Ja misschien, alleen dit bureau zit in ons dorp zelf en het leek me handig dat als er inderdaad vooruitgang werd geboekt ik desnoods ook zelf extra uren kon afnemen voor Jen.quote:Op maandag 6 maart 2017 14:06 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat verklaart wel een hoop, zeg. Als er een relatie was tussen school en onderzoeksbureau, dan had het volgens mij veel zwaarder gewogen dat school de gedragsproblemen niet als belemmerend voor het onderzoek ziet.
Maar dat kan toch alsnog? Wij hebben gebruik gemaakt van het onderzoeksbureau van school. Dat heeft vastgesteld dat er een ernstige vorm van dyslexie is en daarmee konden wij gaan 'shoppen' voor ondersteuning bij ons in de buurt.quote:Op maandag 6 maart 2017 14:07 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja misschien, alleen dit bureau zit in ons dorp zelf en het leek me handig dat als er inderdaad vooruitgang werd geboekt ik desnoods ook zelf extra uren kon afnemen voor Jen.
Ja maar dit bureau kan ook de begeleiding doen, dus het leek me handig dat dan alles bij dezelfde kwam.quote:Op maandag 6 maart 2017 14:09 schreef livelink het volgende:
[..]
Maar dat kan toch alsnog? Wij hebben gebruik gemaakt van het onderzoeksbureau van school. Dat heeft vastgesteld dat er een ernstige vorm van dyslexie is en daarmee konden wij gaan 'shoppen' voor ondersteuning bij ons in de buurt.
Het zou ook zo kunnen zijn dat school niet voldoende extra begeleiding heeft gegeven/vastgelegd. Om in aanmerking te komen moet een kind volgens de richtlijnen 3x V- score hebben plús een uur (!!!) extra (dus náást het reguliere leesonderwijs) per week begeleide oefening met lezen. Het zijn best forse eisen. Bij ons is ook wel eens een dossier niet 'aangenomen' omdat de betreffende leerkracht eea niet goed genoeg had vastgelegd.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 19:48 schreef Ticootje het volgende:
Hier ging het zo:
School stelt dossier op.
Ik deed aanvraag bij wijkteam
School deed aanmeldin bij onderzoekbureau
Gemeente geeft akkoord
Onderzoekbureau zegt nu, voldoet niet aan richtlijnen.
Ja, klopt inderdaad. Op school zijn ze daar vanaf groep 7 mee begonnen en werd hij wekelijks uit de klas gehaald hiervoor. En eind groep 8 is hij dus getest.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:50 schreef Moonah het volgende:
[..]
Het zou ook zo kunnen zijn dat school niet voldoende extra begeleiding heeft gegeven/vastgelegd. Om in aanmerking te komen moet een kind volgens de richtlijnen 3x V- score hebben plús een uur (!!!) extra (dus náást het reguliere leesonderwijs) per week begeleide oefening met lezen. Het zijn best forse eisen. Bij ons is ook wel eens een dossier niet 'aangenomen' omdat de betreffende leerkracht eea niet goed genoeg had vastgelegd.
Ja, bureaucratie ten top en het kind is de dupe.
Maar ik wilde het even vermelden omdat dát dus ook een reden kan zijn (dus los van het feit dat Jen geen enkelvoudige dyslexie heeft).
Waar denk je dan aan als het gaat om de vervolgkeuze van school, Hobbesje?quote:Op maandag 6 maart 2017 16:00 schreef Hobbesje het volgende:
Wij krijgen allemaal psycho educatie.
Geneente heeft hier een ondersteuningsteam waarmee ze werken. En de leidinggevende maakt (mede) de beslissing of er geld wordt gegeven.
Hier is de school niet heel groot en zou eigen onderzoek alleen maar vertraging hebben gegeven (wachttijd voor de schoolpsycholoog - die zelf al een doorverwijzing als uitkomst kon voorspellen). En met het oog op de vervolgkeuze van school is wel enig tempo gewenst (groep 7 nu).
Nee dit is wel gedaan. Aan de eisen voldoet ze.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:50 schreef Moonah het volgende:
[..]
Het zou ook zo kunnen zijn dat school niet voldoende extra begeleiding heeft gegeven/vastgelegd. Om in aanmerking te komen moet een kind volgens de richtlijnen 3x V- score hebben plús een uur (!!!) extra (dus náást het reguliere leesonderwijs) per week begeleide oefening met lezen. Het zijn best forse eisen. Bij ons is ook wel eens een dossier niet 'aangenomen' omdat de betreffende leerkracht eea niet goed genoeg had vastgelegd.
Ja, bureaucratie ten top en het kind is de dupe.
Maar ik wilde het even vermelden omdat dát dus ook een reden kan zijn (dus los van het feit dat Jen geen enkelvoudige dyslexie heeft).
Welk niveau we gaan inschieten. Hij zou havo aan kunnen als hij beter gaat begrijpend lezen.quote:Op maandag 6 maart 2017 20:28 schreef livelink het volgende:
[..]
Waar denk je dan aan als het gaat om de vervolgkeuze van school, Hobbesje?
Lastig is dat. Wat is wijsheid om te doen...quote:Op dinsdag 7 maart 2017 08:08 schreef Ticootje het volgende:
Ik twijfel om Jen een groep over te laten doen, omdat ze zover achterblijft in lezen, maar met bijvoorbeeld rekenen gaat het wel hartstikke goed.
Vanaf volgende week begint er weer een stuk ondersteuning, ik hoop ook gewoon dat ze ergens het licht met haar zien, dat alle hulp en energie uiteindelijk wel zin heeft.
Moeilijke beslissing. Als het echt dyslexie is, dan betwijfel ik of het laten overdoen van een groep veel zin heeft. Als de achterstand vooral is ontstaan door de gedragsproblematiek dan zou het misschien wel zinvol zijn. Als de problematiek steeds meer onder controle komt, dan is er weer ruimte voor de rest. Maar in dat geval haalt ze misschien de achterstand ook wel in zonder dat ze een groep over moet doen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 08:08 schreef Ticootje het volgende:
Ik twijfel om Jen een groep over te laten doen, omdat ze zover achterblijft in lezen, maar met bijvoorbeeld rekenen gaat het wel hartstikke goed.
Vanaf volgende week begint er weer een stuk ondersteuning, ik hoop ook gewoon dat ze ergens het licht met haar zien, dat alle hulp en energie uiteindelijk wel zin heeft.
Jen wordt al behandeld als dyslect. Zo wordt rekenwerk voorgelezen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:04 schreef Loj het volgende:
als een kind dyslexie heeft, heeft een groep overdoen weinig zin. Vaak ook niet goed voor het zelfvertrouwen omdat er een kleine vooruitgang zal zijn te zien, maar andere kinderen als snel weer een voorsprong hebben.
Heeft de school ook het idee dat het dyslexie zou kunnen zijn? Zo ja, kunnen ze haar niet als een dyslect behandelen? Ik heb kinderen in de klas zonder het papiertje, maar waarbij ik wel volgens het dyslexieprotocol werk.
(Bij ons: vergroten van toetsen, voorlezen van teksten bij begrijpend lezen, meer tijd bij toetsen, verkorten van werk bij veel leeswerk of dit voorlezen, voorlezen van Cito's muv begrijpend lezen).
Als ze bij alle andere vakken op spelling en lezen na een vooruitgang laat zien kan het bijna niet missen.
Als je haar een jaar laat overdoen, kijk dan ook of ze sociaal emotioneel in de klas past. Hoe is de klas waarin ze terecht komt, rustig/druk. Zitten er kinderen in waarmee ze vriendinnetjes kan worden? Heeft ze een nieuwe start nodig? En misschien zelfs informeren naar de meester/juf die voor de groep komt (al is dat nu nog niet bekend gok ik )
Weet niet of je een vraag van deze lurker wil beantwoorden, maar je snijdt iets aan dat ik me laatst afvroeg: heeft J. nu zijn hele achterstand ingelopen? Ik vind het zo leuk dat er nu wordt gepraat over regulier onderwijs, terwijl in mijn (vast foutieve) herinnering de basisschooljaren voor een groot deel gingen over aanwezig zijn, in de klas of überhaupt de school. Niet zozeer over leren. Blijkbaar heeft hij ongemerkt toch heel veel opgestoken dan!quote:Op dinsdag 7 maart 2017 08:55 schreef livelink het volgende:
[..]
Moeilijke beslissing. Als het echt dyslexie is, dan betwijfel ik of het laten overdoen van een groep veel zin heeft. Als de achterstand vooral is ontstaan door de gedragsproblematiek dan zou het misschien wel zinvol zijn. Als de problematiek steeds meer onder controle komt, dan is er weer ruimte voor de rest. Maar in dat geval haalt ze misschien de achterstand ook wel in zonder dat ze een groep over moet doen.
quote:Op dinsdag 7 maart 2017 15:13 schreef livelink het volgende:
Update op het tandartsfront: het informatieve gesprek over het drankje ging niet goed. Ik moest werken en kon er helaas niet bij zijn, maar naar wat ik begrepen heb zat J. er stuurs bij en heeft hij zich niet heel netjes gedragen en toen is de tandartsassistente boos geworden en heeft hem ervan beschuldigd dat hij ook niet wilde luisteren. Dat was tegen het verkeerde been, want hij luisterde wel. Hij kon het hele verhaal woordelijk navertellen, maar heeft natuurlijk op geen enkele manier laten merken tijdens het gesprek dat hij wel luisterde
De conclusie van het gesprek was dan ook dat hij a.s. vrijdag een afspraak heeft en dat hij dan alsnog kan beslissen tot het drankje of niet.
Als ik er wel bij was geweest was ik niet met deze conslusie de deur uitgegaan, want hoe kan ik hem nu voorbereiden op vrijdag, terwijl het dus nog totaal onduidelijk is wat er vrijdag precies gaat gebeuren?
Vandaag heb ik dan toch maar de tandarts een mailtje gestuurd met mijn twijfels over vrijdag. Ze heeft me gelukkig vrijwel direct gebeld en ze was het met me eens dat dit geen goede basis was voor de behandeling . Daarom heb ik nu met de tandarts afgesproken dat we definitief geen drankje gaan nemen. Ik zal met J. afspreken hoe we het nu wel gaan doen en dan de tandarts een mailtje sturen met hoe ik het met J. heb besproken zodat we in ieder geval met hetzelfde verhaal aan de behandeling beginnen. En dan maar afwachten of het gaat lukken. Ik ben nog niet hoopvol, moet ik zeggen.
Ja, hij is vanaf groep 7 aan het werk gegaan. En hoe! Hij heeft ineens het licht gezien. Tot groep 7 was het doel inderdaad om hem elke dag naar school te krijgen en eenmaal op school om hem op school te houden. Dat lukte lang niet altijd, ik kreeg hem niet altijd 's ochtends de taxi in en op school probeerde hij te ontsnappen (ondanks hoge hekken om de speelplaats). In groep 6 werd het doel dat hij elke dag in ieder geval in zijn eigen klas begon. Als ik hem ging ophalen was het iedere keer een grote gok waar ik hem kon vinden. Meestal zat hij in een andere klas of bij de directeur. In ieder geval zelden in zijn eigen klas.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 15:35 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Weet niet of je een vraag van deze lurker wil beantwoorden, maar je snijdt iets aan dat ik me laatst afvroeg: heeft J. nu zijn hele achterstand ingelopen? Ik vind het zo leuk dat er nu wordt gepraat over regulier onderwijs, terwijl in mijn (vast foutieve) herinnering de basisschooljaren voor een groot deel gingen over aanwezig zijn, in de klas of überhaupt de school. Niet zozeer over leren. Blijkbaar heeft hij ongemerkt toch heel veel opgestoken dan!
Ja, dat klopt. Ongemerkt moet hij ook heel veel geleerd hebben in al die jaren daarvoor. Het is ook net een spons. Hij slurpt alle informatie op en vindt alles interessant. Het heeft gewoon jaren geduurd voordat hij zich veilig genoeg voelde op school om het ook allemaal eruit te laten komen, lijkt het. En wat misschien toch ook meespeelde is dat de leerkracht waarbij de doorbraak kwam een man was. Daarvoor had hij alleen maar van vrouwen les gehad. En misschien was een mannelijke leerkracht wel precies wat hij nodig had. Maar ja, of dat echt een rol heeft gespeeld weet ik niet.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 16:03 schreef Lemijn het volgende:
Wat een mooi en bijzonder verhaal, als je het zo op een rij zet. Naar mijn idee laat het oa zien hoe belangrijk individuen kunnen zijn. En ook wel dat hij al die jaren van alleen maar daar zijn toch íets moet hebben opgestoken.
Geen idee, Jen wordt nu door de opvang door de eigenaar mee terug genomen naar de andere lokatie en de problemen op de opvang zijn verleden tijd. Ik hoop dat hij dat blijft doen. Sowieso hebben de kinderen het fijner op de andere lokatie.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 16:09 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Ongemerkt moet hij ook heel veel geleerd hebben in al die jaren daarvoor. Het is ook net een spons. Hij slurpt alle informatie op en vindt alles interessant. Het heeft gewoon jaren geduurd voordat hij zich veilig genoeg voelde op school om het ook allemaal eruit te laten komen, lijkt het. En wat misschien toch ook meespeelde is dat de leerkracht waarbij de doorbraak kwam een man was. Daarvoor had hij alleen maar van vrouwen les gehad. En misschien was een mannelijke leerkracht wel precies wat hij nodig had. Maar ja, of dat echt een rol heeft gespeeld weet ik niet.
Dat klinkt als een goede oplossing, Ticootje. Fijn dat ze op de opvang ook oplossingsgericht willen denken. Dat zal een pak van je hart zijn!quote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:13 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Geen idee, Jen wordt nu door de opvang door de eigenaar mee terug genomen naar de andere lokatie en de problemen op de opvang zijn verleden tijd. Ik hoop dat hij dat blijft doen. Sowieso hebben de kinderen het fijner op de andere lokatie.
Nou, jij weet ook: als ze gaan schermen met dat andere ouder bedenkingen hebben. Dan is het meestal einde verhaal.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:17 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat klinkt als een goede oplossing, Ticootje. Fijn dat ze op de opvang ook oplossingsgericht willen denken. Dat zal een pak van je hart zijn!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |