abonnement Unibet Coolblue
pi_168977228
De kilometerstand of leeftijd van de auto maakt toch helemaal niet uit. Als jij de auto nu zou verkopen dan is iemand anders er weer blij mee. Het gaat om jezelf. Als je de auto zat bent, of gewoon wat anders wil, of geld genoeg hebt voor wat luxers, dan haal je wat nieuws. Boeit het je niet dan blijf je erin rijden. Simpel zat :P

Ik heb zo'n 10 auto's gehad in 10 jaar. Soms ook 2 tegelijk. Niet omdat het moet, maar omdat het kan :) maar daar zaten meerdere auto's tussen boven de 2 ton hoor.
Facts don't care about your feelings
pi_168977409
Tja wat is lang? Mij Toyota Corolla E.10 uit 1993 heb ik lang gehad. Gekocht toen hij 8 jaar oud was (in '91 gekocht) en in 2015 ingeruild voor een Peugeot 206. Hij moest de de deur uit, want er kwamen kosten aan en ik wilde kleiner gaan rijden. De gezin situatie liet dat toe (kinderen de deur uit).

Dus wat is lang?
pi_168977417
Sorry 91 moet 2001 zijn.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 09:23:47 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_168977625
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 00:36 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja en dat zijn dus de mensen die hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hele financiele crisis. Doorgaans dan.
Als er geen mensen zo nieuwe autos kochten was de tweedehandse markt niet existent.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 18 februari 2017 @ 09:27:47 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168977676
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 00:36 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja en dat zijn dus de mensen die hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hele financiele crisis. Doorgaans dan.
Je geld in een oude sok laten zitten is inderdaad een stuk beter voor de economie.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 18 februari 2017 @ 09:31:18 #56
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_168977715
Sinds 2009 lang? Pff. Dan noem ik hem nog steeds 'nieuw' :')

Ouders hebben sinds 1995 een mazda 626, was toen 3 jaar oud.

Ikzelf heb wel afgelopen zomer aan een nieuwe moeten geloven, maar als het aan mij had gelegen had ik mijn in 2010 gekochte auto nog jaaaren gehad.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  zaterdag 18 februari 2017 @ 09:40:51 #57
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_168977854
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 09:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je geld in een oude sok laten zitten is inderdaad een stuk beter voor de economie.
Als NL-particulier een nieuwe auto kopen.
Dan ben je echt niet lekker. Of masochist.
Bedankt, Mark. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_168978143
Ik heb in 2008 een Saab 96 uit '76 gekocht (en die heb ik nog steeds, maar in wisselende jaren van wel of niet gebruik; nu niet). Hij was toen letterlijk tweedehands en nog dagelijks in gebruik toen ik hem kocht: het oudere vrouwtje van wie ik hem overnam reed er dus al 32 jaar in.

En ik wissel ook pas van auto's als het echt moet. Meestal pas als de onderhoudskosten niet meer kunnen opboksen tegen de aanschaf van een ander, en da's doorgaans alleen in het geval van uitgebreid laswerk.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 10:20:35 #59
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_168978347
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 01:49 schreef MissionPhailed het volgende:
Hmm, dus zo beschouwd is het afserveren van een auto omdat ie de 2 ton bereikt heeft puur onderdeel van de consumptiemaatschappij. Opzich helemaal niet verkeerd omdat het de economie stimuleert maar ik heb het idee dat vele auto's hun einde bereiken zonder de volledige potentie qua duurzaamheid te benutten.
Het is eigenlijk veel heftiger. Een auto gaat weg omdat bv een "dynamo" vervangen duurder is dan de auto. Dus doen we de auto weg. :s)
  zaterdag 18 februari 2017 @ 10:34:34 #60
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_168978525
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 10:20 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Het is eigenlijk veel heftiger. Een auto gaat weg omdat bv een "dynamo" vervangen duurder is dan de auto. Dus doen we de auto weg. :s)
Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 10:47:54 #61
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_168978677
Nu ben je bij de essentie aangekomen van de consumentenmaatschappij. :s)
  zaterdag 18 februari 2017 @ 10:55:02 #62
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_168978759
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 10:47 schreef PluggieOD het volgende:
Nu ben je bij de essentie aangekomen van de consumentenmaatschappij. :s)
Dat de reparatiekosten op een bepaald moment de dagwaarde overstijgen en de auto total loss is, heeft niets te maken met de zgn. "essentie van de consumentenmaatschappij" maar met hoofdrekenen.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 10:56:19 #63
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_168978781
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 10:55 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat de reparatiekosten op een bepaald moment de dagwaarde overstijgen en de auto total loss is, heeft niets te maken met de zgn. "essentie van de consumentenmaatschappij" maar met hoofdrekenen.
Juist.
Het is hier geen Cuba. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 18 februari 2017 @ 11:03:03 #64
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_168978913
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 22:19 schreef DJSmiley het volgende:
1.9TDI is een prima blokje. Ik heb 'm zelf ook in mijn Octavia liggen.

Wegdoen? Pas als ie grote kosten gaat maken. Tot die tijd kun je niet zo goedkoop rijden. Ding is afgeschreven, dus inruilwaarde is minimaal. Ding is zuinig, die van mij rijd zo'n 1:20 (iets grotere auto dan de Ibiza). Voldoende vermogen (die van mij is 105pk) maar kwam prima de bergpassen in Oostenrijk en Slovenie op.

Ik gok dat je het 2massavliegwiel al vervangen hebt. Tesamen met de aircopomp zijn dat zo'n beetje de meest dure reparaties. Roetfilter hadden ze niet, dus die kan ook niet stuk.

Een vervangende auto met mijn wensen gaat richting de 8-10k minimaal. Ik kan mezelf dat niet rechtvaardigen tov de huidige kar kwa kosten..

Daarbij: De nieuwere auto's zijn vaak 1.6 motoren, of de (veel duurdere) 2.0. Waar ik ook kijk, overal zie je toch wat meer motorproblemen. Op de diverse VAG fora zie je ook topics met kilometervreterstanden. Op uitzonderingen na is de top20 eigenlijk eentonig aangevoerd door de 1.9TDI blokjes van <2008 en enkele 2.0 blokken.
Geeft ook wel wat aan.
Zolang ie (vooral) zn olie en filters tijdig gewisseld krijgt en je m rustig warmrijd is dat aardig onverwoestbaar.

Die van mij zit op de 340k en rijd nog als een zonnetje.

Cosmetisch is ie ook nog netjes, maar voor mij gaat functioneel boven uitstraling.

Overigens: met 130pk/300nm heb je ''m denk ik laten chippen? Mjine is 105pk/270nm uit mn hoofd.

Kwa vervanging zit ik aan een Ford Focus of Volvo S40 te denken, maar dat wordt pas concreet als deze echt kosten gaat maken.
Yep. 2013 en 2014 waren inderdaad duurdere onderhoudsjaren met zaken als massavliegwiel, turboslangen, nieuwe accu, wielophanging kapot (vervelend gat in wegdek in Duitsland meegepikt). Sindsdien lagere kosten. Vorig jaar zelfs maar 900 euro onderhoudskosten gehad, en hoewel 900 euro opzich een stevig bedrag is, is het over een geheel jaar gecombineerd met 0 afschrijving heel gering.

Die 130 pk / 300nm is overigens origineel, gekoppeld aan een 6-bak.
pi_168981451
Ik heb een Citroen gehad 10 jaar lang, ooit nieuw gekocht en 155000 km op de teller gezet.

Verkocht en gevolgd via RDW site en pas na 17 jaar verdween deze van de weg dat is best lang voor een Citroen! (Die ik behoorlijk stevig had bereden ja ik was jonger toen Gas erop! ).

Na 1 tussenauto die leuk maar wat duur was een Toyota gekocht van 1 jaar oud waar ik alweer ruim 10 jaar met tevredenheid in rij :D 110.000 km op de teller nu (ja dat is weinig maar klopt) eigenlijk is de auto net ingereden en ik blijf er nog wel een jaar of 5 in rijden kan makkelijk nog geen roest te zien of slijtage te merken.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_168981476
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 01:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zie 2 ton niet als iets bijzonders.
M'n auto staat nu na 11 jaar op 180.000 maar er is letterlijk nog niets te ontdekken waar je het aan ziet of merkt. Ook niet aan de lak, op wat steenslag na.
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met de huidige motoren. Veel vermogen uit een klein motorblok. Voor mijn gevoel moet de motor dan altijd op de top van zijn kunnen presteren, da's bij grotere motoren een stuk minder. Oude Volvo's hebben een groot blok en relatief weinig vermogen en gaan dan meestal ook rustig 4 ton mee. Het zelfde geld voor Amerikanen, ook dikke blokken met relatief weinig vermogen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zaterdag 18 februari 2017 @ 13:55:13 #67
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_168981508
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 13:51 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
...een Toyota gekocht van 1 jaar oud waar ik alweer ruim 10 jaar met tevredenheid in rij :D 110.000 km op de teller nu (ja dat is weinig maar klopt) eigenlijk is de auto net ingereden en ik blijf er nog wel een jaar of 5 in rijden...
Heb nog nooit een auto met zo'n lage km. stand gekocht. :D
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 18 februari 2017 @ 14:42:18 #68
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_168982277
als jij het zegt....
pi_168982493
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 13:52 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Ik vraag me wel af hoe dat gaat met de huidige motoren. Veel vermogen uit een klein motorblok. Voor mijn gevoel moet de motor dan altijd op de top van zijn kunnen presteren, da's bij grotere motoren een stuk minder. Oude Volvo's hebben een groot blok en relatief weinig vermogen en gaan dan meestal ook rustig 4 ton mee. Het zelfde geld voor Amerikanen, ook dikke blokken met relatief weinig vermogen.
Dat is ook mijn 'angst'. Zeker bij een 1.2 opgefokt blokje. Gewoon de statistieken afwachten, op mn gevoel zegt dat die met 200k allang op is, maar ja, soms blijf ik wat in oude gewoontes hangen, terwijl de techniek verder gaat.

De nieuwe eco blokjes zijn recenter, dus dat die nog geen 400k hebben hoeft niet te zeggen dat ze het niet halen, maar simpelweg nog 'te jong' zijn.

Tot nu toe wordt de 200k+ lijst, op een enkele uitzondering na, aangevoerd door de 1.9 en 2.0 TDI blokjes
http://www.skodaforum.nl/(...)ia-ii-rijders.17250/
Vergelijkbare resultaten zie je bij de andere vag auto's, Seat, VW, Audi (zelfde blokken)

Enige nadeel is dat per 2018 of 2019 ofzo de MRB met 15% omhoog gaat, omdat mijn auto nog (net) geen roetfilter heeft.

Kwa onderhoud.. ja, je hebt soms dure reparaties, maar dat vind ik niet perse een afknapper. 2massavliegwiel was 700 eur, maar elke auto heeft zo periodiek wat hogere kosten. Voor een verder betrouwbare auto vind ik dat nog geen heel groot bezwaar.

Incidentele dingen als banden, distributieriem en bijvoorbeeld zoals bij jouw wielophanging kapot tel ik niet helemaal mee in de vergelijking met een andere auto, want daar heb je die kosten ook.

Netto ben ik tot nu toe met <600 eur per jaar klaar, terwijl ik toch 30-35k per jaar rij. Dat vind ik een koopje. Filters doe ik zelf (lucht/interieur/brandstof/olie), dat scheelt ook aardig.
Olie koop ik per 5l (35 eur ofzo), 1x een pompje zodat je zelf de wissels kan doen, filters online bestellen. Dat scheelt ook rustig 100-200 eur per jaar. (kosten materiaal is <50 eur)
  zaterdag 18 februari 2017 @ 15:24:36 #70
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_168982949
Vorig jaar mijn ouwe trouwe VW Boraatje (benzine) na bijna 6 jaar met ruim 3 ton op de teller met pijn in het hart weggedaan. Versnellingsbak zat er bijna doorheen, hij begon olie te zuipen per fles en hij liep wat onregelmatig. Was ook een schadeauto inmiddels dankzij een oud vrouwtje dat "links" en "rood" niet snapte. Begon desondanks steeds zuiniger te rijden, 1 op 14 in de winter met flink doortrappen op de snelweg was geen uitzondering.

Op de ANWB-site staat een Bora met vijf ton op de teller. Enige wat eraan schortte was dat de kabel van de stuurbekrachtiging wat zweette dacht ik.

Heb nu een diesel gekocht ivm de langere houdbaarheid en het vele aantal km dat ik rijd en ik hoop er echt weer minstens 6 jaar in te rijden. Echt onzin om eerder te vervangen als ie lekker en veilig rijdt!
pi_168983301
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 10:34 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien.
Behalve dat je met een andere auto voor 1200,- niet direct verzekerd bent van jarenlang rijden zonder kosten.

Dan is 1200,- uitgeven voor reparatie aan degene die je al hebt en de in-and-outs van kent wellicht verstandiger.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  zaterdag 18 februari 2017 @ 18:09:35 #72
53151 T42
Pinball Wizard
pi_168985355
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 21:18 schreef Sounddragon het volgende:
Ik had een maat die had elke maand een andere.. kocht wat hij tof vond, kwam er na een paar weken achter dat het gras altijd groener lijkt aan de overkant, reed naar een autohandelaar, ruilde hem in- of om en had weer een andere :')
Had iets in de honderd kentekens op zijn naam gehad op zijn 28e.. Die naam kenden ze wel uit hun hoofd bij de verzekeringsmaatschappij, hell, die had zijn eigen archiefkast denk ik _O- _O-
Pas algemene controle gehad politie rdw belasting, de belasting viel het op wat ik op mijn naam had staan en heb gehad 😆
pi_168989157
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 15:56 schreef MissionPhailed het volgende:
Maar ik dwaal af. Ik bezit deze auto nu sinds augustus 2009 en ik vraag me voor de grap af of ik wat dat betreft een extreme uitschieter ben. Kennen jullie ook mensen die zeer lang met dezelfde auto rijden? Of wellicht ben je zélf een langdurige bezitter van een bepaalde auto ... ?
Rij sinds juli 2004 in een 850 T-5R. Toen gekocht met 115dkm op de teller, nu ergens rond de 340dkm. Geen intentie om hem weg te doen.
Heb er naast een Saab 900 cabrio gehad vanaf april 2007 tot april 2016. Ook van ongeveer 115dkm tot aan de 335dkm.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  zaterdag 18 februari 2017 @ 21:13:45 #74
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_168989294
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 17:12 schreef Sigaartje het volgende:
Status is tegenwoordig alleen voor Turken en Marokkanen. Die zijn uber-materialistisch.
Niet generaliseren!!! Er bestaat zeker een klein groep Nederlandse- Turken en Marokkanen die graag in patserige auto's rijden net zoals andere groepen dat ook doen, maar het overgrote deel rijdt in een aude bak, als Corsa of een Golf
  zaterdag 18 februari 2017 @ 21:20:13 #75
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_168989451
Pechvogel is het toppunt van generalisatie, Bizar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')