Knuppel1983 | dinsdag 18 april 2017 @ 23:06 |
Ik wil een zelfde overkapping als deze maken, incl. overstek aan voorzijde. Het plat dak moet op afschot naar rechtsachter. Balklaag en dakbeschot (planken) blijven zichtbaar. Hoe creeer ik dit afschot zonder dat het opvalt? Als ik de balken ophoog aan de voorzijde ga ik dit duidelijk zien. ![]() | |
SgtPorkbeans | dinsdag 18 april 2017 @ 23:09 |
Een afschot van 1 á 2% op je ondergrond moet voldoende zijn. ![]() | |
Petram | dinsdag 18 april 2017 @ 23:29 |
*edit* Dit voegt echt niks toe. Heb je reactie daarom aangepast. [ Bericht 80% gewijzigd door Vonkenboer op 19-04-2017 12:26:26 ] | |
Knuppel1983 | dinsdag 18 april 2017 @ 23:31 |
Probleem is dat het een eiken constructie wordt met houtverbindingen. Als ik de hele constructie op afschot zet krijg ik die houtverbindingen niet meer netjes op elkaar. Wat is trouwens het risico als er wat water op het dak blijft staan? De dakopstand wordt hoog zat. [ Bericht 1% gewijzigd door Knuppel1983 op 18-04-2017 23:37:16 ] | |
FFnog | woensdag 19 april 2017 @ 00:17 |
Plat dak en dan afschotplaat erop? (van tempex of pur) Zie je beneden niets van en je hebt je afschot. Water erop laten staan zou ik zo min mogelijk doen... | |
DarkE | woensdag 19 april 2017 @ 00:33 |
Constructie en boeidelen waterpas maar dakvlak op afschot (balklaag 'afvlakken' of vanaf linksvoor ophogen). | |
PTScribble | woensdag 19 april 2017 @ 07:17 |
balken afschaven / zagen /schuren ... aan bovenkant zodat je afschot maakt. | |
Knuppel1983 | woensdag 19 april 2017 @ 08:33 |
Dit klinkt als de minst arbeidintensieve optie. Dan kan ik de rest van de constructie gewoon waterpas maken. I.v.m. condensrisico misschien niet eens zo slecht om isolatie toe te passen. Hoe pas ik deze afschotisolatie toe? Ik zie wel afschotplaten maar die hebben maar afschot naar 1 kant. Het dak is 4 x 3,5m. | |
blomke | woensdag 19 april 2017 @ 09:28 |
Misschien twee lagen haaks op elkaar, z.d.d. je laagste punt bij de HWA uitkomt? | |
Joel_87 | woensdag 19 april 2017 @ 13:44 |
Zelf heb ik het een keer op deze manier gedaan: Deze korrels (of iets vergelijkbaars) https://www.termokomfort.nl/isolatieparels - Langs de randen van je dak schroef je een 4-tal latten op je dakbeschot. - Deze latten op afschot schaven, naar het punt waar je afvoer zit. (dit kun je uiteraard ook doen voordat je de latten op je dak schroeft) - Isolatiekorrels mengen met een beetje cement en water, maak het niet te nat. Gewoon vochtig is voldoende. Vergelijk het met vloerenzand. - Deze korrels kun je tussen de aangebrachte latten aanbrengen, met een lange rei kun je het vlak smeren met de kantlatten. - Even laten drogen, dan voorzichtig een plaatje isolatie op de korrels aanbrengen en je dakvlak dicht leggen. Dit kunnen dus gewoon standaard isolatieplaten zijn, net de dikte die je wilt hebben. - Dakbedekking kan op de isolatieplaten aangebracht worden. Werkte een paar jaar terug prima, dak ziet er nog uitstekend uit! | |
blomke | woensdag 19 april 2017 @ 14:07 |
Interessante methode! Hechten die korrels en cement aan elkaar? Die thermoparels zijn nl. niets anders dan polystyreen (piepschuim) bolletjes. | |
Joel_87 | woensdag 19 april 2017 @ 14:14 |
Dat hecht wel aan elkaar ja. Verwacht geen kwaliteit zoals met zand en cement. Daarom ook bij voorkeur nog afdekken met standaard isolatieplaten. Om de druk op de korrels/cement goed te verdelen. Dat is wel nodig mocht je een keer op het dak lopen. | |
FFnog | donderdag 20 april 2017 @ 00:22 |
Je hoeft toch ook maar afschot naar één kant neem ik aan? Je laat het water toch gewoon naar de achterzijde lopen en daar maak je een HWA? Platen zijn gewoon tegen elkaar aan te leggen, wel even uitrekenen hoeveel je er nodig gaat hebben natuurlijk. Ze zijn gewoon in delen tegen elkaar aan te leggen en daar doe je dan je dakbedekking over heen. | |
FFnog | donderdag 20 april 2017 @ 00:29 |
Als je deze bijvoorbeeld neemt kun je kiezen tussen 10 of 20 mm afschot. Platen zijn 1200x1200. Je krijgt dan dus 4 rijen bij 3 rijen, die laat je dan per rij oplopen met 10 of 20 mm. http://www.kingspaninsula(...)fschot-dakplaat.aspx Dit is trouwens PIR hardschuim, maar tempex is goedkoper denk ik | |
Knuppel1983 | donderdag 20 april 2017 @ 08:32 |
Het water moet toch diagonaal richting de regenpijp? Heb wat zitten knutselen in Excel. Zou dit werken? Platen diagonaal snijden in het midden? Dak steekt aan de voorzijde iets over vandaar afmeting 4 x 3,8 meter. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Knuppel1983 op 20-04-2017 09:50:52 ] | |
matig | donderdag 20 april 2017 @ 10:10 |
Je kan toch een goot aan de achterkant maken? | |
blomke | donderdag 20 april 2017 @ 10:32 |
Het ontwerp zoals de TS dat wil, is met opstaande randen en afgewerkt met een boeiboord. Een goot werkt dan dus niet, de afvoer zit in het dak geïntegreerd. Ik heb achter ons huis een serre met plat dak dat 1 kant op, afloopt (dus zonder opstaande rand) en daar hangt een goot aan de achterrand. Afgezien van het esthetische effect, wil er nogal eens water langs de goot druppelen/waaien. Wat dat betreft is het ontwerp van TS beter dan een plat dak met dakgoot aan de lage zijde. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-04-2017 10:39:09 ] | |
FFnog | vrijdag 21 april 2017 @ 01:51 |
Je kan het gewoon naar achteren laten lopen, ook als de HWA in de hoek zit. Het water verzameld zich tegen de achterzijde aan en loopt dan toch naar de HWA toe als het niveau hoger wordt. Er zal dan nog wel een klein beetje blijven staan, maar dat is maar zo weinig dat je daar geen last van hebt. Zoals jij hem nu hebt getekend zou ik niet doen, dan krijg je rare overgangen. Je zou er hooguit voor kunnen kiezen om de plaat waar de HWA zit iets lager te leggen, zodat je een soort van bakje krijg rond de HWA. Nu ik er nog eens goed naar kijk denk ik dat diagonaal wel goed zou kunnen, je draait die plaat dan natuurlijk om zodat de overgangen mooi overlopen. [ Bericht 10% gewijzigd door FFnog op 21-04-2017 01:57:54 ] |