abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 25 april 2017 @ 21:24:45 #1
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_170486362
quote:
Dat Wordt Oorlog!

Onrecht, honger, conflict, diefstal, manipulatie en foutieve informatie. Als iemand onder de juiste omstandigheden op de juiste knoppen drukt, is iedereen in staat oorlog te voeren. Dat wordt duidelijk in ‘Dat Wordt Oorlog!’.

In dit sociale experiment onder leiding van Jan Versteegh worden twee groepen, zonder dat ze het zelf doorhebben, tegen elkaar opgezet. Alles wordt ingezet om afgunst en haat te creëren, zonder dat de beide groepen elkaar ooit hebben gezien. Wat gebeurt er dan wanneer ze voor het eerst met elkaar worden geconfronteerd?

Jan Versteegh: “Het is verbijsterend om te zien hoe snel mensen zoals jij en ik tot conflict te drijven zijn. Haat is iets dat altijd onder de oppervlakte sluimert en naar boven komt als er aan de juiste touwtjes getrokken wordt. In zo’n experiment is dat interessant om te doen omdat het mechanisme inzichtelijk wordt gemaakt, maar in de echte wereld zou iedereen van die touwtjes af moeten blijven. In ‘Dat Wordt Oorlog!’ is te zien hoe ontwrichtend het werkt.”

De kandidaten in “Dat Wordt Oorlog!’ denken dat ze meedoen aan een realityserie, maar zijn in werkelijkheid onderdeel van een sociaal experiment dat is gebaseerd op het bekende Robbers Cave Experiment. Dit werd in 1954 voor het eerst werd uitgevoerd in de Verenigde Staten.

In de Nederlandse versie zijn Jan Versteegh en psycholoog Dr. Jan-Willen van Prooijen de poppenspelers die de teams volgens een gangbaar psychologisch proces tegen elkaar opzetten. Ze gebruiken alles om haat en afgunst tussen de groepen te creëren

Alles wat wereldleiders in conflicten in het verleden ook hebben gebruikt. En wat ook vandaag de dag nog steeds de inzet is van vrijwel ieder conflict op de wereld.

Dat Wordt Oorlog vanaf 25 april elke dinsdag op NPO3!
http://programma.bnn.nl/dat-wordt-oorlog
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 25 april 2017 @ 21:25:45 #2
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_170486395
Net was de eerste aflevering, meer mensen hier gekeken?

Ik vind het wel een gaaf idee :D
Leuk om te zien ook hoe de teams gelijk anders handelen en allebei zo makkelijk tegenover elkaar op te zetten zijn.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_170489954
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:25 schreef KaBuf het volgende:
Net was de eerste aflevering, meer mensen hier gekeken?

Ik vind het wel een gaaf idee :D
Leuk om te zien ook hoe de teams gelijk anders handelen en allebei zo makkelijk tegenover elkaar op te zetten zijn.
Ik moet het nog terugkijken. Tof dat BNN wat van die klassieke onderzoeken/demonstraties opnieuw aandacht geeft. :Y
pi_170642885
Lijkt erg veel op 'Dictator'. Team Blauw heeft 2 mannen - 4 vrouwen. Team Rood heeft 4 mannen - 2 vrouwen. Team blauw is harmonieus en pacifistisch. Team rood is instabiel en vijandig. Tot nu toe vind ik het tof, benieuwd wat er nog meer gaat gebeuren.
pi_170647263
Vind het er wel wat harder aan toegaan dan bij Dictator maar ze hebben volgens mij ook wel iets meer licht onvlambare types gecast.
  woensdag 3 mei 2017 @ 08:00:53 #6
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_170648732
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 00:47 schreef Maartel het volgende:
Vind het er wel wat harder aan toegaan dan bij Dictator maar ze hebben volgens mij ook wel iets meer licht onvlambare types gecast.
Vooral in Team Rood ja :') :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_170651491
Overdreven scripted tv van BNN kijk ik niet.
  dinsdag 9 mei 2017 @ 21:10:40 #8
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_170809846
Team rood ging helemaal wild net _O- _O_

Edit: oh team blauw nu ook :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_170810452
Wat een randmongolen :')
pi_170811303
Volgende aflevering de laatste?

Of komt er daarna nog een aflevering met een 'schokkende' conclusie zoals bij Dictator het geval was. Verwacht het wel, maar hoop als dat zo is dat ze nu wel met iets beters komen. De conclusie van Dictator verpeste het genot van het programma een beetje, was een te grote anti-climax.

Dictator en dit programma lijken wel gigantisch veel op elkaar.
pi_170819979
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 21:28 schreef TserrofEnoch het volgende:
Volgende aflevering de laatste?

Of komt er daarna nog een aflevering met een 'schokkende' conclusie zoals bij Dictator het geval was. Verwacht het wel, maar hoop als dat zo is dat ze nu wel met iets beters komen. De conclusie van Dictator verpeste het genot van het programma een beetje, was een te grote anti-climax.

Dictator en dit programma lijken wel gigantisch veel op elkaar.
Ik vind dit toch wel wat heftiger dan Dictator, maar heb Dictator in zijn geheel in 1 dag gezien dus dat speelt misschien mee. Types waren daar ook wel wat beschaafder, daar hebben de programmamakers duidelijk van geleerd.
't is sowieso bedenkelijk als je een 'sociaal experiment' doet waarbij van tevoren al vast staat wat de uitslag moet zijn
pi_170844749
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 00:55 schreef Maartel het volgende:

[..]

Ik vind dit toch wel wat heftiger dan Dictator, maar heb Dictator in zijn geheel in 1 dag gezien dus dat speelt misschien mee. Types waren daar ook wel wat beschaafder, daar hebben de programmamakers duidelijk van geleerd.
't is sowieso bedenkelijk als je een 'sociaal experiment' doet waarbij van tevoren al vast staat wat de uitslag moet zijn
Ze hebben een hypothese. En ze doen alles om die hypothese uit te laten komen. Ze willen duidelijk een snel conflict in het klein organiseren. Dat is ook de opzet van het experiment.

Zonder die bewuste aansturing van het conflict. Tja misschien was er dan conflict. Misschien ook totaal niet. Denk dat de groepsnaam, groepskleur en dat ze tegen wat strijden van team blauw al genoeg kan zijn.

Het denken dat ze racen voor het voedsel tegen elkaar. En dus dat ze benadeeld worden doordat team Blauw alles meegenomen zou hebben met een nepberichtje op het bord. Is wel een voorbeeld van iets smerigs door de directie. Dat hoefden ze voor mij niet te doen.

De rest, ze tegen elkaar uitspelen met opdrachten, wel. Dat was ook een beter experiment geweest.
pi_170847383
Ja, ik snap hoe sociaal onderzoek werkt, en alles wat ze aan omstandigheden creëren (zelfs dat smerige trucje met het eten) hoort daar wat mij betreft gewoon bij.

Issue hier is meer: het is een tv-programma. Stel dat de kandidaten zich niet hadden laten meeslepen en in harmonie met elkaar om zouden gaan, was het dan uitgezonden?
De makers hebben er belang bij dat die hypothese bewezen wordt, en dus zijn (volgens mij) om te beginnen al een aantal mensen met een kort lontje gecast. (Wat ook zo zijn nadelen heeft omdat het ook voor spanning binnen 't team zorgt)
Daarnaast denk ik dat de regie afentoe ook nog wel een handje helpt, en elk miniscuul dramaatje wordt uitvergroot. Dat gebeurt in de gemiddelde realityshow ook, maar niet onder het mom van 'wetenschap'.

Overigens vond ik op dat vlak Dictator bijna nog schrijnender omdat de 2 'gedrsagexperts' daar echt gescripte observaties leken te doen, die soms maar heel weinig raakvlak hadden met wat je zag gebeuren.
pi_170991068
Mijn god, team rood is nu nog steeds dom. Alleen maar alle schuld van zich afschuiven.
pi_170993969
Wat ik irritant blijf vinden is hoe gespeeld zo'n gedragswetenschapper reageert.
Eerst heeeel bewust iedereen tegen elkaar opzetten en dan van die reacties als 'wat er nu gebeurt vind ik echt stuitend'. Denk ook dat het eerder stoppen van het experiment altijd al gepland was als mooie promo voor het programma.
Los daar van wel interessante televisie.
pi_171219426
Gister alle afleveringen na elkaar gekeken.

Ik ergerde me wel rot aan al die Engelse uitspraken van die homo :')

Tof programma verder _O_
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')