Klopt, maar dit is een andere situatie: dit is van twee rijen naar een gaan, waarbij je tot het einde van de tweede rij door mag lopen om een plekje te vinden. Ik snap hoe mensen het als even asociaal kunnen beleven, maar het is geen denderende vergelijking.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als er een nieuwe kassa opent en jij rent van achteraan de andere rij naar de nieuwe kassa omdat die open is zullen de mensen die eerst voor je hadden gestaan ook wel raar naar je kijken. Wacht gewoon even lekker op je beurt, je bent niet belangrijker dan anderen.
Niemand staat graag te wachten, iedereen met een beetje verstand begrijpt dat je een beetje respect hebt voor elkaar en geeft de mensen die langer hebben gewacht voorrang. Mensen die zich daar niet aan houden zijn "voordringers" dat vinden mensen erg irritant gedrag.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:35 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Klopt, maar dit is een andere situatie: dit is van twee rijen naar een gaan, waarbij je tot het einde van de tweede rij door mag lopen om een plekje te vinden. Ik snap hoe mensen het als even asociaal kunnen beleven, maar het is geen denderende vergelijking.
Als je ergens rijdt en er moet over twee kilometer geritst worden, maar er staan op dat moment al mensen rechts stil terwijl links helemaal leeg is, sluit je dan netjes aan of je rij je links door? Het heet ritsen, niet aansluiten. Ritsen en in de rij staan zijn niet hetzelfde. Iedereen met een rijbewijs weet dat.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Niemand staat graag te wachten, iedereen met een beetje verstand begrijpt dat je een beetje respect hebt voor elkaar en geeft de mensen die langer hebben gewacht voorrang. Mensen die zich daar niet aan houden zijn "voordringers" dat vinden mensen erg irritant gedrag.
Echt, dit soort shit leren ze je op de basisschool of heeft gemiddeld figuur met een IQ van boven de 90 al intuitief in de gaten, maar blijkbaar ben jij iemand die die skill nog niet bezit, sjongejonge.
Ik zal links doorrijden, met gematigde snelheid inhalen, ruim voor het einde van de ritsstrook een plekje zoeken en soepel invoegen.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:42 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Als je ergens rijdt en er moet over twee kilometer geritst worden, maar er staan op dat moment al mensen rechts stil terwijl links helemaal leeg is, sluit je dan netjes aan of je rij je links door? Het heet ritsen, niet aansluiten. Ritsen en in de rij staan zijn niet hetzelfde. Iedereen met een rijbewijs weet dat.
Mensen die rechts staan hoeven daar niet te wachten, ze mogen gewoon links een eindje doorrijden. Het enige waar ik op hoop wanneer ik al rechts sta en mensen links voorbij komen, is dat ze dat een beetje fatsoenlijk doen en zich er niet met alle macht helemaal vooraan er tussen persen.
In je vorige post was dat nog voordringen en ik een figuur met een IQ van minder dan 90 omdat ik niet achteraan aansluit.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zal links doorrijden, met gematigde snelheid inhalen, ruim voor het einde van de ritsstrook een plekje zoeken en soepel invoegen.
Zo'n inhaalverbod verplaatst het probleem van het einde van de ritsstrook (bij gebrek aan een beter woord) naar waar dat inhaalverbod begint.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:49 schreef ludovico het volgende:
Ik zou niet asociaal snel inhalen op de linkerrijstrook, doorrijden tot het einde van de ritsstrook en dan maar verwachten van het verkeer rechts van mij dat ze het probleem van mij oplossen met dat ik geen gaatje heb gezocht terwijl iedereen mij terecht asociaal vindt.
En om die reden moet er dus gewoon een inhaalverbod komen vanaf een gepaste afstand...
Ja sorry ik zie de "tegenpartij" in deze discussie als mensen met een hele dikke kop.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:54 schreef Tunafish het volgende:
[..]
In je vorige post was dat nog voordringen en ik een figuur met een IQ van minder dan 90 omdat ik niet achteraan aansluit.
[..]
Zo'n inhaalverbod verplaatst het probleem van het einde van de ritsstrook (bij gebrek aan een beter woord) naar waar dat inhaalverbod begint.
Nou nee, een groot deel van het probleem met die stilstaande auto's komt van het niet soepel invoegen, wat dus als oorzaak heeft dat mensen niet ver genoeg voor het ritsen een plekje hebben gezocht om in te voegen.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:54 schreef Tunafish het volgende:
Zo'n inhaalverbod verplaatst het probleem van het einde van de ritsstrook (bij gebrek aan een beter woord) naar waar dat inhaalverbod begint.
Hoe helpt een inhaalverbod daartegen dan? Die mensen rijden nog steeds op de linkerstrook en komen op een punt waarbij ze niet meer links door mogen rijden en dus naar rechts moeten. Met zo'n inhaalverbod is er niet ineens meer ruimte op de rechterstrook.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nee, een groot deel van het probleem met die stilstaande auto's komt van het niet soepel invoegen, wat dus als oorzaak heeft dat mensen niet ver genoeg voor het ritsen een plekje hebben gezocht om in te voegen.
De mensen die tot het einde doorrijden en dan verwachten dat ze een gaatje krijgen ritsen niet soepel en zorgen dus ook voor het ontstaan van dit soort opstoppingen.
quote:Op woensdag 22 maart 2017 16:00 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Hoe helpt een inhaalverbod daartegen dan? Die mensen rijden nog steeds op de linkerstrook en komen op een punt waarbij ze niet meer links door mogen rijden en dus naar rechts moeten. Met zo'n inhaalverbod is er niet ineens meer ruimte op de rechterstrook.
Of ik zie dat verbod helemaal verkeerd voor me, dat kan.
Als "the area left" om in te voegen niet zo groot is kun je de auto voor je niet meer inhalen als hij voor jou invoegt... Derhalve moet je een plekje achter hem zoeken om in te voegen... Sociale dieren dat we zijn snappen we heel goed dat we om en om ritsen zien als het meest eerlijk voor beide partijen.... Dus wat gebeurt er, om en om wordt er geritst en dat plekje wordt al van te voren gezocht.quote:Op woensdag 22 maart 2017 12:34 schreef Patrice_Consigny het volgende:
In Duitsland is te vroeg reißverschlussverfahren strafbaar volgens de straßenverkehrsordnung. In sommige gebieden kom je daar zelfs een doorgetrokken streep tegen tot vlak voor het ritspunt.
Over het algemeen merk ik dat ritsen wel een stuk soepeler in Duitsland gaat omdat meer mensen zich aan het principe van laat ritsen houden er daar dan ook plek voor is om dit te doen.
Ook in NL rij ik door maar soms sta je gewoon stil omdat mensen je er niet tussen laten, of erger ze proberen je onderweg al te blokkeren het is alsof mensen jaloers worden o.i.d. als je doorrijdt.
Maar dan heb je effectief dus gewoon een héél kort stuk om te ritsen, toch? Ik snap dat de bedoeling is dat men dan niet nog een paar auto's extra gaat inhalen, maar zoals ik het lees betekent het dan dat je direct naar rechts moet zodra je dat bord ziet.quote:Op woensdag 22 maart 2017 16:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Als "the area left" om in te voegen niet zo groot is kun je de auto voor je niet meer inhalen als hij voor jou invoegt... Derhalve moet je een plekje achter hem zoeken om in te voegen... Sociale dieren dat we zijn snappen we heel goed dat we om en om ritsen zien als het meest eerlijk voor beide partijen.... Dus wat gebeurt er, om en om wordt er geritst en dat plekje wordt al van te voren gezocht.
En dan gaat het opeens soepel.
Dat heeft er alles mee te maken met dat je je voorganger niet meer voorbij gaat als hij als "ritst" en dat heeft er alles mee te maken met dat je de auto rechts van je respecteert en jij achter de persoon aansluit waar je voorganger voor ingeritst is.
En dan gaat het wél soepel.
Als het een doorgetrokken streep is etc en je ziet dat je in de nabije toekomst moet ritsen dan zie je automobilisten rekening met elkaar houden.... Die laten keurig een gaatje vallen voor elkaar en passen de snelheid ook keurig op elkaar aan.quote:Op woensdag 22 maart 2017 16:07 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Maar dan heb je effectief dus gewoon een héél kort stuk om te ritsen, toch? Ik snap dat de bedoeling is dat men dan niet nog een paar auto's extra gaat inhalen, maar zoals ik het lees betekent het dan dat je direct naar rechts moet zodra je dat bord ziet.
Je zit dan nog steeds met mogelijke snelheidsverschillen tussen de twee stroken, waardoor een van de twee zal moeten remmen en dat weer een harmonica-effect naar achteren tot gevolg heeft.
Ergeren is voor de psychiatrie gewoon een vorm van jaloezie.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is geen jaloezie, dat is je ergeren.
Jaloezie is iemand iets misgunnen gepaard met het gevoel dat je het zelf heel graag wilt hebben.quote:Op woensdag 22 maart 2017 16:11 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Ergeren is voor de psychiatrie gewoon een vorm van jaloezie.
100 meter is genoeg. Bij Utrecht Noord (A27 richting Almere) ligt er tussen de 1e en 2e rijstrook honderden meters aan doorgetrokken streep en mag je dus alleen de laatste ongeveer 100 meter ritsen. Verloopt over het algemeen prima, uitgezonderd de eigenwijze mensen die zo nodig al voordat de doorgetrokken streep begint naar rechts gaan.quote:Op woensdag 22 maart 2017 16:07 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Maar dan heb je effectief dus gewoon een héél kort stuk om te ritsen, toch?
Nee, het is als een supermarkt met 2 rijen voor 2 kassa's. De ene rij is erg lang en daarin staat iedereen, bij de andere kassa staat niemand.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:28 schreef ludovico het volgende:
Het is gewoon hetzelfde als mensen die voordringen in de rij. Sluit even normaal fatsoenlijk achteraan aan?
En als die kassa al open is en iedereen als stom schaap in de lange rij blijft staan?quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als er een nieuwe kassa opent en jij rent van achteraan de andere rij naar de nieuwe kassa omdat die open is zullen de mensen die eerst voor je hadden gestaan ook wel raar naar je kijken. Wacht gewoon even lekker op je beurt, je bent niet belangrijker dan anderen.
Dat zal em nooit worden omdat er in een file niet van inhalen wordt gesproken maar van voorbijrijden en dat mag gewoon in een file, ondanks een inhaalverbod.quote:Op woensdag 22 maart 2017 15:49 schreef ludovico het volgende:
En om die reden moet er dus gewoon een inhaalverbod komen vanaf een gepaste afstand...
Het is hier geen vergissing dat er twee rijen ontstaan. Het is juist de bedoeling dat er bij drukte 2 rijen ontstaan.quote:Op donderdag 23 maart 2017 03:14 schreef Ridocar het volgende:
Je vergelijking met rijen voor de kassa gaat mank, het gaat uiteindelijk om één rijstrook. Eén kassa dus. Het kan zelfs ook wel eens gebeuren dat er twee rijen ontstaan voor een kassa, meestal doordat er twee rijen in twee verschillende gangpaden ontstaat. Vergissing dus. Maar als de situatie duidelijk is dan gaat het volgorde bepalen in overleg. In jouw analogie dringt iemand gewoon willens en wetens voor. Niks per ongeluk, gewoon dikke poep aan andere klanten.
En nu praat je het weer goed..... *zucht*quote:Op woensdag 22 maart 2017 14:40 schreef Tunafish het volgende:
het maakt niet uit dat hij het recht aan zijn zijde heeft met het voorbij rijden van al die auto's op de rechterstrook, de manier waarop hij het doet lokt een reactie uit.
Even terug naar de basis. Belangrijke vraag: Is automobilist een voorbeeld voor iedereen? Anders gezegd: Vind jij dat automobilist 100% goed heeft gehandeld en valt hem helemaal -niets- te verwijten?quote:Op donderdag 23 maart 2017 09:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En nu praat je het weer goed..... *zucht*
quote:Op donderdag 23 maart 2017 09:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En nu praat je het weer goed..... *zucht*
Het zal wel een ja/nee discussie blijven.quote:Op donderdag 23 maart 2017 09:54 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Even terug naar de basis. Belangrijke vraag: Is automobilist een voorbeeld voor iedereen? Anders gezegd: Vind jij dat automobilist 100% goed heeft gehandeld en valt hem helemaal -niets- te verwijten?
want als het antwoord ja is, dan heeft het voor mij weinig zin om er nog op in te gaan
Het antwoord is nee. Waar ik tegen ageer is dat er verkeersdeelnemers zijn, die de verantwoording voor het gedrag van de vrachtwagenchauffeur in het gedrag van de automobilist zien. Tunafish, bijvoorbeeld. Hij ziet het zelf niet eens in (wat op zich al heel gevaarlijk is), maar dat is exact wat hij doet.quote:Op donderdag 23 maart 2017 09:54 schreef Ridocar het volgende:
Even terug naar de basis. Belangrijke vraag: Is automobilist een voorbeeld voor iedereen? Anders gezegd: Vind jij dat automobilist 100% goed heeft gehandeld en valt hem helemaal -niets- te verwijten?
want als het antwoord ja is, dan heeft het voor mij weinig zin om er nog op in te gaan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |