abonnement Unibet Coolblue
pi_170587702
Hallo allemaal

Op dit moment studeer ik hbo-ict. Mijn gemiddelde cijfer is een 8, zonder hier al teveel moeite voor te doen, en zou daarom ook een stapje hoger willen. Mijn keuze viel al snel op wo informatica. Er is alleen een groot probleem, ik heb nooit echt wiskunde gehad.

Dus aan jullie de vraag: hoe kan ik het beste en snelste op het niveau van wiskunde B komen? Welke boeken heb ik hierbij nodig?
pi_170587771
Basisboek Wiskunde door Craats en Bosch, wordt o.a. gebruikt door de TU Delft en de UvA om wiskunde deficiënties weg te werken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170588484
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:44 schreef Janscharie192 het volgende:
Hallo allemaal

Op dit moment studeer ik hbo-ict. Mijn gemiddelde cijfer is een 8, zonder hier al teveel moeite voor te doen, en zou daarom ook een stapje hoger willen. Mijn keuze viel al snel op wo informatica. Er is alleen een groot probleem, ik heb nooit echt wiskunde gehad.

Dus aan jullie de vraag: hoe kan ik het beste en snelste op het niveau van wiskunde B komen? Welke boeken heb ik hierbij nodig?
Ik zou eerder het Vlaamse boek Wiskundige Basisvaardigheden aanraden. Dit boek is meer een echt leerboek en daarmee meer geschikt voor zelfstudie dan het vaak aangeraden boek van Van de Craats. Dat laatste boek is eigenlijk alleen geschikt als opfriscursus voor wie de stof al wel eens eerder heeft gezien.
pi_170588839
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 17:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik zou eerder het Vlaamse boek Wiskundige Basisvaardigheden aanraden. Dit boek is meer een echt leerboek en daarmee meer geschikt voor zelfstudie dan het vaak aangeraden boek van Van de Craats. Dat laatste boek is eigenlijk alleen geschikt als opfriscursus voor wie de stof al wel eens eerder heeft gezien.
Als je echt van scratch moet beginnen ben ik het hier wel mee eens inderdaad, maar als je wiskunde B op havo hebt gedaan moet je redelijk ver kunnen komen; van het basisboek zijn wat voorbeelden online om te zien of dit bij je past. En omdat dit boek bij veel universiteiten wordt gebruikt voor deficiënties, en hierbij vaak de hoofdstukken staan die je moet beheersen is dit alsnog een aanrader naast een ander boek om te zien of je zover bent.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170589297
Bedankt voor de reacties.

Ik moet echt van scratch beginnen helaas.
pi_170590689
Kijk even bij de math summerschool van de UvA, weet niet zeker of het zo heet maar i.i.g. soortgelijk. Daarop zie je wel stof ze behandelen voor soortgelijke doelen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170593190
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 18:56 schreef FlippingCoin het volgende:
Kijk even bij de math summerschool van de UvA, weet niet zeker of het zo heet maar i.i.g. soortgelijk. Daarop zie je welke stof ze behandelen voor soortgelijke doelen.
Je bedoelt waarschijnlijk deze zomercursus. Ook hier wordt echter een zekere voorkennis verondersteld. TS kan zelf nagaan of hij deze voorkennis heeft, maar afgaande op wat hij hier aangeeft vermoed ik dat dit niet het geval is.
pi_170593359
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 20:08 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bedoelt waarschijnlijk deze zomercursus. Ook hier wordt echter een zekere voorkennis verondersteld. TS kan zelf nagaan of hij deze voorkennis heeft, maar afgaande op wat hij hier aangeeft vermoed ik dat dit niet het geval is.
Ja precies, en het zijn maar negen hoofdstukken qua voorkennis dat is an sich wel te doen met genoeg vrije tijd, maar daarnaast geeft dit wel een beetje aan welke hoofdstukken van dat boek aan voorkennis verwacht worden bij de UvA, zijnde de negen hoofdstukken aan voorkennis en hetgeen ze tijdens die zomerschool behandelen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170595526
Bedankt voor de link, dat ziet er interessant uit.

Ze verwachten wel dat mijn wiskunde op niveau van 4 vwo zit. Ik heb 2 maanden de tijd voordat de cursus begint, is dat haalbaar?
pi_170596702
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 21:17 schreef Janscharie192 het volgende:
Bedankt voor de link, dat ziet er interessant uit.

Ze verwachten wel dat mijn wiskunde op niveau van 4 vwo zit. Ik heb 2 maanden de tijd voordat de cursus begint, is dat haalbaar?
Je zou alvast een paar deeltjes van de spijkerreeks door kunnen werken, en dan met name de eerste drie deeltjes.
pi_170599282
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 21:17 schreef Janscharie192 het volgende:
Bedankt voor de link, dat ziet er interessant uit.

Ze verwachten wel dat mijn wiskunde op niveau van 4 vwo zit. Ik heb 2 maanden de tijd voordat de cursus begint, is dat haalbaar?
Dat is van veel dingen afhankelijk, maar ik denk dat met voldoende tijd dit zeker haalbaar is, kijk even naar een inkijkmodel of een gepirate versie van het basisboek wiskunde, en dan naar de hoofdstukken 1 t/m 9, en hoe ver je nu bent en of dit binnen twee maanden te doen valt om alle negen hoofdstukken te oefenen.

Waarschijnlijk zijn de meeste dingen in deze eerdere hoofdstukken door je ict opleiding, waarmee ik aanneem dat je kan programmeren, al wat makkelijker doordat je wat gewend ben aan het abstracte denken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170610229
Ga ik doen. Las wel bij reviews dat in het boek veel opgave staan, en weinig theorie. Kan ik de theorie van een goede wiskundige website afhalen?

Heb ook de 3 spijker boekjes besteld, komen morgen binnen.
pi_170611214
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 15:53 schreef Janscharie192 het volgende:
Ga ik doen. Las wel bij reviews dat in het boek veel opgave staan, en weinig theorie. Kan ik de theorie van een goede wiskundige website afhalen?

Heb ook de 3 spijker boekjes besteld, komen morgen binnen.
Ja, khan academy o.a..
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170668345
Ik heb deze cursus gevonden: http://www.boswell-beta.nl/vwo/wiskunde-b .
Kost wel aardig wat, is dat het waard denken jullie?
Kan hier overigens ook gelijk examen doen, wat genoeg is voor toelating tot informatica.
pi_170669424
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 22:00 schreef Janscharie192 het volgende:
Ik heb deze cursus gevonden: http://www.boswell-beta.nl/vwo/wiskunde-b .
Kost wel aardig wat, is dat het waard denken jullie?
Kan hier overigens ook gelijk examen doen, wat genoeg is voor toelating tot informatica.
Lees ik nou goed dat het duizend euro is voor maar negen contacturen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170669564
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 22:31 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Lees ik nou goed dat het duizend euro is voor maar negen contacturen?
Nee, 33 bijeenkomsten van 13:30 tot 17:00, dus meer dan 100 contacturen
pi_170669732
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 22:36 schreef Janscharie192 het volgende:

[..]

Nee, 33 bijeenkomsten van 13:30 tot 17:00, dus meer dan 100 contacturen
Ah oké, ik dacht al. Maar het zal vast helpen, of het nodig is weet ik niet, en of dit het waard is ook niet. Het zal je wel wat meer leidraad geven, misschien zijn er nog andere mensen die hier ervaring mee hebben.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170673134
Boswell is volgens mij een onderdeel van de UU? Als dat het is ken ik één iemand die daar een examen heeft gedaan (wiskunde B) en dat was goed georganiseerd. Ik zou persoonlijk gewoon de stof zelfstandig bestuderen (desnoods met een correspondentiecursus van NHA of iets dergelijks) en enkel het examen daar afleggen, dat scheelt een hoop geld en tijd, maar als je liever een docent hebt en het niet vervelend vindt om er steeds heen te gaan is het misschien een goede optie.
pi_170673205
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 02:05 schreef Consiliumpetens het volgende:
Boswell is volgens mij een onderdeel van de UU? Als dat het is ken ik één iemand die daar een examen heeft gedaan (wiskunde B) en dat was goed georganiseerd. Ik zou persoonlijk gewoon de stof zelfstandig bestuderen (desnoods met een correspondentiecursus van NHA of iets dergelijks) en enkel het examen daar afleggen, dat scheelt een hoop geld en tijd, maar als je liever een docent hebt en het niet vervelend vindt om er steeds heen te gaan is het misschien een goede optie.
Met je eens dat het veel tijd en geld scheelt, ik heb alleen (zoals eerder aangeven) heel weinig kennis van wiskunde.

Ik zag inderdaad zo'n cursus van de NHA, heb je daar toevallig ervaring mee? Waarom is dat beter dan bijvoorbeeld Khanacademy?
pi_170673262
Ik heb er ervaring mee en het is niet zozeer beter als Khanacademy (veel van de oefenstof is daar beter en de uitleg is vaak ook heel goed) maar het is wel iets meer afgestemd op wat je op een examen moet gaan doen (veel examenvragen etc.). Ik vond het persoonlijk fijn om NHA te gebruiken als basis en mijn kennis over de onderwerpen te verbeteren via andere bronnen als Khanacademy en Wiskundeacademie. Ik heb zelf voor veel vakken staatsexamens gedaan (dus gewoon officieel VWO examen bij DUO), maar ik denk dat dit erg vergelijkbaar is met wat Boswell doet voor o.a. wiskunde. Verwacht overigens niet teveel hulp van de leraar bij het NHA; je krijgt het wel als je het verzoekt, maar dat duurt vaak een paar dagen en via Google of wiskundeforum.nl kom je veel sneller op een antwoord.
pi_170677859
Oke. De cursus kost 220 euro, vind ik nog best veel geld voor een videocursus zonder direct contact met een leraar. Als ik het via Khanacademy net zo goed kan leren, is dit niet echt een optie voor mij.

Ik heb contact met Boswell gehad, en hun beloven dat een week van de cursus gelijk staat aan een half jaar op school
pi_170679863
Het is geen videocursus, maar een schriftelijke cursus. Je moet je voorstellen dat je zo'n 45 hoofdstukken krijgt waarin alle stof wordt gerangschikt naar onderwerp met meestal zo'n 30 oefenvragen en een inzendopgave aan het eind van elk hoofdstuk die nagekeken wordt door een leraar binnen een aantal dagen na insturen. Je zou het ook eerst met alleen gratis bronnen kunnen proberen om te kijken hoe ver je komt dan kun je als het tegenvalt altijd nog iets anders aanschaffen. Ik denk dat de moeilijkheid zal zijn dat je weinig structuur kunt vinden, maar misschien lukt het prima en zo bespaar je die ¤220. Ik weet verder niet hoe zo'n cursus van Boswell is behalve dan dat ze goed aangeschreven staan; daar betaal je dan blijkbaar flink voor en het is aan jou of het je dat waard is.
pi_170687216
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 22:00 schreef Janscharie192 het volgende:
Ik heb deze cursus gevonden: http://www.boswell-beta.nl/vwo/wiskunde-b .
Kost wel aardig wat, is dat het waard denken jullie?
Kan hier overigens ook gelijk examen doen, wat genoeg is voor toelating tot informatica.
Dergelijke commerciële instituten verdienen grof geld als gevolg van het afkalvende en in toenemende mate falende reguliere onderwijs (en uiteraard ook aan spijtoptanten zoals jijzelf) en dat is schandalig. Of het die 1000 euro waard is, is een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden. Echter, afgaande op de informatie op de site denk ik dat het instapniveau voor jou te hoog is gegrepen, en dat zou betekenen dat je een aanzienlijk risico loopt dat je straks een hoop geld kwijt bent en nog steeds je doel niet hebt bereikt. Over de benodigde voorkennis zeggen ze namelijk het volgende:

Wiskunde A (VWO, nieuwe stijl), Wiskunde A1,2 (VWO, oude stijl), Wiskunde B (Havo, nieuwe stijl) of Wiskunde B1,2 (Havo, oude stijl).

Heb je VWO Wiskunde A als voorkennis maar is dit weggezakt, volg dan onze cursus Basisvaardigheden Wiskunde B voordat je aan deze cursus begint. Neem bij twijfel eerst contact op.

Heb je HAVO Wiskunde A als voorkennis, dan wordt de curus Basisvaardigheden Wiskunde B ten zeerste aanbevolen.


De inhoud van die cursus Basisvaardigheden Wiskunde B komt ongeveer overeen met de inhoud van de eerste vier boekjes van de Spijkerreeks. Volgens de auteur van die boekjes heb je ongeveer 20 uren studie nodig om één deeltje door te werken, wat dus zou betekenen dat je de eerste vier boekjes van de Spijkerreeks in ongeveer twee weken fulltime studie (80 uur) door zou kunnen werken. Ik denk zelf dat dit voor veel studenten wat te optimistisch is ingeschat en dat 30 uren studie per boekje realistischer is als het de bedoeling is dat het geleerde ook echt beklijft. Dat betekent dus dat je moet rekenen op ongeveer drie weken fulltime zelfstudie om op het vereiste instapniveau te komen voor deze Wiskunde B cursus.
pi_170689674
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 13:02 schreef Consiliumpetens het volgende:
Het is geen videocursus, maar een schriftelijke cursus. Je moet je voorstellen dat je zo'n 45 hoofdstukken krijgt waarin alle stof wordt gerangschikt naar onderwerp met meestal zo'n 30 oefenvragen en een inzendopgave aan het eind van elk hoofdstuk die nagekeken wordt door een leraar binnen een aantal dagen na insturen. Je zou het ook eerst met alleen gratis bronnen kunnen proberen om te kijken hoe ver je komt dan kun je als het tegenvalt altijd nog iets anders aanschaffen. Ik denk dat de moeilijkheid zal zijn dat je weinig structuur kunt vinden, maar misschien lukt het prima en zo bespaar je die ¤220. Ik weet verder niet hoe zo'n cursus van Boswell is behalve dan dat ze goed aangeschreven staan; daar betaal je dan blijkbaar flink voor en het is aan jou of het je dat waard is.
Heeft die NHA cursus jou goed geholpen en op niveau gebracht? Zo ja, dan is het misschien wel een goede optie voor mij. Zeker als mijn studiewerk ook wordt nagekeken.
pi_170690291
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 18:33 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dergelijke commerciële instituten verdienen grof geld als gevolg van het afkalvende en in toenemende mate falende reguliere onderwijs (en uiteraard ook aan spijtoptanten zoals jijzelf) en dat is schandalig. Of het die 1000 euro waard is, is een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden. Echter, afgaande op de informatie op de site denk ik dat het instapniveau voor jou te hoog is gegrepen, en dat zou betekenen dat je een aanzienlijk risico loopt dat je straks een hoop geld kwijt bent en nog steeds je doel niet hebt bereikt. Over de benodigde voorkennis zeggen ze namelijk het volgende:

Wiskunde A (VWO, nieuwe stijl), Wiskunde A1,2 (VWO, oude stijl), Wiskunde B (Havo, nieuwe stijl) of Wiskunde B1,2 (Havo, oude stijl).

Heb je VWO Wiskunde A als voorkennis maar is dit weggezakt, volg dan onze cursus Basisvaardigheden Wiskunde B voordat je aan deze cursus begint. Neem bij twijfel eerst contact op.

Heb je HAVO Wiskunde A als voorkennis, dan wordt de curus Basisvaardigheden Wiskunde B ten zeerste aanbevolen.


De inhoud van die cursus Basisvaardigheden Wiskunde B komt ongeveer overeen met de inhoud van de eerste vier boekjes van de Spijkerreeks. Volgens de auteur van die boekjes heb je ongeveer 20 uren studie nodig om één deeltje door te werken, wat dus zou betekenen dat je de eerste vier boekjes van de Spijkerreeks in ongeveer twee weken fulltime studie (80 uur) door zou kunnen werken. Ik denk zelf dat dit voor veel studenten wat te optimistisch is ingeschat en dat 30 uren studie per boekje realistischer is als het de bedoeling is dat het geleerde ook echt beklijft. Dat betekent dus dat je moet rekenen op ongeveer drie weken fulltime zelfstudie om op het vereiste instapniveau te komen voor deze Wiskunde B cursus.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik heb de eerste 3 spijkerboekjes binnen, en ben goed op weg met nummer 1.
De cursus waar ik me eventueel voor zou aanmelden begint op 26 juni. Ruim anderhalve maand de tijd dus. Daarnaast moet ik wel gewoon mijn hbo vakken leren etc. Uitgaande van de 30 uur per boekje, moet ik vanaf nu elke dag 2.3 uur besteden aan het leren van wiskunde, wat me goed te doen lijkt.

Dan nog de vraag of die cursus de beste manier is. Weet jij toevallig iets beters/anders?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')