abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 mei 2017 @ 17:29:57 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_170635982
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 16:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Maak er geen atheisten in het algemeen van, ik richte me tot een subgroepje hier.
Generaliseren op een kleinere schaal blijft generaliseren. Ik kan me ieg niet aangesproken voelen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 16:32 schreef erodome het volgende:

En ja, dat zeg je wel, alleen weiger je het toe te geven.
Nee, dat zeg ik niet. Niet letterlijk en niet indirect. Ik ontken nadrukkelijk dat ik dat zeg, en heb nog eens helder herhaald wat ik wel zeg.

Dat mensen atheïsten dit soort uitspraken in de mond leggen en erop staan dat ze iets zeggen wat ze helemaal niet zeggen vind ik ongelofelijk irritant. Kun je je dat voorstellen?

Ik zou dat haast onvriendelijk noemen. (Om niet te zeggen ronduit onbeschoft.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 18:50:03 #102
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_170637330
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 16:20 schreef Molurus het volgende:

De godshypothese is inderdaad een domme hypothese. Of die nu van een onmiskenbaar briljant man als Newton komt of van Pipo de Clown maakt helemaal niets uit.

Als het een hypothese moet zijn die verklaren moet waarom er iets is, dan is deze hypothese een verklaring, maar roept tegelijk de volgende vraag op, waar komt god vandaan?
Wetenschap gaat meestal uit van Simplex sigillum veri, je zou er ook Occams Razor bij kunnen halen, het principe van minimale aannames in logische theoriën.

Maar niet alles is wetenschap, er is kunst, ethiek, cultuur, filosofie etc. Kortom al het waardevolle . Het godsbegrip kan ook berusten op een mystieke ervaring, het gevoel een te zijn met de natuur, etc. Wittgenstein schreef erover in de loopgraven van de 1e WO.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 19:11:54 #103
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_170637798
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 18:50 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als het een hypothese moet zijn die verklaren moet waarom er iets is, dan is deze hypothese een verklaring, maar roept tegelijk de volgende vraag op, waar komt god vandaan?
Om deze reden is het geen verklaring. Het verschuift het probleem zonder het op te lossen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 18:50 schreef Oud_student het volgende:

Wetenschap gaat meestal uit van Simplex sigillum veri, je zou er ook Occams Razor bij kunnen halen, het principe van minimale aannames in logische theoriën.
Occams Razor is hier inderdaad ook volledig van toepassing. Het is een extra aanname die niets bijdraagt aan de oplossing van het vraagstuk. (En ik vraag mij hardop af of het vraagstuk zelf wel coherent is.)

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 18:50 schreef Oud_student het volgende:

Maar niet alles is wetenschap, er is kunst, ethiek, cultuur, filosofie etc. Kortom al het waardevolle . Het godsbegrip kan ook berusten op een mystieke ervaring, het gevoel een te zijn met de natuur, etc. Wittgenstein schreef erover in de loopgraven van de 1e WO.
Goden kunnen als mythologische entiteiten prima werken in kunst- en cultuuruitingen. Daar is ook niks mis mee. :)

Overigens staan 'waarde' en 'ethiek' daar weer betrekkelijk los van wat mij betreft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 19:41:34 #104
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170638531
:O
  dinsdag 2 mei 2017 @ 20:07:29 #105
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170639144
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Geloof is voor je moeder heel belangrijk en jij zegt hier dat haar geloof blijkbaar niet zoveel voorstelt.
Dat is vrij onaardig naar mijn mening. Ik vermoed dat als je dat zo tegen haar zegt, of erger, ze dit zo leest van je, dat ze daar verdrietig om zou zijn.
Haar geloof stelt zeer veel voor. In de tijd dat ik mij van het geloof afwendde hebben we gesprekken genoeg gehad over het hoe en waarom. Daar zijn toen ook harde, in jouw optiek onaardige woorden gevallen. Ik ben de enige van mijn familie die niet gelooft. We kennen elkaars standpunten. Maar dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad.

Onze relatie heeft daar niet onder geleden, integendeel eigenlijk. Als we het er nu over hebben is dat meestal met een knipoog.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 20:11:10 #106
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_170639265
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Onze relatie heeft daar niet onder geleden, integendeel eigenlijk. Als we het er nu over hebben is dat meestal met een knipoog.
Zo kan het dus ook. ^O^

Als je om iemand geeft moet je ook dingen kunnen zeggen waar je zelf in gelooft maar die wellicht heel hard zijn voor de ander. Als een relatie daar sterk genoeg voor is valt dat zeker te prefereren boven je mond houden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 21:10:35 #107
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_170641088
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zo kan het dus ook. ^O^

Als je om iemand geeft moet je ook dingen kunnen zeggen waar je zelf in gelooft maar die wellicht heel hard zijn voor de ander. Als een relatie daar sterk genoeg voor is valt dat zeker te prefereren boven je mond houden.
En laten we niet vergeten dat in dat laatste gelovigen bij uitstek altijd heel goed zijn geweest.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 3 mei 2017 @ 08:46:17 #108
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170649196
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:10 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En laten we niet vergeten dat in dat laatste gelovigen bij uitstek altijd heel goed zijn geweest.
Mijn moeder heeft daar dan weer moeite mee. Die kan haar mond moeilijk dichthouden als het om geloofszaken gaat. Zij "schaamt zich het evangelie niet".
pi_170649484
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:10 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En laten we niet vergeten dat in dat laatste gelovigen bij uitstek altijd heel goed zijn geweest.
Dat heb je toch mis.
  woensdag 3 mei 2017 @ 20:33:57 #110
460398 Tango5Romeo
Kanmakkuluk
pi_170665637
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 15:20 schreef Keep_Walking het volgende:
Waarom zijn Christenen zo overtuigd dat zij aan het juiste eind trekken?

En waarom zijn moslims zo overtuigd dat zij aan het juiste eind trekken?

Beide partijen als ik ze spreek, zijn zo zeker dat de ander verkeerd zitten, dat ze niet eens overwegen om de standpunt van de ander te snappen.
En dat terwijl de Joden gelijk hebben. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tango5Romeo op 03-05-2017 20:44:39 ]
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  woensdag 3 mei 2017 @ 20:42:49 #111
460398 Tango5Romeo
Kanmakkuluk
pi_170666019
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 april 2017 15:21 schreef Geralt het volgende:
Hoe kunnen atheisten zo overtuigd zijn dat zij aan het juiste eind trekken?
Voor atheisten is het niet zo belangrijk om gelijk te hebben, denk ik. Ook al hebben ze het wel, natuurlijk. :)

Het beste 'bewijs' tegen religie, zijn juist de fundamentele verschillen tussen de monotheistische religies. De beste vraag om een theologische discussie met een christen of moslim te smoren is de vraag: "En wat als de Joden gelijk hebben?".
Dan druipen ze af. En dat zegt eigenlijk genoeg.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  woensdag 3 mei 2017 @ 20:48:13 #112
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_170666189
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 20:42 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Het beste 'bewijs' tegen religie, zijn juist de fundamentele verschillen tussen de monotheistische religies. De beste vraag om een theologische discussie met een christen of moslim te smoren is de vraag: "En wat als de Joden gelijk hebben?".
Dan druipen ze af. En dat zegt eigenlijk genoeg.
"Ze kunnen niet allemaal gelijk hebben als ze onderling strijdig zijn" is natuurlijk een uitstekend punt. Maar dat werkt op zich niet als argument tegen religie of de godshypothese in het algemeen. Er zou er nog steeds 1 tussen kunnen zitten die het wel bij het juiste eind heeft.

Wel kun je zeggen dat "ze zijn allemaal onjuist" makkeljker te verdedigen is dan "die ene is juist en de rest is onjuist".
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 3 mei 2017 @ 20:57:31 #113
460398 Tango5Romeo
Kanmakkuluk
pi_170666459
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2017 17:28 schreef erodome het volgende:

En dit is dus precies waarom de meeste gelovigen hier geen zin hebben in dieper ingaan op dit soort vragen. Ze worden neergezet als dom, geïndoctrineerd, gewoonte volgend en ga zo maar door. En dat zijn dan nog de 'vriendelijk' bedoelde opmerkingen....
Ik ben er van overtuigd dat als het verboden zou worden om kinderen te indoctrineren met een levensovertuiging, als ze zelf op hun 18de een onbevooroordeelde keuze zouden kunnen maken, dan zou de godshypothese binnen een paar generaties serieus aan populariteit inboeten.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  woensdag 3 mei 2017 @ 20:59:31 #114
460398 Tango5Romeo
Kanmakkuluk
pi_170666511
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 20:48 schreef Molurus het volgende:

"Ze kunnen niet allemaal gelijk hebben als ze onderling strijdig zijn" is natuurlijk een uitstekend punt. Maar dat werkt op zich niet als argument tegen religie of de godshypothese in het algemeen. Er zou er nog steeds 1 tussen kunnen zitten die het wel bij het juiste eind heeft.

Wel kun je zeggen dat "ze zijn allemaal onjuist" makkeljker te verdedigen is dan "die ene is juist en de rest is onjuist".
Daar heb je natuurlijk gelijk in.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  woensdag 3 mei 2017 @ 23:03:09 #115
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170670407
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 20:48 schreef Molurus het volgende:
Wel kun je zeggen dat "ze zijn allemaal onjuist" makkeljker te verdedigen is dan "die ene is juist en de rest is onjuist".
Het zal wel verschil maken of je tegen een gelovige of ongelovige spreekt. Mijn ervaring is dat dit argument op gelovigen geen indruk maakt. Zij hebben de waarheid, de anderen dwalen.
pi_170677420
De enige argumenten van gelovigen tegen tegenargumenten, is dat de resultaten van wetenschappelijk onderzoek in twijfel genomen kunnen worden (afdoen als een 'visie/perspectief' die niet kloppend hoeft te zijn), en dat wetenschappelijke kennis incompleet is. (wijzen op 'missing links' of waar nog geen kennis van is) Daarnaast is het belachelijk maken door middel van overdrijving ook vaak een wijze van argumenteren. (het 'aap veranderd letterlijk en spontaan in mens' idee)
pi_170678297
Omdat op een bepaalde leeftijd, na jaren van 'hersenspoeling' door de media en je omgeving, je een aantal 'kernwaarden' hebt gepland in je brein die er niet meer uitgaan. Je brein beschermt zichzelf daar letterlijk en figuurlijk tegen. Je brein ziet een mening die totaal anders is dan die van jou, ook al zijn het stiekem feiten, als een bedreiging en reageert hetzelfde op die woorden als op een fysieke bedreiging. Is wetenschappelijk onderzocht.

Dit is ook de reden dat ik nooit in mijn leven een discussie heb gehad of gezien over een 'belangrijk punt' die eindige met één van de partijen die zei 'Ja, je hebt gelijk. Ik zat er naast'. Nooit.

Op zich ook wel logisch. Stel je hebt een hoofddoek gedragen voor 51 jaar van je leven en altijd gedacht dat dat de enige manier is waarop het 'zou moeten'.
Dan is elk woord wat daar tegenin gaat, een aanval op je hele bestaan en identiteit. Mochten die woorden die je hoort of leest namelijk waar blijken te zijn, dan heb je 51 jaar voor niks met dat kutding rond gelopen. Dat is voor veel mensen niet te behapstukken.

Het enige wat we kunnen doen is mensen bewust maken van dit proces wat in je hoofd afspeelt. Dat je een natuurlijk weerstand hebt tegen ideeën die radicaal anders zijn dan die jij voor mogelijk houdt. Laat je brein maar lekker even boos worden. Als het uitgeraasd is, kun je misschien nog even kritisch naar de feiten kijken.

Gelukkig hebben veel mensen dit in het Westen gedaan en zijn we waar we nu zijn, dankzij dit fenomeen.
  donderdag 4 mei 2017 @ 14:41:24 #118
224960 highender
Travellin' Light
pi_170682405
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 12:09 schreef matigeuser het volgende:
Omdat op een bepaalde leeftijd, na jaren van 'hersenspoeling' door de media en je omgeving, je een aantal 'kernwaarden' hebt gepland in je brein die er niet meer uitgaan. Je brein beschermt zichzelf daar letterlijk en figuurlijk tegen. Je brein ziet een mening die totaal anders is dan die van jou, ook al zijn het stiekem feiten, als een bedreiging en reageert hetzelfde op die woorden als op een fysieke bedreiging. Is wetenschappelijk onderzocht.

Dit is ook de reden dat ik nooit in mijn leven een discussie heb gehad of gezien over een 'belangrijk punt' die eindige met één van de partijen die zei 'Ja, je hebt gelijk. Ik zat er naast'. Nooit.

Op zich ook wel logisch. Stel je hebt een hoofddoek gedragen voor 51 jaar van je leven en altijd gedacht dat dat de enige manier is waarop het 'zou moeten'.
Dan is elk woord wat daar tegenin gaat, een aanval op je hele bestaan en identiteit. Mochten die woorden die je hoort of leest namelijk waar blijken te zijn, dan heb je 51 jaar voor niks met dat kutding rond gelopen. Dat is voor veel mensen niet te behapstukken.

Het enige wat we kunnen doen is mensen bewust maken van dit proces wat in je hoofd afspeelt. Dat je een natuurlijk weerstand hebt tegen ideeën die radicaal anders zijn dan die jij voor mogelijk houdt. Laat je brein maar lekker even boos worden. Als het uitgeraasd is, kun je misschien nog even kritisch naar de feiten kijken.

Gelukkig hebben veel mensen dit in het Westen gedaan en zijn we waar we nu zijn, dankzij dit fenomeen.
Klopt, deze bias lijkt erg veel op het volgende economische fenomeen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')