Storage Manager aan? Alles gezond en in sync?
Niet ergens encryptie aangezet?
Hoe is de CPU-belasting van de NAS? Hoeveel geheugen in gebruik op het totaal?
pi_219747581
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zou eens alle toegevoegde services kunnen uitzetten en kijken of het dan beter gaat.
Wat geeft Storage Manager aan? Alles gezond en in sync?
Niet ergens encryptie aangezet?
Hoe is de CPU-belasting van de NAS? Hoeveel geheugen in gebruik op het totaal?
Alles gezond en in sync idd :Y
Nergens encryptie
en CPU is meestal rondom 20% en ontvangende mb's zo'n 3.5mb...

Weinig tot geen echte spikes in CPU gebruik, anders dan het thumbnailen van alle fotos en video's maar dat is reeds gebeurd..

En zal morgen eens wat services uitzetten..
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219747714
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:01 schreef Chandler het volgende:

[..]
Alles gezond en in sync idd :Y
Nergens encryptie
en CPU is meestal rondom 20% en ontvangende mb's zo'n 3.5mb...

Weinig tot geen echte spikes in CPU gebruik, anders dan het thumbnailen van alle fotos en video's maar dat is reeds gebeurd..

En zal morgen eens wat services uitzetten..
Het blijft soms vaag, zo'n NAS.
Een keer herstarten?
pi_219747845
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:47 schreef Chandler het volgende:
daarvan dus 2 gebruikt hiervoor in raid 1 opstelling (1 data, 1 backup)
1 datadisk en 1 backupdisk is geen RAID 1 hè ;)
quote:
in het begin kopieerde ik met 20MB PS naar m'n nas... maar nu... maximaal 3-4?!
Kopiëren van waar naar waar? Bron, doel?
pi_219747911
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:42 schreef r_one het volgende:

[..]
1 datadisk en 1 backupdisk is geen RAID 1 hè ;)
[..]

Ik las er overheen maar dat is idd geen RAID 1.
pi_219747934
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik las er overheen maar dat is idd geen RAID 1.
Misschien bedoelt ie met backup de tweede disc in raid.
pi_219747951
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:55 schreef Managarm het volgende:
Misschien bedoelt ie met data de tweede disc in raid.
De eerste dan toch?

In RAID1 heb je fysiek wel 2 disks maar slechts 1 logische disk. Het is niet dat hij de keuze heeft om iets naar disk#1 (data) dan wel disk#2 (backup) te schrijven. Zo wel, dan heeft-ie geen RAID1 ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2026 23:04:02 ]
pi_219748010
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:55 schreef Managarm het volgende:

[..]
Misschien bedoelt ie met backup de tweede disc in raid.
In een NAS met 2 schijven kan je alleen een RAID1 opzetten als je beide schijven gespiegeld hebt draaien.

En zoals r_one al zegt vormen die samen één volume, waar je weer shares op kan aanmaken.

Wat je naar de NAS schrijft komt dan op beide schijven, exact hetzelfde. Er mag er dan 1 stuk gaan en de boel blijft doordraaien.

In een NAS met 3 schijven zou je in theorie inderdaad een RAID1 kunnen opzetten en de 3e schijf nog ergens anders voor gebruiken, al is het logischer om dan alle 3 in RAID5 te zetten, je hebt dan ook 1 spare dus er mag 1 willekeurige kapot gaan zonder dataverlies.

Als het is om wat mee te prutsen en de data is niet belangrijk dan maakt het niet zoveel uit natuurlijk.
pi_219748032
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
al is het logischer om dan alle 3 in RAID5 te zetten, je hebt dan ook 1 spare dus er mag 1 willekeurige kapot gaan zonder dataverlies.
Een 'spare' is dan weer wat anders ;)

(maar voor Jip en voor Janneke rekenen we dit goed :P )

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2026 23:21:01 ]
pi_219748056
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:18 schreef r_one het volgende:

[..]
Een 'spare' is dan weer wat anders ;)

(maar voor Jip en voor Janneke rekenen we dit goed :P )
Ja, oké. Maar voor de discussie wel zo makkelijk :P
Voor een (hot) spare heb je idd nog een vrije bay nodig.

Hoe dan ook: er mag bij RAID 1 of RAID 5 één schijf uitvallen en de boel blijft dan doordraaien.

Ik draai hier 16 schijven in RAID6 en dan mogen er 2 schijven uitvallen.
In een andere (back-up) NAS zitten er 12 in RAID6.
En nog een Synology met 8 schijven in RAID6 die ooit hoofdnas was maar nu ook back-up voor de QNAP hoofdnas.

Allemaal dezelfde Western Digital WD 18TB Ultrastar DC HC550.
Heb ook altijd (cold) spare schijven liggen, mocht er 1 stuk gaan. Dan hoef ik niet eerst een nieuwe te bestellen (of oude op te sturen voor garantie).
Heb er wonderlijk genoeg 3 op reserve maar nog nooit 1 stuk gehad uit deze serie.

De oude WD RED 8TB ging bij "bosjes", ieder jaar wel 1 of 2 vervangen.
Deze Ultrastar schijven zijn nog uit de HGST (Hitachi) lijn en die zijn rete betrouwbaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-01-2026 23:31:44 ]
pi_219748071
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, oké. Maar voor de discussie wel zo makkelijk :P
Voor een (hot) spare heb je idd nog een vrije bay nodig.
^O^

Ga je ook nog RAID6 uitleggen :P ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')