Iemand ervaring met indexbeleggen en zo ja, wat is een realistisch rendement en hoe groot zijn de risico's?quote:Een exchange-traded fund (ETF), ook wel een indextracker genoemd, is een passief beheerd beleggingsfonds dat op de beurs verhandeld wordt. Het investeringsdoel van een ETF is het zo nauwkeurig mogelijk volgen van een onderliggende beursindex.
grootste verschil met een traditioneel beleggingsfonds zit in de autonomie van de fondsbeheerder. Met behulp van geautomatiseerde handelscomputers volgt een ETF precies de index (de benchmark). Het fonds probeert niet een beter resultaat te behalen dan de index. Een traditioneel beleggingsfonds probeert met actief beheer een zo hoog mogelijk rendement te halen, en de benchmark te verslaan. De filosofie achter indexbeleggen, ook wel passief beleggen genoemd, is gebaseerd op de praktijk die uitwijst dat de meeste traditionele beleggingsfondsen het slechter doen dan de index.
quote:Op vrijdag 14 april 2017 14:52 schreef gekkewiebel het volgende:
Etfs koop je gewoon bij je broker. Rendement, tja, je snapt dat zulke etfs dus gewoon de indexkoers volgen? Stel je neemt een aex tracker / etf, dan is je rendement dus gelijk aan de aex koersstijging, minus beheerkosten
Is 7% op jaarbasis realistisch - 2% beheerkosten? En mag je in en uitstappen wanneer je wil?quote:Op vrijdag 14 april 2017 14:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Indexbeleggen is over het algemeen saai.
Het veiligst zijn de mandjes, die bijv. de grootste AEX fondsen volgen.
Het voordeel is vaak wel dat als de poep die ventilator raakt, je het niet heel erg zal merken.
Omdat het ene stukje in je mandje bijv. zal zakken, maar zelfs een crisis, zal een ander wel weer stijgen of min of meer gelijk blijven.
Waardoor het verlies minder groot is.
Het rendement reflecteert vaak wel die 'veiligheid', meestal een paar % per jaar. (maar hey.. dat is beter dan die 0.000001 bij de bank)
FTE's heb je in alle soorten en maten. Dus als jij instapt in een FTE die aandelen heeft in een industrie of markt die net laag staat, en die gaan omhoog, dan zou dat kunnen.quote:Op vrijdag 14 april 2017 15:41 schreef LA_niner het volgende:
[..]
[..]
Is 7% op jaarbasis realistisch - 2% beheerkosten? En mag je in en uitstappen wanneer je wil?
Hangt er maar net van af wat de index doet. Een beleggingsfonds heeft enige vrijheid om te wisselen in aandelen, een tracker zoals jij bedoelt trackt echt een index, of een grondstof waarde.quote:Op vrijdag 14 april 2017 15:41 schreef LA_niner het volgende:
[..]
[..]
Is 7% op jaarbasis realistisch - 2% beheerkosten? En mag je in en uitstappen wanneer je wil?
Best moeilijk te voorspellen, als iemand dat echt kon was diegene stinkend rijk ondertussen.quote:Op vrijdag 14 april 2017 15:41 schreef LA_niner het volgende:
[..]
[..]
Besef wel dat DeGiro niet onder het depositogarantiestelsel valt.quote:Op vrijdag 14 april 2017 16:12 schreef Yoica1606 het volgende:
Als je bij DeGiro handelt hebben ze een best wel grote selectie aan kerntrackers die je 1x per maand gratis mag verhandelen.
Persoonlijk beleg ik zeer passief door elke maand een vast bedrag in 2 ETFs te stoppen. 50% in VTI (Total US Stock Market) en 50% VXUS (Total International Stocks excl US). Aangezien ik deze gratis kan kopen bij DeGiro ben ik jaarlijkse maar 0.065% kwijt aan kosten.
Hoelang doe je dat al en met wat voor bedragen en wat is je rendement? Is 20.000 investeren verstandig voor twee jaar?quote:Op vrijdag 14 april 2017 16:12 schreef Yoica1606 het volgende:
Als je bij DeGiro handelt hebben ze een best wel grote selectie aan kerntrackers die je 1x per maand gratis mag verhandelen.
Persoonlijk beleg ik zeer passief door elke maand een vast bedrag in 2 ETFs te stoppen. 50% in VTI (Total US Stock Market) en 50% VXUS (Total International Stocks excl US). Aangezien ik deze gratis kan kopen bij DeGiro ben ik jaarlijkse maar 0.065% kwijt aan kosten.
Indexbeleggen is bedoeld voor lange termijn, d.w.z. langer dan 10-15 jaar.quote:Op vrijdag 14 april 2017 16:49 schreef LA_niner het volgende:
Is 20.000 investeren verstandig voor twee jaar?
Omdat capital markten volatiel zijn en je derhalve pas op de midlange termijn met enige zekerheid een rendement behaald dat de moeite waard is of vanwege iets anders? Zijn indexfondsen bedoeld voor beleggers zonder verstand van beleggen en dus heel veilig?quote:Op vrijdag 14 april 2017 17:31 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Indexbeleggen is bedoeld voor lange termijn, d.w.z. langer dan 10-15 jaar.
Preciesquote:Op vrijdag 14 april 2017 19:35 schreef LA_niner het volgende:
[..]
Omdat capital markten volatiel zijn en je derhalve pas op de midlange termijn met enige zekerheid een rendement behaald dat de moeite waard is of vanwege iets anders?
Ik weet niet of ik het op die manier zou uitdrukken... indexfondsen zijn aantrekkelijk vanwege de lage kosten, de hands-off approach en de resultaten uit het verleden. Dat maakt het voor allerlei beleggers interessant, niet alleen voor diegene zonder verstand. Daarnaast, wat bedoel je met veilig? Dat is mij niet helemaal duidelijk.quote:Zijn indexfondsen bedoeld voor beleggers zonder verstand van beleggen en dus heel veilig?
Beleggen met weinig risico wordt typisch geassocieerd met vastgoed en obligaties. Maar jouw termijn (2 jaar) vind ik wel erg kort. Het duidt er op dat je de markt probeert te timen.quote:Wil me verdiepen in beleggen met weinig risico, wat raad je aan en waar te beginnen?
Heb vernomen dat indexfondsen veelal beter presteren dan beleggingsfondsen, is dat waar en zo ja waarom beleggen personen dan alsnog daarin?quote:Op vrijdag 14 april 2017 19:46 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Precies
[..]
Ik weet niet of ik het op die manier zou uitdrukken... indexfondsen zijn aantrekkelijk vanwege de lage kosten, de hands-off approach en de resultaten uit het verleden. Dat maakt het voor allerlei beleggers interessant, niet alleen voor diegene zonder verstand. Daarnaast, wat bedoel je met veilig? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
[..]
Beleggen met weinig risico wordt typisch geassocieerd met vastgoed en obligaties. Maar jouw termijn (2 jaar) vind ik wel erg kort. Het duidt er op dat je de markt probeert te timen.
Voor zulke korte termijnen is het wellicht beter om eens naar andere vormen van beleggen te kijken, zoals crowdfunden. Echter daar geldt ook weer dat je jezelf goed op de hoogte moet brengen van de risico's.
Er zijn zoveel soorten obligaties...staatsobligaties van veilige landen als Nederland hebben een lage rente maar ook weinig risiko natuurlijk. Een nieuwe Griekse staatslening zal ongetwijfeld meer rendement beloven, maar of dat ook echt uitbetaald wordt uiteindelijk is natuurlijk de vraag.quote:Op vrijdag 14 april 2017 20:11 schreef LA_niner het volgende:
[..]
Hebben obligaties doorgaans een hoger rendement dan vastgoed?
Weet echt nog te weinig over beleggen, hoe ben jij begonnen, weet je goede sites of boeken?quote:Op vrijdag 14 april 2017 20:24 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Er zijn zoveel soorten obligaties...staatsobligaties van veilige landen als Nederland hebben een lage rente maar ook weinig risiko natuurlijk. Een nieuwe Griekse staatslening zal ongetwijfeld meer rendement beloven, maar of dat ook echt uitbetaald wordt uiteindelijk is natuurlijk de vraag.
Mijn doel is heel anders dan de jouwe, ik kan regelmatig sparen, maar sparen levert niets op. Dus steek ik om de paar maanden wat geld in een fte, of een obligatiefonds...en ik ben niet van plan binnen 10 jaar ook maar iets te verkopen.quote:Op vrijdag 14 april 2017 20:27 schreef LA_niner het volgende:
[..]
Weet echt nog te weinig over beleggen, hoe ben jij begonnen, weet je goede sites of boeken?
Op lange termijn presteren indexfondsen beter, ja. Op korte termijn zijn er beleggingsfondsen die wel degelijk de index verslaan. Daarom beleggen mensen daar alsnog in.quote:Op vrijdag 14 april 2017 20:11 schreef LA_niner het volgende:
Heb vernomen dat indexfondsen veelal beter presteren dan beleggingsfondsen, is dat waar en zo ja waarom beleggen personen dan alsnog daarin?
De handel in aandelen, ook indexfondsen, is notoir volatiel. Zeker niet veilig te noemen. Als je de kans op verlies wilt verkleinen, zijn er diverse beleggingsproducten die het neerwaardse risico afdekken met opties. Vrijwel elke bank biedt zulke producten aan. Maar de kosten zijn natuurlijk navenant.quote:Bedoel met veilig dat de kans van verlies van inleg klein is tov andere vormen van beleggen, is dat zo?
De broker heeft daar niets mee te maken, je koopt de etfs van een uitgever. Die kan toevallig ook je broker zijn, maar ook heel.iemand anders, iShares bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 15 april 2017 09:21 schreef Confetti het volgende:
Misschien snap ik het niet maar als je een ETF koopt heb je toch slechts een vordering op de broker? Je bezit immers een ETF maar niet het onderliggende aandeel. Stel dat de broker failliet gaat omdat iedereen zijn ETF's dumpt en zijn geld wil, hang je dan niet? Als je een aandeel bezit ben je je geld alleen kwijt als het bedrijf ten onder gaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |