MissionPhailed | vrijdag 17 februari 2017 @ 15:56 |
Laatste tijd ben ik zoekende naar een opvolger voor mijn bejaarde (2002) Seat Ibiza 1.9 TDI. Ik ben binnengelopen bij meerdere autobedrijven en heb verschillende proefritten gemaakt, maar ik kom maar niet tot een koop. Mijn auto heeft nu 377.000 km op de klok staan maar de motor klinkt nog niet 'op', daarnaast kwam ik afgelopen zomer tijdens een roadtrip naar Slovenië tot een gemiddeld verbruik van 1 op 24. Geen idee waarom zo'n fossiele motor tot zulke verbruiksprestaties in staat is én nog altijd helder klinkt? Zou het kunnen omdat een motor met 130 pk / 300 nm totaal geen moeite heeft met een B-segmenter? Maar ik dwaal af. Ik bezit deze auto nu sinds augustus 2009 en ik vraag me voor de grap af of ik wat dat betreft een extreme uitschieter ben. Kennen jullie ook mensen die zeer lang met dezelfde auto rijden? Of wellicht ben je zélf een langdurige bezitter van een bepaalde auto ... ? | |
Pizza_Boom | vrijdag 17 februari 2017 @ 15:57 |
Valt toch wel mee? Denk dat iedereen die niet persé nieuw of oude barrels kopen wil, er best een jaar of 8 mee kan rijden. | |
MissionPhailed | vrijdag 17 februari 2017 @ 16:01 |
Misschien is mijn beeld vervormd omdat ik massaal hoor dat mensen om de 2 tot 4 jaar een auto inruilen op een nieuwer exemplaar. In mijn geval kan ik geen echte reden ontdekken om een andere auto aan te schaffen: -schrijft niet meer af -verrassend zuinig -start altijd Nadelen zijn vooral cosmetisch van aard; honderden deukjes door een enorme hagelbui afgelopen zomer, stuk luchtrooster gesloopt door vervelende steen, beginnende roestblaasjes, etc. | |
powerflux | vrijdag 17 februari 2017 @ 16:02 |
Als je nog tevreden bent en het economisch prima te doen is, waarom dan nieuw? | |
Pizza_Boom | vrijdag 17 februari 2017 @ 16:02 |
Meeste mensen ruilen in als er een groot onderhoud aan komt. Omdat maar weinigen veel kilometers maken, kan dat dus na 2 tot 4 jaar zijn. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 17 februari 2017 @ 16:06 |
Die oude TDI's zijn gewoon goud. Heb er ook meerdere gehad en zijn lekker zuinig, krachtig en betrouwbaar. Wat betreft het lange bezit: ik wissel graag van auto's dus daar doe ik niet aan Heb nu echter wel een auto die zeer goed bevalt en heb eigenlijk geen idee wat ik anders zou moeten kopen. Dit is mijn 22e auto in 12 jaar Nu 1,5 jaar in bezit. | |
Wombcat | vrijdag 17 februari 2017 @ 16:08 |
Ik heb de mijne sinds december 2006. Staat nu 300.000 op de teller. Is een Mitsubishi Carisma uit 1998. Hij is lekker zuinig. Heb een paar jaar geleden gedacht een andere te kopen, maar kwam tot de conclusie dat ik dan weliswaar (misschien) iets minder aan onderhoud kwijt ben, maar ook ¤300 per jaar meer aan benzine. Dus toen dacht ik "dan rijd ik deze maar door tot 'ie uit elkaar valt of het onderhoud de pan uit rijst." Grap is dat 'ie sindsdien juist goedkoper is geworden in onderhoud. De jaren ervoor moesten er steeds wat relatief dure dingen gebeuren, maar sindsdien hebben ze niets meer gevonden. Naja, een versleten achterlager bij de vorige beurt. | |
hoechst | vrijdag 17 februari 2017 @ 16:49 |
Heb 8 jaar mijn rijbewijs en ik rijd nu in mijn 10e auto. Mijn vader heeft een boodschap gekocht op 134 en bijna de 6 ton gehaald. Weet niet precies hoelang, ik denken iets van 10 jaar. | |
hoechst | vrijdag 17 februari 2017 @ 16:50 |
| |
Hyaenidae | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:02 |
Welke heb je nu dan? | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:05 |
BMW E34 540iA Touring uit 1994 (4 liter V8) | |
Sigaartje | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:05 |
Ik vind het wel meevallen. Een beetje auto gaat minstens 20 jaar mee. Als hij dat niet haalt is hij of Frans of afgeragd. | |
Sigaartje | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:12 |
En trouwens, als hij het nog doet, waarom zou je hem wegdoen? Status is tegenwoordig alleen voor Turken en Marokkanen. Die zijn uber-materialistisch. | |
Sigaartje | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:12 |
Leuk spul | |
Jordy-B | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:14 |
Mijn vorige auto is negen jaar mijn maatje geweest. En toen heb ik hem verpatst aan een opkoper. | |
Hyaenidae | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:14 |
Leuk, gewoon blijven rijden tot de dood jullie scheidt. | |
Bzzzzt | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:16 |
Ik zou hem gewoon lekker houden, deze auto is vertrouwd en werkt prima. | |
Hyaenidae | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:16 |
Heb zelf nog een 323Ci als ragbak die het uitstekend blijft doen, kan ook geen afscheid van hem nemen al die jaren trouwe dienst. | |
MissionPhailed | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:19 |
Uiterlijk ziet die Ibiza er niet zo geweldig meer uit; honderden hageldeuken, verweerde lm-velgen, stuk uit luchtrooster. Benieuwd of ik dat voor een schappelijke prijs kan laten fixen | |
DX11 | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:22 |
Ben nog steeds dolgelukkig met mijn auto uit 2000. Word er zelfs blijer van hoe langer ik heb hem. Maar dat komt ook omdat ik regelmatig dingen verander/upgrade. Want dat is lekker goedkoop bij zo'n "oude" auto. | |
Hyaenidae | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:25 |
Waarom laten fixen? Is juist bad-ass om zo rond te rijden, je bent toch geen hommo. | |
Sigaartje | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:28 |
Je bent waarschijnlijk dit topic begonnen omdat je twijfelt. Niet doen. Als je je lekker voelt in die auto zou ik hem gewoon lekker houden. Je kunt eventueel kijken op de sloop voor een andere gril. Ik zou niks aan die butsen doen, zonde van het geld. Komt tijd komt raad. Ik zou in ieder geval geen haast maken en lekker de tijd nemen om na te denken wat je precies wilt. Hij rijdt toch nog prima? | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:36 |
Thanks! Will do! | |
TNA | vrijdag 17 februari 2017 @ 17:58 |
Een auto 7,5 jaar bezitten is toch niet zo extreem? | |
Pietverdriet | vrijdag 17 februari 2017 @ 18:02 |
Zou deze auto gewoon blijven rijden tot er grote reparaties zijn, iedere maand is pure winst. Mijn man had tot 15 jaar geleden een ouwe Golf II van ik meen 86 of 87 en die is naar zijn vader gegaan, tot dat die hem vorig jaar ik de kreukels reed, reed dat ding gewoon. Als we hem zelf hadden gehouden als extra auto had ie waarschijnlijk nog 10 jaar gereden | |
YoshiBignose | vrijdag 17 februari 2017 @ 18:14 |
Een E46 die het uitstekend blijft doen... dat is uitzonderlijk. | |
Leipo666 | vrijdag 17 februari 2017 @ 18:27 |
Seat ibiza 1.9tdi Zelf 160.000km mee gereden en alleen 1x een kapotte rempedaalschakelaar gehad | |
Sigaartje | vrijdag 17 februari 2017 @ 18:29 |
Ja, als een auto weinig kost, is dat pure winst. | |
Cultuur058 | vrijdag 17 februari 2017 @ 19:51 |
Ik heb nu al bijna 8 jaar een Ford focus uit 99. Technisch prima, maar wel deuken en krassen. Dus die gaat echt nog niet weg. Totaal niks meer waard, | |
Sigaartje | vrijdag 17 februari 2017 @ 19:57 |
Het leuke van dit soort auto's is dat ze geen moer meer opbrengen bij de verkoop, maar toch nog rijden als geen ander. | |
Hyperdude | vrijdag 17 februari 2017 @ 19:57 |
Mijn vorige auto uit 2001 van 2006 tot 2016. 370000. Benzine. Sinds een jaar een opvolger. Daar in rijden lijkt nog steeds op vreemdgaan. [ Bericht 23% gewijzigd door Hyperdude op 17-02-2017 20:05:56 ] | |
mstx | vrijdag 17 februari 2017 @ 20:05 |
Ik heb mijn auto uit 2000 in 2008 gekocht, staat nu 280k+ op de teller, en het is nog een benzineturbo ook dus hij gaat al boven verwachting lang mee | |
T42 | vrijdag 17 februari 2017 @ 20:20 |
heb mijn 1e auto uit 1974 nog altijd (nog gekocht met guldens ) en de meeste die er na kwamen heb ik ook nog altijd. | |
Sounddragon | vrijdag 17 februari 2017 @ 21:18 |
Ik had een maat die had elke maand een andere.. kocht wat hij tof vond, kwam er na een paar weken achter dat het gras altijd groener lijkt aan de overkant, reed naar een autohandelaar, ruilde hem in- of om en had weer een andere Had iets in de honderd kentekens op zijn naam gehad op zijn 28e.. Die naam kenden ze wel uit hun hoofd bij de verzekeringsmaatschappij, hell, die had zijn eigen archiefkast denk ik | |
mstx | vrijdag 17 februari 2017 @ 21:24 |
En hij heet Ruud? | |
Kentekenplaat | vrijdag 17 februari 2017 @ 21:40 |
In april 2009 heb ik mijn huidige auto gekocht: een Nissan Almera 1.4S uit 1998. Normaal doe ik nooit zo lang met een auto , maar dit was een financieel dingetje; ik had simpelweg geen geld voor een andere. Motorisch is er nooit wat mee, maar je hoort de roestduivel knagen. Als ik hem nou laat wegen gaat hij ineens een klasse lager in de wegenbelasting. Dit jaar gaat hij weg. Het onderstel klappert aan alle kanten, de voorste uitlaatpijp is aan vervanging toe en hij roest. En met een peuter in huis is een drie-deurs ook niet praktisch. Had ik al gezegd dat hij roest? | |
DJSmiley | vrijdag 17 februari 2017 @ 22:19 |
1.9TDI is een prima blokje. Ik heb 'm zelf ook in mijn Octavia liggen. Wegdoen? Pas als ie grote kosten gaat maken. Tot die tijd kun je niet zo goedkoop rijden. Ding is afgeschreven, dus inruilwaarde is minimaal. Ding is zuinig, die van mij rijd zo'n 1:20 (iets grotere auto dan de Ibiza). Voldoende vermogen (die van mij is 105pk) maar kwam prima de bergpassen in Oostenrijk en Slovenie op. Ik gok dat je het 2massavliegwiel al vervangen hebt. Tesamen met de aircopomp zijn dat zo'n beetje de meest dure reparaties. Roetfilter hadden ze niet, dus die kan ook niet stuk. Een vervangende auto met mijn wensen gaat richting de 8-10k minimaal. Ik kan mezelf dat niet rechtvaardigen tov de huidige kar kwa kosten.. Daarbij: De nieuwere auto's zijn vaak 1.6 motoren, of de (veel duurdere) 2.0. Waar ik ook kijk, overal zie je toch wat meer motorproblemen. Op de diverse VAG fora zie je ook topics met kilometervreterstanden. Op uitzonderingen na is de top20 eigenlijk eentonig aangevoerd door de 1.9TDI blokjes van <2008 en enkele 2.0 blokken. Geeft ook wel wat aan. Zolang ie (vooral) zn olie en filters tijdig gewisseld krijgt en je m rustig warmrijd is dat aardig onverwoestbaar. Die van mij zit op de 340k en rijd nog als een zonnetje. Cosmetisch is ie ook nog netjes, maar voor mij gaat functioneel boven uitstraling. Overigens: met 130pk/300nm heb je ''m denk ik laten chippen? Mjine is 105pk/270nm uit mn hoofd. Kwa vervanging zit ik aan een Ford Focus of Volvo S40 te denken, maar dat wordt pas concreet als deze echt kosten gaat maken. | |
-niemand- | vrijdag 17 februari 2017 @ 23:01 |
Is de cilinderkop al gereviseerd? Is nogal een dingetje bij die pompverstuiver motoren, dat de boringen waar de verstuivers in zitten uitslaan, en de motor smorgens slecht start en onregelmatig loopt. Ik zou even opletten want dat zijn wel serieuze kosten, alleen o ringen vervangen is een pruts reparatie en werkt maar tijdelijk. Volgens mij kost een revisie cilinderkop rond de 1000-1500 euro. | |
PluggieOD | vrijdag 17 februari 2017 @ 23:20 |
15 jaar dezelfde. Motor enzo niet meer dezelfde,,,, | |
derLudolf | vrijdag 17 februari 2017 @ 23:24 |
Ha, die is snel terug. Herzlich willkommen | |
Jism | vrijdag 17 februari 2017 @ 23:53 |
Het is een fabeltje, dat auto's opzijn bij een KM-stand van 300.000 of hoger. Echt, ze bouwen dezelfde auto's voor ook andere contitenten dan Europa alleen, en daar hanteren ze "miles" ipv "km". Een auto in 300.000 mijl wordt betrouwbaar geacht (492.000km) en rekt het vaak op naar zelfs 400.000 tot 500.000 mijl mits voldoende onderhoud en rustig mee gereden. | |
PluggieOD | zaterdag 18 februari 2017 @ 00:17 |
km stand is idd een fabel. Dat is maar hoe je ermee omgaat. Er zijn Mercedes blokken met miljoen km op teller, en er zijn C20XEs met 400k+ op teller. Dat laatste wordt al echt als een rally blok gezien. Kun je nagaan. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 februari 2017 @ 00:21 |
M'n oom rijdt in een T2 bus als daily. Bus voor 500 gulden gekocht in 1986 en still going strong... | |
Jism | zaterdag 18 februari 2017 @ 00:22 |
Na zo'n stand zal het hier en daar wel een beetje lekken, zweten en stinken, maar operatief zullen ze zeker zijn. Die slijtage gaat uiteindelijk ten koste van vermogen bijv. | |
PluggieOD | zaterdag 18 februari 2017 @ 00:23 |
Dat is exact wat er aan de hand is. En erna lopen ze weer op prima compressie. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 februari 2017 @ 00:33 |
Wel grappig, de borrelpraat die ik vaak ik hoor over motorblokken en olieverbruik. "Ja, een blok dat weinig olie verbruikt slijt ook sneller vanwege de lagere toleranties". Maar als het daardoor sneller slijt zou het juist meer olie verbruiken, en dat doet het niet. En zo kwam het dat ik met 180k op de teller tussen de olie-wissels door nooit een drupje hoef bij te gieten, het onderste streepje van de peilstok is nog nooit gehaald. | |
Geralt | zaterdag 18 februari 2017 @ 00:36 |
Ja en dat zijn dus de mensen die hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hele financiele crisis. Doorgaans dan. | |
Pizza_Boom | zaterdag 18 februari 2017 @ 00:50 |
Kennis van mij heeft ruim 850.000 km op zijn Volvo 740 gezet... Gewoon op LPG. | |
MissionPhailed | zaterdag 18 februari 2017 @ 01:49 |
Hmm, dus zo beschouwd is het afserveren van een auto omdat ie de 2 ton bereikt heeft puur onderdeel van de consumptiemaatschappij. Opzich helemaal niet verkeerd omdat het de economie stimuleert maar ik heb het idee dat vele auto's hun einde bereiken zonder de volledige potentie qua duurzaamheid te benutten. Ik zag hierboven overigens een verhaal voorbijkomen over de roestduivel; die begint zich dus ook te manifesteren op mijn auto; roestblaasjes bij de achterruit. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 februari 2017 @ 01:54 |
Ik zie 2 ton niet als iets bijzonders. M'n auto staat nu na 11 jaar op 180.000 maar er is letterlijk nog niets te ontdekken waar je het aan ziet of merkt. Ook niet aan de lak, op wat steenslag na. | |
YoshiBignose | zaterdag 18 februari 2017 @ 08:31 |
De kilometerstand of leeftijd van de auto maakt toch helemaal niet uit. Als jij de auto nu zou verkopen dan is iemand anders er weer blij mee. Het gaat om jezelf. Als je de auto zat bent, of gewoon wat anders wil, of geld genoeg hebt voor wat luxers, dan haal je wat nieuws. Boeit het je niet dan blijf je erin rijden. Simpel zat Ik heb zo'n 10 auto's gehad in 10 jaar. Soms ook 2 tegelijk. Niet omdat het moet, maar omdat het kan maar daar zaten meerdere auto's tussen boven de 2 ton hoor. | |
Mustang51 | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:01 |
Tja wat is lang? Mij Toyota Corolla E.10 uit 1993 heb ik lang gehad. Gekocht toen hij 8 jaar oud was (in '91 gekocht) en in 2015 ingeruild voor een Peugeot 206. Hij moest de de deur uit, want er kwamen kosten aan en ik wilde kleiner gaan rijden. De gezin situatie liet dat toe (kinderen de deur uit). Dus wat is lang? | |
Mustang51 | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:02 |
Sorry 91 moet 2001 zijn. | |
Pietverdriet | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:23 |
Als er geen mensen zo nieuwe autos kochten was de tweedehandse markt niet existent. | |
derLudolf | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:27 |
Je geld in een oude sok laten zitten is inderdaad een stuk beter voor de economie. | |
Sotchi2014 | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:31 |
Sinds 2009 lang? Pff. Dan noem ik hem nog steeds 'nieuw' Ouders hebben sinds 1995 een mazda 626, was toen 3 jaar oud. Ikzelf heb wel afgelopen zomer aan een nieuwe moeten geloven, maar als het aan mij had gelegen had ik mijn in 2010 gekochte auto nog jaaaren gehad. | |
Hyperdude | zaterdag 18 februari 2017 @ 09:40 |
Als NL-particulier een nieuwe auto kopen. Dan ben je echt niet lekker. Of masochist. Bedankt, Mark. | |
Dingest | zaterdag 18 februari 2017 @ 10:07 |
Ik heb in 2008 een Saab 96 uit '76 gekocht (en die heb ik nog steeds, maar in wisselende jaren van wel of niet gebruik; nu niet). Hij was toen letterlijk tweedehands en nog dagelijks in gebruik toen ik hem kocht: het oudere vrouwtje van wie ik hem overnam reed er dus al 32 jaar in. En ik wissel ook pas van auto's als het echt moet. Meestal pas als de onderhoudskosten niet meer kunnen opboksen tegen de aanschaf van een ander, en da's doorgaans alleen in het geval van uitgebreid laswerk. | |
PluggieOD | zaterdag 18 februari 2017 @ 10:20 |
Het is eigenlijk veel heftiger. Een auto gaat weg omdat bv een "dynamo" vervangen duurder is dan de auto. Dus doen we de auto weg. | |
kaasplankje | zaterdag 18 februari 2017 @ 10:34 |
Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien. | |
PluggieOD | zaterdag 18 februari 2017 @ 10:47 |
Nu ben je bij de essentie aangekomen van de consumentenmaatschappij. | |
kaasplankje | zaterdag 18 februari 2017 @ 10:55 |
Dat de reparatiekosten op een bepaald moment de dagwaarde overstijgen en de auto total loss is, heeft niets te maken met de zgn. "essentie van de consumentenmaatschappij" maar met hoofdrekenen. | |
Hyperdude | zaterdag 18 februari 2017 @ 10:56 |
Juist. Het is hier geen Cuba. | |
MissionPhailed | zaterdag 18 februari 2017 @ 11:03 |
Yep. 2013 en 2014 waren inderdaad duurdere onderhoudsjaren met zaken als massavliegwiel, turboslangen, nieuwe accu, wielophanging kapot (vervelend gat in wegdek in Duitsland meegepikt). Sindsdien lagere kosten. Vorig jaar zelfs maar 900 euro onderhoudskosten gehad, en hoewel 900 euro opzich een stevig bedrag is, is het over een geheel jaar gecombineerd met 0 afschrijving heel gering. Die 130 pk / 300nm is overigens origineel, gekoppeld aan een 6-bak. | |
Stokken_en_stenen | zaterdag 18 februari 2017 @ 13:51 |
Ik heb een Citroen gehad 10 jaar lang, ooit nieuw gekocht en 155000 km op de teller gezet. Verkocht en gevolgd via RDW site en pas na 17 jaar verdween deze van de weg dat is best lang voor een Citroen! (Die ik behoorlijk stevig had bereden ja ik was jonger toen Gas erop! ). Na 1 tussenauto die leuk maar wat duur was een Toyota gekocht van 1 jaar oud waar ik alweer ruim 10 jaar met tevredenheid in rij 110.000 km op de teller nu (ja dat is weinig maar klopt) eigenlijk is de auto net ingereden en ik blijf er nog wel een jaar of 5 in rijden kan makkelijk nog geen roest te zien of slijtage te merken. | |
Kentekenplaat | zaterdag 18 februari 2017 @ 13:52 |
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met de huidige motoren. Veel vermogen uit een klein motorblok. Voor mijn gevoel moet de motor dan altijd op de top van zijn kunnen presteren, da's bij grotere motoren een stuk minder. Oude Volvo's hebben een groot blok en relatief weinig vermogen en gaan dan meestal ook rustig 4 ton mee. Het zelfde geld voor Amerikanen, ook dikke blokken met relatief weinig vermogen. | |
Hyperdude | zaterdag 18 februari 2017 @ 13:55 |
Heb nog nooit een auto met zo'n lage km. stand gekocht. | |
PluggieOD | zaterdag 18 februari 2017 @ 14:42 |
als jij het zegt.... | |
DJSmiley | zaterdag 18 februari 2017 @ 14:56 |
Dat is ook mijn 'angst'. Zeker bij een 1.2 opgefokt blokje. Gewoon de statistieken afwachten, op mn gevoel zegt dat die met 200k allang op is, maar ja, soms blijf ik wat in oude gewoontes hangen, terwijl de techniek verder gaat. De nieuwe eco blokjes zijn recenter, dus dat die nog geen 400k hebben hoeft niet te zeggen dat ze het niet halen, maar simpelweg nog 'te jong' zijn. Tot nu toe wordt de 200k+ lijst, op een enkele uitzondering na, aangevoerd door de 1.9 en 2.0 TDI blokjes http://www.skodaforum.nl/(...)ia-ii-rijders.17250/ Vergelijkbare resultaten zie je bij de andere vag auto's, Seat, VW, Audi (zelfde blokken) Enige nadeel is dat per 2018 of 2019 ofzo de MRB met 15% omhoog gaat, omdat mijn auto nog (net) geen roetfilter heeft. Kwa onderhoud.. ja, je hebt soms dure reparaties, maar dat vind ik niet perse een afknapper. 2massavliegwiel was 700 eur, maar elke auto heeft zo periodiek wat hogere kosten. Voor een verder betrouwbare auto vind ik dat nog geen heel groot bezwaar. Incidentele dingen als banden, distributieriem en bijvoorbeeld zoals bij jouw wielophanging kapot tel ik niet helemaal mee in de vergelijking met een andere auto, want daar heb je die kosten ook. Netto ben ik tot nu toe met <600 eur per jaar klaar, terwijl ik toch 30-35k per jaar rij. Dat vind ik een koopje. Filters doe ik zelf (lucht/interieur/brandstof/olie), dat scheelt ook aardig. Olie koop ik per 5l (35 eur ofzo), 1x een pompje zodat je zelf de wissels kan doen, filters online bestellen. Dat scheelt ook rustig 100-200 eur per jaar. (kosten materiaal is <50 eur) | |
Qarrad | zaterdag 18 februari 2017 @ 15:24 |
Vorig jaar mijn ouwe trouwe VW Boraatje (benzine) na bijna 6 jaar met ruim 3 ton op de teller met pijn in het hart weggedaan. Versnellingsbak zat er bijna doorheen, hij begon olie te zuipen per fles en hij liep wat onregelmatig. Was ook een schadeauto inmiddels dankzij een oud vrouwtje dat "links" en "rood" niet snapte. Begon desondanks steeds zuiniger te rijden, 1 op 14 in de winter met flink doortrappen op de snelweg was geen uitzondering. Op de ANWB-site staat een Bora met vijf ton op de teller. Enige wat eraan schortte was dat de kabel van de stuurbekrachtiging wat zweette dacht ik. Heb nu een diesel gekocht ivm de langere houdbaarheid en het vele aantal km dat ik rijd en ik hoop er echt weer minstens 6 jaar in te rijden. Echt onzin om eerder te vervangen als ie lekker en veilig rijdt! | |
powerflux | zaterdag 18 februari 2017 @ 15:43 |
Behalve dat je met een andere auto voor 1200,- niet direct verzekerd bent van jarenlang rijden zonder kosten. Dan is 1200,- uitgeven voor reparatie aan degene die je al hebt en de in-and-outs van kent wellicht verstandiger. | |
T42 | zaterdag 18 februari 2017 @ 18:09 |
Pas algemene controle gehad politie rdw belasting, de belasting viel het op wat ik op mijn naam had staan en heb gehad 😆 | |
Tango5Romeo | zaterdag 18 februari 2017 @ 21:07 |
Rij sinds juli 2004 in een 850 T-5R. Toen gekocht met 115dkm op de teller, nu ergens rond de 340dkm. Geen intentie om hem weg te doen. Heb er naast een Saab 900 cabrio gehad vanaf april 2007 tot april 2016. Ook van ongeveer 115dkm tot aan de 335dkm. | |
pechvogel-010 | zaterdag 18 februari 2017 @ 21:13 |
Niet generaliseren!!! Er bestaat zeker een klein groep Nederlandse- Turken en Marokkanen die graag in patserige auto's rijden net zoals andere groepen dat ook doen, maar het overgrote deel rijdt in een aude bak, als Corsa of een Golf | |
PluggieOD | zaterdag 18 februari 2017 @ 21:20 |
Pechvogel is het toppunt van generalisatie, Bizar. | |
pechvogel-010 | zaterdag 18 februari 2017 @ 21:51 |
ik woon in een wijk in een grote stad met zeker 80% van de bewoners van een Marokkaanse, Turkse, en Indo/surinaamse originie is. Het overgrote deel van het wagenpark op straat is +10 jaar oud. Corsa, Renault, Fiat, Golf, Peugot, Mistubuschi, Ford, etc. Hier en daar een luxe Mercedez of een Bmw, een zeer kleine minderheid. | |
Carlos93 | zaterdag 18 februari 2017 @ 23:40 |
Hier nog een Bora rijder, rijdt uitstekend. 1.9 TDI gekocht met 200k op de teller en nu inmiddels in een paar jaar naar 380k gereden. Enige onderhoud dat ik heb gehad is een defecte ABS sensor en een kapotte ophanging van de uitlaat. Verder wat preventief onderhoud zoals de distributieriem. Uiteraard ook wat remblokjes en banden versleten, maar niks noemenswaardig in die 3 jaar. Nu begint hij helaas wel wat mankementen te vertonen, zoals een lek in de heater core, ratelend geluid in deur (schraapt het glas als ik raam naar beneden doe, weet nog niet precies wat het is), maar verder niks noemenswaardig dus. Zou er zo nog een ton bij rijden, ondanks de leeftijd (18 jaar oud) | |
Qarrad | zondag 19 februari 2017 @ 09:41 |
Ha, die van mij was op een paar maanden na 18 toen ik hem wegdeed! Erg fijne auto of niet? Wat je eventueel nog kunt verwachten aan onderhoud is de thermostaat (dingetje bij de Bora), iets met een via een metalen plaat overknetterende vonk bij de bougies en de kunststof klemmen van de raampjes, dat je zeg maar je raam opendoet en *ploenk* hoort en vervolgens onvrijwillige airco hebt tot je bij een garage bent Allemaal dingen die makkelijk te verhelpen zijn. Enige Bora's die ik nog zie rijden zijn ook diesels geloof ik. | |
Ivo1985 | zondag 19 februari 2017 @ 11:54 |
Dat ligt er maar net aan wat je kan terugkopen voor die 600 euro handelswaarde + 1200 euro uitgespaarde reparatiekosten. En hoe de huidige auto er na die dure reparatie bij staat. Als je auto helemaal in orde is, maar na 300.000 kilometer is de koppeling versleten, dan is reparatie van de koppeling in de meeste gevallen verstandiger dan voor 1800 euro de ellende van een ander kopen. | |
TheFreshPrince | zondag 19 februari 2017 @ 12:46 |
Het woord "investeren" is sowieso niet aan de orde bij auto's, tenzij je een auto hebt die door de jaren heen meer waard wordt. Je kijkt bij een auto naar de kosten onder de streep. En dan kan repareren heel goed goedkoper zijn dan iets anders kopen waarvan je maar weer moet afwachten waarom die weg is gedaan. En dan heb ik het natuurlijk vooral over auto's in de <5000 Euro prijsklasse. | |
Tango5Romeo | zondag 19 februari 2017 @ 18:14 |
Definieer "oud", "groot blok" en "relatief weinig vermogen". Is dat 23 jaar, 2.3 ltr en 240pk? Maar als een Amerikaan voor 'betrouwbaar' gaat, kiest hij Europees of Japans. | |
111210 | zondag 19 februari 2017 @ 18:56 |
Een nicht van mij rijd anders nog steeds in een oude peugeot 205 uit begin jaren 90. | |
Sigaartje | zondag 19 februari 2017 @ 18:59 |
Ja maar die 205jes staan daar om bekend. Je ziet ze nog steeds.. | |
Straatcommando. | zondag 19 februari 2017 @ 19:13 |
Op de sloop staan talloze auto's die met een ''simpele'' reparatie gewoon weer vooruit konden, alleen is een koppeling vervangen bij een koekblik van 500 euro de moeite niet waard. Ook niet als de rest van de auto nog goed is. Best zonde denk ik soms. | |
Ivo1985 | zondag 19 februari 2017 @ 21:15 |
Feitelijk is het dan nog wel de moeite waard. Alleen denken de meeste mensen er anders over. Zelfs voor iets periodieks als een distributieriem die aan vervanging toe is doen mensen een auto weg. | |
Straatcommando. | zondag 19 februari 2017 @ 21:29 |
Ik weet het. Het scheelt in mijn geval veel dat ik alles zelf kan, dan blijft het te doen. Als je alles laat doen is het soms verstandiger om een andere auto te kopen. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 19 februari 2017 @ 21:40 |
Niet als je daardoor weer twee jaar kunt rijden en je met een andere auto in die periode meer kwijt zou zijn aan afschrijving en onderhoud samen. Dus het enige wat je hoeft te doen is even je glazen bol checken. | |
Hyperdude | zondag 19 februari 2017 @ 21:41 |
Ik doe een auto weg als ik 2 keer ben gestrand. Op een gegeven moment is een onderstel ook wel op. Een beetje op 80 km. wegen rondtuffen is geen probleem, in de linker Autobahn hangen wordt wel minder leuk dan. Als dan ook nog de koppeling oid.vervangen moet worden, haak ik af. | |
PluggieOD | zondag 19 februari 2017 @ 23:42 |
Ik had de 2e versnellingsbak in de gang liggen Paar koppelingsplaten en drukgroepen verder ook. 859 kop zit er ook niet meer op. Onderblok is ook niet meer de zelfde. Liefde! | |
PluggieOD | zondag 19 februari 2017 @ 23:46 |
Dat is ook het verhaal. Best bizar hoe wij omgaan met de wereld. | |
derLudolf | zondag 19 februari 2017 @ 23:47 |
Blijft die liefde ook onvoorwaardelijk als je onderhoud bij een autobedrijf moet laten plegen ipv het zelf doen? | |
PluggieOD | zondag 19 februari 2017 @ 23:47 |
Nee, want dan is het onbetaalbaar Ludolf.... | |
derLudolf | maandag 20 februari 2017 @ 00:03 |
Hehe, daar heb je helemaal gelijk in. In het kader daarvan sluiten we het weekend even af met een piraten klassiekertje voor het slapen gaan | |
T42 | maandag 20 februari 2017 @ 00:33 |
broekie, heb auto's waar al 3x een andere motor in is gegaan | |
T42 | maandag 20 februari 2017 @ 00:33 |
ik gooi de auto dan in de stalling en kijk over een paar jaar weer | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 00:40 |
Mensen zoals wij doen het wel. Dat kun je niet alleen. Als je geen hulp hebt kunt je dit niet. 3 dagen zoeken naar een electrisch probleem is 10x totall loss ook. [ Bericht 9% gewijzigd door PluggieOD op 20-02-2017 00:55:45 ] | |
Stokken_en_stenen | maandag 20 februari 2017 @ 02:30 |
Waarom niet? Cilinderkopje van een 16 klepper een koppaking een uitlaatspruitstukpakking V snaar wat is daar nou moeilijk aan? | |
Palomar | maandag 20 februari 2017 @ 10:01 |
Om op de vraag van de TS terug te komen. Denk dat het in veel gevallen economisch het gunstigst is om in je oude auto door te blijven rijden. Ook grotere kosten zijn vaak goedkoper dan een andere auto kopen. Waar het bij mij zelf altijd gaat knagen is als je auto allerlei kleine mankementjes gaat vertonen waar je niet gelijk veel geld aan wilt uitgeven. Wat ik bij vorige auto's heb gehad in die categorie: een foutmelding van het alarmsysteem waar de garage ook niet uitkomt, defecte airco, afgebroken handvat van de achterdeur, lampjes in het dashboard die aldoor kapot gingen, krakende deurhangers, elektrisch raam dat niet meer goed dicht gaat etc. etc. Niet erg genoeg om de auto op af te schrijven, maar wel irritant. En als je eraan begint om het te (laten) repareren weet je al dat er daarna weer een aantal van zulke mankementjes gaan optreden aan andere onderdelen. Dat is bij mij het moment om een oude auto van de hand te doen. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 13:57 |
Jij kan dat dus. Dit is iemand uit Zwolle en iemand uit Zuid Frankrijk, en dan ben je 700+ euro kwijt aan onderdelen en revisie, en met 3 mensen 1 dag bezig. Fulltime. Normaal persoon gaat die 2000 euro niet betalen, dat is de essentie van hele verhaal. Ludo zag dat goed, En supervet als jij dat kan. Ik denk niet dat je zelf veel hebt gesleuteld stokken en stenen..... En Palomar slaat spijker op kop. Het is bizar. We doen een auto weg omdat we een stekkertje niet kunnen vinden..... | |
Stokken_en_stenen | maandag 20 februari 2017 @ 14:07 |
Vroeger veel gesleuteld helaas heb ik geen toegang meer tot de hobbygarage anders was ik wel door blijven sleutelen om nu op straat je onderhoud te doen is ook zoiets.. Maar van alles gedaan hoor van koppelingsplaten vervangen tot (ouderwetsch ik weet het) kleppen stellen aan toe. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 14:10 |
Ik verwachtte al dat je nooit zelf had gesleuteld. Niks nieuws. Onderhoudsteam | |
Stokken_en_stenen | maandag 20 februari 2017 @ 14:15 |
Dan niet joh | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 14:22 |
Jij hebt echt nooit een blokrevisie gedaan | |
Stokken_en_stenen | maandag 20 februari 2017 @ 14:32 |
Van brommer en crossmotoren zelfs vaak Auto's niet omdat ik er geen ben tegengekomen waar dat bij nodig was. * Brommers waren meer cilinder vergrotingen de crossers waren wel aan overmaat zuigers toe. | |
kaasplankje | maandag 20 februari 2017 @ 14:39 |
Ik heb een auto om in te rijden eigenlijk. Lijkt me vreselijk als je ergens naartoe wilt dat je dan eerst weer knutselen moet. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 14:40 |
Dus jij dacht dat 30 cc hetzelfde is als 2000 cc? | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 14:40 |
Daarom rijdt mijne ook altijd. | |
kaasplankje | maandag 20 februari 2017 @ 14:42 |
Dat weet je natuurlijk nooit zeker met zo een oude tyfuskar. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 14:42 |
Dat is onaardig! | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 14:49 |
Stomen, de koel zuigt nog aan, VW: | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 14:51 |
7 liter senator radiator. [ Bericht 0% gewijzigd door PluggieOD op 20-02-2017 15:17:58 ] | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 15:03 |
Ok... [ Bericht 4% gewijzigd door PluggieOD op 20-02-2017 15:09:17 ] | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 15:16 |
30 cc was ongeveer je max? auw. | |
Sounddragon | maandag 20 februari 2017 @ 15:17 |
een kop en cilinder van een crossertje af trekken is wel effe iets anders als een kop van een auto vervangen. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 15:26 |
Een blok reviseren is echt veel werk. Ludolf zegt het goed. Dat kun je niet zonder hulp. Sound weet dat donders goed ook. Dat is echt duizenden euros en pakweg 6/700 euro alleen onderdelen. Kun je niet zonder hulp. Ik doe wel stoer, maar heb geen bal te vertellen. [ Bericht 12% gewijzigd door PluggieOD op 20-02-2017 15:31:45 ] | |
Sounddragon | maandag 20 februari 2017 @ 15:33 |
Jawel hoor, kan goed alleen, als je maar tijd hebt, en spullen, dat helpt ook.. deed de Chevy in 3 dagen.. 2 had gekund, maar koppen vlakken kostte een dag. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 15:50 |
Kop vlakken wilde ik helemaal voorkomen, de smeerlap deed het toch. Maja! | |
derLudolf | maandag 20 februari 2017 @ 15:57 |
Tijd is ook zeer zeker een punt, samen met een maat es het vliegwiel en koppeling (als je toch bezig bent) van zijn auto vervangen. Volgens gasten op het Mondeoforum waar hij op zit/zat 10 uurtjes werk. Wij zijn vrijdagavond begonnen en waren zondagmiddag klaar. Aldoende leert men. Nu zijn we die zondagmiddag eigenlijk alleen bezig geweest met de laatste onderdelen terug te zetten en "elektrische problemen". Er bleek een stekkertje in de zekeringbox geen contact meer te maken. Uiteindelijk deed ie het nog niet helemaal goed, volgas over de snelweg | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 15:58 |
Ja maar ik wil mijn kop echt niet vlakken, ik wil mijn compressie behouden. Je wilt echt nooit dat je kop gevlakt wordt. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 16:04 |
jij wilt helemaal niet dat je kop gevlakt wordt........ Gaat wel hard gast | |
Stokken_en_stenen | maandag 20 februari 2017 @ 16:17 |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 16:22 |
Ich bin nicht swanger! ich hab nur 17 jahre bier getrunken! [ Bericht 14% gewijzigd door PluggieOD op 20-02-2017 16:56:51 ] | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 17:03 |
Mooiste is dat elke elecrtische auto zo super smering milieuvervuilend is. Zo ontzettend ranzig en milieu kapotmakend. Niet normaal zo Koltan dodelijk en oorlogen veroorzakend. Extreem dodelijk en vervuilend. | |
TheFreshPrince | maandag 20 februari 2017 @ 17:07 |
Nee. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 17:24 |
De meest extreem milieu vervuilende auto's zijn de Prius en PHEV. Extreem milieu vervuilende auto's. | |
powerflux | maandag 20 februari 2017 @ 18:30 |
goed onderbouwd ook. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 19:10 |
Nu jij. Pas op met William zijn Saab, Dat is heel milieuvriendelijk veel pk geworden. | |
Sounddragon | maandag 20 februari 2017 @ 19:11 |
ze steken een stuk verderop nog steeds fossiele brandstoffen in de fik om stroom in dat barrel te krijgen, wil je er een kleurplaat bij? Daarbij durf ik met redelijke stelligheid te beweren dat dat kutvolk die PHEV's rijden, dat echt niet doen omdat ze het zo'n mooie droombak vinden, domweg omdat ze hetzelfde kansloze rijgedrag vertonen als tante Sjaan in d'r Dacia fucking Logan.. zijn gewoon centenkakkers die door allerlei belastingvoordeeltjes die once in a lifetime kans krijgen om in een lekkere foute lompe schijtbak te rijden, maar er ineens achter komen dat dat ding stiekem zuipt als een ketter en er daardoor ook nog eens mee rijden als een natte krant. Aids op de weg is het.. en ja, ook nog beroerd voor het milieu, want de regering draait binnen nu en 2 jaar die regelingen de nek om zoals altijd, en dan weten die klapjosti's niet hoe snel ze dat ding op MP moeten zetten, waar ze ze aan de straatstenen niet kwijt gaan raken. dusss. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 19:12 |
Die elektrische auto's lopen op kolencentrales. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 19:17 |
William zijn Saab loopt op 280 pk, dat is echt een sleeper, en ook super goed voor het mileu, en 20 jaar oud. Super smerige elektrische super ranzige milieu vervuilende auto's gaan na 5 jaar al naar Jordanie. Niemand wil die dingen 2e hands hebben in NL, die super smerige vervuilende electrische auto's. Hybrides zijn helemaal dodelijk voor het milieu. | |
derLudolf | maandag 20 februari 2017 @ 19:21 |
Productie van een gemiddelde auto met brandstofmotor levert 5,5 ton CO2 op. Van een elektrische wagen 9 ton. Productie en transport van energie gaan ook gepaard met co2 uitstoot. Als we Nederland vergelijken met bijvoorbeeld Duitsland zie je een CO2 uitstoot van 179g/km Dat is net zo veel als een Ford Mondeo met 2.0 Ecoboost
| |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 19:21 |
We zijn het eens. | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 19:23 |
Weetjewat milieu is? iedereen aan een 106 1.0. Nee wij verzinnen die miljarden smerige 1800 kilo PHEV Koltan hybride kolen centrale smeerlapperij. Alleen voor geld... De smeerlappen. Extreem milieuvervuilend. | |
derLudolf | maandag 20 februari 2017 @ 19:28 |
Ik heb wel es doorgerekend wat beter is voor het milieu. Een 1.0 die geen twee ton rijdt of een 3 liter zespitter die de vier ton haalt. Wil je raden wat daar uit kwam? | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 19:32 |
Geen idee ik zeg heel vaak dat een M3 of GSi extreem milieu zuinig is. Het meest vervuilende wat je kunt bedenken is een Prius of PHEV, Geen hond die dat ding 2e hands wil. Extreem smerige auto's. Mijn broertje woonde in Zuid Korea. Daar kwamen die smeerlap auto's K1s uit de US terug. Daar werd weer een normale motor ingezet. Super vervuilende auto's. [ Bericht 3% gewijzigd door PluggieOD op 20-02-2017 19:40:04 ] | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 19:46 |
Ik ben het met SD eens; NSB op de weg voor wat subsidie. En erna heel hard wegrennen voor die extreem milieu gevaarlijke elektrsche smeerlapperij. Want na 5 jaar wil je heel snel van je smerige milieubelaster af. [ Bericht 1% gewijzigd door Sounddragon op 21-02-2017 05:27:03 ] | |
Barcaconia | maandag 20 februari 2017 @ 19:48 |
Niet anders dan youngtimers >40jr <15jr oud. Niet dat je punt niet klopt, maar het viel me gewoon op | |
Barcaconia | maandag 20 februari 2017 @ 19:48 |
kak edit foutje | |
PluggieOD | maandag 20 februari 2017 @ 19:59 |
Ben je serieus? Okay. Mijn auto komt uit 1993. 250K km. 1 op 10/12 gemiddelt. Niet de originele motor en blok. Rest van de 1000 kilo rijdt al 20 jaar. In vergelijking met een extreem milieuvervuilend 1800 kilo electrisch sloop hok van 5 jaar. Extreem milieu goed is dit! [ Bericht 1% gewijzigd door PluggieOD op 20-02-2017 20:05:37 ] | |
powerflux | maandag 20 februari 2017 @ 20:58 |
Die efficienter zijn dan de motoren in auto's. Ook is locale vervuiling beter te beheersen, minimaliseren en controleren dan op miljoenen losse installaties. Neemt niet weg dat ik echt voorstander ben van repareren en gebruiken zonder nieuw te kopen als het niet echt echt echt nodig is, maar electrische auto's en correct gebruikte hybrides zijn zo slecht niet. Neppe diesels met roet en NOX en toch een eco-sticker, dat is een serieus probleem. | |
PluggieOD | dinsdag 21 februari 2017 @ 03:52 |
Dat op zich is waar. Enige probleem is dat die auto's 1800 kilo zijn. Net punt. De kolencentrale heeft veel meer rendement dan de automotor. En ten tweede, de uitstoot is in de provincie, niet in de binnenstad. Dat zijn 2 voordelen, Het probleem is alleen die accu's, Hele milieu sticker is idd de Diesel <2006. Hybride gaat het nooit worden, puur electrische auto's wel op een dag. Voorlopig zijn ze extreem milieuvervuilend. [ Bericht 8% gewijzigd door PluggieOD op 21-02-2017 03:58:10 ] | |
Sounddragon | dinsdag 21 februari 2017 @ 05:43 |
Elke youngtimer die (om wat voor reden dan ook) blijft rijden is een ecokar die niet gefabriceerd hoeft te worden.. Het is natuurlijk wel een feit dat de Youngtimer sowieso geboren is uit 'lekker goedkoop rijden' mentaliteit, maar het blijft een stuk prettiger voor het milieu als elke 4 jaar een frisse leasebak pakken. | |
Pietverdriet | dinsdag 21 februari 2017 @ 07:28 |
Ja, het is beter dat autos langer gereden worden als je kijkt naar hoeveel CO2 er uitgestoten wordt. Echter, je kan geen tweedehands blijven rijden als er geen nieuwe worden gemaakt en verkocht. Maar wat wel een punt is, is hoe lang je een (plugin) hybride of electrische auto kan rijden in doorsnee. | |
Jism | dinsdag 21 februari 2017 @ 08:09 |
Electrische auto's zijn geen alles-omvattende oplossing voor de slechte luchtkwaliteit. Je hebt nog steeds fijnstof te danken aan remmerij en rubberen banden. En ik weet niet wat schadelijker voor mens en dier is, CO2 of fijnstof. | |
PluggieOD | dinsdag 21 februari 2017 @ 11:59 |
1/3e van de CO2 uitstoot van de hele levensduur van een "normale" auto komt vrij bij de sloop van een auto.... Kun je nagaan hoe extreem vervuilend die hybride/electrische auto's op dit moment zijn. | |
T42 | dinsdag 21 februari 2017 @ 15:24 |
doen we nog op straat, motor uit en inbouwen midden in een weiland | |
derLudolf | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:02 |
Fijnstof is schadelijker. | |
Stokken_en_stenen | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:03 |
Ja dat kan alleen zakt je motortakel dan wel weg. Zonder gekheid ik mis de hobbygarage wel zeker omdat er veel gereedschap beschikbaar was wat je zelf niet gaat kopen voor de paar keer dat je het gaat gebruiken is dat te duur. Dingen als een poelietrekker, stroboscoop en natuurlijk een brug met motortakel. | |
Ferrari_Tape | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:10 |
Omdat mensen fatsoenlijk en comfortabel voor de dag willen komen. | |
lipje | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:26 |
niet bij een kever of een eend. Die blokken til je er met de hand nog uit. | |
derLudolf | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:35 |
Een 5 serie van 15 jaar oud is comfortabeler dan een splinternieuwe Kia Picanto. | |
Stokken_en_stenen | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:39 |
Ja eitje | |
kaasplankje | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:43 |
echt niet | |
PluggieOD | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:55 |
Echt wel. | |
kaasplankje | dinsdag 21 februari 2017 @ 16:56 |
Nee bij een kever til je de auto van het blok af. | |
Pietverdriet | dinsdag 21 februari 2017 @ 18:37 |
Maar dan moet je een snor en een bontkraag hebben | |
Pietverdriet | dinsdag 21 februari 2017 @ 18:38 |
De enige morele optie is zelfmoord | |
kaasplankje | dinsdag 21 februari 2017 @ 19:00 |
Ga maar fietsen jonges. | |
derLudolf | dinsdag 21 februari 2017 @ 20:43 |
Dat zijn Audi A3's of 3 series | |
derLudolf | dinsdag 21 februari 2017 @ 20:44 |
Jij hebt toch trouwens ook een snor Piet? | |
Ferrari_Tape | woensdag 22 februari 2017 @ 14:55 |
Klopt Ik heb een x5 van bijna 15. | |
YoshiBignose | woensdag 22 februari 2017 @ 16:02 |
Ik reed een 20 jaar oude Lexus LS en die is nog comfortabeler en stiller dan het grootste deel van de auto's nu. Helaas is het verbruik en het onderhoud erg duur en ¤80 MRB pm. Ik ben ook 1.94 maar er kon dan gewoon iemand achter me zitten van 1.80. | |
Duconda | donderdag 23 februari 2017 @ 08:55 |
Een collega van mij heeft een Audi 80 van ik dacht 1992. Deze destijds nieuw gekocht en het is nog steeds zijn dagelijkse (en enige) auto. Dus ik denk dat het nog wel meevalt hoe lang je nu je auto hebt. | |
T42 | donderdag 23 februari 2017 @ 10:34 |
nee hoor zakt niks weg takel ging aan balk. ben bezig met hobby garage in antikraak pand. kom je van ver uit de omgeving helmond? | |
T42 | donderdag 23 februari 2017 @ 10:35 |
kom jij dat eens doen | |
Tango5Romeo | donderdag 23 februari 2017 @ 10:51 |
Definieer 'fatsoenlijk en comfortabel'. | |
Pietverdriet | donderdag 23 februari 2017 @ 15:38 |
Charme van een lijkwagen | |
powerflux | donderdag 23 februari 2017 @ 20:06 |
Nooit een gehad of gereden dus. Ik wil niks anders meer dan een oudere volvo | |
kaasplankje | donderdag 23 februari 2017 @ 20:12 |
Ja altijd handig zo een rijdende champignonkwekerij. | |
Tango5Romeo | vrijdag 24 februari 2017 @ 09:37 |
Lijkwagens zijn heel fatsoenlijk en rete-comfortabel. Dat waren toch de criteria? Jij hebt ongetwijfeld een uitstekende smaak. Is alleen niet hetzelfde als de mijne. | |
Cultuur058 | vrijdag 24 februari 2017 @ 10:12 |
Overmorgen maar even een flesje bier drinken met mijn auto. Het is dan immers zijn/haar 18e verjaardag! ik heb hem trouwens pas sinds 2010. | |
Ferrari_Tape | zaterdag 25 februari 2017 @ 11:05 |
je LIEGT. Geen nieuwe v50 of v70 willen Wel als je die gratis kijgt. | |
powerflux | zaterdag 25 februari 2017 @ 19:01 |
Gratis is wel een uitzonderingssituatie, dat klopt. Maar dan wel met alles erop en eraan, een zo volvo-mogelijke motor. Geen PSA-bagger. Meer liters is meer beter. En AWD sinds RWD niet meer bestaat. Maar dan nog.. een 20+ jaar oude Volvo is ook al zo goed als gratis en ze hebben toch echt meer karakter en praktische aspecten. Goedkope onderdelen, en een gevoel van voeldoening als er weer 100K op de teller bij kon. Dat de nieuwe v90 (die ik van voor en van opzij echt prachtig vind!) een schuine achterklep met niet-vierkante vorm heeft is erg lastig om te accepteren Ik geef toe, heb wel eens zitten kijken naar een v50 met de 5-cylinder. Wat lichter, wat voordeliger en toch leuk om te rijden. Maar dat achterbakje en die dikke A-stijlen De gewone v70's vind ik niks bijzonders te bieden hebben t.o.v. de 1997 v90 3.0 die ik nu heb. Kleiner van binnen, groter van buiten. Zinloos. Nee, als ik iets nieuwers zou willen dan wat ik nu rij is het hoogstens een V70R AWD. Zo een met tegen de 280pk. Maar die krijg je niet gratis. Dus ik blijf lekker doorkarren | |
PluggieOD | zaterdag 25 februari 2017 @ 20:26 |
Mijn auto roest daar ter plekke weg alssie daar staat. | |
Cultuur058 | zaterdag 25 februari 2017 @ 20:38 |
Je parel krijgt meer karakter. | |
Tango5Romeo | maandag 27 februari 2017 @ 16:42 |
Als ik een V50 gratis zou krijgen, zou ik hem gelijk op marktplaats zetten (of inruilen op een andere Volvo). Een V70 zou ik over nadenken.....mits hij rond de 300pk heeft. | |
eXplorer1 | dinsdag 28 februari 2017 @ 01:12 |
Ik vind zowel de v90, 850 en de v70 Classic niks, ik heb de vroege V70N en ik vind die veeeeeelll volwassener dan bovengenoemde, het geluidsinstallatie, stoelen, interieur en het T5 blok (variabele kleptimig verminderd het turbo gat aardig tegenover de oudere t5 blokjes) vind ik beter. Wat ik wel jammer vind aan de N is dat achterlijke magneti marelli gasklephuis, maar die heb ik vervangen en geen last van dus. | |
Berkery | dinsdag 7 maart 2017 @ 08:54 |
4 jaar is mijn record, maar ik ken in mijn omgeving wel wat gevallen: -Een vriend van me heeft in 2005 de Seat Toledo van zijn schoonvader overgenomen een rijd hier nog steeds in; -Mijn schoonouders hebben niet zoveel geld en rijden altijd in een barrel. Hun laatste barrel kochten ze in 2008, een Toyota Starlet die toen al 14 jaar oud was. Het kreng haalt nog elk jaar fluitend zijn APK. -Mijn oom kocht eind jaren '80 een nieuwe Mercedes 190d, en heeft daar 20 jaar in gereden; | |
#ANONIEM | dinsdag 7 maart 2017 @ 09:03 |
Binnen nu en 2,5 maand rij ik mijn derde Volvo over de 400.000km heen. Ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht, maar altijd eentje die al aardig ingereden was. Afschrijving is nul, onderhoud moet je uiteraard niet op bezuinigen. De motor kan deze kilometrages prima aan, maar er zijn andere onderdelen die op een gegeven moment wel op zijn. Zo is laatst de intercooler vervangen, die toch 375.000 km mee is gegaan. Ook elektromotortjes met koolborstels overleven in het algemeen de motor niet. | |
boertie | dinsdag 7 maart 2017 @ 19:42 |
Mijn auto is in 1999 geleverd en sinds 2005 rijd ik er mijn kilometers mee. Bevalt nog steeds goed en na ruim 3 ton mag hij van mij nog steeds blijven Degelijke blokken die TDI tjes. Het enig wat mij nog steeds aan m'n auto tegenvalt is de motorrijtuigenbelasting. De toeslag voor diesel is meer dan de wegenbelasting zelf Daarentegen als ik voor ¤60,- aan diesel in de tank kieper hoef ik de komende 1000 km niet meer te tanken | |
switchboy | maandag 27 maart 2017 @ 15:27 |
Tja dat is als je voor 600 euro meteen iets gelijkwaardigs hebt waarvan je zeker weet dat het verder goed is. Meestal is dit echter niet zo al helemaal niet in deze categorie. Aan je eigen gebakje weet je wat je hebt en kan het dus ook economisch goedkoper zijn om tócht je auto te laten repareren. |