Niet, juist bij van die dwarslopende wortels gooi ik m'n snelheid omlaag (en volgens mij doet iedereen dat).quote:Op maandag 10 april 2017 12:51 schreef Crazy-M het volgende:
Hoe schieten jullie snel over de wortels en over een stuk waar je continue omlaag en omhoog gaat. In het wortel gedeelte had ik de voorvering aangezet om wat meer op te vangen.
Gladheid van de wortels viel dit weekend mee, komend weekend zullen ze wel gladder zijn als we de komende dagen weer wat regen krijgen.quote:Op woensdag 12 april 2017 09:43 schreef Elvander het volgende:
[..]
Niet, juist bij van die dwarslopende wortels gooi ik m'n snelheid omlaag (en volgens mij doet iedereen dat).
Ik heb geen zin om kneiterhard op m'n plaat te lazeren vanwege die gladde wortels.
Hard rijden doe ik waar het kan, technische stukken zie ik juist als plekken om m'n techniek te verbeteren. Ik ben geen wedstrijdrijder met fullface helm en bodyprotection dus daar gedraag ik me ook naar.
Vering zet ik uit op de wat rechte stukken en op asfalt. Je verliest toch wat energie als je voorvering aanstaat.quote:Ohw en vering is er natuurlijk niet voor niets. Waarom zou je die uitzetten?
Dat zou ik alleen bij een lange vlakke klim doen.
Nieuw beginnen degelijke hardtails bij 1 a 1,1k; dan heb je vaak Deore/ SLX groep, Reba vork, prima fietsen waar je jaren plezier van kunt hebben en duurzaam zijn. Bij fullies mag je er rustig 1 a 1,2k bij op tellen. Heb voor mijn fully 1,7k betaald maar ging puur voor de kleur, rest zelf opgebouwd, dropper a 400¤, wielset 800¤, remmen 200¤, xt der 70¤ en er valt nog wel het nodige te upgraden. Tweedehands kun je voor 50% van nieuwwaarde leuke fietsen tegenkomen.quote:Op woensdag 10 mei 2017 12:04 schreef Questular het volgende:
Ik overweeg een poging tot mountainbiken, volledig recreatief en dan vooral om hier lekker in de buurt (zuid-limburg) te fietsen.
Gelet op de link voor beginners kom ik op het volgende uit:
** ; Recreatieve rijders.
Personen die op regelmatige basis er met hun fiets op uit trekken en een redelijk goede werking van hun spullen eisen.
Cross Country / XC
Uithoudingsvermogen, fitheid en controle over de fiets gecombineerd. Dat is kortweg waar Cross Country om draait. Klimmen, dalen, singletracks (smalle paadjes) en technische secties zijn allemaal zaken die een XC-er tegen kan komen. Cross Country rijden doet men bij voorkeur in heuvelachtig terrein, met hobbels en kleine obstakels, zoals rotsen, boomwortels of kuilen.
Gelet op deze 2 gegevens vraag ik me af in welke prijsklasse ik het beste kan zoeken (wil niet teveel of te weinig geld uitgeven en er later spijt van krijgen) en welke merken/modellen dan aan te raden zijn.
Bedankt
http://www.nu.nl/lifestyl(...)breekbaar-frame.htmlquote:Decathlon roept zijn mountainbikes van het merk BTWIN terug omdat de frames kunnen breken. Daardoor kunnen fietsers vallen en ernstig letsel oplopen, waarschuwt de winkelketen.
Het gaat om de mountainbikes Rockrider 520 en 540, die verkocht werden tussen 1 oktober vorig jaar en 6 maart van dit jaar. Het gevaarlijke mankement werd tijdens een standaard veiligheidstest vastgesteld.
Klanten kunnen hun fiets terugbrengen naar de winkel om hem om te ruilen voor een verbeterd identiek model. Ze kunnen ook hun geld terugkrijgen.
Had ik ook een keer, dacht ik slim te zijn door het slot door beide wielen heen te halen, is mijn zadel gestolen (of eigenlijk verwisseld met een zadel van een gewone stadsfiets, maar ik heb mijn zadel nooit meer teruggevonden). Nochtans in de kelder van mijn appartementencomplex, dus het moet een van mijn buren zijn geweest. Is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan een compleet achterwiel, weet niet hoeveel dat gaat kosten.quote:Op maandag 22 mei 2017 17:52 schreef BoesB het volgende:
Afgelopen winter heb ik een domme fout gemaakt. Moest 's avonds de stad in, maar de band van mijn normale fiets was lek, dus pakte ik voor één keer mijn Scott MTB. Ding aan een paal gezet recht tegenover de kroeg waar ik in stond, slot om mijn frame gedaan. Nogal stom achteraf, maargoed: hebben ze het fucking achterwiel gestolen
Inclusief remschijf en tandwielen. Derailleur nog wel aanwezig.
Wil eigenlijk overstappen op een racefiets, maar dat ligt er ook een beetje aan wat de reparatie van zo'n geintje gaat kosten. Betreft een fiets uit 2013 met een nieuwwaarde van 800 euro. Iemand enig idee?
Hoewel een klotestreek is een zadel gelukkig nog makkelijk te vervangen.quote:Op maandag 22 mei 2017 18:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Had ik ook een keer, dacht ik slim te zijn door het slot door beide wielen heen te halen, is mijn zadel gestolen (of eigenlijk verwisseld met een zadel van een gewone stadsfiets, maar ik heb mijn zadel nooit meer teruggevonden). Nochtans in de kelder van mijn appartementencomplex, dus het moet een van mijn buren zijn geweest. Is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan een compleet achterwiel, weet niet hoeveel dat gaat kosten.
Dan kijk je verkeerd of je wilt een heel duur wiel. Kijk voor een los wiel eens bij superstarcomponents.com of actionsports.de Voor cassette schijf ook bij actionsports.de of bike-components.dequote:Op maandag 22 mei 2017 18:49 schreef BoesB het volgende:
[..]
Hoewel een klotestreek is een zadel gelukkig nog makkelijk te vervangen.
Als ik online kijk kom ik op een prijs van minimaal 400 euro. En dat is nog exclusief band en remschijf. Vraag me af of het nog zin heeft om voor 500 euro te investeren in een 4 jaar oude fiets van nog geen 800 euro nieuw.
Weet iemand hier toevallig of de meeste (race) fiets handelaren doen aan inruil?
Ik zou dan kijken of je tweedehands een leuk fietsje kan vinden.quote:Op woensdag 24 mei 2017 11:29 schreef Questular het volgende:
2e hands vind ik helaas niet veel hier in de buurt dus ik zit te kijken naar een betaalbare instap fiets.
https://www.giant-bicycles.com/nl/revel-29-1
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-2-ltd
Is dit niet voldoende voor iemand met 0 ervaring op de mountanbike die vooral recreatief wilt fietsen op onverharde wegen in het mooie Zuid-Limburg?
In ieder geval een leuk budget om wat voor uit te zoeken. Heb zelf goede ervaringen met Canyon. Heb een Neuron (fully voornamelijk zelf opgebouwd) en Canyon SL carbon (hardtail). In de hardtail zit een M1700 set en compleet XT afgemonteerd. M1700 set zit ongeveer in het midden segment qua fabriekswielen zeer degelijk en zit een heerlijke ratel in. DT Swiss velgen worden tegenwoordig door wielbouwers veel gebruikt als basis, zegt iets over het merk (degelijk en betrouwbaar). Heb er zelf 11.000 kilometers meegereden in twee jaar tijd in mogelijke condities, nog nooit geserviced/ aangespannen en nog steeds recht, pas nog laten meten door wielbouwer. De Neuron is opgebouwd met handgespaakte wielen, aandrijflijn voornamelijk shimano SLX (behalve achter der XT) en remmen en dropper SRAM. Grootste verschil tussen SLX en XT zit hem bij mij vooral in de voor der en achter der shifter, maar als net als mij recreatief fietst tussen de 6-10uur in de week, is dit verwaarloosbaar. Met wedstrijden zou ik me er wel aan kunnen irriteren. Dit wat betreft vergelijk tussen de twee Canyons. De Speci is tov de Canyons schraler afgemonteerd; crank, remmen en wielen zijn dikke min in vergelijk. De beide Canyons zijn wat meer allrounders (100mm vork) tov 80/95mm van Specialized, al schijn je dit in te kunnen stellen. Wielen en crank vervang je niet gauw in deze prijsklasse fietsen omdat het dan gauw in de papieren loop wil je upgraden. Met jou budget kun je ook naar carbon kijken, dit is een zeer interessante optie dan:quote:Op maandag 29 mei 2017 21:31 schreef vivelafete het volgende:
Hey!
ben nu ca 10 jaar aan het wielrennen en wil dit gaan afwisselen met mountainbiken. Een paar keer een fiets gehuurd en daarmee lekker gaan fietsen en dat beviel me zeer goed.
Beetje georiënteerd op verschillende fietsen, waar onder meer uit is gekomen dat ik een 29er hardtail wil. Ik wil een fiets die flink wat jaren mee kan.
Nu ben ik ook bij Canyon terecht gekomen en zie daar de volgende twee modellen:
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 SL (https://www.canyon.com/nl(...)n-al-slx-9-9-sl.html)
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 (https://www.canyon.com/nl(...)nyon-al-slx-9-9.html)
Iemand een idee of het prijsverschil van 300 euro eht waard is om voor de SL versie te gaan? Ik zie vooral verschil in wielset (DT SWISS M 1900 SPLINE vs. DT SWISS M 1700 SPLINE) en in afmontage (XT vs. XLS). Verder is het hetzelfde frame, maar zien zit er nog meer verschil in de SL versie?
Heb ik bij een lokale bikeshop ook nog de Specialized epic (https://www.specialized.c(...)epic-hardtail/115227) gezien (min of meer in dezelfde prijsklasse). Deze vind ik ook erg mooi. Het leuke is dat hij van een lokale bikeshop af komt en ik die mensen wel wat gun, maar tegelijkertijd is de fiets kwalitatief volgens mij wat minder. Hoe verhoudt deze fiets zich tov de bovenstaande twee? Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut aan moet denken bij het (online) kopen van een MTB?
Ik heb de modellen beperkt gehouden omdat ik het lastig vind om de verschillen van al de fietsen goed in te kunnen schatten.
Ik vind dat je altijd zo hoog als je budget toe laat moet gaan. Ga je dat verschil in wielen en schakelen voelen? Mss niet direct maar je wil toch niet bij een klein schakelprobleempje zitten denken. Had ik maar...quote:Op maandag 29 mei 2017 21:31 schreef vivelafete het volgende:
Hey!
ben nu ca 10 jaar aan het wielrennen en wil dit gaan afwisselen met mountainbiken. Een paar keer een fiets gehuurd en daarmee lekker gaan fietsen en dat beviel me zeer goed.
Beetje georiënteerd op verschillende fietsen, waar onder meer uit is gekomen dat ik een 29er hardtail wil. Ik wil een fiets die flink wat jaren mee kan.
Nu ben ik ook bij Canyon terecht gekomen en zie daar de volgende twee modellen:
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 SL (https://www.canyon.com/nl(...)n-al-slx-9-9-sl.html)
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 (https://www.canyon.com/nl(...)nyon-al-slx-9-9.html)
Iemand een idee of het prijsverschil van 300 euro eht waard is om voor de SL versie te gaan? Ik zie vooral verschil in wielset (DT SWISS M 1900 SPLINE vs. DT SWISS M 1700 SPLINE) en in afmontage (XT vs. XLS). Verder is het hetzelfde frame, maar zien zit er nog meer verschil in de SL versie?
Heb ik bij een lokale bikeshop ook nog de Specialized epic (https://www.specialized.c(...)epic-hardtail/115227) gezien (min of meer in dezelfde prijsklasse). Deze vind ik ook erg mooi. Het leuke is dat hij van een lokale bikeshop af komt en ik die mensen wel wat gun, maar tegelijkertijd is de fiets kwalitatief volgens mij wat minder. Hoe verhoudt deze fiets zich tov de bovenstaande twee? Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut aan moet denken bij het (online) kopen van een MTB?
Ik heb de modellen beperkt gehouden omdat ik het lastig vind om de verschillen van al de fietsen goed in te kunnen schatten.
Thanks voor je uitgebreide antwoord!quote:Op maandag 29 mei 2017 23:37 schreef poiuytr het volgende:
[..]
In ieder geval een leuk budget om wat voor uit te zoeken. Heb zelf goede ervaringen met Canyon. Heb een Neuron (fully voornamelijk zelf opgebouwd) en Canyon SL carbon (hardtail). In de hardtail zit een M1700 set en compleet XT afgemonteerd. M1700 set zit ongeveer in het midden segment qua fabriekswielen zeer degelijk en zit een heerlijke ratel in. DT Swiss velgen worden tegenwoordig door wielbouwers veel gebruikt als basis, zegt iets over het merk (degelijk en betrouwbaar). Heb er zelf 11.000 kilometers meegereden in twee jaar tijd in mogelijke condities, nog nooit geserviced/ aangespannen en nog steeds recht, pas nog laten meten door wielbouwer. De Neuron is opgebouwd met handgespaakte wielen, aandrijflijn voornamelijk shimano SLX (behalve achter der XT) en remmen en dropper SRAM. Grootste verschil tussen SLX en XT zit hem bij mij vooral in de voor der en achter der shifter, maar als net als mij recreatief fietst tussen de 6-10uur in de week, is dit verwaarloosbaar. Met wedstrijden zou ik me er wel aan kunnen irriteren. Dit wat betreft vergelijk tussen de twee Canyons. De Speci is tov de Canyons schraler afgemonteerd; crank, remmen en wielen zijn dikke min in vergelijk. De beide Canyons zijn wat meer allrounders (100mm vork) tov 80/95mm van Specialized, al schijn je dit in te kunnen stellen. Wielen en crank vervang je niet gauw in deze prijsklasse fietsen omdat het dan gauw in de papieren loop wil je upgraden. Met jou budget kun je ook naar carbon kijken, dit is een zeer interessante optie dan:
http://www.radon-bikes.de(...)/jealous/jealous-60/
De Jealous is echt een belachelijk dikke racebak van Radon. Canyon (Exceed) loopt samen met Radon qua hardtails aardig voor op de concurrentie. Jealous en Exceed zijn op het moment de meeste innovatiefste mountainbikes op hardtail gebied. Die 1600 voor die fiets is echt een lachertje, daar betaal je bij Cannondale en Speci twee keer zoveel voor. Met dit budget (1500-2000) was ik altijd voor carbon gegaan, dat fietst zoveeeeeel prettiger. Alleen kom je dan wel vaak in de minder afgemonteerde fietsen, behalve bovengenoemde fiets. Vork heb ik alleen geen ervaring mee.
Succes met je zoektocht
Idd, eens.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 08:19 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik vind dat je altijd zo hoog als je budget toe laat moet gaan. Ga je dat verschil in wielen en schakelen voelen? Mss niet direct maar je wil toch niet bij een klein schakelprobleempje zitten denken. Had ik maar...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |