Ligt ook aan je rijstijl: ik rem zo min mogelijk en als ik op de autosnelweg zit, dan probeer ik een constante snelheid van ongeveer 100km/u aan te houden.quote:Op zaterdag 22 april 2017 17:43 schreef mpc007 het volgende:
1:20 geloof ik niet zo. Heb hetzelfde blokje als jij in een 106 en denk dat ie niet veel zuiniger is dan 1:16.5.
Of je moet 90 op de snelweg rijden, dus zeg dat er dan even bij.
Mijn auto mag ook in de fipo:
Peugeot 106 1.4 Sport 1998
Dat dacht ik dus al. Niets mis mee, ik rijd zelf ook met zo min mogelijk remmen en constante snelheid. Maar voor het vergelijk is het wel zo handig als iedereen gewoon de cijfers opgeeft bij de maximale snelheid, dus op de snelweg 100, 120, of 130. Vermoedelijk rijd je dan geen 1:20 meer maar ca 1:17. Nog steeds netjes.quote:Op zaterdag 22 april 2017 18:11 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Ligt ook aan je rijstijl: ik rem zo min mogelijk en als ik op de autosnelweg zit, dan probeer ik een constante snelheid van ongeveer 100km/u aan te houden.
Dat heet economische rijden, i.p.v. steeds volgas rijden waardoor je ook nog vaak moet remmen. Dus 1:20 is zeker mogelijk, alleen dat heeft wat discipline nodig.
Bij wegwerkzaamheden anticipeer ik bijvoorbeeld op de verlaging van de max, dan laat ik gas los zodat ik niet hoef te remmen. En wanneer de snelheidsbeperking opgeven word dan versnel ik weer naar de 100km/u.
Dat alles doe ik op een gecontroleerde en rustige wijze, dus blijf ook mooi in de 5 rijden zolang ik niet onder de 55km/u zak.
Met de 106 1.0 heb ik zelfs 1:22 mee behaald, maar die had geen vijfde versnelling. De 205 heeft wel gewoon 5 versnellingen.
Is mijn er ervaring trouwens ook dat 100km/u rijden hetzelfde verbruikt als 90km/u dus je hoeft echt geen 90km/u te rijden om economische te rijden.
Wat haal jij?quote:Op zaterdag 22 april 2017 14:00 schreef Piet__Piraat het volgende:
1:20 in een benzine is zeer netjes. Ik ken enkel Aygootjes die dat mogelijk halen.
Ik kom er zelf niet bij in de buurt. En ik rij niet eens benzine
Mja dat zal het zijn. Ik rij 's ochtends voor de spits en dan haal je ook wel 130-140 zonder veel te remmen.quote:Op zaterdag 22 april 2017 18:11 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dat heet economische rijden, i.p.v. steeds volgas rijden waardoor je ook nog vaak moet remmen. Dus 1:20 is zeker mogelijk, alleen dat heeft wat discipline nodig.
Ach, je moet maar net weten waar en wanneer je door kunt rijdenquote:Op zaterdag 22 april 2017 22:11 schreef JDude het volgende:
[..]
Mja dat zal het zijn. Ik rij 's ochtends voor de spits en dan haal je ook wel 130-140 zonder veel te remmen.
Mijn 205 ook net niet, maar 175km/u haalt ie wel hoor. Alleen dat is niet goed voor het verbruik, oh en het heeft geen zin.quote:Op zaterdag 22 april 2017 22:20 schreef JDude het volgende:
Ik rij voor m'n werk in een VW Up. Die gaat de 180 niet eens halen, al smeek ik 'm op m'n blote knietjes.
weet er alles van, mn moeder rijdt er eentje.. heb je wel de 75pk versie?quote:Op zaterdag 22 april 2017 22:20 schreef JDude het volgende:
Ik rij voor m'n werk in een VW Up. Die gaat de 180 niet eens halen, al smeek ik 'm op m'n blote knietjes.
Ook dat ligt een beetje aan de route en de rijstijl. Laatst nog een vergelijking gedaan: ik 's nachts op behoorlijke snelheid door Duitsland, maatje van me overdag met het verkeer mee en pieken rond 150. Verschil in reistijd: meer dan 50%. Over een route van 900km.quote:Op zaterdag 22 april 2017 18:34 schreef Diqiu-Long het volgende:
Nee verbruik gaat natuurlijk wel omhoog als 120 a 130km/u rijdt, maar echt veel sneller op je plaats van bestemming ben je dan niet. Vooral in Duitsland met tig wegwerkzaamheden, in Nederland kan je wel goed doorrijden buiten de spits.
Normaal gesproken zo'n 1:17. Maar ik rij overal de max plus een paar km erop, en regelmatig even een stukje gassen naar 160+. Dan is zo'n verbruik gewoon heel netjes.quote:
Dat is zeker heel netjes! 1:17 is gewoon prima dan.quote:Op zondag 23 april 2017 09:42 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ook dat ligt een beetje aan de route en de rijstijl. Laatst nog een vergelijking gedaan: ik 's nachts op behoorlijke snelheid door Duitsland, maatje van me overdag met het verkeer mee en pieken rond 150. Verschil in reistijd: meer dan 50%. Over een route van 900km.
[..]
Normaal gesproken zo'n 1:17. Maar ik rij overal de max plus een paar km erop, en regelmatig even een stukje gassen naar 160+. Dan is zo'n verbruik gewoon heel netjes.
Constant doorboenderen betekent 1:12. Een vorige auto deed bij doorboenderen niet eens 1:5
Ja tijdwinst valt op grote stukken echt wel te behalen: toen ik mijn 205 kocht in Zutphen, ben ik niet met 100km/u naar huis gereden. Maar toch echt minimaal 120km/u omdat de auto dat makkelijk aankon, en ook snel inhalen kan.quote:Op zondag 23 april 2017 09:42 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ook dat ligt een beetje aan de route en de rijstijl. Laatst nog een vergelijking gedaan: ik 's nachts op behoorlijke snelheid door Duitsland, maatje van me overdag met het verkeer mee en pieken rond 150. Verschil in reistijd: meer dan 50%. Over een route van 900km.
[..]
Normaal gesproken zo'n 1:17. Maar ik rij overal de max plus een paar km erop, en regelmatig even een stukje gassen naar 160+. Dan is zo'n verbruik gewoon heel netjes.
Constant doorboenderen betekent 1:12. Een vorige auto deed bij doorboenderen niet eens 1:5
Ik heb die video ook gezien, maar vroeg me af of dat verbruik niet een beetje overdreven was. Zelfs met een dorstige Busso V6 moet je echt wel moeite doen om maar 1:5 te rijden (in een Alfa 147), er zijn ook genoeg online reviews van mensen met die motor die met wat meer snelwegverbruik een gemiddelde van 1:11 a 1:12 halen.quote:Op zondag 23 april 2017 10:12 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Ja tijdwinst valt op grote stukken echt wel te behalen: toen ik mijn 205 kocht in Zutphen, ben ik niet met 100km/u naar huis gereden. Maar toch echt minimaal 120km/u omdat de auto dat makkelijk aankon, en ook snel inhalen kan.
Maar goed zag gisteren een video van Autoblog, over een Alfa Romeo. Nou dan ga je pas huilen over je brandstof verbruik, die haalt niet eens 10km op 1 liter brandstof.
Tot dat ze staan te flitsen en dan krijgt je pa een fikse rekening. Je kan wel te hard rijden maar ik zou de overschrijding met max 30-40km/h doen op de snelweg.quote:Op zaterdag 22 april 2017 22:15 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Ach, je moet maar net weten waar en wanneer je door kunt rijden
Als ik de auto van pa lief meeheb en via de A12 van omgeving Gouda naar omgeving Leiden rijd en het is wat later op de avond, dus overal 130, kan je vaak wel 180-200 km/h doorcruisen. Maarja, dat is dan een Volvo V60 D6 met 280pk en 600Nm dus dat voelt minder eng dan 150 met de 106
Ja dat overdrijven zit wat in natuurlijk, want dan moet je wel heel erg vaak tanken.quote:Op maandag 24 april 2017 17:02 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Ik heb die video ook gezien, maar vroeg me af of dat verbruik niet een beetje overdreven was. Zelfs met een dorstige Busso V6 moet je echt wel moeite doen om maar 1:5 te rijden (in een Alfa 147), er zijn ook genoeg online reviews van mensen met die motor die met wat meer snelwegverbruik een gemiddelde van 1:11 a 1:12 halen.
Ik heb met m'n Peugeot 306 1.4 maximaal 160 km/u gehaald op de GPS, dat was op een stuk snelweg dat flink bergaf ging. Toen begon er e.e.a. ook dusdanig te trillen dat ik het niet meer echt veilig vond om nóg harder te gaanquote:Op zaterdag 22 april 2017 22:52 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Mijn 205 ook net niet, maar 175km/u haalt ie wel hoor. Alleen dat is niet goed voor het verbruik, oh en het heeft geen zin.
Ik was samen met 'n vriend op vakantie, en we waren op de derde dag van wat een weeklange vakantie zou moeten worden op de terugweg van Avignon naar onze bed & breakfast. Op een gegeven moment stopte de auto vóór ons, ik weet niet meer waarom. Misschien om een auto van rechts te laten voorgaan? Omdat die vriend en ik elkaar afwisselden als bestuurder reed hij nu, en ondanks dat wij op tijd stil stonden was dat voor de Land Rover achter ons niet het geval. Met z'n lierinstallatie voorop is die toen achterop m'n 306 gereden Dat geeft natuurlijk ook helemaal niet mee, zo'n lierinstallatie.quote:Op maandag 24 april 2017 22:11 schreef Diqiu-Long het volgende:
Zonde van die 306 Hoe heeft dat ongeluk overigens kunnen gebeuren?
Ik rij op de snelweg meestal best wel goed door (120 a 130 km/h voor zover dat kan) en ik ben over het algemeen ook het meest op de linker rijstrook te vinden. Als ik in de gaten heb dat iemand met een hogere snelheid op me af komt dan ik zelf op dat moment rij zal ik aan de kant gaan als dat mogelijk is, maar anders heeft 'ie zich toch echt aan de op dat moment geldende Vmax te houden totdat ik opzij kan gaan Je hebt inderdaad van die figuren die denken dat het helpt om te gaan bumperkleven, maar meestal is seinen met het remlicht of, als dat niet helpt, even vaart verminderen wel genoeg om ze duidelijk te maken dat dat niet gaat werken.quote:Op maandag 24 april 2017 22:32 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dat is wel echt balen zeg Zou ik zelf echt heel erg vinden als dat met mijn 205 gebeurde, maar soms krijg ik wel echt de kribbels als ik weer een bumperklever achter mij heb zitten. Op de autosnelweg doe ik dan bewust snelheid minderen zodat de bumperklever niet achter mij blijft zitten, want ik vind het maar wat eng als iemand weinig volg afstand houdt.
Ach welnee. Die anderen moet gewoon allemaal stoppen met mij in de weg rijden. Ik stel voor dat ze voortaan allemaal thuis blijven als ik de weg op moet.quote:Op maandag 24 april 2017 22:50 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ja je moet rekening houden met de fouten van andere, dat zei mijn rijschool altijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |