abonnement Unibet Coolblue
pi_170292726
Ik denk dat er hier wel iemand rondhangt die mij uit de brand kan helpen...

Ik ben op dit moment 18 jaar en word over twee maandjes 19 (waar blijft de tijd...).
Momenteel is mijn bron van inkomsten het geven van gitaarlessen. Ik pak dit dan ook redelijk professioneel aan met inschrijfformulieren en iedere week een vast tijdstip etc. Ik heb nu zo'n 12 leerlingen en volgend jaar ga ik muziekwetenschap studeren, waardoor ik weinig contacturen heb en van plan ben om op de eerste plaats m'n lestarief omhoog te gooien en daarnaast ga ik proberen om nog een paar leerlingen erbij te krijgen. Nu ben ik ook van plan om een kamer of kleine studio te gaan huren, maar hiervoor zal ik een bewijs van mijn inkomen moeten leveren wat dus kan door óf een loonstrookje mee te nemen, welke ik dus niet heb omdat ik zelfstandig werk, óf ik moet een inkomensverklaring regelen, wat niet kan omdat ik op dit moment zwart werk...

Mijn vraag is dus, moet ik mijzelf gaan registreren als ZZP'er om mijn inkomen te kunnen registreren of is er een andere manier? En is het anders sowieso aan te raden om mij als ZZP'er in te schrijven, gezien ik wel van plan ben het lesgeven langer door te zetten en het misschien problemen in de toekomst kan voorkomen.

PS: Ik heb op het gebied van economie 0 verstand dus ik weet niet welke regelingen er allemaal zijn en hoe ik me überhaupt als ZZP gitaarleraar zou moeten inschrijven, behalve dat ik me dan bij de belastingsdienst en KvK moet inschrijven. Misschien dat iemand hier een handig linkje oid voor heeft betreffend belasting betalen over inkomensten etc? O-)
  maandag 17 april 2017 @ 23:02:11 #2
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_170297785
Als je het nu helemaal zwart doet dan moet je erop rekenen dat je een stuk meer moet gaan afdragen. Ten eerste de btw die je doorrekent naar je klanten en dan ook nog eens de inkomstenbelasting er ook erheen.

Heb je een schatting hoeveel je op jaarbasis denkt te gaan verdienen? Misschien dat je onder een kleine ondernemingsregeling valt.

Btw dus afhankelijk van leeftijd van je leerlingen.

https://www.belastingdien(...)_en_circustechnieken
pi_170298858
Ik verdien nu ongeveer 5800 per jaar bruto. Van de 12 leerlingen die ik nu heb zijn er 3 ouder dan 21. Wanneer voor iedereen (Ik ga per volgend cursusjaar het tarief voor nieuwe leerlingen op 15 zetten, het jaar daarop gaat ook voor de oude leerlingen het tarief van 12 naar 15 euro) het tarief is doorgevoerd is mijn geschatte jaarinkomen met 12 leerlingen 7200 euro.
  dinsdag 18 april 2017 @ 00:56:56 #4
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_170299046
Moet u in een jaar ¤ 1.345 of minder btw betalen? Dan hoeft u helemaal geen btw meer te betalen. Verwacht u dit ook de komende jaren? U kunt dan ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen.

-----

Ik ga er vanuit dat je 7200 dan Inc btw is. Dat zou dus 5950 ex btw zijn en zou je dus per jaar 1250 btw af moeten dragen. Dat is onder de KOR grens dus hoef je geen btw te betalen.

Zit wel wat meer achter maar lees je maar even in over de Kleine Ondernemingsregeling KOR

Uiteraard betaal je wel inkomstenbelasting over je inkomen. Wat je nu dus ook zou moeten doen eigenlijk ;)
  dinsdag 18 april 2017 @ 07:35:47 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170299903
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 20:36 schreef pinkasfloyd het volgende:
PS: Ik heb op het gebied van economie 0 verstand dus ik weet niet welke regelingen er allemaal zijn en hoe ik me überhaupt als ZZP gitaarleraar zou moeten inschrijven, behalve dat ik me dan bij de belastingsdienst en KvK moet inschrijven. Misschien dat iemand hier een handig linkje oid voor heeft betreffend belasting betalen over inkomensten etc? O-)
Het is meer vrees voor het onbekende, het is echt super simpel en niks om je druk over te maken :Y

- Ga naar de KvK en registreer je als eenmanszaak. Je staat binnen 10 minuten buiten.
- Vraag een BTW nummer aan bij de belastingdienst, ook tien minuten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170299950
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 07:35 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Het is meer vrees voor het onbekende, het is echt super simpel en niks om je druk over te maken :Y

- Ga naar de KvK en registreer je als eenmanszaak. Je staat binnen 10 minuten buiten.
- Vraag een BTW nummer aan bij de belastingdienst, ook tien minuten.
Klopt, stelt niets voor.

Daarnaast nog even zorgen dat je facturen kunt maken en braaf elke eerste week van het nieuwe kwartaal je belastingaangifte doen.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 18 april 2017 @ 07:47:36 #7
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170299959
Telkens als ik dit soort berichten lees, denk ik bij mezelf: het is gewoon zoveel gemakkelijker als een andere ZZP'er je in een kwartiertje laat zien hoe het werkt :{

Het is namelijk gewoon te simpel voor woorden, maar vrijwel iedereen hikt tegen het grote onbekende aan.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170300295
TS, ik snap dat het voor je leeftijd i.c.m. zwartwerken leuk is, maar heb je ook scherp wat er overblijft van 12 resp. 15 euro bruto als je BTW en/of inkomstenbelasting moet gaan afdragen?

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 07:35 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Het is meer vrees voor het onbekende, het is echt super simpel en niks om je druk over te maken :Y

- Ga naar de KvK en registreer je als eenmanszaak. Je staat binnen 10 minuten buiten.
- Vraag een BTW nummer aan bij de belastingdienst, ook tien minuten.
Kan dat niet meer ineens? Destijds kreeg ik BTW-nummer van de Belastingdienst via de KvK direct bij het inschrijven.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 18 april 2017 @ 08:43:03 #9
351846 Tante-Leen
Heeft een derde been!
pi_170300366
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:35 schreef baskick het volgende:
TS, ik snap dat het voor je leeftijd i.c.m. zwartwerken leuk is, maar heb je ook scherp wat er overblijft van 12 resp. 15 euro bruto als je BTW en/of inkomstenbelasting moet gaan afdragen?

[..]

Kan dat niet meer ineens? Destijds kreeg ik BTW-nummer van de Belastingdienst via de KvK direct bij het inschrijven.
Ja je hoeft alleen maar naar de KvK, daar krijg je ook het btw nummer etc. En ik had ook nog een hele behulpzame medewerker daar, ze legde alles nog even uit qua belasting. Eigenlijk is het best makkelijk, alleen niet vergeten om elk kwartaal aangifte te doen. :P
Maar goed ook daar krijg je een brief over. En het voordeel is dat je als zzp'er bij inkopen voor je bedrijfje de btw terug kunt krijgen. Scheelt nogal als je een gitaar koopt bijvoorbeeld. (8>
pi_170300790
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:43 schreef Tante-Leen het volgende:

[..]
Maar goed ook daar krijg je een brief over.
Alleen in je mail nog, als je te laat bent sturen ze wel een nette brief :D
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_170301390
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 07:47 schreef Hallmark het volgende:
Telkens als ik dit soort berichten lees, denk ik bij mezelf: het is gewoon zoveel gemakkelijker als een andere ZZP'er je in een kwartiertje laat zien hoe het werkt :{

Het is namelijk gewoon te simpel voor woorden, maar vrijwel iedereen hikt tegen het grote onbekende aan.
Mwah, het inschrijven is misschien simpel, maar je moet nog wel aan heel veel dingen denken. In zijn vakgebied bijv. geldt een vrijstelling van BTW voor jonger dan 21, dat betekent dat je dus ook voor een evenredig deel van de kosten die je maakt geen BTW kan aftrekken. Ook bij de facturatie moet hij daar goed opletten. Verder moet hij goed kijken naar het urencriterium voor aftrekposten, misschien de KOR toepassen, boekhouding bijhouden met balans / winst- en verliesrekening voor zijn aangifte...

En dan hebben we het alleen over de administratieve kant... daarna moet je nog geld gaan verdiepen (marketing, website, studio huren etc.). Te simpel voor woorden lijkt me wat overdreven, vooral voor een 18-jarige.
Facts don't care about your feelings
pi_170302362
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:09 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Mwah, het inschrijven is misschien simpel, maar je moet nog wel aan heel veel dingen denken. In zijn vakgebied bijv. geldt een vrijstelling van BTW voor jonger dan 21, dat betekent dat je dus ook voor een evenredig deel van de kosten die je maakt geen BTW kan aftrekken. Ook bij de facturatie moet hij daar goed opletten. Verder moet hij goed kijken naar het urencriterium voor aftrekposten, misschien de KOR toepassen, boekhouding bijhouden met balans / winst- en verliesrekening voor zijn aangifte...

En dan hebben we het alleen over de administratieve kant... daarna moet je nog geld gaan verdiepen (marketing, website, studio huren etc.). Te simpel voor woorden lijkt me wat overdreven, vooral voor een 18-jarige.
Dit dus. ook de KOR verwerken in je winstaangifte vergt wat meer denkwerk dan de gemiddelde starter heeft
pi_170306797
Inkoop- en verkoopfacturen in een Excel bijhouden en de rest uitbesteden. Uiteraard in je uurtarief verwerken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_170367120
Hmmm okay okay, ik snap nu ongeveer hoe het zit met de BTW over mijn lestarieven. De lessen geef ik thuis en website heb ik al etc. dus die kosten weet ik, maar hoe zit het met inkomstenbelasting? Is dat gewoon belasting die ik over mijn gehele inkomen moet rekenen aan het eind van het jaar?
pi_170369825
Ik heb ondertussen een berekening gedaan over mijn netto jaarinkomen, en het komt erop neer dat ik zo'n ¤2000 euro aan belasting moet inleveren (BTW en inkomstenbelasting) met mijn huidige lestarief. Klopt dit ongeveer? :N

pi_170375299
Heb je geen kosten (huur, gitaar, boekhouding, website, opleiding, ..) en een stuk te vorderen BTW?

Daarnaast zijn er regelingen voor starters, jongeren, .. Zoek een goede administrateur en bereken samen het kosten- en batenplaatje, waar dan je uurprijs als resultaat uitkomt.
pi_170375461
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 23:12 schreef pinkasfloyd het volgende:
Ik heb ondertussen een berekening gedaan over mijn netto jaarinkomen, en het komt erop neer dat ik zo'n ¤2000 euro aan belasting moet inleveren (BTW en inkomstenbelasting) met mijn huidige lestarief. Klopt dit ongeveer? :N

[ afbeelding ]
BTW staat inderdaad los van inkomstenbelasting. Daarom kijk je bij de inkomstenbelasting altijd naar de kosten ex. BTW. BTW betaal je (meestal per kwartaal) over de BTW over je omzet minus die over je kosten. Daarnaast betaal je 1x per jaar inkomstenbelasting over al je inkomen (ook loondienst als je dat erbij hebt). En dat is dus over je winst (inkomsten -/- kosten).
Facts don't care about your feelings
pi_170395393
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 april 2017 08:28 schreef Jopie78 het volgende:
Heb je geen kosten (huur, gitaar, boekhouding, website, opleiding, ..) en een stuk te vorderen BTW?

Daarnaast zijn er regelingen voor starters, jongeren, .. Zoek een goede administrateur en bereken samen het kosten- en batenplaatje, waar dan je uurprijs als resultaat uitkomt.
Kan ik geld dat ik aan m'n opleiding besteed als kosten rekenen en van het bruto inkomen aftrekken, zelfs al heeft het niet met mijn "onderneming" te maken?
pi_170397102
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 00:46 schreef pinkasfloyd het volgende:

Kan ik geld dat ik aan m'n opleiding besteed als kosten rekenen en van het bruto inkomen aftrekken, zelfs al heeft het niet met mijn "onderneming" te maken?
Zolang de opleiding relevant is voor je huidige of toekomstige werk, is het vaak wel (deels) aftrekbaar. Wederom, ga gewoon langs bij een administrateur. Dat gaat je bakken met geld schelen, zeker als geen kaas hebt gegeten van 'economie'.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')