Stel, ik ga geld weggeven. Uiteraard krijgen mijn ouders dan een aanzienlijk deel. Zij zijn ook uniek: ze hebben me opgevoed en lang voor me gezorgd en dit is een lucratieve manier om wat terug te doen. Mijn zusjes krijgen ook een lekker bedrag, genoeg om de hypotheken af te betalen bijvoorbeeld. Tot zo ver nog geen probleem, allemaal directe familie namelijk. Maar goed, dan komen de vrienden. Wie geef je wel wat en wie niet? Wanneer is iemand vriend genoeg voor je om geld aan te geven. Hetzelfde heb ik ook bij familie. Een heleboel mensen uit mijn familie vind ik goede lui, maar als je aan een iemand iets geeft, moet je de rest natuurlijk ook wat geven, omdat het anders namelijk nogal een concrete bevestiging voor iemand is dat ie niet "goed genoeg is" voor je.
Nu heb je 10 miljoen. Dat kun je op een klein bedrag na natuurlijk tot de laatste cent gaan verdelen, maar dat zint me gewoon niet. Wat ik liever doe: ik ken een jongen via het voetballen. Er is onlangs geconstateerd dat hij een spierziekte heeft. De symptomen zijn chronische vermoeidheid. Zijn behandeling verloopt nogal traag en een prive kliniek of een speciale arts/behandeling is te duur. Nu denk ik: al die familie en vrienden, die komen toch niet om van de honger? Die hoeven toch niet elke euro 2 keer om te draaien? Die zijn toch niet zo ziek dat ze niet normaal hun leven kunnen leiden? Dan help ik dus liever alleen zo'n jongen die ik misschien helemaal niet zo goed ken dan dat ik iedereen die ik wel "goed" ken een bedragje toeschuif en bewaar de rest van het geld weer totdat er iemand in zo'n situatie zit...
Naast dit denk ik dat mensen ook anders tegen je aan gaan kijken als je geld hebt. Iedereen verwacht ook gewoon dat je iedere keer maar weer betaalt want je bent rijk en anders ben je maar een zeikerige vrek. Met andere woorden: men ziet je graag om je geld in plaats van je vriendschap en dat lijkt me afschuwelijk.
Maar ja, dit botst nogal met hoe mijn vriendin erover denkt, dus ik vraag me af: overdrijf ik met dit denkbeeld of is het verstandig dat ik zo terughoudend ben?
quote:good point
Op donderdag 12 december 2002 01:00 schreef StrayDog het volgende:
Waarom zou je je daar druk over maken, je wint toch niet.
quote:dat valt ook niet op he, op nationale tv hennie huisman (of welke aap dan ook) die inbreekt in je huis om je te vertellen dat je de jackpot hebt gewonnen, neuh...
Op donderdag 12 december 2002 01:00 schreef -Kraiden- het volgende:
gewoon niemand zeggen dat je het gewonnen hebt en het ook niet laten merken ... =)
Zelf zou ik in ieder geval niet het geld gaan verdelen onder vrienden en familie. Daar krijg je toch alleen maar problemen mee. De een gaat zich dan benadeelt voelen en nouja, voor je het weet kun je helemaal geen goed meer doen. Ik bedoel, echte vriendschap koop je niet.
En wat wel te doen met al dat geld? Tja, een deel schenken aan een goed doel lijkt me ook wel wat. En een groot feest geven natuurlijk En verder zou ik er denk ik niet zoveel mee doen. Op een spaarrekening zetten voor later denk ik, zodat je over een aantal jaar nog steeds plezier kunt hebben van dat geld.
quote:klopt, maar daar zit vast ook een uurtarief aan vast
Op donderdag 12 december 2002 01:08 schreef DJKoster het volgende:
Je wordt toch geholpen door de loterij als je een groot bedrag wint?
quote:Als je al te bijdehand bent om de vraag goed te lezen, ga dan slapen ofzo
Op donderdag 12 december 2002 01:00 schreef StrayDog het volgende:
Waarom zou je je daar druk over maken, je wint toch niet.
quote:volgens mij hoef je niet op tv hoor als je wint...
Op donderdag 12 december 2002 01:01 schreef dr.dunno het volgende:[..]
dat valt ook niet op he, op nationale tv hennie huisman (of welke aap dan ook) die inbreekt in je huis om je te vertellen dat je de jackpot hebt gewonnen, neuh...
![]()
ik zelf zou het in ieder geval lekker geheim proberen te houden, zowel voor familie en vrienden. Ik zou een paar honderd euro uit geven aan een paar dingen die ik leuk vind om te hebben.
Vervolgens zou ik voor een vriendin van me een leuke reis uit zoeken van een paar maanden. Alles netjes regelen en betalen en hopen dat ze er nooit achter komt wie het nu gedaan heeft voor d'r...
Op mijn bijbaantje zouden ze me wat minder gaan zien en ik zou zo nu en dan wat leuks kopen. Maar ik zou echt niet iedereen die ik ken iets geven, zowieso zouden ze geen contant geld krijgen.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als iedereen me alleen kent van wege mijn geld.
Doe mij maar een leuke prijs van 1000 euro daar wordt ik een stuk blijer van....
quote:Vraag me af wat er mis is met mijn reply.
Op donderdag 12 december 2002 01:09 schreef Jethro het volgende:[..]
Als je al te bijdehand bent om de vraag goed te lezen, ga dan slapen ofzo
zet iig de helft eerst weg op een rekening waar je na een x aantal jaar pas weer bij kan, de rest kan je dan mee doen wat je wilt
quote:Tja, dat heb ik op dit moment ook meer...
Op donderdag 12 december 2002 01:13 schreef BitchNix het volgende:
Doe mij maar een leuke prijs van 1000 euro daar wordt ik een stuk blijer van....
als mn moeder de 10 miljoen zou winnen, zou ze me de beste dj-gear geven die er bestaat...! (en een geluidsdicht schuurtje voor de pokkeherrie zei ze )
ik zou een miljoen aan mn moeder geven, 25.000 op mn bankrekening zetten en de rest voor een jaar vastzetten. en volgens mij heb je echt dat jaar nodig voordat de winnaarsroes is uitgewerkt
owja, en een miljoentje aan fok!
quote:Dit is inderdaad wel een goeie.
Op donderdag 12 december 2002 01:37 schreef Adfundum het volgende:
Geef een groot feest voor je kenissen en vrienden, lekker decadent met bekende artiesten (Danny Christian, Ronnie Tober, Mieke Telkamp, U2 en zo) dan kunnen ze achteraf nooit zeuren.Doen ze dat toch, dan weet je dat je gelijk had.
En ik heb zelf absoluut geen zin om vanwege dat geld te stoppen met mijn studie of "lekker" niet te gaan werken. Dus het geld apart zetten lijkt me inderdaad ook wel een goed idee.
Allereerst zou ik mn ouders en mn broer een groot deel geven
dan zet ik de rest op de bank NADAT ik:
-een mooie studio heb gebouwd inclusief apparatuur (mooi draadloos enzo)
-Mooie live PA set heb gekocht
- een aantal mooie wapens om lekker mee te schieten op de schietclub
- een mooie cd-platen collectie heb aangelegd
- decadent op vakantie ben geweest
Ik zou een huis kopen in Istanbul, ik denk dat ik zelfs al weet welk huis. Vervolgens zou ik mijn geld beleggen en daar rustig gaan leven. Af en toe een reisje maken, verder niks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |