abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_170213690
quote:
Een exchange-traded fund (ETF), ook wel een indextracker genoemd, is een passief beheerd beleggingsfonds dat op de beurs verhandeld wordt. Het investeringsdoel van een ETF is het zo nauwkeurig mogelijk volgen van een onderliggende beursindex.

grootste verschil met een traditioneel beleggingsfonds zit in de autonomie van de fondsbeheerder. Met behulp van geautomatiseerde handelscomputers volgt een ETF precies de index (de benchmark). Het fonds probeert niet een beter resultaat te behalen dan de index. Een traditioneel beleggingsfonds probeert met actief beheer een zo hoog mogelijk rendement te halen, en de benchmark te verslaan. De filosofie achter indexbeleggen, ook wel passief beleggen genoemd, is gebaseerd op de praktijk die uitwijst dat de meeste traditionele beleggingsfondsen het slechter doen dan de index.
Iemand ervaring met indexbeleggen en zo ja, wat is een realistisch rendement en hoe groot zijn de risico's?

Waar moet je die etf's überhaupt aanschaffen?
pi_170215099
Etfs koop je gewoon bij je broker. Rendement, tja, je snapt dat zulke etfs dus gewoon de indexkoers volgen? Stel je neemt een aex tracker / etf, dan is je rendement dus gelijk aan de aex koersstijging, minus beheerkosten
pi_170215256
Indexbeleggen is over het algemeen saai.

Het veiligst zijn de mandjes, die bijv. de grootste AEX fondsen volgen.
Het voordeel is vaak wel dat als de poep die ventilator raakt, je het niet heel erg zal merken.
Omdat het ene stukje in je mandje bijv. zal zakken, maar zelfs een crisis, zal een ander wel weer stijgen of min of meer gelijk blijven.

Waardoor het verlies minder groot is.

Het rendement reflecteert vaak wel die 'veiligheid', meestal een paar % per jaar. (maar hey.. dat is beter dan die 0.000001 bij de bank)
pi_170216049
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 14:52 schreef gekkewiebel het volgende:
Etfs koop je gewoon bij je broker. Rendement, tja, je snapt dat zulke etfs dus gewoon de indexkoers volgen? Stel je neemt een aex tracker / etf, dan is je rendement dus gelijk aan de aex koersstijging, minus beheerkosten
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 14:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Indexbeleggen is over het algemeen saai.

Het veiligst zijn de mandjes, die bijv. de grootste AEX fondsen volgen.
Het voordeel is vaak wel dat als de poep die ventilator raakt, je het niet heel erg zal merken.
Omdat het ene stukje in je mandje bijv. zal zakken, maar zelfs een crisis, zal een ander wel weer stijgen of min of meer gelijk blijven.

Waardoor het verlies minder groot is.

Het rendement reflecteert vaak wel die 'veiligheid', meestal een paar % per jaar. (maar hey.. dat is beter dan die 0.000001 bij de bank)
Is 7% op jaarbasis realistisch - 2% beheerkosten? En mag je in en uitstappen wanneer je wil?
  vrijdag 14 april 2017 @ 15:51:34 #5
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_170216299
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 15:41 schreef LA_niner het volgende:

[..]

[..]

Is 7% op jaarbasis realistisch - 2% beheerkosten? En mag je in en uitstappen wanneer je wil?
FTE's heb je in alle soorten en maten. Dus als jij instapt in een FTE die aandelen heeft in een industrie of markt die net laag staat, en die gaan omhoog, dan zou dat kunnen.
Maar je kan dus ook gewoon naar beneden gaan.
Voor het kopen kun je een beleggingsrekening openen bij je eigen bank, of Bick, of de Giro..keus zat.

Kijk eens bij Blackrock en Vanguard, die hebben dozijnen FTE's. Kun je eens zien wet er is.
Veel FTE's hebben minder dan 2% beheerskosten, minder dan een half is niet ongewoon. Het zijn namelijk niet actief handeldende fondsen, ze kopen en volgen. Je moet er meer voor een paar jaar in willen gaan, als je veel koopt en verkoopt raak je de 'koerswinst' zo weer kwijt.
Maar sommige FTE's keren ook dividend uit, dus dat moet je ook mee rekenen.
Ik heb bijvoorbeeld een paar honderd euro in iShares MCSI Brasil. Die investering staat nu -0,75 euro. Heeft een paar tientjes lager gestaan, en een paar tientjes hoger. Maar ik kreeg wel een paar euro dividend in januari uitegkeerd. Over een jaar ga ik zien hoe vaak ze dat doen, en wat de koers is, en tot dan heb ik ze. Beslist niet verkopen. Maar ik weet haast zeker dat het beter zal renderen dan de spaarrekening...

MAW het is niet iets dat geschikt is voor snelle winst pakken. Het is een lange termijn investering.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_170216352
quote:

[..]

[..]

Hangt er maar net van af wat de index doet. Een beleggingsfonds heeft enige vrijheid om te wisselen in aandelen, een tracker zoals jij bedoelt trackt echt een index, of een grondstof waarde.

Op binck zie ik deze aex tracker bijv: Think AEX UCITS ETF
Google dat, en je komt hier https://thinketfs.nl/producten/Think-AEX-UCITS-ETF/3/performance
De factsheet is het handigst om naar te kijken. Daar staat 0.30% beheerkosten.

Als je snelle winsten wilt pakken, of wat wilt gokken, dan is zo'n indextracker niet echt de meest geschikte zet. Meer voor de lange adem.

Heb zelf een tijdje met etf's op grondstoffen gespeeld en daar toen aardig mee verdiend, maar het hangt er dus maar helemaal van af waar je in wilt beleggen.

Etfs kun je gewoon kopen/verkopen ja. Let wel op dat daar doorgaans kosten aan verbonden zijn, euro of 5-10 per aankoop of verkoop, soms met een tiende procent ofzo. Wil je winst gaan maken en je zet ¤100 op de AEX etfs, dan moet de aex dus al minstens 10% gestegen zijn.

Open anders gewoon een rekening bij Binck. Je kunt een schaduwportefeuille aanmaken, daarmee kun je proefdraaien: aandelen enz kopen en verkopen, kijken hoe het werkt, kijken of je winst maakt. Een soort zandbak, met nepgeld.

[ Bericht 11% gewijzigd door gekkewiebel op 14-04-2017 16:04:10 ]
pi_170216583
quote:

[..]

[..]

Best moeilijk te voorspellen, als iemand dat echt kon was diegene stinkend rijk ondertussen.
Zoals het is, zijn er een hoop die stinkend rijk zijn geworden omdat ze beweren dat ze het kunnen, dus tja! :P
pi_170216692
Als je bij DeGiro handelt hebben ze een best wel grote selectie aan kerntrackers die je 1x per maand gratis mag verhandelen.

Persoonlijk beleg ik zeer passief door elke maand een vast bedrag in 2 ETFs te stoppen. 50% in VTI (Total US Stock Market) en 50% VXUS (Total International Stocks excl US). Aangezien ik deze gratis kan kopen bij DeGiro ben ik jaarlijkse maar 0.065% kwijt aan kosten.
pi_170216860
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 16:12 schreef Yoica1606 het volgende:
Als je bij DeGiro handelt hebben ze een best wel grote selectie aan kerntrackers die je 1x per maand gratis mag verhandelen.

Persoonlijk beleg ik zeer passief door elke maand een vast bedrag in 2 ETFs te stoppen. 50% in VTI (Total US Stock Market) en 50% VXUS (Total International Stocks excl US). Aangezien ik deze gratis kan kopen bij DeGiro ben ik jaarlijkse maar 0.065% kwijt aan kosten.
Besef wel dat DeGiro niet onder het depositogarantiestelsel valt.
Ze zijn geen bank immers maar een stichting, vandaar dat het zo goedkoop kan.

Daarnaast moet je als belegger zelf aangeven aan DeGiro dat ze je aandelen niet mogen uitlenen.
pi_170217041
Bij geen enkele broker staan je aandelen onder het depositogarantiestelsel.

Om even Binck als voorbeeld te nemen. Die heeft wel een bank vergunning en valt dus onder het depositogarantiestelsel. Echter geldt deze garantie alleen maar op het geld dat je op je rekening hebt staan en niet je aandeel.

Zelf heb ik nooit meer dan 50-60 EUR cash op mijn belegingsrekening staan dus dat die 50-60 EUR niet onder het depositogarantiestelsel valt interesseert me niet echt.

DeGiro/Binck/Lynx/meeste andere brokers zetten jouw aandelen altijd in een apart stichting/holding waar ze zelf niet bij mogen. Dus ook als er iets gebeurt met de broker zijn de aandelen nog altijd van jou.
pi_170217408
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 16:12 schreef Yoica1606 het volgende:

Hoelang doe je dat al en met wat voor bedragen en wat is je rendement? Is 20.000 investeren verstandig voor twee jaar?
  vrijdag 14 april 2017 @ 17:31:14 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170218206
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 16:49 schreef LA_niner het volgende:
Is 20.000 investeren verstandig voor twee jaar?
Indexbeleggen is bedoeld voor lange termijn, d.w.z. langer dan 10-15 jaar.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170220959
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 17:31 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Indexbeleggen is bedoeld voor lange termijn, d.w.z. langer dan 10-15 jaar.
Omdat capital markten volatiel zijn en je derhalve pas op de midlange termijn met enige zekerheid een rendement behaald dat de moeite waard is of vanwege iets anders? Zijn indexfondsen bedoeld voor beleggers zonder verstand van beleggen en dus heel veilig?

Wil me verdiepen in beleggen met weinig risico, wat raad je aan en waar te beginnen?
  vrijdag 14 april 2017 @ 19:46:20 #14
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170221283
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 19:35 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Omdat capital markten volatiel zijn en je derhalve pas op de midlange termijn met enige zekerheid een rendement behaald dat de moeite waard is of vanwege iets anders?
Precies :Y

quote:
Zijn indexfondsen bedoeld voor beleggers zonder verstand van beleggen en dus heel veilig?
Ik weet niet of ik het op die manier zou uitdrukken... indexfondsen zijn aantrekkelijk vanwege de lage kosten, de hands-off approach en de resultaten uit het verleden. Dat maakt het voor allerlei beleggers interessant, niet alleen voor diegene zonder verstand. Daarnaast, wat bedoel je met veilig? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

quote:
Wil me verdiepen in beleggen met weinig risico, wat raad je aan en waar te beginnen?
Beleggen met weinig risico wordt typisch geassocieerd met vastgoed en obligaties. Maar jouw termijn (2 jaar) vind ik wel erg kort. Het duidt er op dat je de markt probeert te timen.

Voor zulke korte termijnen is het wellicht beter om eens naar andere vormen van beleggen te kijken, zoals crowdfunden. Echter daar geldt ook weer dat je jezelf goed op de hoogte moet brengen van de risico's.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170222035
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 19:46 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Precies

[..]

Ik weet niet of ik het op die manier zou uitdrukken... indexfondsen zijn aantrekkelijk vanwege de lage kosten, de hands-off approach en de resultaten uit het verleden. Dat maakt het voor allerlei beleggers interessant, niet alleen voor diegene zonder verstand. Daarnaast, wat bedoel je met veilig? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

[..]

Beleggen met weinig risico wordt typisch geassocieerd met vastgoed en obligaties. Maar jouw termijn (2 jaar) vind ik wel erg kort. Het duidt er op dat je de markt probeert te timen.

Voor zulke korte termijnen is het wellicht beter om eens naar andere vormen van beleggen te kijken, zoals crowdfunden. Echter daar geldt ook weer dat je jezelf goed op de hoogte moet brengen van de risico's.
Heb vernomen dat indexfondsen veelal beter presteren dan beleggingsfondsen, is dat waar en zo ja waarom beleggen personen dan alsnog daarin?

Bedoel met veilig dat de kans van verlies van inleg klein is tov andere vormen van beleggen, is dat zo?

Goed dat je over vastgoed begint, wil een pand kopen om te verhuren dus een vorm van vastgoedbeleggen, duurt echter wel even voordat ik volledige bedrag daarvoor binnen heb dus vandaar dat i opzoek ben naar een beleggingsproduct voor die twee jaar.

Hebben obligaties doorgaans een hoger rendement dan vastgoed?
  vrijdag 14 april 2017 @ 20:24:16 #16
153506 Captain_Fabulous
pi_170222376
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 20:11 schreef LA_niner het volgende:
[..]
Hebben obligaties doorgaans een hoger rendement dan vastgoed?
Er zijn zoveel soorten obligaties...staatsobligaties van veilige landen als Nederland hebben een lage rente maar ook weinig risiko natuurlijk. Een nieuwe Griekse staatslening zal ongetwijfeld meer rendement beloven, maar of dat ook echt uitbetaald wordt uiteindelijk is natuurlijk de vraag.
pi_170222478
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 20:24 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Er zijn zoveel soorten obligaties...staatsobligaties van veilige landen als Nederland hebben een lage rente maar ook weinig risiko natuurlijk. Een nieuwe Griekse staatslening zal ongetwijfeld meer rendement beloven, maar of dat ook echt uitbetaald wordt uiteindelijk is natuurlijk de vraag.
Weet echt nog te weinig over beleggen, hoe ben jij begonnen, weet je goede sites of boeken?
  vrijdag 14 april 2017 @ 21:13:10 #18
153506 Captain_Fabulous
pi_170223908
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 20:27 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Weet echt nog te weinig over beleggen, hoe ben jij begonnen, weet je goede sites of boeken?
Mijn doel is heel anders dan de jouwe, ik kan regelmatig sparen, maar sparen levert niets op. Dus steek ik om de paar maanden wat geld in een fte, of een obligatiefonds...en ik ben niet van plan binnen 10 jaar ook maar iets te verkopen.
Ik volg het financiele nieuws wel goed natuurlijk. In jouw geval, heb je meer nodig. Alex of Bink hebben volgens mij cursussen van een halve of hele dag.

Als het gaat om je geld een jaar of twee vast te zetten, zou ik stukken van een obligatie fonds kopen dat in lage risico obligaties belegt. Dan heb je een redelijk rentedividend, en de kans is groot dat je het over twee jaar in elk geval voor dezelfde prijs kan verkopen. Maar nogmaals, ik ben ook maar een beginner, en heb minder geld in fondsen zitten dan jij...
Ik heb om te experimenteren wat aandelen in drie bedrijven genomen, en heb daar nu 10% positief en negatief mee gestaan. Dat is geen probleem als je maar niet net je geld nodig hebt als ze negatief staan!
pi_170225862
Ik overweeg indexbelegen ipv banksparen als oudedagsvoorziening dus lees even mee :)
pi_170226651
Eigenlijk is voor een termijn van 2 jaar niet veel anders te adviseren dan een bankrekening.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_170229195
Deze manier van beleggen is natuurlijk ideaal als je er weinig tijd in wilt steken en gewoon de markt wilt volgen.

Ik geloof echter niet in onbeperkte economische groei. Een correctie zal altijd komen en vervolgens ben je jarenlange rendement kwijt. En zo'n correctie ziet eigenlijk niemand aankomen.

Ik probeer dus gewoon te beleggen in wat verschillende bedrijven waar ik toekomst in zie en welke een realistische beurswaarde hebben. Natuurlijk wel proberen te spreiden. Ook deze aandelen zullen afgestraft worden samen met de rest, maar hopelijk compenseer je dat met een hoger rendement in de overige jaren en een sneller herstel.

Of ik op langere termijn de index versla? Geen idee, maar hier heb ik iig een beter gevoel bij.
Eerst denken, dan typen
pi_170232463
Misschien snap ik het niet maar als je een ETF koopt heb je toch slechts een vordering op de broker? Je bezit immers een ETF maar niet het onderliggende aandeel. Stel dat de broker failliet gaat omdat iedereen zijn ETF's dumpt en zijn geld wil, hang je dan niet? Als je een aandeel bezit ben je je geld alleen kwijt als het bedrijf ten onder gaat.
pi_170233823
IK beleg liever zeer risicovol, dat is meer mijn ding. De rendementen zijn anders namelijk zeer bedroevend en dan kan je beter sparen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 15 april 2017 @ 11:25:41 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170233980
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 april 2017 20:11 schreef LA_niner het volgende:
Heb vernomen dat indexfondsen veelal beter presteren dan beleggingsfondsen, is dat waar en zo ja waarom beleggen personen dan alsnog daarin?
Op lange termijn presteren indexfondsen beter, ja. Op korte termijn zijn er beleggingsfondsen die wel degelijk de index verslaan. Daarom beleggen mensen daar alsnog in.

Ik heb het idee dat er ook iets van psychologie in zit. Beleggen in indexfondsen noemt men ook wel "passief investeren".

quote:
Bedoel met veilig dat de kans van verlies van inleg klein is tov andere vormen van beleggen, is dat zo?
De handel in aandelen, ook indexfondsen, is notoir volatiel. Zeker niet veilig te noemen. Als je de kans op verlies wilt verkleinen, zijn er diverse beleggingsproducten die het neerwaardse risico afdekken met opties. Vrijwel elke bank biedt zulke producten aan. Maar de kosten zijn natuurlijk navenant.
pi_170236224
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 09:21 schreef Confetti het volgende:
Misschien snap ik het niet maar als je een ETF koopt heb je toch slechts een vordering op de broker? Je bezit immers een ETF maar niet het onderliggende aandeel. Stel dat de broker failliet gaat omdat iedereen zijn ETF's dumpt en zijn geld wil, hang je dan niet? Als je een aandeel bezit ben je je geld alleen kwijt als het bedrijf ten onder gaat.
De broker heeft daar niets mee te maken, je koopt de etfs van een uitgever. Die kan toevallig ook je broker zijn, maar ook heel.iemand anders, iShares bijvoorbeeld.
In theorie is een erg een mandje met aandelen - als men meer koopt dan koopt te uitgever meer van dat mandje. Dit is als de index fysiek wordt nagebootst. Soms is dat onhandig (bijvoorbeeld met grondstoffen) en dan gebruikt men derivaten om de index na te bootsen.
Je speelt dus niet tegen je broker.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')