Dit zijn inderdaad heel valide overwegingen. Het is vooral fijn dat ze een soort tussenjaar heeft met die brugklas waarna je opnieuw kunt bedenken wat het beste is. Het voordeel kan dan ook zijn dat ze meerdere docenten heeft en dat die samen hopelijk tot een goed inzicht komen in wat ze kan en niet kan en wat het beste voor haar is. Als docent op een middelbare school vind ik het altijd erg prettig om samen met andere docenten een leerling te analyseren. De ene valt dit op, de ander dat en dan kom je al pratend en inzichten uitwisselend vaak op een goed totaalbeeld. Ik zou dan ook zeker vaak op gesprek gaan in dat jaar met verschillende docenten om hun indruk na te gaan.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:17 schreef trui het volgende:
Het klinkt misschien wat overdreven, maar we hebben hier echt zo intensief met haar naartoe gewerkt, ze heeft zelf gekozen en vond dit de prettigste school en zag vanaf toen ineens wat minder tegen de grote overstap op. Change of plans zou echt een zware wissel trekken. En het fijne van de gekozen school is ook dat er best veel ruimte is voor individuele variatie. Een beetje rustig opbouwen heeft ook z´n voordelen. Voor haar zelfvertrouwen beter om evt. na enige tijd omhoog te schuiven dan andersom. En 't feit blijft dat ze een vrij grillig profiel heeft qua vaardigheden. Dus er zijn ook echt dingen die best moeizaam gaan.
Ja, dat vind ik heel flauw, om het zo te brengen, dat hoort ook niet. Het is iets waar docenten onderling over moeten praten dan: hee, kan het zijn dat wij het fout hebben gezien?quote:Maar ik wil er nog wel met de meester over in gesprek. Hij bracht het een beetje alsof ze boven haar kunnen had gepresteerd op de toetsdagen, terwijl ik denk: nee, dit ís haar kunnen. Daar kan hij zelf ook nog wel wat in leren.
dit is ook wel weer zo, nu heeft ze een jaar om te bewijzen of ze inderdaad de havo aankan.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 15:17 schreef trui het volgende:
Ik weet het niet, ik denk dat Cato zich ook buiten school om wel kan ontplooien en daar nu wellicht zelfs wat meer tijd voor heeft. Mocht ze aan 't eind van deze mavo/havo brugklas goed op Havo niveau zitten dan kan ze misschien samen met wat kinderen uit haar klas de overstap naar die ene Havo/VWO school maken (met dat chinees als keuzevak), dat is nl de school die met deze mavo samenwerkt. Die Havo/VWO school is wel een stuk verder weg, en gezien haar moeite met fietsen/het verkeer is dat ook wel echt een punt om rekening mee te houden. Als ze een jaar ouder is gaat dat mogelijk ook weer wat beter.
Het klinkt misschien wat overdreven, maar we hebben hier echt zo intensief met haar naartoe gewerkt, ze heeft zelf gekozen en vond dit de prettigste school en zag vanaf toen ineens wat minder tegen de grote overstap op. Change of plans zou echt een zware wissel trekken. En het fijne van de gekozen school is ook dat er best veel ruimte is voor individuele variatie. Een beetje rustig opbouwen heeft ook z´n voordelen. Voor haar zelfvertrouwen beter om evt. na enige tijd omhoog te schuiven dan andersom. En 't feit blijft dat ze een vrij grillig profiel heeft qua vaardigheden. Dus er zijn ook echt dingen die best moeizaam gaan.
Maar ik wil er nog wel met de meester over in gesprek. Hij bracht het een beetje alsof ze boven haar kunnen had gepresteerd op de toetsdagen, terwijl ik denk: nee, dit ís haar kunnen. Daar kan hij zelf ook nog wel wat in leren.
Ja, omdat eigenlijk niemand die cito-score goed kon interpreteren. En ze dachten dat een andere basisschool misschien in dat jaar nog iets kon zien wat daarvoor niet gezien was. Ik ken de specifieke reden niet. Ik vond het ook heel verrassend. Maar ze had ook echt heel hoog gescoord op haar cito-toets. Dus iedereen was in verwarring.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 17:50 schreef trui het volgende:
Heel bijzonder inderdaad. Waarom in hemelsnaam groep 8 overdoen?
Fijn dat ze het gaat proberen, Nijna. Ze is toch al eerder op kamp geweest? Zoals bij heel veel dingen blijkt het bij J. toch zo te werken dat hoe vaker hij dingen doet, hoe beter het gaat. Ik heb wel eens gescholden op zijn vorige school waar ze elke twee jaar op kamp gingen, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat kamp wat makkelijker voor hem is geworden. Hij heeft pas geleden zijn brugklaskamp gehad en hoewel hij zenuwachtig was en tot de laatste dag weer af en toe riep dat hij toch niet zou gaan, ging het eigenlijk heel makkelijk. En ook ik was veel minder zenuwachtig. Dat is ook wat waardquote:Op dinsdag 16 mei 2017 09:40 schreef Nijna het volgende:
Samen met M. met de leerkracht gesproken over het kamp.
Hij heeft vooral met haar gesproken, verteld wat er ongeveer op het programma staat.
We gaan nog wel even op de locatie kijken, maar vooralsnog is het plan om het te gaan proberen. Met wel duidelijk de afspraak dat ook al is het midden in de nacht, mocht het niet gaan, dat we gewoon gebeld worden.
Ben benieuwd, ik vind het wel een beetje spannend, maar wel top dat ze het gaat proberen!
Wow, leuk om te horen van D! (En bizar dat er op het begeleidende briefje al stond dat het advies niet aangepast werd, dat horen ze echt altijd met je te bespreken!). Fijn dat het 'opschalen' binnen dezelfde school kan. Dat is precies wat bij onze keuze dus helaas geen optie is. Het voordeel van de kleine overzichtelijke school is nu meteen ook een nadeel. Maar jaaaa, ze komt er vast wel hoor, onze Cato. Succes voor hem!quote:Op dinsdag 16 mei 2017 17:57 schreef lily het volgende:
trui, wij zitten precies hetzelfde met David.
Hij is in groep 5 op die school gekomen.
In een hele 'moeilijke' klas. Hij had in groep 6 en 7 dezelfde juf. Dat klikte totaal niet en hij zakte flink af. Advies in groep 7; vmbo kader.
Nu in groep 8 een meester.
Hij gelooft in hem en hij deed het uitstekend dit jaar dus hij kreeg vmbo-t/havo advies.
Zijn eindtoets gaf vorige week randje havo/vwo aan.
Op het begeleidend briefje stond dat het advies niet gewijzigd werd. Wij hebben daarop gemaild dat D het in ieder geval verdiende om hier met hem en ons over te praten. De meester vond dat eigenlijk ook een goed idee.
Wij zijn er vanmiddag geweest. Zijn meester heeft nog aan de juf van groep 5 gevraagd hoe D toen binnen kwam en zij gaf aan dat hij toen verder was dan de huidige klas.
Dat gaf hem de doorslag om toch het advies naar havo/vwo te doen.
Het fijne is wel dat hij niet van school hoeft te switchen.
Of het goed is, ik weet het natuurlijk niet. Maar hij wil wel heel graag dus we zullen zien.
(D past niet in dit topic maar allez, ik wilde op jouw verhaal reageren)
Oh, dat laatste is niet zo fijn, lily. Hoe is hij daar zelf onder?quote:Op zaterdag 20 mei 2017 22:13 schreef lily het volgende:
Een kleine overzichtelijke school is zeker een voordeel.
Ook heel veel succes voor Cato.
Het komt vast goed! Als ze het kan komt het er ook uit. Er leiden meerdere wegen naar Rome zoals ze dat zeggen.
Ik was zeer content voor David met vmbo-t-havo.
Ik vind het best spannend nu het omhooggehaald is kan ik je zeggen.
Het is dat hij het zelf heel graag wil....
Ik heb mijn bedenkingen erbij. Maar goed. Laat maat gaan. we zien het wel.
Bij onze oudste, die vwo advies kreeg (en wel in dit topic past, want autistisch) viel het niet goed.
Ondertussen op 4 havo en blijft nu zitten .
Oh, dit herken ik wel een beetje van mijn dochter ja. Echt pubergedrag. Ik worstel daar ook wel mee. Ik vrees de tijd dat mijn jongste in de puberteit komt en hoe dat eventueel uitpakt met zijn autisme.quote:Op zaterdag 20 mei 2017 22:42 schreef lily het volgende:
Tja, mijn oudste zoon. Het is echt een puber.
Hij doet helemaal niets aan school dus dat helpt niet echt.
Ik verlies hem een beetje... wij hadden een erg goede band, maar sinds kort is dat verandert.
Hij verwijdert zich van ons.
Hij is nors, kortaf. En loopt met zijn ziel onder zijn arm. Niet leuk.
Hij gaat wel vaker uit. Zijn sociale leven speelt steeds meer parten Wel meestal bij mensen thuis.
Mijn man had laatst een goed gesprek met hem toen hij laat thuiskwam. Fijn!
Nou ja, een puber dus, zoals velen anderen.
De school; ik weet het niet. Van vwo naar havo. En nu blijven zitten.
Hij vindt het niet leuk, maar wil ook niet verder. Hij zit in een impasse.
Hij kent wel veel jongeren die nu in de derde zitten, dus volgens mij zit dat wel goed.
Maar hij blijft best gesloten.
Ongelooflijk eigenlijk. Hoe hij vroeger was (super druk en aanwezig en open) en nu (een rustige puber die zeker met zichzelf in de knoop zit).
Dan heb ik straks misschien wel het voordeel dat ik het aan het pubergedrag van mijn dochter kan relateren.quote:Op zaterdag 20 mei 2017 22:49 schreef lily het volgende:
Ja, wat een geworstel voor ons ook. Is het normaal pubergedrag of moet ik het elders zoeken?
Klinkt goed, Nijnaquote:Op donderdag 25 mei 2017 21:51 schreef Nijna het volgende:
Volgende week, schoolkamp. Aan de voorbereiding gaat het volgens mij niet liggen.
We zijn op de locatie gaan kijken, we hebben het grootste gedeelte van de route gefietst. Gezien waar ze gaan pauzeren. Het viel mij best mee hoe goed ze het fietsen volhield en zonder gemopper!
Ze wilde ook echt zelf.
En heel voorzichtig lijkt ze zelfs wel wat zin in kamp te hebben, dus ik ben heel benieuwd .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |