abonnement Unibet Coolblue
pi_169435815
Beste fokkers,

Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven een gloednieuwe laptop gekocht (Medion Akoya E2215 en de accu is geïntegreerd) en heb een vraag over het opladen: hoe lang moet ik de laptop aan de lader laten hangen of gewoon tot hij vol is :)?

Alvast bedankt!
pi_169435873
Hij stopt vanzelf met laden als hij vol is, en je kan hem tijdens het laden gebruiken. Have fun! :)
Powered by Janetje®
pi_169435956
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:07 schreef Dubbeldrank het volgende:
Hij stopt vanzelf met laden als hij vol is, en je kan hem tijdens het laden gebruiken. Have fun! :)
Oke top! Dacht altijd dat je hem langer aan de lader moest hangen. Hij is nu namelijk best traag in laden, maar kan ook aan de kleine adapter liggen.
pi_169436041
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:10 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Oke top! Dacht altijd dat je hem langer aan de lader moest hangen. Hij is nu namelijk best traag in laden, maar kan ook aan de kleine adapter liggen.
Een laptopaccu heeft best wat capaciteit, dus het kan even duren.
Powered by Janetje®
pi_169436278
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:13 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Een laptopaccu heeft best wat capaciteit, dus het kan even duren.
Bedankt voor de reactie :)!
  zaterdag 11 maart 2017 @ 17:24:48 #6
465002 Petram
Hallo, ik heet Petram.
pi_169436292
Tot de 100 %
Geen auto, geen bus, maar een tram voor Petram.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 17:47:36 #7
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_169436733
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:24 schreef Petram het volgende:
Tot de 100 %
Ik weet niet of dat die functie standaard zit in Windows maar mij vroeg hij de eerste keer of dat ik maar tot 80% wilde opladen. Dat zou dan beter zijn voor de levensduur van de accu. Nu 6jaar later is die alsnog (redelijk) top. Geen idee verder of dat dat minder opladen daaraan heeft meegeholpen.

Ontopic; maakt niet uit TS.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 17:49:51 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169436770
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:47 schreef embedguy het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat die functie standaard zit in Windows maar mij vroeg hij de eerste keer of dat ik maar tot 80% wilde opladen. Dat zou dan beter zijn voor de levensduur van de accu. Nu 6jaar later is die alsnog (redelijk) top. Geen idee verder of dat dat minder opladen daaraan heeft meegeholpen.

Ontopic; maakt niet uit TS.
Dat is nog uit de tijd van de Nikkel Cadmium accus volgens mij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169437459
Bedankt voor de reacties! De laptop is nu tot 100% opgeladen en laat hem er nog even aanzitten :).
pi_169437764
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:26 schreef Jano9 het volgende:
Bedankt voor de reacties! De laptop is nu tot 100% opgeladen en laat hem er nog even aanzitten :).
Waarom? Voller gaat hij niet worden.
Vol, lader eraf. Is die rond de 20% lader eraan.
Volgens mij is het na een paar keer laden en ontladen het beste om hem tussen de 20 en 80% te houden. Maar goed, iedereen heeft zo zijn andere theorie :)

Ik zelf heb nu een HP laptop, hiervoor een toshiba, en die deed na 4 jaar nog gemakkelijk anderhalf uur op een acculading. EN ja, ik gebruikte hem elke dag meerdere uren :)
pi_169438028
quote:
4s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:42 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Waarom? Voller gaat hij niet worden.
Vol, lader eraf. Is die rond de 20% lader eraan.
Volgens mij is het na een paar keer laden en ontladen het beste om hem tussen de 20 en 80% te houden. Maar goed, iedereen heeft zo zijn andere theorie :)

Ik zelf heb nu een HP laptop, hiervoor een toshiba, en die deed na 4 jaar nog gemakkelijk anderhalf uur op een acculading. EN ja, ik gebruikte hem elke dag meerdere uren :)
Deed ik ook bij telefoon, gewoon wat langer aan het stroom. Weet ook niet waarom, soort automatisme :P. Heb hem van de lader afgehaald en accu gaat bijna 12 uur mee. Dus dat is een mooi aantal.

Ik ontlaad laptops ook nooit tot onder de 15 tot 20%, dat schijnt niet zo goed te zijn.
pi_169438520
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:56 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Deed ik ook bij telefoon, gewoon wat langer aan het stroom. Weet ook niet waarom, soort automatisme :P. Heb hem van de lader afgehaald en accu gaat bijna 12 uur mee. Dus dat is een mooi aantal.

Ik ontlaad laptops ook nooit tot onder de 15 tot 20%, dat schijnt niet zo goed te zijn.
Van wat ik weet, maar he, wie ben ik. ik kan alleen spreken uit persoonlijke ervaring :)
De eerste 2- 3 keer WEL leeg laten lopen, en vol tot 100
Daarna tussen de 20 en 80% houden. Iets anders als mijn eerste post dus :)
pi_169439259
quote:
4s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:42 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Waarom? Voller gaat hij niet worden.
Om gebruik te maken van je laptop zonder dat het je onnodig laadcycli kost. Die batterij heb je voor onderweg, niet voor thuis.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 20:15:42 #14
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_169439887
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:56 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Deed ik ook bij telefoon, gewoon wat langer aan het stroom. Weet ook niet waarom, soort automatisme :P. Heb hem van de lader afgehaald en accu gaat bijna 12 uur mee. Dus dat is een mooi aantal.

Ik ontlaad laptops ook nooit tot onder de 15 tot 20%, dat schijnt niet zo goed te zijn.
De software regelt wel dat de accu niet te ver ontladen wordt hoor
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_169439939
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 20:15 schreef Catch22- het volgende:

[..]

De software regelt wel dat de accu niet te ver ontladen wordt hoor
Moet je callibratie wel juist zijn. Bij een nieuwe laptop doorgaans geen probleem. Na een tijdje soms wel en het kan wel eens problemen opleveren om het weer te hercallibreren.
pi_169455442
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:56 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Ik ontlaad laptops ook nooit tot onder de 15 tot 20%, dat schijnt niet zo goed te zijn.
Als je ze dezelfde dag nog weer oplaadt maakt het weinig uit. Maar je kunt ze idd beter niet helemaal leegmaken en dan een week wegleggen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 20:17 schreef vaduz het volgende:

[..]

Moet je callibratie wel juist zijn. Bij een nieuwe laptop doorgaans geen probleem. Na een tijdje soms wel en het kan wel eens problemen opleveren om het weer te hercallibreren.
Dat heeft niets met de calibratie te maken hoor. Een lithium accu is vol als deze een celspanning van 4,2 volt heeft, dat is altijd gelijk.

De calibratie waar jij het over hebt, is voor de inschatting van de capaciteit. Die verloopt namelijk wél naarmate je accu slijt. Door bij te houden hoeveel stroom er verbruikt is en hoe hoog de celspanning is, kan je laptop een betere inschatting maken van hoeveel lading je nog over hebt.

Verder zijn er laptops die functionaliteit hebben dat de lader bij 80% stopt met laden. Als je die functionaliteit hebt, en nooit meer dan 80% van de accu nodig hebt, dan is het idd beter voor je accu om die functie te gebruiken. Heb je die functie niet, dan is het nog steeds het beste om gewoon​ zo veel mogelijk aan de netstroom te werken, mits je wel af en toe (aantal keer per jaar) de accu gebruikt. Maar meestal doe je dat vanzelf wel.
  zondag 12 maart 2017 @ 10:39:55 #17
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169455522
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 10:33 schreef KomtTijd... het volgende:

Heb je die functie niet, dan is het nog steeds het beste om gewoon​ zo veel mogelijk aan de netstroom te werken, mits je wel af en toe (aantal keer per jaar) de accu gebruikt. Maar meestal doe je dat vanzelf wel.
Volgens mij is dit onjuist, een lithium accu slijt het snelst als deze langdurig onder de 20% ontladen is of lange tijd boven de 80% geladen is. Altijd aan de netstroom werken zorgt dus voor verhoogde slijtage. Uitzonderingen is een laptop met BMS waarbij je kan instellen dat hij tot 80% laadt.

Een gemiddelde SOHO van 50%-60% is het beste voor de levensduur. Ik laad mijn laptop altijd op tot 100%, koppel hem dan los en laad hem weer op bij 20%.
pi_169455705
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 10:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Volgens mij is dit onjuist, een lithium accu slijt het snelst als deze langdurig onder de 20% ontladen is of lange tijd boven de 80% geladen is. Altijd aan de netstroom werken zorgt dus voor verhoogde slijtage. Uitzonderingen is een laptop met BMS waarbij je kan instellen dat hij tot 80% laadt.

Een gemiddelde SOHO van 50%-60% is het beste voor de levensduur. Ik laad mijn laptop altijd op tot 100%, koppel hem dan los en laad hem weer op bij 20%.
Nee, een lithium accu slijt het allerhardst door gebruik. Onnodig veel cycles maken zoals jij doet, zorgt dus voor onnodige slijtage.

Het klopt dat de statische degradatie harder gaat boven de 80 en onder de 20%, maar dat weegt niet op tegen gebruiksslijtage. Vandaar dat je het beste zoveel mogelijk aan de netstroom kunt werken, en als het mogelijk is de functie gebruiken om tot 80% te laden.

Overigens (om dit wat te nuanceren) raad ik iedereen altijd aan de accu vooral ook zo te gebruiken als je zelf het prettigst vindt. Het is een gebruiksvoorwerp en hoe je hem ook gebruikt, slijtage zul je altijd hebben. De best practices volgen helpt misschien een beetje, maar je hoeft er geen wonderen van te verwachten. De laadcircuits zijn zo gemaakt dat je eigenlijk niets kunt doen wat je accu echt heel snel zou slopen.
pi_169456584
Heel af en toe tot 20% terug laten lopen, voor de rest aan de lader laten hangen, dat is het beste voor lithium-ion accu's zonder dat het onpraktisch wordt. In de praktijk werk je vaak genoeg op de accu, dus gewoon aan de lader hangen als het mogelijk is en verder niet druk over maken.

Zeker niet steeds loskppelen en weer leeg laten lopen als ie vol is, je wil niet onnodige cycles maken.

Het allerslechtste is sowieso om hem helemaal leeg laten lopen, dus hem nog heel lang laten liggen nadat hij uitvalt omdat hij "leeg" is. Lithium-ion cellen verliezen dan de mogelijkheid om ooit nog een lading vast te houden.
pi_169456725
Bedankt voor alle reacties fokkers! Het is mij nu duidelijk hoe ik hem exact moet opladen :).
pi_169466108
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 10:33 schreef KomtTijd... het volgende:
De calibratie waar jij het over hebt, is voor de inschatting van de capaciteit. Die verloopt namelijk wél naarmate je accu slijt. Door bij te houden hoeveel stroom er verbruikt is en hoe hoog de celspanning is, kan je laptop een betere inschatting maken van hoeveel lading je nog over hebt.
En als je laptop niet goed die inschatting kan maken, ga je dus situaties krijgen waarbij je batterij het nog voor gezien houdt, voordat je laptop uitzichzelf in standby gaat. Dag dag werk. :W
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')