abonnement Unibet Coolblue
pi_170623849
Ik ga dit jaar eindexamen doen, heb laatste tijd mezelf moeten orienteren en heb ontdekt dat ik toch heel graag een wetenschappelijke opleiding wil volgen en heb ook heel veel spijt dat ik afgelopen jaren mijn best niet heb gedaan. Ik zit dus nu in 5 havo met best magere cijfers, als ik mijn diploma zou halen zou ik denk ik niet worden toegelaten naar 5vwo (of moeten ze dat?)

Ik heb me al ingeschreven voor de studie BML, als ik me propedeuse daar haal is er ook nog een redelijke kans dat ik uiteindelijk een universitaire opleiding kan doen? Of is het in de praktijk beter om toch vwo te proberen. Ik weet van mezelf dat als ik een beetje moeite in school steek dat ik het wel aan zou kunnen.

Iemand ervaring met zo'n stap of heeft tips/advies? alles is gewaardeerd

[ Bericht 5% gewijzigd door paramontana op 01-05-2017 23:57:44 ]
pi_170624715
In principe kun je dat op twee manieren doen.

1: Hbo-P halen en doorstromen naar de universiteit (wel naar een soortgelijke studie uiteraard). In principe is dit de weg die de meeste havisten nemen.

2. Een aantal gaat nog door naar het vwo, maar volgens mij zijn dat mensen die geslaagd zijn met goede cijfers (7+) en geen 6,5 of 6jes. Je kunt altijd met de decaan of wie daarover gaat gaan babbelen. Hoeveel mensen doen nog vwo na havo? Hoeveel halen het ook in twee jaar? Wat waren hun cijfers en inzet op de havo over het algemeen? Hoeveel moeilijker was het vwo dan de havo? Dat soort vragen.

Zelf denk ik dat hbo-P de weg van de minste risico's is. Denk aan de nominale duur van je traject:
Hbo-P + bachelor wo + master wo = 1+3+1(of 2 voor de master) = 5 (of 6) jaar.
Vwo + bachelor wo + master wo = 2+3+1(of 2) = 6 (of 7) jaar.

Als je direct naar het hbo gaat kun je je richten op je propedeuse. Vind je het daar al moeilijk zat dan kun je blijven en je opleiding afmaken. Wil je een treetje hoger omdat je achten en negens haalt, dan kun je overstappen naar een wo opleiding. En met die cijfers nemen ze je aan. Mocht je het dan op de uni niet redden, dan kun je weer naar je oude opleiding en direct in het tweede jaar instromen. Soort back-up plannetje. Verlies is dan 1 jaar.

Kies je er toch voor om van havo naar vwo te gaan, dan bestaat de kans dat je het toch te saai ofzo gaat vinden (een tweede taal kiezen, zwaardere wiskunde, weer zo'n teringleesdossier maken voor Nederlands, ckv, anw etc.), waardoor je óf blijft zitten, óf dat je alsnog stopt en naar het hbo gaat (en dat je dus één/twee jaar van je leven verliest), om vanaf daar toch weer een P te halen en naar het wo te gaan.

Ik zeg niet dat ik het een domme keuze vind om vwo te gaan doen. Je leert genoeg op het vwo hoor, en ik ken ook iemand die dat heeft gedaan en nu uitstekend werkt op de uni. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het persoonlijk alleen een onnodige schakel als je al weet wat je op het wo zou willen doen en je er via een hbo-P kan komen.

Edit:
Nog een optie is een hbo bachelor helemaal af te maken en dan via een premaster een master te gaan doen op de uni.
pi_170625749
Wat nog wel even belangrijk is om te vermelden is dat je tegenwoordig vaak niet meer met alleen maar een propedeuse naar een wo bachelor mag. Meestal eisen ze ook een aantal vwo deelcertificaten.

Zelf heb ik de route hbo bachelor -> premaster -> master gekozen.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 16:27:58 #4
123170 alors
zlata1234
pi_170634893
Plus je moet een jaar extra lenen bij eerst hbo.

Ik zou zeggen probeer vwo.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_170648419
Erg bedankt voor de advies iedereen, zit nu te leunen op hbo-p

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 16:27 schreef alors het volgende:
Plus je moet een jaar extra lenen bij eerst hbo.

Ik zou zeggen probeer vwo.
Sorry wat bedoel je hiermee?

,
  woensdag 3 mei 2017 @ 07:17:47 #6
123170 alors
zlata1234
pi_170648543
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 06:10 schreef paramontana het volgende:
Erg bedankt voor de advies iedereen, zit nu te leunen op hbo-p

[..]

Sorry wat bedoel je hiermee?

,
Een jaar hbo + 4 jaar wo. Ipv 4 jaar wo.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_170653765
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 00:51 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Zelf denk ik dat hbo-P de weg van de minste risico's is.
Doe dan gelijk de hele hbo opleiding. Als de universiteit niet lukt heb je altijd nog een hbo-diploma.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_170764682
wat wil je worden? dan kunnen we je beter helpen, wil je bv arts worden dan wordt je zeker niet toegelaten met alleen een HBO-P en heb je ook vwo deficienties nodig. dus dan moet je jezelf afvragen of je je P en 4 defficienten zou combineren of liever toch gewoon 2 jr vwo doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')