IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 17:36 |
Ik wil dus een arcade machine maken zodat ik wat anders doe in mijn vrije tijd dan achter mijn computer. Ik zat zelf te denken aan een Coin Pusher of Grijp Machine. Ik weet zelf hoe ik het design wil alleen het mechanisme niet. Als iemand me dit kan uitleggen zou het geweldig zijn! De Coin Pusher wil ik met 2 niveaus maken. Het liefst zo goedkoop mogelijk. Ik wil het wel zelf maken. Want vakantie is op komst Met vriendelijke groet, Bastiaan | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 17:59 |
zoek op DIY coin pusher. zoals hier een tutorial | |
IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 18:06 |
Al gevonden. Maar vond het allemaal erg vaag. Dus bij deze even een vraag voor duidelijkheid | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 18:06 |
http://www.instructables.com/id/Coin-pusher/ | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 18:10 |
is blijkbaar niet meer dan een servo die een plaat van voor naar achteren beweegd | |
IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 18:54 |
Hoe duur is dit ongeveer? | |
IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 19:07 |
Om het even kort samen te vatten. Hoe kan ik die servomotor verbinden aan het beweegmechanisme en weet iemand een goedkope goede servomotor? | |
Holenbeer | maandag 10 april 2017 @ 19:13 |
ken je deze?: K&W / Bouw coin pusher/muntjes schuiver | |
IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 19:16 |
Jep, maar snap er weinig van | |
hottentot | maandag 10 april 2017 @ 20:14 |
Op de servomotor een ronde schijf, en ergens op die schijf (afhankelijk van de slag) verbind je dan een stang welke aan het andere einde de schijf heen en weer laat gaan. Motor moet erg langzaam draaien een rondje per (wat zal het zijn) 10 seconden, dus misschien een eigen versnellingsbak bedenken met wat tandwielen. | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 20:48 |
ik zou zeggen met een arduino en een servo bord + een arduino servo | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2017 @ 21:10 |
net als een zuiger een krukas in het rond weet te krijgen maar dan anders om | |
IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 21:31 |
Linkje? | |
IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 21:32 |
Wacht, hoe bedoel je die stang? | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 21:44 |
http://playground.arduino.cc/Learning/SingleServoExample | |
hottentot | maandag 10 april 2017 @ 21:45 |
Condensaat en stoom even wegdenken, jij laat met je motor het wiel draaien en de zuiger word dan je plaat. En dit is dan je principe. Edit: sorry van de playback, maar dan moet je even naar youtube zelf gaan. | |
IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 21:54 |
Thanks! Weet iemand overigens nog hoe ik een grijpmachine zou kunnen maken? | |
hottentot | maandag 10 april 2017 @ 21:55 |
Juiste oplossing als TS ook met licht en/of geluidseffecten wil gaan werken anders vind ik het overkill. | |
hottentot | maandag 10 april 2017 @ 21:57 |
Jawel, maar daar komt heel wat meer bij kijken wat techniek betreft. Als je je al afvraagt hoe je een plateau moet laten schuiven zou ik mij niet aan een grijpmachine gaan wagen. PS: Xenos heeft van die kleintjes staan voor snoepjes | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 21:57 |
arduino is een euro of 7. | |
hottentot | maandag 10 april 2017 @ 21:58 |
Niet zozeer overkill aangaande geld, wel overkill qua toegepaste techniek. | |
IkHeetBastiaan | maandag 10 april 2017 @ 22:00 |
Maar, komt het er op neer dat ik die Arduino koop. ik daar zo'n motortje op aansluit en dat ik daarmee een rond voorwerp laat draaien, waar een stok aan vast zit die zorgt dat de plaat heen en neer beweegt? | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 22:05 |
maar wel makkelijk en kan je hergebruiken voor andere projecten | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 22:06 |
met 3 regels code ja. | |
derLudolf | maandag 10 april 2017 @ 22:16 |
Maat van me gebruikt voor veel bewegende delen van hun carnavalskar ruitenwisser motoren van een Golf II of III. Krachtig en snelheid is dmv Voltage te regelen. Misschien is dat ook iets voor dit | |
hottentot | maandag 10 april 2017 @ 22:22 |
Als je nog nooit met dat soort dingen hebt gewerkt is de leercurve behoorlijk groot, dat moet je maar net willen voor een zo simpele functie als dit. Ik blijf erbij dat het overkill is. | |
#ANONIEM | maandag 10 april 2017 @ 22:27 |
. Pak Dan een dc motor | |
IkHeetBastiaan | dinsdag 11 april 2017 @ 18:20 |
Uitleg? | |
IkHeetBastiaan | dinsdag 11 april 2017 @ 18:38 |
Overigens, ik heb gekeken naar grijpautomaten en ze schijnen te werken door een 'stok' die omhoog gaat waardoor de grijper vastklemt. Dit zou nog wel mogelijk zijn om te maken lijkt mij, maar hoe? Zelfde geldt voor de beweging, iemand ideetjes? | |
hottentot | dinsdag 11 april 2017 @ 18:44 |
Op de verschuifbare X-as zet je de constructie voor de verschuifbare Y-as waarop ze de constructie zet om de Z-as te kunnen verschuiven en dan daarop iets om te openen en sluiten. Ik wil je niet ontmoedigen, maar gezien de vragen die je hier stelt zou ik eerst voor een coin machine gaan. | |
IkHeetBastiaan | dinsdag 11 april 2017 @ 21:12 |
Oké, ik snap hem wel hoor. Ben zoals je ziet ook niet erg ervaren | |
hugecooll | dinsdag 11 april 2017 @ 21:15 |
K&W / Bouw coin pusher/muntjes schuiver | |
hugecooll | dinsdag 11 april 2017 @ 21:17 |
oh die was al gepost | |
IkHeetBastiaan | dinsdag 11 april 2017 @ 21:37 |
Klopt . Overigens, als iemand er een te koop heeft kunnen we altijd even de prijs overleggen, geldt zowel voor grijpmachine als coinpusher. | |
nanuk | woensdag 12 april 2017 @ 08:20 |
Bij een muntenschuiver hoef je alleen een constante draaibeweging om te zetten in een schuifbeweging. Dat is nog wel te overzien zoals duidelijk gemaakt in dit topic. Een grijper moet je eerst naar een plek kunnen sturen, dan moet er iets zakken en later weer optakelen. Openen en sluiten beneden. Maar eens weer boven moet het hele gevaarte naar de loslaat plek en daar moet de grijper dan weer open gaan. Dat zijn nog al wat handelingen die je redelijk precies en consequent moet laten gebeuren. Conceptueel is een grijper al ingewikkeld om te bedenken. Uitvoeren lijkt me redelijk onmogelijk voor de gemiddelde mens. Of je moet er een handbestuurde kraan van maken met touwtjes die je zelf wikkelt op een trommeltje maar dat lijkt dan niet meer echt op de kermis. | |
IkHeetBastiaan | woensdag 12 april 2017 @ 08:34 |
Oké, ik zal er even met mijn vader over hebben of hij me kan helpen. En misschien wel mijn opa, mijn vader en mijn opa zijn beide heel erg technisch namelijk | |
nanuk | woensdag 12 april 2017 @ 08:35 |
Hou ons maar op de hoogte, altijd leuk om te volgen. | |
IkHeetBastiaan | woensdag 12 april 2017 @ 08:36 |
Ik heb trouwens wel een idee hoe ik het wil maken. Ik wil trouwens gewoon een knopje overhalen zodat hij aan en uit gaat, of natuurlijk zo'n switch op een verlengsnoer. Ik zal proberen vanavond het idee met paint uit te werken. | |
Zolderkamer | woensdag 12 april 2017 @ 08:53 |
Een grijper is eigenlijk niets anders dan een bovenloopkraan.. | |
Atmoz | woensdag 12 april 2017 @ 10:18 |
Ik ben benieuwd wat het gaat worden, en wens je daarbij natuurlijk ook veel succes. Maar met alle respect, gezien de vragen die je stelt zie ik die grijper niet komen... De coin-schuiver is dan ook het project waar ik aan zou beginnen | |
hottentot | woensdag 12 april 2017 @ 15:41 |
Die zijn (even los van de sensoren) eigenlijk simpeler omdat die niet automatisch naar een beginstand terug hoeven te gaan, en ook hoeft er geen functieblokkering op zodat een knop van een looprichting niet na 1x bedienen pas de volgende ronde weer werkt. | |
Zolderkamer | woensdag 12 april 2017 @ 15:44 |
Nee nee maar gelijk qua constructie bedoel ik.. Wat veel moeilijker is.. is om de daadwerkelijke grijpbek af te kunnen stellen zoals bij de echte apparaten het geval is.. die kun je zo afstellen dat ze niet te hard knijpen en dus niet altijd prijs hebben.. | |
hottentot | woensdag 12 april 2017 @ 15:57 |
Valt wel mee, je kunt werken met een motortje welke een elastiek omhoogtrekt, en de mate van omhoogtrekken bepaald dan de kracht van de klauw, ook heb je dan geen statisch geheel welke niet los schiet als het "beertje" klemzit. Maar al met al heb je hierbij al rap 4 motoren, een handvol knoppen en een arduino nodig, en mag je zelf aan de slag met programmeren als nog niemand de exacte software voor een grijper beschikbaar heeft gesteld. | |
IkHeetBastiaan | woensdag 12 april 2017 @ 16:35 |
Hele rare vraag misschien, maar is het ook mogelijk om met een rc car het te doen? Gewoon dat die automatisch rijdt of zo | |
drahcir058 | woensdag 12 april 2017 @ 16:48 |
Ik heb ook wel eens onderzoek gedaan naar het maken van een coin pusher, kan me vaag herinneren dat ik toen opzoek ben gegaan naar een ruitenwisser motor. Zal eens kijken of ik nog iets qua documentatie kan vinden. | |
IkHeetBastiaan | woensdag 12 april 2017 @ 16:49 |
Zou fijn zijn! | |
hottentot | woensdag 12 april 2017 @ 16:52 |
Huh? | |
IkHeetBastiaan | woensdag 12 april 2017 @ 21:28 |
weet je wel? zo'n bestuurbaar autootje, als ik die op een manier vastmaak aan een plateau, kan ik die dan een bepaalde snelheid geven of zo? En automatisch laten gaan | |
hottentot | woensdag 12 april 2017 @ 21:29 |
Ik stel voor dat je eerst met je meer technisch onderlegde vader en opa gaat praten. | |
IkHeetBastiaan | woensdag 12 april 2017 @ 21:35 |
ja | |
Atmoz | woensdag 12 april 2017 @ 21:47 |
Ik snap niet echt hoe je wel kunt bedenken dat je zoiets wilt gaan maken, maar dat je echt werkelijk geen idee (nog niet een beetje) hebt waar je 't over hebt. En niet dat het "erg" ofzo is, maar volgens mij ben je nog niet zo heel oud toch? | |
#ANONIEM | woensdag 12 april 2017 @ 21:48 |
je leert het meest van beetje aankloten totdat het lukt | |
IkHeetBastiaan | woensdag 12 april 2017 @ 21:51 |
Ik kan het wel uitleggen. Ik ben inderdaad niet oud maar ben heel erg geďnteresseerd in de techniek van computers en games etc. ik heb dit idee om een reden die je moet snappen. Ik ben bestippeld met de diagnose Asperger (een vorm van ASS) en ben niet erg sociaal. Maar dingen als de kermis vind ik geweldig, maar dit is niet het hele jaar en om mijn wil voor dingen als dit te 'voeden' wil ik dit dus maken. | |
Atmoz | woensdag 12 april 2017 @ 22:01 |
Uiteraard. Maar het moet wel enige kans van slagen hebben... Maargoed, wellicht dat het met hulp van pa en opa wel goed lukt. Toch zou ik beginnen met de vele simpelere coin-pusher. Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven, en dat je er natuurlijk veel van leert maar om niet teveel tegenslag te krijgen zou ik dus met een simpeler project beginnen. Ben hoe dan ook benieuwd naar het resultaat | |
#ANONIEM | woensdag 12 april 2017 @ 22:02 |
ik zou zeker eerst de coinpusher doen | |
nanuk | donderdag 13 april 2017 @ 08:42 |
Bastiaan, ik weet niet of het helpt om het van meer kanten te horen maar beginnen met die coinpusher heeft enige kans van slagen, een ruitenwissermotor van de sloop en daar iets om heen bouwen. Een grijper heeft heel veel delen die allemaal moeten samenwerken. Lastig mechanisch maar je moet ook het nodige programmeren, er moeten diverse sensors in en het komt allemaal vreselijk nauw. Dat krijg je alleen voor elkaar als je een soort Atmoz bent. | |
IkHeetBastiaan | vrijdag 14 april 2017 @ 12:39 |
Haha, als ik zoiets wil moet ik bijna Atmoz inhuren zeg maar | |
ITrade | vrijdag 14 april 2017 @ 14:00 |
Ga eerst voor de coinpusher. Met een beetje hulp van vader/opa en het internet is dit wel te doen. Success ermee! | |
Atmoz | vrijdag 14 april 2017 @ 20:59 |
lol | |
Godshand | zaterdag 15 april 2017 @ 19:51 |
Hoe oud ben je eigenlijk? Volgens mij zou je trouwens zo'n grijpmachine zelfs met LEGO kunnen maken. Daarmee kan je het zelfs computer gestuurd maken (maar het kan ook met 2 van die Technic Lego motortjes met bediening) | |
hottentot | zaterdag 15 april 2017 @ 21:54 |
Mag ik vragen hoe jij dit voor je ziet met 2 motortjes? | |
Godshand | zaterdag 15 april 2017 @ 21:58 |
Had je niet zo'n motorblokje met tandwiel? Dan kan je aan de ene kant een soort tandradbaantje maken (aan de andere kant ook) die een kraanconstructie draagt. Die kraanconstructie heeft dan een zwevende tandradbaan, die koppelt met een motortje, die gemonteerd zit op constructie van holle blokjes. De holle blokjes zitten op zo'n lego stang gemonteerd zodat het kan schuiven. Kan ook iets zijn met wielen, dat scheelt de stang weer, dans chuurt het minder Ik kan niet goed tekenen dus je moet het met deze woorden doen. | |
hottentot | zaterdag 15 april 2017 @ 22:10 |
X- positie Y- positie Z- positie Daarom was ik nieuwsgierig (en dan hebben we het nog niet over openen/sluiten.) | |
Godshand | zaterdag 15 april 2017 @ 22:12 |
Het ene motortje heb je nodig om het kraantje in de y positie te bewegen. Het andere voor de x positie. Het kraantje zelf is dan voor de Z positie, met een soort grijpertje Als je dit met lego doet, heb je alleen geen mechaniek voor munten ofzo. Misschien kan dat ook maar zou echt niet weten hoe. | |
hottentot | zaterdag 15 april 2017 @ 22:14 |
Maar dan heeft ook dat kraantje minimaal 1 motortje * hottentot kijkt naar zijn 70KG lego | |
Godshand | zaterdag 15 april 2017 @ 22:15 |
Haha das waar Dat is wel zo modern ja, een handgedraaide kraan is wel suf |