Volgens mij is de strekking van dit verhaal juist dat we niet alleen moeten wijzen naar instanties enzo. Tuurlijk hebben die de eindverantwoordelijkheid. Maar zelf kunnen we ook verantwoordelijkheid nemen. Net als appen in het verkeer (fiets /auto). Zelf niet appen en anderen wijzen op de gevaren. Als we allemaal zelf een beetje verantwoordelijkheid nemen, kunnen we veel leed voorkomen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Tja de schuldige is dood dus moeten er anderen bloeden.
Laat dit soort beslissingen over aan de organen die erover gaan, in dit geval het CBR en de personen die de gezondheidsverklaringen afgeven.
Is maar waar je op let. "Petjes" en "zakenmannetjes" met bijbehorende welbekende automerken zijn de werkelijke piraten.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:58 schreef Ticootje het volgende:
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?
Verreweg de meeste gevaarlijke situaties die ik op de weg meemaak zijn inderdaad bejaarden of vrouwen.. (Jezus die kunnen er ook wat van)
En daar gaat het mis, ik zie vaak genoeg mensen rijden die met 40/50 de snelweg op tuffen, of met 85 van de rechterbaan naar links knallen met een flinke opstopping als gevolg. Daarbij al enkele keren gezien dat bij het samenvoegen van twee snelwegen er iemand bijna stilstaat omdat het te snel gaat met een file als gevolg. En allemaal waren het fossielen. Ik zie teveel ouderen rijden die echt niet meer in staat zijn normaal met het verkeer mee te doen en een gevaar vormen op de weg.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Tja de schuldige is dood dus moeten er anderen bloeden.
Laat dit soort beslissingen over aan de organen die erover gaan, in dit geval het CBR en de personen die de gezondheidsverklaringen afgeven.
Mijn opa was zo iemand, totaal niet in staat meer om fatsoenlijk recht te lopen maar achtte zichzelf wel geschikt om te autorijden. Werd hem na verloop van tijd zelfs verboden maar meneer bleef gewoon doorrijden.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:02 schreef Wespensteek het volgende:
Ik ken ook voorbeelden waarbij de ouderen zich niets aantrekken van wat familie zegt en gewoon weer rijbewijs aanvragen en krijgen.
Dat zijn toch vaak de mensen die gewoon te hard rijden, beetje aso gaan kleven als je niet snel genoeg naar rechts gaat.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Is maar waar je op let. "Petjes" en "zakenmannetjes" met bijbehorende welbekende automerken zijn de werkelijke piraten.
Hangt af van welke diagnose iemand heeft. Met dementie is het een rijtest in elk geval.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:58 schreef Ticootje het volgende:
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?
Verreweg de meeste gevaarlijke situaties die ik op de weg meemaak zijn inderdaad bejaarden of vrouwen.. (Jezus die kunnen er ook wat van)
Alle mensen zijn tegenwoordig een stuk mondiger. Oudjes laten echt niet voor zich beslissen of ze wel of niet kunnen rijden door de familie.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:05 schreef -AMG- het volgende:
Oudjes willen zo lang mogelijk mobiel blijven tegenwoordig en dan krijg je dit. Lekker eigenwijs. Op de fiets en scootmobiel hetzelfde verhaal.
Bij een verlenging vanaf 70 jaar, moet je eerst langs keuringsarts. Als die twijfel heeft, bijvoorbeeld of iemand zenuwachtig is, of niet goed kan draaien met de nek, of niet hard genoeg kan remmen, volgt er een rijtest bij CBR.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:58 schreef Ticootje het volgende:
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?
Het openbaar vervoer is dan ook niet meer afgestemd op ouderen. Nu Arriva in Limburg het busvervoer in handen heeft is het alleen maar slechter geworden. Vele bushaltes zijn verdwenen. Natuurlijk met dank aan onze provincie die verantwoordelijk is.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:05 schreef -AMG- het volgende:
Oudjes willen zo lang mogelijk mobiel blijven tegenwoordig en dan krijg je dit. Lekker eigenwijs. Op de fiets en scootmobiel hetzelfde verhaal.
Hier ook. Tragisch.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:57 schreef Postbus100 het volgende:
Tjee zeg. Wat een verhaal.
Kreeg kippenvel bij die vrachtwagenchauffeur die probeerde het tij te keren maar het toch fout zag gaan.
Die chauffeur is overigens een held.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:57 schreef Postbus100 het volgende:
Kreeg kippenvel bij die vrachtwagenchauffeur die probeerde het tij te keren maar het toch fout zag gaan.
De mensen die op de snelweg kilometers lang spookrijden zijn anders typisch onze oudjes.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 15:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Sorry, maar Bas ziet zijn gezin verwoest door een bejaarde.
Moeten dan maar meteen alle bejaarde chauffeurs worden aangepakt?
Wat als Bas' gezin was verwoest door een jonge man of vrouw?
Of een politieauto?
Nee, hoezeer ik ook meeleef met Bas en zijn leed, dit slaat nergens op.
inderdaad. zelf. maar dan moet je niet gaan doen alsof oudere mensen opeens standaard wilsonbekwaam zijn.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:00 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Volgens mij is de strekking van dit verhaal juist dat we niet alleen moeten wijzen naar instanties enzo. Tuurlijk hebben die de eindverantwoordelijkheid. Maar zelf kunnen we ook verantwoordelijkheid nemen. Net als appen in het verkeer (fiets /auto). Zelf niet appen en anderen wijzen op de gevaren. Als we allemaal zelf een beetje verantwoordelijkheid nemen, kunnen we veel leed voorkomen.
ik ben als persoon zeker niet verantwoordelijk voor mijn vader. nog even buiten het idee dat ik geen enkele invloed heb op wat mijn vader allemaal uitvreet,quote:Bas heeft een punt, je bent als zoon en of dochter verantwoordelijk voor je bejaarde ouders zoals zij verantwoordelijk waren voor jou als ouders toen je nog een kind was. Wanneer je constateert dat je vader en of moeder niet meer goed kan rijden, je ze daar op aanspreekt en ze ervan weerhoudt nog auto te rijden zodat ze geen gevaar kunnen vormen voor andere weggebruikers
Toch heb ik het idee dat spookrijders, maar ook bijvoorbeeld bestuurders die een woning binnen rijden, opvallend vaak hoog bejaard zijn (of dronken, of een combinatie van die twee).quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:53 schreef Sigaartje het volgende:
dat een oudere automobilist 'in algemene zin' niet slechter rijdt
Wat een onzinuitspraak is dit zeg. Dit zegt helemaal niets. Een zwerver is in algemene zin geen winkeldief. Dat kan ik dan ook zeggen. En dat klopt ook, maar je kunt er helemaal niets mee, met zo'n uitspraak.
Tjonge en dan moeten we weer gaan stemmen. Toen ik Pechtold hoorde zaniken over die fotoshop van Wilders, toen dacht ik letterlijk: wat een stelletje baby's zijn onze politici toch.
Nee, oogtest, gehoortest en bloeddrukmeting.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:58 schreef Ticootje het volgende:
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?
Verreweg de meeste gevaarlijke situaties die ik op de weg meemaak zijn inderdaad bejaarden of vrouwen.. (Jezus die kunnen er ook wat van)
Dat bedoel ik. Maar als een politicus de woorden - In het algemeen - gebruikt om daarom geen maatregelen te nemen, dat is erg.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 16:06 schreef Physsic het volgende:
[..]
Toch heb ik het idee dat spookrijders, maar ook bijvoorbeeld bestuurders die een woning binnen rijden, opvallend vaak hoog bejaard zijn (of dronken, of een combinatie van die twee).
Wat een onzin. Ik heb pas na 4x mijn rijbewijs gehaald. 30 jaar geleden, en nooit schade gereden. (Ondanks mijn naam rijd ik wel regelmatig auto). Maar ik vind wel dat er weinig rekening wordt gehouden met andere weggebruikers. Stel je toch eens voor dat er iemand anders als eerste bij het stoplicht staatquote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:15 schreef Ticootje het volgende:
Maar iedereen verdient gelijke kansen ofzo, net dat als je 6x gezakt bent voor je rijbewijs je na een rondje op een parkeerplaats alsnog je rijbewijs krijgt. Ik zou zeggen, als je 3x zakt dan krijg je gewoon de eerstvolgende 5 jaar geen herkansing meer, je bent dan gewoon niet geschikt.
Inderdaad, de keuringen zijn een lachertje.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 16:08 schreef Physsic het volgende:
[..]
Nee, oogtest, gehoortest en bloeddrukmeting.
Die echte rijtest krijgt een bejaarde echt bij uitzondering wanneer de arts sterke twijfels heeft.
Dit. Maar de instanties geven zonder serieuze keuring iedereen weer een nieuw rijbewijs.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:00 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Volgens mij is de strekking van dit verhaal juist dat we niet alleen moeten wijzen naar instanties enzo. Tuurlijk hebben die de eindverantwoordelijkheid. Maar zelf kunnen we ook verantwoordelijkheid nemen. Net als appen in het verkeer (fiets /auto). Zelf niet appen en anderen wijzen op de gevaren. Als we allemaal zelf een beetje verantwoordelijkheid nemen, kunnen we veel leed voorkomen.
Als je dit allemaal zo aanpakt zorg dan we voor een alternatief mbt tot vervoer. Ze zullen toch mobiel moeten blijven. Het is helaas ook niet zo dat nu plots de kinderen hun ouders overal naar toe brengen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 17:52 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit. Maar de instanties geven zonder serieuze keuring iedereen weer een nieuw rijbewijs.
En we krijgen alleen maar meer extreem oude mensen. Ik rijd 35k kilometers per jaar en zie echt steeds meer ouderen die onverantwoord langzaam, onzeker rijden. Traag reageren, vaak ook nog in auto's van bedenkelijke kwaliteit.
Wat mij betreft boven de 75 een echte dokterskeuring. En boven de tachtig elke twee jaar, boven de 85 elk jaar.
De familie vind ik indirect enige verantwoordelijkheid hebben, maar zeker geen medeschuld.
Regiotaxi en Valys taxi. Bestaat al vele jaren en kost minder dan de benzinekosten van dezelfde rit met een eigen auto.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 18:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als je dit allemaal zo aanpakt zorg dan we voor een alternatief mbt tot vervoer. Ze zullen toch mobiel moeten blijven. Het is helaas ook niet zo dat nu plots de kinderen hun ouders overal naar toe brengen.
Nou, dit was zijn laatste drive volgens mij.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 18:20 schreef Nielsch het volgende:
Sorry hoor maar we leven nu eenmaal in een tijdperk waarin alles en iedereen moet wijken voor die zielige ouderen die helemaal zijn uitgekleed door het kabinet dus gewoon ruim baan voor gevaarlijke seniele bejaarden in het verkeer. Jammer van die dode kinderen maar deze man heeft wel het land opgebouwd he. Die ga je niet z'n bridgedagje afpakken.
Of mensen die zogauw er druppeltje valt op provinciale wegen 50 rijden. Ik haal ze in en kijk ie de bestuurder is en in 90% van de gevallen heeft die grijzen haren.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 16:06 schreef Physsic het volgende:
[..]
Toch heb ik het idee dat spookrijders, maar ook bijvoorbeeld bestuurders die een woning binnen rijden, opvallend vaak hoog bejaard zijn (of dronken, of een combinatie van die twee).
Gaat inderdaad nergens over. Gelukkig is de politie in sommige gevallen nog redelijk alert en kunnen ze melding maken bij het CBR wanneer ze twijfelen aan de rijvaardigheid van iemand. Helaas is er dan vaak al wel een ongeluk gebeurd.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 16:13 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Maar als een politicus de woorden - In het algemeen - gebruikt om daarom geen maatregelen te nemen, dat is erg.
Precies. In ieder geval IETS waarmee de reactietijd en inschattingsvermogen (zoals snelheden van andere voertuigen: hoe vaak denk iemand er nog wel even voor te kunnen schieten met een snelheid van 10km/u) wordt gecontroleerd. Er zijn meerdere verkeersdeskundigen die pleiten voor een betere rijvaardigheidskeuring voor ouderen. Wat mij betreft hoeft dat echt niet al vanaf 65 jaar.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 17:46 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Inderdaad, de keuringen zijn een lachertje.
Het zou veel beter zijn als iedereen verplicht bij verlenging een rijtest (eventueel in simulator) en een paar theorievragen moet beantwoorden. Voordeel van een simulator is dat je in korte tijd veel "bijzondere situaties" elkaar kunt laten opvolgen, waardoor je een beter beeld krijgt van de bestuurder in minder tijd. Theorievragen kunnen gewoon gesteld worden tijdens de rijtest. Een goede bestuurder kan zonder problemen een dergelijk gesprek voeren tijdens het rijden.
En ja, zo'n herexamen kost geld. Nou en.
Ik vind het zeer ernstig dat bejaarden hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 19:37 schreef Physsic het volgende:
[..]
Gaat inderdaad nergens over. Gelukkig is de politie in sommige gevallen nog redelijk alert en kunnen ze melding maken bij het CBR wanneer ze twijfelen aan de rijvaardigheid van iemand. Helaas is er dan vaak al wel een ongeluk gebeurd.
Mijn oma is jaren geleden al gestopt met rijden, ze heeft haar rijbewijs simpelweg niet meer verlengd. Heel haar leven schadevrij gereden.
Mijn opa (vroeger rij-instructeur) rijdt nog wel, maar alleen overdag als het zicht nog goed is. Ik heb geen idee of dat nog redelijk gaat eigenlijk..
een half gezin is dood en jij moet zaniken over Pechtold, want een baby ben jij tochquote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:53 schreef Sigaartje het volgende:
dat een oudere automobilist 'in algemene zin' niet slechter rijdt
Wat een onzinuitspraak is dit zeg. Dit zegt helemaal niets. Een zwerver is in algemene zin geen winkeldief. Dat kan ik dan ook zeggen. En dat klopt ook, maar je kunt er helemaal niets mee, met zo'n uitspraak.
Tjonge en dan moeten we weer gaan stemmen. Toen ik Pechtold hoorde zaniken over die fotoshop van Wilders, toen dacht ik letterlijk: wat een stelletje baby's zijn onze politici toch.
Ik heb het over de politici. Een half gezin is dood door onze politici.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 19:59 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
een half gezin is dood en jij moet zaniken over Pechtold, want een baby ben jij toch
nee, door een bejaarde die zelf ook omgekomen is.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:00 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik heb het over de politici. Een half gezin is dood door onze politici.
Hier liep er vorig jaar eentje de metrobaan op met haar rollator, kortste weg naar de AH was 50 meter tussen de rails. De metro kon vol in de ankers...quote:Op vrijdag 17 februari 2017 19:49 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind het zeer ernstig dat bejaarden hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.
Zo had ik eens te maken met een oude vrouw die verdwaasd liep te dwalen over het parkeerplaats dicht bij mijn huis. Ik vroeg haar hoe het ging. Ze was haar auto kwijt. Ik vroeg: wat voor auto is het? Dat wist ze nog wel. Ik keek rond en ik zag hem. ze kwam zeer verward over. Gevalletje alzheimer? Ik praatte met haar door, dat ze zo niet in de auto kon stappen.
Ze wierp echter tegen dat ze dan helemaal nergens meer kwam.
Ja, ze is in die auto gestapt.
Ik wist het even niet meer.
Het grote probleem is dat die mensen weigeren immobiel te worden en niet de consequenties in willen zien van hun besluit.
Waar is trouwens die keuring gebleven voor de 70-plussers?
metro moet aan de kant want zij heeft de oorlog meegemaakt cq het land weer opgebouwdquote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hier liep er vorig jaar eentje de metrobaan op met haar rollator, kortste weg naar de AH was 50 meter tussen de rails. De metro kon vol in de ankers...
Denk maar niet dat zo'n mens daarvan schrikt, liep rustig door totdat men haar van de baan afhaalde.
Wat ik bedoelde is dat politici zeggen "in het algemeen", maar niet de incidentele gevallen aanpakken. Verdorie, snap je dat dan niet?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:04 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
nee, door een bejaarde die zelf ook omgekomen is.
Ik denk dat dat verschillende oorzaken heeft of kan hebben. Een deel zal zich van geen kwaad bewust zijn, zij denken dat ze net zo rijden als 20 jaar geleden en hebben niet door dat ze bijvoorbeeld vaak te langzaam rijden of dat andere weggebruikers moeten uitwijken of remmen omdat zij niet goed hebben opgelet.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 19:49 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind het zeer ernstig dat bejaarden hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.
Zo had ik eens te maken met een oude vrouw die verdwaasd liep te dwalen over het parkeerplaats dicht bij mijn huis. Ik vroeg haar hoe het ging. Ze was haar auto kwijt. Ik vroeg: wat voor auto is het? Dat wist ze nog wel. Ik keek rond en ik zag hem. ze kwam zeer verward over. Gevalletje alzheimer? Ik praatte met haar door, dat ze zo niet in de auto kon stappen.
Ze wierp echter tegen dat ze dan helemaal nergens meer kwam.
Ja, ze is in die auto gestapt.
Ik wist het even niet meer.
Het grote probleem is dat die mensen weigeren immobiel te worden en niet de consequenties in willen zien van hun besluit.
Waar is trouwens die keuring gebleven voor de 70-plussers?
Volgens mij is het wat anders, de helft loopt versuft rond.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:08 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
metro moet aan de kant want zij heeft de oorlog meegemaakt cq het land weer opgebouwd
Daytime running lights? Of echt helemaal heen verlichting?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:14 schreef Sigaartje het volgende:
Ik zie soms auto's in het donker rijden zonder licht. Het is niet te geloven. En altijd oude mensen. Ze hebben het gewoon niet door of zo. Ik vraag me af, hoe krijg je het voor elkaar om in het donker zonder licht te rijden?
O die rijden hier ook, komt denk ik door de straatverlichting. Kun je nagaan hoe weinig die mensen zien.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:15 schreef Physsic het volgende:
[..]
Daytime running lights? Of echt helemaal heen verlichting?
Mensen moeten gewoon aan de kant. Leeftijd gaat boven alle andere voorrangsregels dus boeiend...quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O die rijden hier ook, komt denk ik door de straatverlichting. Kun je nagaan hoe weinig die mensen zien.
Krant lezen is ook vaak lastig, hoe kunnen ze dan al die verkeersborden lezen?
Nee hoor, ik heb zelfs twee keer gezien dat iemand compleet in het donker reed. Dat kun je seinen wat je wilt, maar die mensen leven waarschijnlijk in een eigen wereldje.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:15 schreef Physsic het volgende:
[..]
Daytime running lights? Of echt helemaal heen verlichting?
quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon aan de kant. Leeftijd gaat boven alle andere voorrangsregels dus boeiend...
Ja, in veel auto's heb je dan ook geen dashboardverlichting, dus kan je ook je snelheid of andere dingen niet zien.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:27 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb zelfs twee keer gezien dat iemand compleet in het donker reed. Dat kun je seinen wat je wilt, maar die mensen leven waarschijnlijk in een eigen wereldje.
Onbegrijpelijk, want dan is het in de auto ook donker, dat valt toch gelijk op? En je ziet geen moer op de weg. Volgens mij moet je dan wel heel erg ver heen zijn als je dat niet in de gaten hebt.
Tja, en dan krijg je dit soort dramaongelukken.
Vanaf 65 zou beter zijn. Kun je gelijk met pensioen als je afgekeurd word als je afhankelijk bent van de auto😃quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:35 schreef Spanky78 het volgende:
Laat ze anders vanaf 70 elk jaar in een simulator een test afleggen. Tijd zat dus geen probleem als ze willen rijden.
Nogmaals: voor ouderen zonder eigen vervoer en goede OV mogelijkheden is de taxi helemaal niet duur.quote:
Dat doe ik hier in Mexico buiten de regio waar ik woon in het donker ook. Drempels staan vaak niet aangegeven, daarnaast is vaak slecht wegdek, dus iemand volgen is het makkelijkst.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:37 schreef Sigaartje het volgende:
Nog een voorbeeld, het is werkelijk onvoorspelbaar.
Ik reed in mijn vorige auto (een vette Renault), ik heb nu geen auto meer, alleenstaand, rondkomen, je snapt het wel...
En ik merkte dat een auto achter me zat te plakken. Op de provinciale weg. Ik keek in de spiegel, een oude grijze dame. Die zat gewoon achter me te hangen wat ik ook deed. Ze reed zelfs achter me aan toen ik nipt door rood reed. Dus ik dacht: even testen. Ik trek de 25 door tot in de 140, en ja hoor, ze knalt gewoon achter m'n achterbumper aan.
Ik zak af naar 80 (ja ik had een fikse boete kunnen krijgen) en ze zakt ook af achter me. En ik geef opnieuw een flinke dot gas tot aan 110, en ja hoor, ze volgt me gewoon. Met dezelfde snelheid! (je mocht er 80)
Voor geheel Nederland?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:40 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals: voor ouderen zonder eigen vervoer en goede OV mogelijkheden is de taxi helemaal niet duur.
Google maar eens op "WMO taxi" en "Valys taxi".
Toen mijn oma er gebruik van maakte kostte de WMO taxi geloof ik 80 cent voor een rit binnen de eigen woonplaats en 1,20 naar een naastgelegen woonplaats. Voor dat geld kun je geen auto onderhouden.
kijk je daar wel mee uit :-)quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:37 schreef Sigaartje het volgende:
Nog een voorbeeld, het is werkelijk onvoorspelbaar.
Ik reed in mijn vorige auto (een vette Renault), ik heb nu geen auto meer, alleenstaand, rondkomen, je snapt het wel...
En ik merkte dat een auto achter me zat te plakken. Op de provinciale weg. Ik keek in de spiegel, een oude grijze dame. Die zat gewoon achter me te hangen wat ik ook deed. Ze reed zelfs achter me aan toen ik nipt door rood reed. Dus ik dacht: even testen. Ik trek de 25 door tot in de 140, en ja hoor, ze knalt gewoon achter m'n achterbumper aan.
Ik zak af naar 80 (ja ik had een fikse boete kunnen krijgen) en ze zakt ook af achter me. En ik geef opnieuw een flinke dot gas tot aan 110, en ja hoor, ze volgt me gewoon. Met dezelfde snelheid! (je mocht er 80)
Op zijn minst in zeer veel gemeenten is er een WMO taxi beschikbaar voor ouderen en mindervaliden kan ik je uit betrouwbare bron vertellen. Maar gebruik rustig Google om het voor je eigen gemeente/regio te onderzoeken.quote:
Bedankt voor de tip! Dit is inderdaad vaak een probleemdingetje.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op zijn minst in zeer veel gemeenten is er een WMO taxi beschikbaar voor ouderen en mindervaliden kan ik je uit betrouwbare bron vertellen. Maar gebruik rustig Google om het voor je eigen gemeente/regio te onderzoeken.
Valys is voor langere afstanden en landelijk beschikbaar. Mijn oma ging daarmee vanuit het Gooi af en toe naar haar zoon in regio Rotterdam. De exacte kosten weet ik niet maar ze kwamen destijds ongeveer op hetzelfde bedrag als een treinkaartje.
tja, ik vermoed eerder totale paniek en verwardheid op het moment zelf.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:22 schreef Loekie1 het volgende:
Kan het geen zelfmoord geweest zijn? Verschrikkelijk unfaire manier als het waar zou zijn.
Kun je niet achterhalen en trouwens iemand die naar een drive gaat? Ik weet niet.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:22 schreef Loekie1 het volgende:
Kan het geen zelfmoord geweest zijn? Verschrikkelijk unfaire manier als het waar zou zijn.
Ik stem voor. Veel te veel volk op de weg wat daar niks te zoeken heeft.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:23 schreef hottentot het volgende:
Niet alleen ouderen, maar iedereen een rijtest om de zoveel jaar zou ik een goed idee vinden, en dan gewoon of je veilig kunt rijden en niet zozeer kijken of iemand wel elke 3 seconden in de spiegel gluurt, of niet een keer een knipperlicht vergeet, maar gewoon een soort algemene indruk.
Tja. Wat te denken van een test of je nog wel met een gasfornuis kunt omgaan?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:23 schreef hottentot het volgende:
Niet alleen ouderen, maar iedereen een rijtest om de zoveel jaar zou ik een goed idee vinden, en dan gewoon of je veilig kunt rijden en niet zozeer kijken of iemand wel elke 3 seconden in de spiegel gluurt, of niet een keer een knipperlicht vergeet, maar gewoon een soort algemene indruk.
Fijn dat je weer laat blijken hoe links tot rede vatbaar is.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja. Wat te denken van een test of je nog wel met een gasfornuis kunt omgaan?
Wat een wereld.
Het spijt me, maar de laatste tijd word je overrompeld met allerhande testen, anti rookbeleid, gezond eten etc. Je kunt geen maakbare samenleving creëren door dwang. Uiteindelijk moeten mensen zover zijn om zelf die verantwoording te nemen. Dat gaat nooit lukken met allerlei regels en testen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:59 schreef hottentot het volgende:
[..]
Fijn dat je weer laat blijken hoe links tot rede vatbaar is.
In principe is er geen minimumleeftijd en is het beschikbaar voor iedereen die niet zelfstandig met eigen vervoer of openbaar vervoer kan reizen. Een jong persoon met lichamelijke problemen kan er ook gebruik van maken. Als de bushalte te ver is om zelf naartoe te gaan, of zelfstandig in- en uitstappen in het OV niet mogelijk is. Iemand van 20 die door ernstige problemen aan zijn luchtwegen geen honderden meters kan lopen zonder uitgeput te raken komt bijvoorbeeld ook in aanmerking.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip! Dit is inderdaad vaak een probleemdingetje.
Weet je ook vanaf welke leeftijd dit is?
Oké. Ik zal het eens uitzoeken.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In principe is er geen minimumleeftijd en is het beschikbaar voor iedereen die niet zelfstandig met eigen vervoer of openbaar vervoer kan reizen. Een jong persoon met lichamelijke problemen kan er ook gebruik van maken. Als de bushalte te ver is om zelf naartoe te gaan, of zelfstandig in- en uitstappen in het OV niet mogelijk is. Iemand van 20 die door ernstige problemen aan zijn luchtwegen geen honderden meters kan lopen zonder uitgeput te raken komt bijvoorbeeld ook in aanmerking.
Zolang een samenleving niet zelfreinigend mag zijn omdat het geweldsmonopolie bij een overheid ligt zal er naar middelen gezocht moeten worden om bepaalde waarborgen aangaande veiligheid te krijgen, het idee van eigen verantwoording ten aanzien van het besturen van 1000 tot 2000KG staal met snelheden boven de 100km/pu is iets wat bij uitstek gebaat is bij centrale regulering.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het spijt me, maar de laatste tijd word je overrompeld met allerhande testen, anti rookbeleid, gezond eten etc. Je kunt geen maakbare samenleving creëren door dwang. Uiteindelijk moeten mensen zover zijn om zelf die verantwoording te nemen. Dat gaat nooit lukken met allerlei regels en testen.
Dat is al zo geregeld door het halen van een rijbewijs. Denk je dat je door een test dit soort drama's kunt voorkomen. Ja tijdens een test zal niemand zijn mobiel gebruiken. Het is even een kunstje.Na de test kun je weer lekker los gaan.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zolang een samenleving niet zelfreinigend mag zijn omdat het geweldsmonopolie bij een overheid ligt zal er naar middelen gezocht moeten worden om bepaalde waarborgen aangaande veiligheid te krijgen, het idee van eigen verantwoording ten aanzien van het besturen van 1000 tot 2000KG staal met snelheden boven de 100km/pu is iets wat bij uitstek gebaat is bij centrale regulering.
Joost mag weten wie jij bent, ik heb hier veel oudere buren.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het spijt me, maar de laatste tijd word je overrompeld met allerhande testen, anti rookbeleid, gezond eten etc. Je kunt geen maakbare samenleving creëren door dwang. Uiteindelijk moeten mensen zover zijn om zelf die verantwoording te nemen. Dat gaat nooit lukken met allerlei regels en testen.
Ik moest op mijn werk voor sommige dingen vanwege veiligheid elk jaar opnieuw sommige cursussen doen, en dat vind iedereen heel normaal, maar een rijbewijs zou dan zonder enige herkeuring zomaar 52 jaar geldig kunnen zijn?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:19 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is al zo geregeld door het halen van een rijbewijs. Denk je dat je door een test dit soort drama's kunt voorkomen. Ja tijdens een test zal niemand zijn mobiel gebruiken. Het is even een kunstje.Na de test kun je weer lekker los gaan.
Dat snap ik. Maar je kunt dit soort problemen met allerhande regels en testjes niet oplossen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Joost mag weten wie jij bent, ik heb hier veel oudere buren.
Eentje werd afgelopen maand acuut opgenomen in een "gesloten afdeling" omdat ze zwaar dement was, haar man heeft haar jaren verzorgd maar vond het na het herhaaldelijk openzetten van het gas toch te onverantwoord... Meneer leeft trouwens erg op en is opgelucht.
Vorig jaar een oudere dame hier, haar man heeft versleten knieën en kon zijn vrouw niet tegenhouden. Deze dame was meerdere malen naar huis gebracht door de politie omdat ze s' nachts ff boodschappen ging doen. Mijn man trof haar aan op een snikhete dag met een dikke winterjas, hij vroeg haar toen of ze het niet erg warm had... Nee zei ze, want ik heb er niets onderaan, kijk maar.
Nou das niet goed. Leuk hoor al die lieve oudjes, maar die doen die tests met twee vingers in de neus. Juist dit soort gebakjes worden er wel op tijd uitgevist.
Die cursussen zijn er omdat werkgevers juridisch hun zaken in orde hebben. Zo weet een staalboer dat hij aangelijnd moet zijn op hoogte. Hij bezit een certificaatquote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik moest op mijn werk voor sommige dingen vanwege veiligheid elk jaar opnieuw sommige cursussen doen, en dat vind iedereen heel normaal, maar een rijbewijs zou dan zonder enige herkeuring zomaar 52 jaar geldig kunnen zijn?
Ik zie teveel mensen die beter niet meer zouden rijden.
Veel (herhalings)cursussen zijn gewoon verplicht om je vak uit te kunnen oefenen. Als je niet elke paar jaar, of soms zelfs elk jaar op herhalingscursus gaat worden je diploma's en certificaten ongeldig.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:41 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die cursussen zijn er omdat werkgevers juridisch hun zaken in orde hebben. Zo weet een staalboer dat hij aangelijnd moet zijn op hoogte. Hij bezit een certificaat
Toch door werkdruk zit hij ook wel eens ongelijnd op hoogte ondanks de cursus.
Alleen als hij dom is.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:41 schreef Cherna het volgende:
Toch door werkdruk zit hij ook wel eens ongelijnd op hoogte ondanks de cursus.
Alles voorkomen kan niet inderdaad, maar niet of nauwelijks iets doen als je weet dat je schade kan beperken is weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:34 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar je kunt dit soort problemen met allerhande regels en testjes niet oplossen.
Je kunt helaas niet alles voorkomen.
Dan zul je de zorg anders moeten benaderen. Maar zolang de maatschappij van mening is dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig moet blijven en we de bejaarden tehuizen opgedoekt hebbenquote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:11 schreef Physsic het volgende:
[..]
Alles voorkomen kan niet inderdaad, maar niet of nauwelijks iets doen als je weet dat je schade kan beperken is weer het andere uiterste.
Het probleem zal de komende jaren ook flink gaan toenemen. Door de vergrijzing, maar daarnaast ook omdat een steeds groter deel van de ouderen een rijbewijs heeft.
Het is duidelijk dat hoe je het brengt ook wel effect heeft. Zeggen dat ze te oud zijn, zal ze de hakken in het zand doen zetten.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:05 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Zeker mee eens dat de kinderen hierin een belangrijke suprvisor-rol kunnen vervullen, echter heb je ook van die koppige ouders die zo'n "Je bent te oud voor autorijden, je bent er niet meer bekwaam voor, laat die auto maar liever staan!"-opmerking van hun kinderen niet zullen accepteren..
Wellicht dat een duidelijk anonmiem meldpunt voor dit soort zaken een toegankelijkere optie is voor de desbetreffende kinderen van deze ouderen en tevens natuurlijk ook voor andere omstanders die hun gegronde bedenkingen hebben bij de mobiliteit van ouderen/anderen verkeersdeelnemers, opdat deze opgeroepen kunnen worden voor een rijvaardigheidstest en/of andere controle.
Maar de verantwoordelijkheid alleen maar op de kinderen af willen schuiven is wel het domste wat ik ooit gehoord heb!
En niemand ging ze even halen van de familie? wat erg...quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:27 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik was een keer op een familiefeest waar een geliefd bejaard familielid op de valreep moest afzeggen. Ze reeds nog zelf, maar nooit als de route over snelwegen ging. Daarom had ze iemand geregeld die voor haar reed. En die moest helaas afzeggen, zodat zij ook moest afzeggen.
Dus in plaats van een eenvoudige test wil jij dit probleem gaan aanpakken door de gehele zorg te gaan veranderen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dan zul je de zorg anders moeten benaderen. Maar zolang de maatschappij van mening is dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig moet blijven en we de bejaarden tehuizen opgedoekt hebben
Moet je niet verbaasd zijn dat het vaker mis gaat en ook vaker de eerste hulp bezocht word door ouderen.
De bejaarden tehuizen in de vorm van de jaren 80 waren prima.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dus in plaats van een eenvoudige test wil jij dit probleem gaan aanpakken door de gehele zorg te gaan veranderen.
Dus je gaat ervan uit dat die spookrijdende bejaarden die eigenwijs blijven doorrijden wel braaf in een bejaardenhuis gaan zitten?
Ooit in een gemiddeld bejaardenhuis geweest? Ik ken er meer die zich eerder van kant willen maken dan ooit in een bejaardentehuis willen zitten...
Dit. Heb eens bij mijn vader in de auto gezeten, nadat mijn moeder al eens gezegd had dat ze zich niet meer zo veilig voelde bij mijn vader in de auto. We reden over de snelweg die overging in een 70 kilometerweg waar een grote rotonde kwam, met voorsorteren dus. We moesten linksaf, maar mijn vader nam de middelste baan. Toen ik zei dat hij naar de linkerbaan moest, zei hij: Wie rijdt er nou, jij of ik? Tja, en dan ben je uitgeluld.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:02 schreef Wespensteek het volgende:
Ik ken ook voorbeelden waarbij de ouderen zich niets aantrekken van wat familie zegt en gewoon weer rijbewijs aanvragen en krijgen.
Helemaal mee eens. De grootouders van mijn man woonden in de jaren 80/90 in een aanleunwoning bij een bejaardenhuis. Ze kregen eten van het huis en verzorgden hun eigen broodmaaltijden in hun keukentje. Ze waren er blij mee. Toen oma stierf is opa naar een kamer in het huis (bejaardentehuis) gegaan, waar hij alle zorg bij de hand had en al zijn maaltijden werden verzorgd.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 11:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
De bejaarden tehuizen in de vorm van de jaren 80 waren prima.
En ik kwam er vaak. Deels omdat mijn partner in de zorg werkt deels omdat mijn grootouders in die jaren daar zaten. Die vermaakte zich prima en hadden alles bij de hand. Van kapper tot huisarts. Tevens werd er dagelijks wel iets georganiseerd.
Jij hebt de verzorgingstehuizen anno nu in je hoofd. Ja die zijn bizar en kan mijn partner wel beamen. Dat zijn meer verpleeginstellingen geworden.
Overigens was het zo dat je dat tot niets verplicht was.
En de kosten? Wat kost het nu niet waar ouderen zelfstandig wonen en dit zonet hulp niet kunnen. Van huisaanpassing tot zorg aan huis.
Er zijn zat ouderen(de wachtlijsten zijn enorm)die moederziel alleen helemaal niet meer thuis willen zitten en verpieteren.
Wil je ouderen zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen met de daarbijbehorende mobiliteit moet je daarvan maar de nadelen accepteren. Gemeentes bepalen al of je nog zelfstandig kunt wonen en welke hulp je kunt krijgen.
Uit een onderzoek is gebleken dat jongeren tussen 18 en 25 jaar het meeste bij een dodelijk ongeval betrokken zijn. Die dan maar ieder jaar een test laten afnemen?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit. Heb eens bij mijn vader in de auto gezeten, nadat mijn moeder al eens gezegd had dat ze zich niet meer zo veilig voelde bij mijn vader in de auto. We reden over de snelweg die overging in een 70 kilometerweg waar een grote rotonde kwam, met voorsorteren dus. We moesten linksaf, maar mijn vader nam de middelste baan. Toen ik zei dat hij naar de linkerbaan moest, zei hij: Wie rijdt er nou, jij of ik? Tja, en dan ben je uitgeluld.
Uiteindelijk heeft een arts vasculaire dementie vastgesteld en verklaard dat hij niet meer auto mocht rijden. Dat hielp.
Ouderen die nog goed van geest zijn, pikken niet zomaar alles wat hun kinderen zeggen. Zij zijn de ouder, jij bent het kind. Zodra een oudere zich laat pamperen, kun je er wat mee. Anders niet.
Komt nog bij dat niet iedereen kinderen heeft, dus dit afwentelen op de kinderen van deze man, slaat nergens op.
Enige wat wel mogelijk is, is inderdaad een rijvaardigheidsproef voor mensen boven de 70 en dit elke 5 jaar. Nu is het een doktersverklaring en een ogentest.
Je hebt gelijk hoor. Jonge mensen gedragen zich ook onverantwoord in het verkeer.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Uit een onderzoek is gebleken dat jongeren tussen 18 en 25 jaar het meeste bij een dodelijk ongeval betrokken zijn. Die dan maar iedere jaar een test laten afnemen?
Zo een test helpt niet. Denk je dat iemand zijn mobiel gebruikt tijdens een test. Na geslaagd te zijn kun je gewoon weer los gaan. Zo is mijn auto die netjes geparkeerd stond compleet aan goet gereden door een dame van 22 die met de mobiel aan het spelen was. Zij zwaar gewond en gelukkig geen fietser etc op dat moment aanwezig want die zo te pletter zijn gereden.
Je stelt om de vijf jaar. In vijf jaar kan veel gebeuren.
Ieder drama dat in het nieuws komt en ja hoor de massa schreeuwt weer om regulering. Tot zelfs testen of je wel geschikt bent kinderen te nemen.
En wat als je zakt. Een herkansing? Ben je dan wel geschikt om deel te nemen aan het verkeer op een bromfiets of fiets? Bovendien zullen die testen zo gemaakt worden dat er weer met leeftijd rekening gehouden word. Het reactie vermogen is natuurlijk minder bij een 70 jarige dan bij een 18 jarige.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor. Jonge mensen gedragen zich ook onverantwoord in het verkeer.
Maar dit topic gaat over bejaarden, 87 jaar (OP), in het verkeer.
Er zou in elk geval begonnen kunnen worden met het testen van de bejaarde als hij/zij een overtreding begaat die zou kunnen ontstaan door ouderdomsziekte. En dat testen mag dan wmb vanaf de 65. Natuurlijk worden er niet zoveel gepakt, maar met cameratoezicht e.d. kan hier beter toezicht op zijn. Boven de 75 zou ik toch wel pleiten voor een rijvaardigheidstest, eventueel in een simulator, waar situaties plaatsvinden waarbij het weleens fout gaat in werkelijkheid. Bijvoorbeeld spookrijden, verkeerd voorsorteren.
Dit op de kinderen afschuiven slaat in elk geval nergens op. Wie zegt dat die man kinderen heeft!
Het moet, m.i., dan gaan over reële situaties. Dus, het tijdig toepassen van voorrangsregels, vragen als "mag u hier keren"? (op een snelweg, zoals in de OP). Mogelijk had die man daarop 'ja' geantwoord. En dan zak je inderdaad. Of bijvoorbeeld, zoals mijn vader destijds, verkeerd voorsorteren op een grote rotonde. Dat is gewoon echt gevaarlijk. Want je komt er op enig moment achter dat je toch naar links moet en daar rijden dan andere auto's.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:48 schreef Cherna het volgende:
[..]
En wat als je zakt. Een herkansing? Ben je dan wel geschikt om deel te nemen aan het verkeer op een bromfiets of fiets? Bovendien zullen die testen zo gemaakt worden dat er weer met leeftijd rekening gehouden word. Het reactie vermogen is natuurlijk minder bij een 70 jarige dan bij een 18 jarige.
Voor mijn beroep word ik ook om de vijf jaar gekeurd. Maar ja ze houden rekening met de leeftijd. Zo hoef ik lang niet de resultaten te behalen als een 20 jarige. Onzin dus. Ik kan je nu al zeggen als ik dezelfde resultaten zou moeten behalen dan een 20 jarige was ik nu al afgekeurd. Althans op reactie vermogen en gehoor.
Dat is er allang, meestal nog stukken goedkoper dan een eigen auto.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 18:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als je dit allemaal zo aanpakt zorg dan we voor een alternatief mbt tot vervoer. Ze zullen toch mobiel moeten blijven. Het is helaas ook niet zo dat nu plots de kinderen hun ouders overal naar toe brengen.
Ja natuurlijk is er openbaar vervoer. Maar niet voor niets lopen er talloze petities in Maastricht vanwege het verdwijnen van buslijnen en haltes. Ben je slecht ter been moet je een heel eind wandelen voordat je een bushalte in je wijk tegen komt. Nog maar te zwijgen over de dorpskernen. Maar ja het is Limburg maar.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 16:35 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat is er allang, meestal nog stukken goedkoper dan een eigen auto.
Nee joh, van die taxi's voor ouderen. Kost 1 euro per rit oid, spotgoedkoop.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 16:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ja natuurlijk is er openbaar vervoer. Maar niet voor niets lopen er talloze petities in Maastricht vanwege het verdwijnen van buslijnen en haltes. Ben je slecht ter been moet je een heel eind wandelen voordat je een bushalte in je wijk tegen komt. Nog maar te zwijgen over de dorpskernen. Maar ja het is Limburg maar.
Met dank aan de provincie die het busvervoer uitholt.
Bij mijn opa hebben we toendertijd de accu uit de auto gehaald omdat hij niet wou luisteren.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:04 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
[..]
Mijn opa was zo iemand, totaal niet in staat meer om fatsoenlijk recht te lopen maar achtte zichzelf wel geschikt om te autorijden. Werd hem na verloop van tijd zelfs verboden maar meneer bleef gewoon doorrijden.
Dat moet ik nog uitzoeken of dat ook bereikbaar is voor ouderen zonder medisch bewijs rondom Maastricht.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:07 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nee joh, van die taxi's voor ouderen. Kost 1 euro per rit oid, spotgoedkoop.
Dat "medisch bewijs" hiervoor is triviaal. Gewoon aangeven dat ze 70+ zijn en nog geen 10m kunnen lopen zonder rollator of hulp en je bent klaar.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat moet ik nog uitzoeken of dat ook bereikbaar is voor ouderen zonder medisch bewijs rondom Maastricht.
Maar is dat niet sowieso een groep die nu al niet meer auto kan of mag rijden? Ik dacht meer aan ouderen die nog enigszins mobiel zijn maar je liever niet meer op de weg ziet.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:13 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat "medisch bewijs" hiervoor is triviaal. Gewoon aangeven dat ze 70+ zijn en nog geen 10m kunnen lopen zonder rollator of hulp en je bent klaar.
Wees wel bevreesd voor Valys. Een uur te laat of te vroeg vertrekken is volkomen normaal.
Ja, zoek het lekker uit..quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat moet ik nog uitzoeken of dat ook bereikbaar is voor ouderen zonder medisch bewijs rondom Maastricht.
Niet alleen dat er is ook geen staat op te maken die komen wanneer het hun uitkomt, kon ouderen die wachten en wachten en wachten en plots zijn ze er.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat moet ik nog uitzoeken of dat ook bereikbaar is voor ouderen zonder medisch bewijs rondom Maastricht.
Niet ieder woont "naast de deur". Ze had zich voorbereid en het ging niet door, kon niemand anders vinden, kwam tot de conclusie dat ze moest afzeggen en was weer teruggeschakeld. We hebben het over een hoogbejaarde, dus over iemand die wat langzamer omschakelt en zich opnieuw zou moeten gaan instellen op een druk bezoek met twee lange ritten. En dan was de middag al voorbij geweest.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En niemand ging ze even halen van de familie? wat erg...
En ze waren nog wel zo geliefd, je zou toch verwachten dat iemand op dat familiefeest even op en neer zou rijden.
Sinds de WMO met daarbovenop nog wat extra bezuinigingen, worden noodzakelijke hulpmiddelen als traplift domweg geweigerd bij diverse gemeenten. Er is inmiddels juridisch een stokje gestoken voor het laten weten dat huishoudelijke hulp niet onder de WMO valt. Maar dan moeten de gemeenten weer ergens anders op bezuinigen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 11:33 schreef Cherna het volgende:[..]
De bejaarden tehuizen in de vorm van de jaren 80 waren prima.
En ik kwam er vaak. Deels omdat mijn partner in de zorg werkt deels omdat mijn grootouders in die jaren daar zaten. Die vermaakte zich prima en hadden alles bij de hand. Van kapper tot huisarts. Tevens werd er dagelijks wel iets georganiseerd.
Jij hebt de verzorgingstehuizen anno nu in je hoofd. Ja die zijn bizar en kan mijn partner wel beamen. Dat zijn meer verpleeginstellingen geworden.
Overigens was het zo dat je dat tot niets verplicht was.
En de kosten? Wat kost het nu niet waar ouderen zelfstandig wonen en dit zonet hulp niet kunnen. Van huisaanpassing tot zorg aan huis.
Er zijn zat ouderen(de wachtlijsten zijn enorm)die moederziel alleen helemaal niet meer thuis willen zitten en verpieteren.
Wil je ouderen zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen met de daarbijbehorende mobiliteit moet je daarvan maar de nadelen accepteren. Gemeentes bepalen al of je nog zelfstandig kunt wonen en welke hulp je kunt krijgen.
Dat zijn busjes die door vrijwilligers gerede worden? En dat is overal?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:07 schreef Spanky78 het volgende: [..]
Nee joh, van die taxi's voor ouderen. Kost 1 euro per rit oid, spotgoedkoop.
Want we weten allemaal dat bureaucratie goed en efficient werkt....quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Laat dit soort beslissingen over aan de organen die erover gaan, in dit geval het CBR en de personen die de gezondheidsverklaringen afgeven.
En dus moeten we ze maar anderen laten doodrijden in hun eigen auto? Als ouderen niet een serieuze test ondergaan boven de 70, in e en simulator bijvoorbeeld en daarvoor slagen, dan zou ik zeggen: klote maar helaas. Ze zullen dan toch gebruik moeten maken van de bestaande middelen.quote:
En wat als die test een jaar later gepland staat?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 21:49 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En dus moeten we ze maar anderen laten doodrijden in hun eigen auto? Als ouderen niet een serieuze test ondergaan boven de 70, in e en simulator bijvoorbeeld en daarvoor slagen, dan zou ik zeggen: klote maar helaas. Ze zullen dan toch gebruik moeten maken van de bestaande middelen.
Je vertelde dat er goed en bijna gratis vervoer is voor allen die te oud/gebrekkig zijn om nog zelf te rijden. En ik opperde dat dat goede & nagenoeg gratis vervoer alleen her en der in vrijwilligersgroepjes plaatsvindt, terwijl het formele vervoer voor gehandicapten bijzonder slecht is. En goedkoop is overigens ook niet. Onlangs las ik dat het noodzakelijke vervoer niet meer van de belasting afgetrokken kan worden. Dus nog meer punten om te bezuinigen op wat je hard nodig hebt.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 21:49 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En dus moeten we ze maar anderen laten doodrijden in hun eigen auto? Als ouderen niet een serieuze test ondergaan boven de 70, in e en simulator bijvoorbeeld en daarvoor slagen, dan zou ik zeggen: klote maar helaas. Ze zullen dan toch gebruik moeten maken van de bestaande middelen.
Het is altijd een kansverdeling. De kans dat jongere mensen onwel worden achte rhet stuur is ook aanwezig.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 21:50 schreef john2406 het volgende:
[..]
En wat als die test een jaar later gepland staat?
Kinderen zien het vlugger tenminste als deze thuis komen en niet alleen bij de erfenis daar komen.
Mijn mening is heel simpel: als je niet in staat ben teen auto op veilige wijze te besturen, hoort je rijbewij ste worden afgenomen. Dit ongeacht de leeftijd overigens, alhoewel het in dit topic over ouderen gaat.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:12 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Je vertelde dat er goed en bijna gratis vervoer is voor allen die te oud/gebrekkig zijn om nog zelf te rijden. En ik opperde dat dat goede & nagenoeg gratis vervoer alleen her en der in vrijwilligersgroepjes plaatsvindt, terwijl het formele vervoer voor gehandicapten bijzonder slecht is. En goedkoop is overigens ook niet. Onlangs las ik dat het noodzakelijke vervoer niet meer van de belasting afgetrokken kan worden. Dus nog meer punten om te bezuinigen op wat je hard nodig hebt.
Ja, daar ben ik het zonder meer mee eens. Het probleem is dat die mensen dan thuis gevangen zitten. En het verval door passief moeten leven, kan razendsnel gaan.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Mijn mening is heel simpel: als je niet in staat ben teen auto op veilige wijze te besturen, hoort je rijbewij ste worden afgenomen. Dit ongeacht de leeftijd overigens, alhoewel het in dit topic over ouderen gaat.
Daarom ook dat je een goed alternatief moet hebben. We willen mensen uit de auto maar het OV word steeds slechter muv de randstad.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:18 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het zonder meer mee eens. Het probleem is dat die mensen dan thuis gevangen zitten. En het verval door passief moeten leven, kan razendsnel gaan.
Toen hier nog de regionale woonkrant in de bus viel, zag ik dorpen waarover direct gewaarschuwd werd, dat er geen OV was en geen winkels. Of evt. nog een rijdende winke 1x/week, maar iedereen weet dat die winkels geen gegarandeerde levensduur hebben. Overigens woon ik in de randstad. In de afgelegen dorpen gaan er 's morgens 2 bussen naar de stad en 's avonds 2 bussen van de stad. Tussen voordeur en bushalte wil nog wel eens een dijk of viadukt zitten. Daar lopen de bejaarden en invaliden dus niet op en af alsof het niets is. Een volledige dag maken van een doktersbezoekje zal ze ook veel te zwaar vallen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:21 schreef Cherna het volgende: [..]
Daarom ook dat je een goed alternatief moet hebben. We willen mensen uit de auto maar het OV word steeds slechter muv de randstad.
Dat die toen niet zelf even de ANWB gebeld heeft... En de politie omdat zijn accu gejat was.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 17:07 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Bij mijn opa hebben we toendertijd de accu uit de auto gehaald omdat hij niet wou luisteren.
Mijn opa had er sneller een andere accu ingeklust dan de tijd dat het duurt om de ANWB te bellen...quote:Op zondag 19 februari 2017 08:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat die toen niet zelf even de ANWB gebeld heeft...
zwaar dementerend? Want daar hebben we het hier over he?quote:Op zondag 19 februari 2017 09:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mijn opa had er sneller een andere accu ingeklust dan de tijd dat het duurt om de ANWB te bellen...
Bij de kieswijzer was een vraag over 'meer geld voor het wegennet'.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:21 schreef Cherna het volgende:
Daarom ook dat je een goed alternatief moet hebben. We willen mensen uit de auto maar het OV word steeds slechter muv de randstad.
Nee, beginnend dementerend. Mensen die zwaar dementerend zijn, krijgen een rijverbod van de neuroloog of huisarts.quote:Op zondag 19 februari 2017 09:49 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
zwaar dementerend? Want daar hebben we het hier over he?
Petje af meid, volgens mij doen jullie het goed, nog een tip bewaar overal de rekeningen van, die rekeningen zijn namelijk een voorschot op de erfenis!quote:Op zondag 19 februari 2017 13:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, beginnend dementerend. Mensen die zwaar dementerend zijn, krijgen een rijverbod van de neuroloog of huisarts.
Bij mijn vader begon het ook met van die rare ongelukjes. De waterkoker op het gas zetten. Kon ie niet tegen. Frikandellen onder 'water' douwen met zijn vingers. (in de frietpan dus) Konden zijn vingers niet tegen. We hebben toen het balletje aan het rollen gebracht, zodat hij niet meer auto kon rijden. Ik heb zijn auto op mijn naam gezet, zodat hij er als bijrijder wel gebruik van kon maken. Heeft namelijk een hoge instap. Heb dat autootje nog steeds, maar als ie ingeruild of verkocht wordt, gaat dat geld naar mijn moeder. Verder betalen wij alles.
Mijn vader is inmiddels overleden en mijn moeder leeft van alleen haar AOW. Het autootje is misschien nog ooit in te ruilen voor 1000 euro, als je een andere auto koopt. Komen er te grote kosten aan, dan gaat ie eruit. Een erfenis zit er echt niet in.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:33 schreef john2406 het volgende:
Petje af meid, volgens mij doen jullie het goed, nog een tip bewaar overal de rekeningen van, die rekeningen zijn namelijk een voorschot op de erfenis!
Zelfs als die er niet inzit komt die dienst achter jouw aan!quote:Op zondag 19 februari 2017 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn vader is inmiddels overleden en mijn moeder leeft van alleen haar AOW. Het autootje is misschien nog ooit in te ruilen voor 1000 euro, als je een andere auto koopt. Komen er te grote kosten aan, dan gaat ie eruit. Een erfenis zit er echt niet in.
Een kennis uit het buitenland sprak zijn verbijstering uit over het beroerde OV. Omdat ik er zelf niet mee te maken heb (sinds de OV-kaart reis ik alleen als het echt niet anders kan), was me dat al niet meer opgevallen. Maar sindsdien valt elk bericht over Utrecht & NS me op. Da's inderdaad vaak en dat is dan alleen nog het NS-knooppunt Utrecht en dus ook een belangrijke opstap voor Schiphol.quote:Op zondag 19 februari 2017 13:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Bij de kieswijzer was een vraag over 'meer geld voor het wegennet'.
NEE. Maak in plaats daarvan het OV goedkoper of gratis en breidt dat uit.
Mijn drie mannen vinden het prettig met de trein te reizen. Je hebt wifi, hoeft niet op het verkeer te letten, geen file. Helaas wel vaak vertragingen. Dát zou moeten verbeteren. Meer mensen die auto uit.
Mijn man werkt in Utrecht, we wonen in Helmond. Hij moet 2x per dag een uur treinen. Fijn dat er nu wifi is, maar hoe vaak er geen storingen zijn, echt niet normaal.quote:Op maandag 20 februari 2017 00:35 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Een kennis uit het buitenland sprak zijn verbijstering uit over het beroerde OV. Omdat ik er zelf niet mee te maken heb (sinds de OV-kaart reis ik alleen als het echt niet anders kan), was me dat al niet meer opgevallen. Maar sindsdien valt elk bericht over Utrecht & NS me op. Da's inderdaad vaak en dat is dan alleen nog het NS-knooppunt Utrecht en dus ook een belangrijke opstap voor Schiphol.
Springers etc zorgen voor veel overlast inderdaad. Dat gaat uit de hand lopen. De laatste 2 jaar merk ik dat het steeds vaker voorkomt. Daar komen dan nog sein en wisselstoringen bovenop en zo nu en dan materieel storingen. Er zou tevens een apart net moeten zijn voor goederen vervoer. En zoveel mogelijk overwegen saneren. Ook die zijn vaak een bron van ellende.quote:Op maandag 20 februari 2017 11:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn man werkt in Utrecht, we wonen in Helmond. Hij moet 2x per dag een uur treinen. Fijn dat er nu wifi is, maar hoe vaak er geen storingen zijn, echt niet normaal.
Wat gebeurt er eigenlijk op het spoor als een Ree springen doet?quote:Op maandag 20 februari 2017 12:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Springers etc zorgen voor veel overlast inderdaad. Dat gaat uit de hand lopen. De laatste 2 jaar merk ik dat het steeds vaker voorkomt. Daar komen dan nog sein en wisselstoringen bovenop en zo nu en dan materieel storingen. Er zou tevens een apart net moeten zijn voor goederen vervoer. En zoveel mogelijk overwegen saneren. Ook die zijn vaak een bron van ellende.
Voor een dooie mug denk ik niet dat ze het traject stil gaan leggen om een brancard te laten komen.quote:Op maandag 20 februari 2017 15:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat gebeurt er eigenlijk op het spoor als een Ree springen doet?
Of Konijn of wat dan ook, of stoppen ze ook als insecten tegen de ruit knallen?
Gaan of rijden de treinen dan gewoon door?
Zielig voor die mug of vindt jij niet?quote:Op maandag 20 februari 2017 16:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Voor een dooie mug denk ik niet dat ze het traject stil gaan leggen om een brancard te laten komen.
Insecten😃 ik heb eens een keer een zwerm bijen aangereden. Dat klinkt als hagel(behoorlijk geweld). Dan rij je gewoon door. Een dier is afhankelijk van de situatie. Een ree of koe stop je wel. Een vogel etc is doorrijden.quote:Op maandag 20 februari 2017 15:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat gebeurt er eigenlijk op het spoor als een Ree springen doet?
Of Konijn of wat dan ook, of stoppen ze ook als insecten tegen de ruit knallen?
Gaan of rijden de treinen dan gewoon door?
Ben jij machinist?quote:Op maandag 20 februari 2017 16:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Insecten😃 ik heb eens een keer een zwerm bijen aangereden. Dat klinkt als hagel(behoorlijk geweld). Dan rij je gewoon door. Een dier is afhankelijk van de situatie. Een ree of koe stop je wel. Een vogel etc is doorrijden.
Je geeft het wel door als je een hond aanrijd. Of je stopt. Is geheel afhankelijk van de situatie en het moment.
Je krijgt ook wel eens een aanwijzing voorzichtig rijden als er een zwaan langs het spoor gespot is of ander dier door je voorganger. Zelf maak je ook melding als je bepaalde dieren langs het spoor waar neemt zoals bijvoorbeeld een hond, paard etc.
Voor verdachte personen idem. Daar maak je melding van.
Alles wat verdacht is maak je natuurlijk melding van desnoods een alarmoproep. Afhankelijk van de situatie
Ja, maar daar praat ik in een forum niet over. Tenminste niet over mijn persoonlijke aanrijdingen. Maar ga er maar vanuit dat 95% van het werk alleen maar leuk is. En maak je ook zeer leuke dingen mee. Bovendien voer je vaak gesprekken met alle soorten mensen. Van zwervers tot studenten etc. Ik zou niet anders willen. Niemand op je lip tijdens je werk op de bok. Wat wil je nog meer.quote:Op maandag 20 februari 2017 17:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben jij machinist?
Al ooit .....meegemaakt?
Maar zou je hem hebben tegengehouden?quote:Op zondag 19 februari 2017 09:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mijn opa had er sneller een andere accu ingeklust dan de tijd dat het duurt om de ANWB te bellen...
Niet hetzelfde als met een auto?quote:Op maandag 20 februari 2017 18:01 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tenminste niet over mijn persoonlijke aanrijdingen.
In een forum kom je wel eens berichten tegen over aanrijdingen met personen. Van een aanrijding die hier besproken werd ken ik de collega zeer goed. Een van de reden is dat er mogelijk bekenden of familie leden hier mee lezen en dan de situatie herkennen. Nee, daar bedank ik me voor. Je kunt mij alles vragen over het vak machinist en vertel er graag over juist omdat ik het een zeer mooi vak vind. Maar mbt persoonlijke aanrijdingen moet je mij niets vragen.quote:Op maandag 20 februari 2017 18:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Niet hetzelfde als met een auto?
https://letsel.info/ongeluk-met-auto-van-de-zaak/
Doe ik dat dan, denk dat jij wel bedrijfsgeheim hebben doet.quote:Op maandag 20 februari 2017 19:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
In een forum kom je wel eens berichten tegen over aanrijdingen met personen. Van een aanrijding die hier besproken werd ken ik de collega zeer goed. Een van de reden is dat er mogelijk bekenden of familie leden hier mee lezen en dan de situatie herkennen. Nee, daar bedank ik me voor. Je kunt mij alles vragen over het vak machinist en vertel er graag over juist omdat ik het een zeer mooi vak vind. Maar mbt persoonlijke aanrijdingen moet je mij niets vragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |