abonnement Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf zaterdag 4 maart 2017 @ 16:21:01 #1
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_169285244
Topicreeks: Irritaties op de weg

We ergeren ons nogal wat in het verkeer. Bumperklevers (voor en achter), linksplakkers, langzaamrijders, hardrijders, voorrangnemers, geen voorrangverleners, inhaalverbod negerende vrachtwagenchauffeurs, onnodig gebruik van mistlampen, dagrijverlichting bij nacht (zonder achterlichten), eigenlijk aan alles.

Steek hier je klaagzang af over ergernissen die je tegengekomen bent in het verkeer, en discussieer mee.

En nog een wijze spreuk van George Carlin:

"Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

* Maar hou het wel gezellig aub!





Leerzame informatie

• De uitleg over rijbanen en rijstroken kort samengevat met plaatje:

Een rijstrook is onderdeel van de rijbaan.
Over een rijstrook kunnen voertuigen rijden.
Een rijbaan kan uit één, twee of zelfs meer rijstroken bestaan.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 4 maart 2017 @ 16:46:40 #2
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169285691
Een gedicht;

Je moeder zat ooit naast je schoonzus in het verkeer:
"Jezus wat een mongool die gast".
Sja zijn je schoonzus:
"Dat is jouw zoon...."
  FOK!fotograaf zaterdag 4 maart 2017 @ 17:32:05 #3
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_169286516
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 15:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De remweg berekenen gaat zo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg
Zoals je ziet staat er niets in de formule over brede banden. Jij verwart remkracht met remweg. Je gaat er vanuit dat alles zo goed kan remmen als wat jij in het filmpje toont, dat is niet zo. Afgezien daarvan is er ook nog zoiets als reactietijd. Je kan zeggen; je mag toch aannemen dat een ambu-chauffeur die reactietijd wel heeft. Assumption is the mother of all fuckups.
Wauw... Simpelweg wauw... Zoveel stupiditeit... Wauw. Jij had het net nog over basale natuur. De kracht F waar over gesproken wordt, is de resulterende kracht, deze werkt op de auto. Om deze kracht F uit te rekenen, zul je een groot aantal variabelen moeten weten. De term kracht is voor een leek inderdaad verwarrend. Maar met deze kracht komt de eerste wet van Newton even om de hoek kijken.

Een voorwerp waarop geen resulterende kracht kracht werkt, beweegt zich in een rechte lijn of staat stil.
Belangrijk hierbij in ogenschouw te nemen is dat een resulterende kracht een nettokracht is, samengesteld uit diverse krachten. Een van die krachten is de luchtweerstand. Een ander is de rolweerstand. Deze beschouwen we als een negatieve vector, die werken je namelijk tegen. Een kracht die dit alles opheft, is de aandrijfkracht van de motor, de positieve vector. Als er met een constante snelheid gereden wordt, bijvoorbeeld op de cruise control, dan is de kracht die de motor moet leveren, exact even groot als de weerstandskrachten die op de auto werken. Je versnelt niet, je vertraagd niet, Fres is 0.

Frem uit de wikipedia is ook een samengestelde kracht: Deze bestaat uit de remweerstand, rolweerstand, luchtweerstand en motorweerstand. Als jij alleen je gas los laat, blijft je remweerstand 0. De motorweerstand neemt, naarmate je langer uit rolt, ook af, dus het meeste rem je op de rol en luchtweerstand. Besluit je te remmen op de motor en dus terug te schakelen naar een lagere versnelling*, dan maak je de motorweerstand behoorlijk groter. Daardoor remt het voertuig in kortere tijd af.

Ga je nou dus hard remmen, dan maak je de remweerstand significant groter. Die weerstand kan je groter blijven maken, totdat je over de wrijvingscoëfficiënt van de weg met de band heen gaat, even makkelijk gezegd. Dan ben je je grip kwijt en ga je glijden. Die wrijvingscoëfficiënt wordt groter als je meer gewicht op je band legt, daardoor kan je de remweerstand weer groter maken. En laat dat nou net gebeuren bij een auto...

* Uitgaande van een moderne injectiemotor die de verbranding en de inspuiting dicht gooit.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 4 maart 2017 @ 19:08:59 #4
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169288082
300m oprit van de verkeerslichten tot aan de verdrijvingsvlakken, vervolgens ruim 800m in- en uitvoegstrook. Maar toch gooi je je witte Ford Fiesta, met ongeveer 85km/h, meteen na de verdrijvingsvlakken naar de rechterrijstrook, 5 meter voor een auto die daar 115km/h rijdt. En dat doe je met een kind op de achterbank. En als je vervolgens geattendeerd wordt (dmv een claxon) op het feit dat je een gevaarlijk situatie veroorzaakt, dan wordt je boos op de bestuurder die je net hebt gesneden. Logisch.

Wat maken er toch achterlijke imbecielen deel uit van het menselijk ras....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_169288374
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 17:32 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Wauw... Simpelweg wauw... Zoveel stupiditeit... Wauw. Jij had het net nog over basale natuur. De kracht F waar over gesproken wordt, is de resulterende kracht, deze werkt op de auto. Om deze kracht F uit te rekenen, zul je een groot aantal variabelen moeten weten. De term kracht is voor een leek inderdaad verwarrend. Maar met deze kracht komt de eerste wet van Newton even om de hoek kijken
Een groot aantal variabelen? Ja is goed! Veel succes :D
Bier.
pi_169288960
Over de braketestende ambulanceinhaler:
http://nos.nl/artikel/216(...)-niet-met-opzet.html

Hij zegt zich van geen kwaad bewust te zijn en dat hij het niet met opzet deed. Ik weet nu niet of dat wat ie heeft gedaan nu minder erg, of juist erger maakt. In elk geval ongeschikt voor een rijbewijs.
  FOK!fotograaf zaterdag 4 maart 2017 @ 20:00:09 #7
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_169289117
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 19:22 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Een groot aantal variabelen? Ja is goed! Veel succes :D
Jij wilt zeggen dat de luchtweerstand, rolweerstand of remweerstand vaste gegevens zijn? |:( |:( |:(
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_169301144
Hallo. Jullie twee lopen hier lang genoeg rond dat jullie echt wel weten dat deze meuk en dit geblaf niet gewenst is in het irritatietopic.
pi_169303661
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 15:38 schreef Light het volgende:

[..]

Die 130 geldt dus voor die specifieke MICU, niet noodzakelijk voor andere MICU's. De MICU op de foto in het bericht van Omroep Brabant is gebouwd op een Mercedes chassis.
En dat kan ook weer een stockfoto zijn :P Hoeft niet de MICU te zijn waar het artikel over gaat.

De Mercedes is ook gekeurd als personenauto iig, dus hij mag de snelheid rijden. Geen idee of die het kan :P

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2017 14:14:23 ]
  zondag 5 maart 2017 @ 14:34:03 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169304564
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:10 schreef d4v1d het volgende:

[..]

En dat kan ook weer een stockfoto zijn :P Hoeft niet de MICU te zijn waar het artikel over gaat.

De Mercedes is ook gekeurd als personenauto iig, dus hij mag de snelheid rijden. Geen idee of die het kan :P
Onbegrensde vrachtwagens rijden makkelijk 130 hoor. O-).
And so is the past
  maandag 6 maart 2017 @ 15:29:11 #11
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_169330766
Traag karretje dat niet voor een vrachtwagen in kon voegen en er blijkbaar niet achter wilde invoegen ondanks de zeeën van ruimte... Bij het inhalen van de vrachtwagen zie ik ineens het gebakje vanaf de vluchtstrook voor de vrachtwagen komen. 8)7
pi_169337814
Deprimerend hoe vaak de inhaler wel niet gehinderd wordt op de Nederlandse snelwegen :%
pi_169338692
Afgelopen middag:
Ik kwam (met gezin) van de Ikea (Barendrecht), wilde naar de A29 en kwam een Renault Megane tegen die links bleef hangen op de Carnisser Baan, op de rotonde links bleef hangen, en bij het afslaan een stukje rechterbaan meenam, om vervolgens weer links te gaan rijden. De eerste keer zat ik er een stukje achter. De tweede rotonde zat Megane naast mij, en kon ik uitwijken (en claxonneren) om een aanrijding te voorkomen. Meganebestuurder geeft natuurlijk geen fuck.

Ik vrees dat het een ingesleten gewoonte is, dat afsnijden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_169340130
Vandaag in Harderwijk, wie heeft daar al die fietspaden en rotondes bedacht? Werkt allemaal heel goed voor de veiligheid, 3x bijna een fietser onder de auto op een stuk van 2km. Allemaal schijn...

En daarna terug, over de A1 tussen Muiden en Diemen, kan niemand normaal doen?
.
pi_169340606
Mensen die het vertikken om tijdens de spits als ze een inhalende vrachtwagen op de derde baan in gaan halen minstens de Vmax te gaan rijden. Van één zo'n actie hebben 10 andere weggebruikers last.
Blijf achter die vrachtwagen kachelen als je geen Vmax durft/kan/wil te rijden en het verkeer op de linkerbaan dit wél of harder rijd. :(

Overigens vind ik de inhalende vrachwagenchauffeur tussen 06:30 en 09:00 en 17:00 en 19:30 nog veel erger. Blijf gewoon lekker rechts en stel je cruise controll 1km/h zachter in en je rijd de zelfde snelheid als je voorganger. Beter rus al dat tuig uit met adaptive cruise control. Een vrachtwagen die een vrachtwagen inhaalt waarbij het snelheidsverschil 2km/h is is echt totaal zinloos en hindert in de spits 30 tot 40 andere automobilisten met soms ongelukken door dwazen tot gevolg. Helemaal als die krengen zonder te kijken knipperlicht aanzetten en gewoon van baan wisselen.
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
  dinsdag 7 maart 2017 @ 08:13:04 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_169346020
quote:
7s.gif Op maandag 6 maart 2017 22:04 schreef switchboy het volgende:
Mensen die het vertikken om tijdens de spits als ze een inhalende vrachtwagen op de derde baan in gaan halen minstens de Vmax te gaan rijden. Van één zo'n actie hebben 10 andere weggebruikers last.
Blijf achter die vrachtwagen kachelen als je geen Vmax durft/kan/wil te rijden en het verkeer op de linkerbaan dit wél of harder rijd. :(

Overigens vind ik de inhalende vrachwagenchauffeur tussen 06:30 en 09:00 en 17:00 en 19:30 nog veel erger. Blijf gewoon lekker rechts en stel je cruise controll 1km/h zachter in en je rijd de zelfde snelheid als je voorganger. Beter rus al dat tuig uit met adaptive cruise control. Een vrachtwagen die een vrachtwagen inhaalt waarbij het snelheidsverschil 2km/h is is echt totaal zinloos en hindert in de spits 30 tot 40 andere automobilisten met soms ongelukken door dwazen tot gevolg. Helemaal als die krengen zonder te kijken knipperlicht aanzetten en gewoon van baan wisselen.
Misschien helpt het als je 10 minuten eerder van huis gaat zodat je minder haast hebt en het dus niet erg is om even je poot op te moeten tillen, en je je realiseert dat vrachtverkeer ook het recht heeft om de weg te gebruiken zoals ze willen zolang dat binnen de regels valt.
De weg is niet van jou, de weg is van iedereen ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_169346574
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 19:50 schreef Fixers het volgende:
Over de braketestende ambulanceinhaler:
http://nos.nl/artikel/216(...)-niet-met-opzet.html

Hij zegt zich van geen kwaad bewust te zijn en dat hij het niet met opzet deed. Ik weet nu niet of dat wat ie heeft gedaan nu minder erg, of juist erger maakt. In elk geval ongeschikt voor een rijbewijs.
Tijd voor meer dashcams dus. Sowieso in alle hulpverleningsvoertuigen.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 12:22:53 #18
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_169349380
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 09:13 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Tijd voor meer dashcams dus. Sowieso in alle hulpverleningsvoertuigen.
Ergens verbazingwekkend dat dat soort voertuigen ze niet hebben. Zeker als je ook het toegenomen geweld tegen hulpverleners in acht neemt.
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 08:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Misschien helpt het als je 10 minuten eerder van huis gaat zodat je minder haast hebt en het dus niet erg is om even je poot op te moeten tillen, en je je realiseert dat vrachtverkeer ook het recht heeft om de weg te gebruiken zoals ze willen zolang dat binnen de regels valt.
De weg is niet van jou, de weg is van iedereen ;)
Dat is wel zo'n enorme dooddoener.
En ook al voelt de vertraging zo, wat zal het schelen, een halve minuut?
Sommige dagen is het gewoon wat rommeliger op de weg. Denken mensen nog snel voor je te kunnen, halen vrachtwagens in of zitten te veel mensen op de weg die niet in de spits horen.
Shit happens, maar ik moet zeggen dat dat een state of mind is die in veel jaren ontwikkeld is bij me en zo nu en dan hapert na een lange dag ;)
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 7 maart 2017 @ 13:00:48 #19
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169349921
quote:
7s.gif Op maandag 6 maart 2017 22:04 schreef switchboy het volgende:

Blijf gewoon lekker rechts en stel je cruise controll 1km/h zachter in en je rijd de zelfde snelheid als je voorganger. Beter rus al dat tuig uit met adaptive cruise control. Een vrachtwagen die een vrachtwagen inhaalt waarbij het snelheidsverschil 2km/h is is echt totaal zinloos en hindert in de spits 30 tot 40 andere automobilisten met soms ongelukken door dwazen tot gevolg. Helemaal als die krengen zonder te kijken knipperlicht aanzetten en gewoon van baan wisselen.
Neenee, dat mag je niet zeggen. Dat jij 40 km/h langzamer moet gaan rijden is gewoon dikke pech (want je hebt toch geen tijdswinst), maar dat een vrachtwagen 1km/h langzamer moet gaan rijden, daarvan zijn de economische repercussies e.n.o.r.m! Want hij realiseert namelijk wel 0.03% tijdwinst.

Tenminste, dat is wat je meestal om je oren krijgt als je durft te zeggen wat jij zegt. En dat je eerder van huis moet gaan, of zoiets.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:09:29 #20
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_169351058
Gisteren lekker dagje vrij, dus middagje naar de stad.
Rij je lekker op de linker baan, want rechts bezet door vrachtwagens.
Denkt een chauffeur dat hij best wel zonder richting aan te geven naar links kan, terwijl er 3 auto's rijden. Hij drukte ze ook alle 3 opzettelijk van de weg (bijna meerdere ongevallen, nog nooit zoveel auto's vol in de ankers zien gaan en moeten sturen als Max op nat wegdek).

In de stad meteen maar een highdef dashcam aangeschaft zodat ik de volgende keer de chauffeur aan de schandpaal kan nagelen.
pi_169351098
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Neenee, dat mag je niet zeggen. Dat jij 40 km/h langzamer moet gaan rijden is gewoon dikke pech (want je hebt toch geen tijdswinst), maar dat een vrachtwagen 1km/h langzamer moet gaan rijden, daarvan zijn de economische repercussies e.n.o.r.m! Want hij realiseert namelijk wel 0.03% tijdwinst.

Tenminste, dat is wat je meestal om je oren krijgt als je durft te zeggen wat jij zegt. En dat je eerder van huis moet gaan, of zoiets.
Zeker. Online vaak een ban en in de kroeg een dicht oog en soms zelfs wel twee :Y
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 maart 2017 @ 14:12:28 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169351105
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 12:22 schreef avotar het volgende:

[..]

Ergens verbazingwekkend dat dat soort voertuigen ze niet hebben. Zeker als je ook het toegenomen geweld tegen hulpverleners in acht neemt.

Dit... zeker als je meeneemt dat de politie al 20 jaar rondrijdt met dashcams.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:25:08 #23
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_169351360
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Neenee, dat mag je niet zeggen. Dat jij 40 km/h langzamer moet gaan rijden is gewoon dikke pech (want je hebt toch geen tijdswinst), maar dat een vrachtwagen 1km/h langzamer moet gaan rijden, daarvan zijn de economische repercussies e.n.o.r.m! Want hij realiseert namelijk wel 0.03% tijdwinst.

Tenminste, dat is wat je meestal om je oren krijgt als je durft te zeggen wat jij zegt. En dat je eerder van huis moet gaan, of zoiets.
Dit ja, heel erg dit. Vrachtwagenchauffeurs zijn altijd de beste bestuurders die ooit bestaan hebben, maken natuurlijk nooit fouten, vervoeren altijd alleen maar spul dat van levensbelang is en zijn altijd alleen maar bezig met een zo goed mogelijke doorstroming van het verkeer... :')
Don't let my username fool you...
pi_169352439
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:25 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dit ja, heel erg dit. Vrachtwagenchauffeurs zijn altijd de beste bestuurders die ooit bestaan hebben, maken natuurlijk nooit fouten, vervoeren altijd alleen maar spul dat van levensbelang is en zijn altijd alleen maar bezig met een zo goed mogelijke doorstroming van het verkeer... :')
Ja, ik ben de beste. En nu?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 15:46:31 #25
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_169352945
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 15:16 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ja, ik ben de beste. En nu?
En nu krijg je een sticker 8-)

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')