abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_169811434
Aloha :)

We moeten een keuze maken in welke hardhout-soort we toe gaan passen in onze tuin als vlonder/steiger. Nu vergrijzen de meest bekende houtsoorten zoals azobe, bankirai etc, maar we zoeken juist een hardhout-soort die zijn oranje/bruinige kleur goed behoud (eventueel met olieën etc).

Ik zag bijvoorbeeld een filmpje van EHET waarin ze mukulungu-hout gebruiken; zag er ook mooi oranje/bruin uit maar ik vind dan weer niet echt iets terug over vergrijzing van die soort ( http://www.houtdatabase.nl/?q=hout/bouw/61/bewerkbaarheid )

Ik zoek dus eigenlijk ervaringsdeskundigen die een mooie soort hardhout hebben gebruikt waarvan het na een aantal jaren nog steeds mooi oranje/bruin kleurt!

Gewenste uitstraling:

ja ik weet dat bovenstaand plaatje een natte, danwel net gelakte vlonder betreft en dat hij er droog anders uit ziet, maar even voor het idee ;)
pi_169811765
Alle houtsoorten verkleuren in de zon. Ik denk dat je toch uit zal komen op een al dan niet blanke beits met UV-bescherming.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_169811818
Misschien een composiet plank nemen?
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_169812404
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 13:15 schreef Mute_Me het volgende:
Misschien een composiet plank nemen?
Ook aan gedacht, maar ben nogal huiverig dat die planken meer werken in de volle zon en sneller krom gaan staan + een minder natuurlijke look hebben dan echt hout.

Eerst dacht ik nog dat composiet wel beter was omdat je dan geen onderhoud hebt, maar nu bedenk ik mij dat ik liever over 10 jaar nog een keer ga beitsen dan dat ik helemaal niks kan doen aan verweerd kunststof/composiet..
pi_169814202
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 13:43 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Ook aan gedacht, maar ben nogal huiverig dat die planken meer werken in de volle zon en sneller krom gaan staan + een minder natuurlijke look hebben dan echt hout.

Eerst dacht ik nog dat composiet wel beter was omdat je dan geen onderhoud hebt, maar nu bedenk ik mij dat ik liever over 10 jaar nog een keer ga beitsen dan dat ik helemaal niks kan doen aan verweerd kunststof/composiet..
Als je die kleur wilt behouden zul je jaarlijks moeten beitsen. De meeste hardhout soorten zijn niet echt geschikt om te behandelen vanwege de dichte structuur van het hout. De beits kan dan niet genoeg doordringen. Als je dat beitsen niet erg vindt zou ik voor een lariks plank gaan en die jaarlijks (of vaker) beitsen.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_169814253
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 15:03 schreef Mute_Me het volgende:

De meeste hardhout soorten zijn niet echt geschikt om te behandelen vanwege de dichte structuur van het hout. De beits kan dan niet genoeg doordringen.
Klopt. Ik heb een paddoek plank in de beits (of lak) gezet en daar is na 3 jaar niets meer van over (van de beits/lak bedoel ik). Vergrijsd alsnog.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169821502
Als het toch allemaal vergrijsd, op basis waarvan moet ik mijn keuze dan maken? :@
pi_169822285
Of het wel of geen oerbos kost...?

Alle hout vergrijsd zonder onderhoud in de vorm van minimaal jaarlijks lak/olie/beits.
Bamboe planken (bv mosa) zijn een duurzaam alternatief, maar er geldt het zelde voor.
pi_169828536
bamboe composiet goede ervaringen mee, ligt nu al 5 jaar in weer een wind op het texelse strand , maar op wat zout aanslag e.d na, is het met een soppie en iets olie weer good as new nog :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')