abonnement Unibet Coolblue
pi_168967138
Beste allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Robin en ik ben een student Accountancy. Ik loop op dit moment stage op een accountantskantoor met alleen MKB-klanten en krijg continu te horen dat mijn toekomstige bezigheid vooral zal bestaan uit advieswerkzaamheden. Ze zijn al bezig om verschillende veranderingen door te voeren zodat ze hier op voorbereid zijn.

Echter ben ik behoorlijk kritisch op deze verwachtingen en vraag ik mij af of MKB-ondernemers wel echt zitten te wachten op periodiek ongevraagd advies, waar via allemaal gekke constructies toch een prijskaartje aan komt te hangen.

Hoe denken jullie hierover? En als je toch positief kijkt naar een pro-actieve accountant, wat voor advies hoop je dan echt van hem te krijgen?

Ik hoop dat jullie mij misschien van mijn kritische gedachtegang kunnen halen, want als ik de enige ben die er geen vertrouwen in heeft zal het waarschijnlijk aan mij liggen ;)

Met vriendelijke groet,

Robin
pi_168967489
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 19:42 schreef DaDutcha het volgende:
vraag ik mij af of MKB-ondernemers wel echt zitten te wachten op periodiek ongevraagd advies
Ik heb voor een redelijk aantal MKB-ers gewerkt in het verleden en mijn ervaring is dat ze vaak niet op ongevraagd advies zitten te wachten, wél op gericht en dus gevraagd advies. Het lijkt mij ook wat vreemd om dat pro-actief te gaan bieden, gezien de meeste MKB'ers wel een eigen accountant/boekhouder/economisch wonder in dienst hebben die de vragen stelt aan accountantskantoren waar ze mee samen werken. Mochten ze vragen hebben.

Wordt dat advies dan verstrekt naar de betreffende contactpersoon bij het bedrijf of richting directie?

Verder: Welkom op FOK! :W

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2017 19:57:31 ]
pi_168967743
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 19:57 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Ik heb voor een redelijk aantal MKB-ers gewerkt in het verleden en mijn ervaring is dat ze vaak niet op ongevraagd advies zitten te wachten, wél op gericht en dus gevraagd advies. Het lijkt mij ook wat vreemd om dat pro-actief te gaan bieden, gezien de meeste MKB'ers wel een eigen accountant/boekhouder/economisch wonder in dienst hebben die de vragen stelt aan accountantskantoren waar ze mee samen werken. Mochten ze vragen hebben.

Wordt dat advies dan verstrekt naar de betreffende contactpersoon bij het bedrijf of richting directie?

Verder: Welkom op FOK! :W
Hartstikke bedankt! Erg leuk om te zien dat dit forum zo levendig is. Is helaas niet overal zo :P

De voornamelijke klanten zijn kleine ondernemingen met vaak maar 1 of enkele medewerkers. Het gaat hierbij dus om de directie of de eigenaar van het bedrijf. Mijn accountantskantoor hoopt op reguliere basis advies te kunnen geven omtrent de resultaten et cetera, echter kan ik mij moeilijk voorstellen dat de eigenaar van pak hem beet een schoonmaakbedrijf of een klusbedrijf daar echt op zit te wachten.

Bedankt voor je reactie trouwens. Ik ben zo te zien niet de enige die er met een kritische blik naar kijkt.
pi_168967889
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 20:07 schreef DaDutcha het volgende:

[..]

Hartstikke bedankt! Erg leuk om te zien dat dit forum zo levendig is. Is helaas niet overal zo :P

De voornamelijke klanten zijn kleine ondernemingen met vaak maar 1 of enkele medewerkers. Het gaat hierbij dus om de directie of de eigenaar van het bedrijf. Mijn accountantskantoor hoopt op reguliere basis advies te kunnen geven omtrent de resultaten et cetera, echter kan ik mij moeilijk voorstellen dat de eigenaar van pak hem beet een schoonmaakbedrijf of een klusbedrijf daar echt op zit te wachten.

Bedankt voor je reactie trouwens. Ik ben zo te zien niet de enige die er met een kritische blik naar kijkt.
MKB is groter dan 1 persoon hè? Anders spreek je al snel over een eenmanszaak. Zelf heb ik toevallig een eenmanszaak en zit ik écht niet te wachten op pro-actieve tips en tricks van een accountant, maar dat is dan misschien ook omdat ik zelf de boekhouding verzorg en er voldoende zicht op heb.
Bij andere eenmanszaken merk ik dat er veel al een boekhouder in dienst hebben en verder totaal niet zitten te wachten op een accountant.

Persoonlijk zie ik er dus ook weinig heil in, ben wel heel benieuwd hoe het bedrijf waar je stage loopt naar zichzelf kijkt en of ze dit niet zien als een vorm van marketing in plaats van service voor bestaande klanten.
pi_168971516
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 20:07 schreef DaDutcha het volgende:

[..]

Hartstikke bedankt! Erg leuk om te zien dat dit forum zo levendig is. Is helaas niet overal zo :P

De voornamelijke klanten zijn kleine ondernemingen met vaak maar 1 of enkele medewerkers. Het gaat hierbij dus om de directie of de eigenaar van het bedrijf. Mijn accountantskantoor hoopt op reguliere basis advies te kunnen geven omtrent de resultaten et cetera, echter kan ik mij moeilijk voorstellen dat de eigenaar van pak hem beet een schoonmaakbedrijf of een klusbedrijf daar echt op zit te wachten.

Bedankt voor je reactie trouwens. Ik ben zo te zien niet de enige die er met een kritische blik naar kijkt.
mijn ervaring bij dat segment klanten is dat ze daar niet op zitten te wachten als het geld kost.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_168977121
Ongevraagd advies geven en ze meteen een rekening sturen. Niet betalen is incassobureau
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_168977426
Ik weet van een groot kantoor dat ze in een grote omslag accountants advies hebben laten geven. Dit is vrij snel omgedraaid waarbij 3/4 weer terugging. De klanten (ook veelal mkb) waren simpelweg niet tevreden over de dienstverlening en de 'adviseurs' zelf vonden het ook niet leuk.

Accountants zijn veelal geen adviseurs net zoals dat vice versa ook zo is. Ik heb hier dus weinig vertrouwen in.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')