Dat de defecte beugel gelijkwaardig vervangen wordt mag je wel verwachten.quote:Op maandag 20 maart 2017 16:43 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me af waarom je vindt dat je een volledig nieuwe nachtbeugel gratis zou moeten krijgen.
Heb je die nieuwe beugel ongebruikt teruggegeven?quote:Op maandag 20 maart 2017 16:50 schreef Lingue het volgende:
Omdat ik nooit heb gevraagd voor een duurdere variant en zeker niet zonder dat ik wist wat de kosten waren. Er wordt mij nu iets in mijn maag gesplitst waar ik geen akkoord op heb gegeven en waar ik geen specificaties van wist of een kostenplaatje. Ik heb aangegeven dat ik het verschil wil betalen maar daar gaan zij niet mee akkoord. Zij hebben mij verkeerd voorgelicht en nu moet ik alsnog een 2e product voor de volle mep afrekenen. Ik mag aannemen dat dit niet volgens conformiteitsbeginsel?
Ik vraag het me af, ze kreeg een bepaald product aangemeten, die keer op keer niet aan de verwachtingen voldeed.quote:Op maandag 20 maart 2017 16:43 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me af waarom je vindt dat je een volledig nieuwe nachtbeugel gratis zou moeten krijgen.
Je bent wel geïnformeerd, alleen zijn de kosten niet ter sprake gekomen (je hebt er ook zelf niet naar gevraagd).quote:Op maandag 20 maart 2017 17:03 schreef Lingue het volgende:
Ik kan helaas niet quoten. Nee de nieuwe beugel is niet op gebruikt retour, want de factuur sturen ze pas achteraf. Een week na de afspraak. Ik wist dus ook niet dat dit een duurdere variant was want ook dat was mij niet verteld. Het is toch te gek voor woorden dat ze zonder goedkeuring een ruim 2x zo duur ding maken zonder overleg etc?
En ja het verschil wil ik prima betalen en heb ik aangegeven, maar dat kon niet volgens hun. Ik heb geen zin in gedoe, maar ga niet de hoofdprijs betalen voor iets waar ik niet over geïnformeerd ben en zonder mijn goedkeuring nu gedwongen wordt te betalen. Dan wil ik graag weten wat mijn rechten zijn hierin.
quote:Bij de laatste afspraak hierover heeft de tandarts aangegeven een volledig nieuwe te laten maken. Nieuw model, nieuw materiaal. Maar hij heeft verder niet benoemd dat er voor mij kosten aan vast zaten en wat die zouden zijn.
Je zegt consument, maar het gaat over een tandarts. Ik vraag me af of je die, en bijv. een huisarts, op dezelfde manier aan bepaalde afspraken kunt houden op gebied van kosten.quote:Op maandag 20 maart 2017 17:18 schreef Lingue het volgende:
Correctie idd, hij heeft, zoals alle keren, aangegeven een nieuwe te maken en idd een nieuw model/nieuw materiaal. Ik mag er neem ik aan als consument vanuit gaan dat als ik al een productafspraak heb en netjes betaald heb dat de verkoper mij moet informeren dat er weer een factuur aankomt en er dus kosten aanvast zitten.
Zou mooi zijn dat men anders aan de consument op deze manier alles kan blijven factureren. Zij zullen mij toch moeten informeren als er naast specificaties ook prijswijzigingen plaats zullen vinden? Want anders lijkt het mij dat de consument niet met andere (prijs) afspraken akkoord hoeft te gaan.
Hoe zien ze dit voor zich? Nachten duren grofweg tussen 6 en 10 uur. Moet je halverwege de wekker zetten om 'm uit te doen? En hoe verhelpt dat dan knarsen gedurende de tweede helft van de nacht?quote:Op maandag 20 maart 2017 16:37 schreef Lingue het volgende:
Zij geven aan dat de nachtbeugel (welke gebruikt wordt tegen tandenknarsen) te intensief gebruikt wordt door mij...
Toch zijn ze dat wel degelijk verplicht. (tenminste volgens de WGBO van 1994, ik weet niet of dat nog steeds geldig is)quote:Op maandag 20 maart 2017 17:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je zegt consument, maar het gaat over een tandarts. Ik vraag me af of je die, en bijv. een huisarts, op dezelfde manier aan bepaalde afspraken kunt houden op gebied van kosten.
Eerlijk gezegd heeft een tandarts nog nooit uit eigen beweging met mij over kosten gepraat. Ga je akkoord met de behandeling, dan ga je akkoord met de kosten.
Je kon weten dat er kosten aan verbonden waren want dat was in het gesprek over de goedkopere en duurdere versie aan de orde gekomen. Helaas bleek de goedkopere niet geschikt en bleef de duurdere over als optie.quote:Op maandag 20 maart 2017 17:32 schreef Lingue het volgende:
Maw ze kunnen alles doorbelasten zonder de consument te informeren? Lijkt me niet helemaal logisch en lekker. Dan snap ik ook waarom de zorgkosten zo stijgen.
Zij bieden een product aan, waar op dat moment over de kosten wordt gesproken. Dat product is kwalitatief niet goed. Terwijl daar 9mnd geleden over werd gezegd dat dat product zou moeten voldoen. Ik zie iig nog steeds niet in waarom ik moet betalen voor een product waar ik geen kostenopgave heb gekregen en niet benoemd is dat er kosten aan vast zaten. Dat was namelijk bij de afspraak voor de officiële splint wel het geval. Zoals besproken.
Tandarts heeft alleen aangegeven dat hij hem volledig opnieuw gaat maken, niet dat het dan de (eerder besproken) duurdere optie wordt.quote:Op maandag 20 maart 2017 18:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je kon weten dat er kosten aan verbonden waren want dat was in het gesprek over de goedkopere en duurdere versie aan de orde gekomen. Helaas bleek de goedkopere niet geschikt en bleef de duurdere over als optie.
Waarom zou dat niet kunnen? Als een dienstverlener zijn werk niet goed doet, wordt zijn rekening niet betaald. Of het nou een tandarts of loodgieter is. En als iemand een non-conform product levert, is er ook geen betalingsverplichting. Of het nou een beugel of een dakgoot is.quote:Op maandag 20 maart 2017 17:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je zegt consument, maar het gaat over een tandarts. Ik vraag me af of je die, en bijv. een huisarts, op dezelfde manier aan bepaalde afspraken kunt houden op gebied van kosten.
Klopt: hierquote:Op maandag 20 maart 2017 18:57 schreef Zolderkamer het volgende:
maar daar is toch zo'n website voor? consumenten recht ofzo?
Dat houdt in dat de tandarts niet kan garanderen dat het tandenknarsen stopt. Maar dat houdt niet in dat hij een inferieure beugel mag leveren.quote:Op maandag 20 maart 2017 19:03 schreef Gunner het volgende:
BTandartsen hebben een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. dat is hier het probleem.
Daar zou ik graag een bron van zien.quote:Op maandag 20 maart 2017 19:10 schreef Messina het volgende:
Tandartsen hoeven pas bij ¤250 een offerte te geven
https://www.nza.nl/104807(...)e_mondhygie_nist.pdfquote:
Ik vond het NZA wel bron genoeg, daar het vast niet letterlijk in het wetboek staat. (En zo wel, ga ik er niet naar op zoek )quote:Op maandag 20 maart 2017 19:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Dank u. Maar ik had graag een wettelijke bron gezien.
Vandaar dat ik er ook zo benieuwd naar ben. Het frappante is dat de NZA het niet opgenomen heeft in de beleidsregels. Althans, ik heb het er niet in gelezen. Een informatieve circulaire is leuk een aardig maar heeft geen wettelijke status.quote:Op maandag 20 maart 2017 19:19 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik vond het NZA wel bron genoeg, daar het vast niet letterlijk in het wetboek staat. (En zo wel, ga ik er niet naar op zoek )
Als de dokter jou een pil voorschrijft die bij jou niet werkt, maakt dat het nog geen inferieure pil.quote:Op maandag 20 maart 2017 19:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat houdt in dat de tandarts niet kan garanderen dat het tandenknarsen stopt. Maar dat houdt niet in dat hij een inferieure beugel mag leveren.
Dat klopt.quote:Op maandag 20 maart 2017 19:27 schreef k_man het volgende:
[..]
Als de dokter jou een pil voorschrijft die bij jou niet werkt, maakt dat het nog geen inferieure pil.
De orthodontist schreef mij als kleine zolderkamer een blokbeugel voor (voor overdag, dat is zo'n ding met 3mm ademruimte zeg maar)... Dus ik dat ding netjes in.. ik kom thuis, leg hem weg.. kom een jaar (of half jaar later, dat weet ik niet meer) bij die man: Oh dat ziet er al een heel stuk beter uit he meneer zolderkamer? (hele onderbouwing erbij)quote:Op maandag 20 maart 2017 19:27 schreef k_man het volgende:
[..]
Als de dokter jou een pil voorschrijft die bij jou niet werkt, maakt dat het nog geen inferieure pil.
quote:Op maandag 20 maart 2017 19:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Dank u. Maar ik had graag een wettelijke bron gezien.
https://www.nza.nl/104807(...)egeling_mondzorg.pdfquote:Op maandag 20 maart 2017 19:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Vandaar dat ik er ook zo benieuwd naar ben. Het frappante is dat de NZA het niet opgenomen heeft in de beleidsregels. Althans, ik heb het er niet in gelezen. Een informatieve circulaire is leuk een aardig maar heeft geen wettelijke status.
Dat vond ik ook zeer opvallend. Lijkt me dat het de bedoeling is dat je hem elke nacht kan gebruiken.quote:Op maandag 20 maart 2017 17:33 schreef baskick het volgende:
[..]
Hoe zien ze dit voor zich? Nachten duren grofweg tussen 6 en 10 uur. Moet je halverwege de wekker zetten om 'm uit te doen? En hoe verhelpt dat dan knarsen gedurende de tweede helft van de nacht?
Wat ik bedoel: kan de tweede, die kwalitatief *even goed* zou zijn, het intensieve gebruik wel aan?
Is de vermelding hier goed genoeg?quote:Op maandag 20 maart 2017 19:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Vandaar dat ik er ook zo benieuwd naar ben. Het frappante is dat de NZA het niet opgenomen heeft in de beleidsregels. Althans, ik heb het er niet in gelezen. Een informatieve circulaire is leuk een aardig maar heeft geen wettelijke status.
Mooie bron wat mij betreft. Dank!quote:Op dinsdag 21 maart 2017 10:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
Is de vermelding hier goed genoeg?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0032340/2013-01-01
Yep, maar dat verzoek is er in dit geval niet geweest.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 11:50 schreef baskick het volgende:
maar moeten het ook voor behandelingen met totale kosten < ¤250 (op verzoek, reactief).
Klopt, dat was meer in relatie tot #25:quote:Op dinsdag 21 maart 2017 11:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Yep, maar dat verzoek is er in dit geval niet geweest.
quote:Op maandag 20 maart 2017 19:10 schreef Messina het volgende:
Tandartsen hoeven pas bij ¤250 een offerte te geven (maar het was wel netjes geweest als het van tevoren aangegeven was).
quote:Op dinsdag 21 maart 2017 09:36 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
[..]
https://www.nza.nl/104807(...)egeling_mondzorg.pdf
Artikel 6, transparantievoorschriften.
Nadere regels opgesteld door het NZA zijn bindende voorschriften voor zorgaanbieders, in aanvulling op de beleidsregels.
Dit is precies wat ik zochtquote:Op dinsdag 21 maart 2017 10:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
Is de vermelding hier goed genoeg?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0032340/2013-01-01
Het verzoek was er al eerder (voor de allereerste beugel), de prijsopgave is toen geweest. Daar is een overeenkomst voor de goedkope beugel uit voortgekomen; dan kan de tandarts er niet op eigen houtje wat anders van gaan maken, offerte of niet.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 11:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Yep, maar dat verzoek is er in dit geval niet geweest.
Punt van discussie is in mijn beleving in hoeverre was de veronderstelling van TS terecht dat zij ervan uit kon gaan dat het duurdere model haar gratis zou worden aangeboden door het uitblijven van een prijsopgave.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 11:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Het verzoek was er al eerder (voor de allereerste beugel), de prijsopgave is toen geweest. Daar is een overeenkomst voor de goedkope beugel uit voortgekomen; dan kan de tandarts er niet op eigen houtje wat anders van gaan maken, offerte of niet.
Punt van discussie is of TS zich ervan bewust was (of bewust moest/kon zijn) dat de tandarts het duurdere model aanbood.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 12:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Punt van discussie is in mijn beleving in hoeverre was de veronderstelling van TS terecht dat zij ervan uit kon gaan dat het duurdere model haar gratis zou worden aangeboden door het uitblijven van een prijsopgave.
Ik heb daar wel een mening over, maar mijn mening maakt geen recht. Beter doet ze een telefoontje naar de NZA.
Dat lijkt mij dan weer geen punt van discussie.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 13:02 schreef r_one het volgende:
[..]
Punt van discussie is of TS zich ervan bewust was (of bewust moest/kon zijn) dat de tandarts het duurdere model aanbood.
Nee, de tandarts heeft TS (in eerste instantie) 2 opties voorgehouden; dat impliceert niet dat er geen derde optie is.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 13:05 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat lijkt mij dan weer geen punt van discussie.
TS geeft zelf aan dat er slechts 2 modellen waren en zij de goedkoopste heeft genomen, als er dan word gesteld dat je nu een ander model krijgt is denk ik de enige logische conclusie dat dit het duurdere model is.
Klopt.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 13:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, de tandarts heeft TS (in eerste instantie) 2 opties voorgehouden; dat impliceert niet dat er geen derde optie is.
Maar gegeven de huidige situatie, wat is jouw mening hierover dan:quote:Op dinsdag 21 maart 2017 13:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt.
Desondanks vind ik dat de tandarts wel wat meer had kunnen mededelen, maar vind ik ook dat TS zich wel wat actiever had mogen opstellen aangaande het inzichtelijk krijgen van eventuele kosten.
quote:Op dinsdag 21 maart 2017 13:02 schreef r_one het volgende:
ze zegt niet dat ze hem 'gratis' moet krijgen; ze is immers bereid het prijsverschil bij te betalen. Dat lijkt me alleszins redelijk, ja zelfs rechtmatig.
Dat zou inhouden dat de tandarts alle financiële lasten van het hele voorgaande verhaal draagt. Op zijn zachtst gezegd twijfel ik nog of dat wel een goede oplossing is.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 13:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar gegeven de huidige situatie, wat is jouw mening hierover dan:
[..]
En waarom zou hij die niet moeten dragen? Hij heeft immers een non-conforme beugel geleverd. Althans, een beugel waarvan spontaan onderdelen loslaten, kan ik niet anders noemen dan non-conform.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 13:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat zou inhouden dat de tandarts alle financiële lasten van het hele voorgaande verhaal draagt. Op zijn zachtst gezegd twijfel ik nog of dat wel een goede oplossing is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |