Als er geen mensen zo nieuwe autos kochten was de tweedehandse markt niet existent.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:36 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja en dat zijn dus de mensen die hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hele financiele crisis. Doorgaans dan.
Je geld in een oude sok laten zitten is inderdaad een stuk beter voor de economie.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:36 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja en dat zijn dus de mensen die hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hele financiele crisis. Doorgaans dan.
Als NL-particulier een nieuwe auto kopen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 09:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Je geld in een oude sok laten zitten is inderdaad een stuk beter voor de economie.
Het is eigenlijk veel heftiger. Een auto gaat weg omdat bv een "dynamo" vervangen duurder is dan de auto. Dus doen we de auto weg.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 01:49 schreef MissionPhailed het volgende:
Hmm, dus zo beschouwd is het afserveren van een auto omdat ie de 2 ton bereikt heeft puur onderdeel van de consumptiemaatschappij. Opzich helemaal niet verkeerd omdat het de economie stimuleert maar ik heb het idee dat vele auto's hun einde bereiken zonder de volledige potentie qua duurzaamheid te benutten.
Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:20 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Het is eigenlijk veel heftiger. Een auto gaat weg omdat bv een "dynamo" vervangen duurder is dan de auto. Dus doen we de auto weg.
Dat de reparatiekosten op een bepaald moment de dagwaarde overstijgen en de auto total loss is, heeft niets te maken met de zgn. "essentie van de consumentenmaatschappij" maar met hoofdrekenen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:47 schreef PluggieOD het volgende:
Nu ben je bij de essentie aangekomen van de consumentenmaatschappij.
Juist.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat de reparatiekosten op een bepaald moment de dagwaarde overstijgen en de auto total loss is, heeft niets te maken met de zgn. "essentie van de consumentenmaatschappij" maar met hoofdrekenen.
Yep. 2013 en 2014 waren inderdaad duurdere onderhoudsjaren met zaken als massavliegwiel, turboslangen, nieuwe accu, wielophanging kapot (vervelend gat in wegdek in Duitsland meegepikt). Sindsdien lagere kosten. Vorig jaar zelfs maar 900 euro onderhoudskosten gehad, en hoewel 900 euro opzich een stevig bedrag is, is het over een geheel jaar gecombineerd met 0 afschrijving heel gering.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:19 schreef DJSmiley het volgende:
1.9TDI is een prima blokje. Ik heb 'm zelf ook in mijn Octavia liggen.
Wegdoen? Pas als ie grote kosten gaat maken. Tot die tijd kun je niet zo goedkoop rijden. Ding is afgeschreven, dus inruilwaarde is minimaal. Ding is zuinig, die van mij rijd zo'n 1:20 (iets grotere auto dan de Ibiza). Voldoende vermogen (die van mij is 105pk) maar kwam prima de bergpassen in Oostenrijk en Slovenie op.
Ik gok dat je het 2massavliegwiel al vervangen hebt. Tesamen met de aircopomp zijn dat zo'n beetje de meest dure reparaties. Roetfilter hadden ze niet, dus die kan ook niet stuk.
Een vervangende auto met mijn wensen gaat richting de 8-10k minimaal. Ik kan mezelf dat niet rechtvaardigen tov de huidige kar kwa kosten..
Daarbij: De nieuwere auto's zijn vaak 1.6 motoren, of de (veel duurdere) 2.0. Waar ik ook kijk, overal zie je toch wat meer motorproblemen. Op de diverse VAG fora zie je ook topics met kilometervreterstanden. Op uitzonderingen na is de top20 eigenlijk eentonig aangevoerd door de 1.9TDI blokjes van <2008 en enkele 2.0 blokken.
Geeft ook wel wat aan.
Zolang ie (vooral) zn olie en filters tijdig gewisseld krijgt en je m rustig warmrijd is dat aardig onverwoestbaar.
Die van mij zit op de 340k en rijd nog als een zonnetje.
Cosmetisch is ie ook nog netjes, maar voor mij gaat functioneel boven uitstraling.
Overigens: met 130pk/300nm heb je ''m denk ik laten chippen? Mjine is 105pk/270nm uit mn hoofd.
Kwa vervanging zit ik aan een Ford Focus of Volvo S40 te denken, maar dat wordt pas concreet als deze echt kosten gaat maken.
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met de huidige motoren. Veel vermogen uit een klein motorblok. Voor mijn gevoel moet de motor dan altijd op de top van zijn kunnen presteren, da's bij grotere motoren een stuk minder. Oude Volvo's hebben een groot blok en relatief weinig vermogen en gaan dan meestal ook rustig 4 ton mee. Het zelfde geld voor Amerikanen, ook dikke blokken met relatief weinig vermogen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 01:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zie 2 ton niet als iets bijzonders.
M'n auto staat nu na 11 jaar op 180.000 maar er is letterlijk nog niets te ontdekken waar je het aan ziet of merkt. Ook niet aan de lak, op wat steenslag na.
Heb nog nooit een auto met zo'n lage km. stand gekocht.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:51 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
...een Toyota gekocht van 1 jaar oud waar ik alweer ruim 10 jaar met tevredenheid in rij 110.000 km op de teller nu (ja dat is weinig maar klopt) eigenlijk is de auto net ingereden en ik blijf er nog wel een jaar of 5 in rijden...
Dat is ook mijn 'angst'. Zeker bij een 1.2 opgefokt blokje. Gewoon de statistieken afwachten, op mn gevoel zegt dat die met 200k allang op is, maar ja, soms blijf ik wat in oude gewoontes hangen, terwijl de techniek verder gaat.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met de huidige motoren. Veel vermogen uit een klein motorblok. Voor mijn gevoel moet de motor dan altijd op de top van zijn kunnen presteren, da's bij grotere motoren een stuk minder. Oude Volvo's hebben een groot blok en relatief weinig vermogen en gaan dan meestal ook rustig 4 ton mee. Het zelfde geld voor Amerikanen, ook dikke blokken met relatief weinig vermogen.
Behalve dat je met een andere auto voor 1200,- niet direct verzekerd bent van jarenlang rijden zonder kosten.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien.
Pas algemene controle gehad politie rdw belasting, de belasting viel het op wat ik op mijn naam had staan en heb gehad 😆quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:18 schreef Sounddragon het volgende:
Ik had een maat die had elke maand een andere.. kocht wat hij tof vond, kwam er na een paar weken achter dat het gras altijd groener lijkt aan de overkant, reed naar een autohandelaar, ruilde hem in- of om en had weer een andere
Had iets in de honderd kentekens op zijn naam gehad op zijn 28e.. Die naam kenden ze wel uit hun hoofd bij de verzekeringsmaatschappij, hell, die had zijn eigen archiefkast denk ik
Rij sinds juli 2004 in een 850 T-5R. Toen gekocht met 115dkm op de teller, nu ergens rond de 340dkm. Geen intentie om hem weg te doen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 15:56 schreef MissionPhailed het volgende:
Maar ik dwaal af. Ik bezit deze auto nu sinds augustus 2009 en ik vraag me voor de grap af of ik wat dat betreft een extreme uitschieter ben. Kennen jullie ook mensen die zeer lang met dezelfde auto rijden? Of wellicht ben je zélf een langdurige bezitter van een bepaalde auto ... ?
Niet generaliseren!!! Er bestaat zeker een klein groep Nederlandse- Turken en Marokkanen die graag in patserige auto's rijden net zoals andere groepen dat ook doen, maar het overgrote deel rijdt in een aude bak, als Corsa of een Golfquote:Op vrijdag 17 februari 2017 17:12 schreef Sigaartje het volgende:
Status is tegenwoordig alleen voor Turken en Marokkanen. Die zijn uber-materialistisch.
ik woon in een wijk in een grote stad met zeker 80% van de bewoners van een Marokkaanse, Turkse, en Indo/surinaamse originie is. Het overgrote deel van het wagenpark op straat is +10 jaar oud. Corsa, Renault, Fiat, Golf, Peugot, Mistubuschi, Ford, etc. Hier en daar een luxe Mercedez of een Bmw, een zeer kleine minderheid.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 21:20 schreef PluggieOD het volgende:
Pechvogel is het toppunt van generalisatie, Bizar.
Hier nog een Bora rijder, rijdt uitstekend. 1.9 TDI gekocht met 200k op de teller en nu inmiddels in een paar jaar naar 380k gereden.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 15:24 schreef Qarrad het volgende:
Vorig jaar mijn ouwe trouwe VW Boraatje (benzine) na bijna 6 jaar met ruim 3 ton op de teller met pijn in het hart weggedaan. Versnellingsbak zat er bijna doorheen, hij begon olie te zuipen per fles en hij liep wat onregelmatig. Was ook een schadeauto inmiddels dankzij een oud vrouwtje dat "links" en "rood" niet snapte. Begon desondanks steeds zuiniger te rijden, 1 op 14 in de winter met flink doortrappen op de snelweg was geen uitzondering.
Op de ANWB-site staat een Bora met vijf ton op de teller. Enige wat eraan schortte was dat de kabel van de stuurbekrachtiging wat zweette dacht ik.
Heb nu een diesel gekocht ivm de langere houdbaarheid en het vele aantal km dat ik rijd en ik hoop er echt weer minstens 6 jaar in te rijden. Echt onzin om eerder te vervangen als ie lekker en veilig rijdt!
Ha, die van mij was op een paar maanden na 18 toen ik hem wegdeed! Erg fijne auto of niet? Wat je eventueel nog kunt verwachten aan onderhoud is de thermostaat (dingetje bij de Bora), iets met een via een metalen plaat overknetterende vonk bij de bougies en de kunststof klemmen van de raampjes, dat je zeg maar je raam opendoet en *ploenk* hoort en vervolgens onvrijwillige airco hebt tot je bij een garage bent Allemaal dingen die makkelijk te verhelpen zijn. Enige Bora's die ik nog zie rijden zijn ook diesels geloof ik.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:40 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Hier nog een Bora rijder, rijdt uitstekend. 1.9 TDI gekocht met 200k op de teller en nu inmiddels in een paar jaar naar 380k gereden.
Enige onderhoud dat ik heb gehad is een defecte ABS sensor en een kapotte ophanging van de uitlaat. Verder wat preventief onderhoud zoals de distributieriem. Uiteraard ook wat remblokjes en banden versleten, maar niks noemenswaardig in die 3 jaar.
Nu begint hij helaas wel wat mankementen te vertonen, zoals een lek in de heater core, ratelend geluid in deur (schraapt het glas als ik raam naar beneden doe, weet nog niet precies wat het is), maar verder niks noemenswaardig dus. Zou er zo nog een ton bij rijden, ondanks de leeftijd (18 jaar oud)
Dat ligt er maar net aan wat je kan terugkopen voor die 600 euro handelswaarde + 1200 euro uitgespaarde reparatiekosten.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien.
Definieer "oud", "groot blok" en "relatief weinig vermogen". Is dat 23 jaar, 2.3 ltr en 240pk?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
Oude Volvo's hebben een groot blok en relatief weinig vermogen en gaan dan meestal ook rustig 4 ton mee.
Maar als een Amerikaan voor 'betrouwbaar' gaat, kiest hij Europees of Japans.quote:Het zelfde geld voor Amerikanen, ook dikke blokken met relatief weinig vermogen.
Een nicht van mij rijd anders nog steeds in een oude peugeot 205 uit begin jaren 90.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 17:05 schreef Sigaartje het volgende:
Ik vind het wel meevallen. Een beetje auto gaat minstens 20 jaar mee.
Als hij dat niet haalt is hij of Frans of afgeragd.
Ja maar die 205jes staan daar om bekend. Je ziet ze nog steeds..quote:Op zondag 19 februari 2017 18:56 schreef 111210 het volgende:
[..]
Een nicht van mij rijd anders nog steeds in een oude peugeot 205 uit begin jaren 90.
Op de sloop staan talloze auto's die met een ''simpele'' reparatie gewoon weer vooruit konden, alleen is een koppeling vervangen bij een koekblik van 500 euro de moeite niet waard. Ook niet als de rest van de auto nog goed is.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:20 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Het is eigenlijk veel heftiger. Een auto gaat weg omdat bv een "dynamo" vervangen duurder is dan de auto. Dus doen we de auto weg.
Feitelijk is het dan nog wel de moeite waard. Alleen denken de meeste mensen er anders over.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Op de sloop staan talloze auto's die met een ''simpele'' reparatie gewoon weer vooruit konden, alleen is een koppeling vervangen bij een koekblik van 500 euro de moeite niet waard. Ook niet als de rest van de auto nog goed is.
Best zonde denk ik soms.
Ik weet het. Het scheelt in mijn geval veel dat ik alles zelf kan, dan blijft het te doen. Als je alles laat doen is het soms verstandiger om een andere auto te kopen.quote:Op zondag 19 februari 2017 21:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Feitelijk is het dan nog wel de moeite waard. Alleen denken de meeste mensen er anders over.
Zelfs voor iets periodieks als een distributieriem die aan vervanging toe is doen mensen een auto weg.
Niet als je daardoor weer twee jaar kunt rijden en je met een andere auto in die periode meer kwijt zou zijn aan afschrijving en onderhoud samen. Dus het enige wat je hoeft te doen is even je glazen bol checken.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien.
Dat is ook het verhaal. Best bizar hoe wij omgaan met de wereld.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Op de sloop staan talloze auto's die met een ''simpele'' reparatie gewoon weer vooruit konden, alleen is een koppeling vervangen bij een koekblik van 500 euro de moeite niet waard. Ook niet als de rest van de auto nog goed is.
Best zonde denk ik soms.
Blijft die liefde ook onvoorwaardelijk als je onderhoud bij een autobedrijf moet laten plegen ipv het zelf doen?quote:Op zondag 19 februari 2017 23:42 schreef PluggieOD het volgende:
Ik had de 2e versnellingsbak in de gang liggen
Paar koppelingsplaten en drukgroepen verder ook.
859 kop zit er ook niet meer op. Onderblok is ook niet meer de zelfde.
Liefde!
Hehe, daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op zondag 19 februari 2017 23:47 schreef PluggieOD het volgende:
Nee, want dan is het onbetaalbaar Ludolf....
broekie, heb auto's waar al 3x een andere motor in is gegaanquote:Op zondag 19 februari 2017 21:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik doe een auto weg als ik 2 keer ben gestrand.
Op een gegeven moment is een onderstel ook wel op. Een beetje op 80 km. wegen rondtuffen is geen probleem, in de linker Autobahn hangen wordt wel minder leuk dan. Als dan ook nog de koppeling oid.vervangen moet worden, haak ik af.
ik gooi de auto dan in de stalling en kijk over een paar jaar weerquote:Op zondag 19 februari 2017 23:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Blijft die liefde ook onvoorwaardelijk als je onderhoud bij een autobedrijf moet laten plegen ipv het zelf doen?
Waarom niet?quote:Op maandag 20 februari 2017 00:40 schreef PluggieOD het volgende:
Mensen zoals wij doen het wel.
[ afbeelding ]
Dat kun je niet alleen.
Als je geen hulp hebt kunt je dit niet. 3 dagen zoeken naar een electrisch probleem is 10x totall loss ook.
Jij kan dat dus.quote:Op maandag 20 februari 2017 02:30 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Waarom niet?
Cilinderkopje van een 16 klepper een koppaking een uitlaatspruitstukpakking V snaar wat is daar nou moeilijk aan?
Vroeger veel gesleuteld helaas heb ik geen toegang meer tot de hobbygarage anders was ik wel door blijven sleutelen om nu op straat je onderhoud te doen is ook zoiets..quote:Op maandag 20 februari 2017 13:57 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Jij kan dat dus.
Dit is iemand uit Zwolle en iemand uit Zuid Frankrijk, en dan ben je 700+ euro kwijt aan onderdelen en revisie, en met 3 mensen 1 dag bezig. Fulltime.
Normaal persoon gaat die 2000 euro niet betalen, dat is de essentie van hele verhaal.
Ludo zag dat goed, En supervet als jij dat kan.
Ik denk niet dat je zelf veel hebt gesleuteld stokken en stenen.....
En Palomar slaat spijker op kop. Het is bizar. We doen een auto weg omdat we een stekkertje niet kunnen vinden.....
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |