quote:Allemaal discriminatie. Het is dus van de reden afhankelijk of discriminatie toegestaan is of niet. En zoals ik al eerder zei, de reden om allochtonen te weigeren is geen racistische, maar een praktische, dus gewoon laten gaan.
Op dinsdag 10 december 2002 19:55 schreef sizzler het volgende:[..]
Allochtonenwoningen? (Den Haag)
quote:"Zolang ik er maar geen last van heb mag men alles doen"
Op dinsdag 10 december 2002 19:59 schreef NorthernStar het volgende:[..]
En zoals ik al eerder zei, de reden om allochtonen te weigeren is geen racistische, maar een praktische, dus gewoon laten gaan.
Ik vind het niet raar bijvoorbeeld dat de Talk of The Town een 37-jarige man niet binnenlaat.
quote:BD = Brabants Dagblad?
Op dinsdag 10 december 2002 20:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Vandaag in het BD werden er heel wat kanttekeningen gemaakt op het testteam!Ik vind het niet raar bijvoorbeeld dat de Talk of The Town een 37-jarige man niet binnenlaat.
quote:Yepz.
Op dinsdag 10 december 2002 21:50 schreef sizzler het volgende:[..]
BD = Brabants Dagblad?
quote:Nee, zolang het voorspelbare en natuurlijke processen zijn moet men het gewoon de tijd geven. Er komt uiteindelijk wel een soort van evenwicht. En als men wel wat wil doen moeten ze de oorzaken aanpakken, en niet de gevolgen!
Op dinsdag 10 december 2002 20:12 schreef KreKkeR het volgende:[..]
"Zolang ik er maar geen last van heb mag men alles doen"
En ga me in het vervolg geen motieven lopen aansmeren waar je geen weet van hebt lul!
quote:Maar denk jij dat het voor de allochtone medemens leuk is om daar op te moeten wachten?, alle allochtonen moeten integreren, maar je blijft ze wel stelselmatig wijgeren en daardoor benadelen, dat zal de integratie lekker op weg helpen
Nee, zolang het voorspelbare en natuurlijke processen zijn moet men het gewoon de tijd geven. Er komt uiteindelijk wel een soort van evenwicht.
quote:Nee daar gaat het dus niet om. Je staat niet opeens buiten de wet omdat je een besloten club bent. Als je Marokkanen stelselmatig discotheekpasjes weigert ben je strafbaar.
Op dinsdag 10 december 2002 18:10 schreef Gia het volgende:[..]
Beste Leonardo,
Ik weet heus wel wat er in de wet staat. Waar het hier om gaat is of deze artikelen van toepassing zijn als het gaat om het toelaten van bepaalde mensen in je eigen zaak. Het gaat hier namelijk niet om openbare gelegenheden.
Zoals jij het stelt zou elke uitzondering genoemd moeten worden in de wet, en dat is dus niet zo.
quote:Het gaat er dan niet om of je alleen allochtonen uitnodigt. Als je alleen Nederlandse vrienden hebt is dat in orde. Dit is niet vergelijkbaar met een discotheek, ook niet als die met pasjes werkt. Daar laat je niet je vrienden toe, maar klanten. Allochtonen stelselmatig weren als klant is discriminatie.
Stel ik geef een feestje en nodig alleen autochtone Nederlanders uit.
Discrimineer ik dan?
Ja, eigenlijk wel.
Ben ik dan strafbaar?
Nee, want ik mag uitnodigen wie ik wil.
quote:Dat is dus niet vergelijkbaar. Al is het maar omdat je een bedrijf voert (of een vereniging)
Dat is in een kroeg eigenlijk hetzelfde. Die mogen binnenlaten wie ze willen. Het is namelijk een pand in prive-eigendom.
quote:De wetgeving is veel algemener. Wel is er een horeca-gedragscode (in de maak). Die gaat over maatregelen die er voor moeten zorgen dat de wet wordt nageleefd.
Je zou moeten zoeken in het wetboek naar regelgeving omtrent deurbeleid van horeca-aangelegenheden.
Ze zijn met 6 stelletjes het uitgaanscircuit ingegaan. Ik weet niet precies hoeveel duizend mensen er in het weekend in Tilburg gaan stappen, maar een 'sample' van 6 stelletjes (=12) lijkt me wel erg klein. Op zo'n kleine sample bestaat natuurlijk altijd het riscio dat er andere kenmerken zijn waarop ze geweigerd zijn. Bovendien, waar halen ze het vandaan dat dit stelselmatig zou zijn, als er maar op 1 avond getest is? (zie link1)
Er wordt zo makkelijk conclusies getrokken uit zo'n belachelijk klein onderzoek. In het brabants dagblad verschijnt dezelfde dag een artikel over een Turkse raadslid A.-Akkaya uit Bergen op Zoom, ook hij zou dat weekend geweigerd zijn in tilburgse discotheken. Laten we ook niet vergeten dat hij 37 is en alleen de disco/kroeg in wou. (zie link 2) Ik kan me zo voorstellen dat een portier zich afvraagt wat een man, kennelijk zonder vrienden, in een kroeg moet waar de gemiddelde leeftijd zeker 15 jaar lager ligt.
Dit om aan te geven dat er wel degelijk andere overwegingen kunnen zijn om iemand te weigeren.
Los van dit betoog zou het best zo kunnen zijn dat er wordt gedicrimineerd, maar laten we eerst een fatsoenlijk onderzoek doen voordat we meteen rechtzaken beginnen aan te spannen tegen de disco's/kroegen. (zie ook link 1)
(Sorry, ik ben niet zo handig in het plaatsen van links)
Quote uit link:
"Justitie wil de eigenaars en enkele portiers van twee discotheken in de Tilburgse binnenstad voor de rechter slepen, omdat ze stelselmatig allochtonen zouden weigeren. Het gaat om The Talk of the Town en F.I.O.D. aan de Heuvelring."
[Dit bericht is gewijzigd door Maarten150 op 11-12-2002 12:02]
quote:Dat schijnt dan weer niet bij het onderzoek te horen.
Op dinsdag 10 december 2002 20:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Vandaag in het BD werden er heel wat kanttekeningen gemaakt op het testteam!Ik vind het niet raar bijvoorbeeld dat de Talk of The Town een 37-jarige man niet binnenlaat.
Als bij de deur een maximum leeftijd staat aangegeven of een drescode (bv geen spotrkleding) dan is het logisch dat ook allochtonen die daar niet aan voldoen worden geweigerd. En als een allochtoon eenmaal wordt uitgezet omdat hij bonje heeft gemaakt is het ook logicsh dat hij voortaan wordt geweigerd, en als hij met veel trammeland naar binnen wil of dronken dan kan je hem ook met alle recht weigeren.
maar simpel weg weigeren omdat hij allochtoon is? niet alle allochtonen zijn crimineel of schoppen herrie.
quote:Het is een vooroordeel dat allochtonen herrie schoppen in discotheken of kroegen.
Op woensdag 11 december 2002 11:59 schreef eenuitduizend het volgende:
Waarom zou je een allochtoon structureel weigeren omdat het een allochtoon is?Als bij de deur een maximum leeftijd staat aangegeven of een drescode (bv geen spotrkleding) dan is het logisch dat ook allochtonen die daar niet aan voldoen worden geweigerd. En als een allochtoon eenmaal wordt uitgezet omdat hij bonje heeft gemaakt is het ook logicsh dat hij voortaan wordt geweigerd, en als hij met veel trammeland naar binnen wil of dronken dan kan je hem ook met alle recht weigeren.
maar simpel weg weigeren omdat hij allochtoon is? niet alle allochtonen zijn crimineel of schoppen herrie.
quote:En als er vanwege dat strenge deurbeleid nu meer gefrustreerde allochtonen de straat onveilig gaan maken, stel je dan een deurbeleid voor waarbij er wat minder buiten zijn?
Op maandag 9 december 2002 16:18 schreef ____ het volgende:
Iemand enig idee waarom het Get-Down Cafe in Utrecht dicht ging? Wegens een overlast van ........... .
Herinnert iemand nog schietpartijen in/bij de Matrixxx, La Xala, cafe Bacchus, Get-Dowen etc.?Ik kan me voorstellen dat portiers bepaalde groepen mensen weigeren wegens slechte ervaring. Niet correct en ze moeten niet mensen alleen weigeren omdat ze allochtoon zijn, maar een deurbeleid waarbij er wat minder binnen zijn kan ik me wel voorstellen eerlijk gezegd.
quote:daar ben ik het helemaal mee eens.
Op maandag 16 december 2002 09:15 schreef Goofup het volgende:
je kunt natuurlijk een allochtoon, of iemand met een andere huidskleur weigeren in een club, maar niet om de rede dat hij tot een bepaald ras behoord waarvan mensen een beeld hebben dat ze over het algemeen overlast veroorzaken. Naar mijn mening kun je wel iemand weigeren omdat hij/zij zich op een bepaalde manier gedraagt; ook als hij/zij nog niet binnen is.
Er schiet mij zo een omgekeerd voorbeeld te binnen. Ik stond een keer ergens in de rij en daar stond dus iemand in de rij die behoorlijk druk was de hele tijd en best wel irritant eigenlijk. Toen hij bij de ingang was werd ie geweigerd, mede doordat hij al vaker overlast veroorzaakte, volgens de uitsmijter. Dan begon die jongen dus over zijn huidskleur; dat hij er niet in mocht omdat ie zwart is.
Het is altijd moeilijk te oordelen over een beslissing van zo'n uitsmijter.
Moeten we misschien een strengere selectie voor de uitsmijters maken??
En dan zijn er ook nog clubs die "allochtoon" personeel en/of uitsmijters hebben en zo rustig kunnen zeggen: "discrimineren? kijk naar ons personeel!".
quote:Ja, zo pak ik het zelf ook ongeveer aan. Ik heb zelf een redelijke tint (ik ben half Palestijns). Dat je op de juiste manier met de portiers om moet gaan, dat klopt als een bus. Een keer ben ik om een of andere reden geweigerd in een discotheek, waar ik weleens eerder ben geweest. Ik ging er toen alleen heen. Het smoesje was "je hebt geen pasje". Gelul, want je hebt voor die discotheek geen pasjes nodig. Het rare was: ik kan me goed herinneren dat die betreffende portier zelf zwart was.
Op dinsdag 10 december 2002 00:03 schreef xman het volgende:
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik als allochtoon wel (bijna) overal binnenkom. En dat terwijl ik marokkaans ben.
Mensen zien over het algemeen niet dat ik marokkaan men en denken vaak dat ik half bloed surinaams/indonesisch of wat dan ook ben.Ook heb ik geleerd hoe je je moet gedragen tegenover portiers. Als je in de rij staat van een discotheek moet je erg 'kakkerig' gaan spreken en het over de goede dj die vanavond draait hebben.
Een praatje beginnen met de portier wil ook weleens helpen. Gewoon een of andere opmerking zoals "oe wat is het koud zeg" wil ook weleens vertrouwen opwekken. Of "is het gezellig binnen/druk binnen?" wil ook weleens helpen.
Als ik een kroeg binnenloop zorg ik dat ik dat altijd vrolijk babbelend doe en dat ff de portier aankijk en dan ff lachend engroeten.
Bovendien ben ik altijd erg casual/netjes gekleed en heb ik 'autochtone' vrienden bij me. Als die 'autochtone' vrienden niet voor handen zijn dan wil het ook weleens helpen een babbeltje te beginnen met 'autochtone' mensen in de rij. Vragen als "is dit een leuke tent?" wil dan wel helpen!
Nadien ben ik er nog af en toe heen geweest (zowel met vrienden als alleen naar binnen gegaan) en nooit problemen gehad.
Tja, misschien ben ik te naief of goedgelovig om er meteen vanuit te gaan dat het met mijn huidskleur te maken heeft (jeetje, daar oordeelt toch geen enkel redelijk mens meer op?), hoewel ik wel het idee heb dat ze me aan het begin toch wat meer in de gaten houden, qua fouilleren en zo. Ik blijf dan beleefd en vriendelijk. Een paar keer heb ik daarbij het idee gehad dat men zich daardoor gelijk schuldig begon te voelen. Dat is gek genoeg een heel goede manier om dat persoon op zijn of haar plaats te zetten. Een voorbeeld daarvan was die beveiligingsdame op Schiphol, die opeens een stuk aardiger terug deed als gevolg van mijn, ahem... charmes...
Maar ach... Misschien zie ik ze wel vliegen, hoor... Misschien valt het allemaal wel mee. Ik let er namelijk bewust niet op: ik blijf namelijk graag in het goede en redelijke in de mens geloven. Noem me naief...
Want eerlijk gezegd wordt ook ik er namelijk best wel boos over als ik er over nadenk... Alleen omdat andere mensen met een kleurtje onredelijk doen, ben jij dan ook meteen gebrandmerkt als je getint bent. Dat is om jezelf over op te vreten.
Als er in heel Nederland slechts één aardige en redelijke Marokkaan zou rondlopen en alle andere Marokkanen zouden klootzakken wezen: zelfs dan zou het niet eerlijk zijn om alle Marokkanen over een kam te scheren. Extreem en puur hypothetisch voorbeeld, maar jullie begrijpen hopelijk wat ik daarmee probeer duidelijk te maken.
In een zaak waar veel allochtonen worden binnengelaten kom ik niet meer.
En dat heeft niets met racisme te maken maar puur met het simpele feit dat ik liever geen mes tussen de ribben krijg. Dat heb ik voor mijn ogen zien gebeuren. En als ik met een heel wapenarsenaal op stap moet om me veilig te stellen hoeft het voor mij niet meer.
quote:Dat lijkt me onterecht. Ik voelde me altjd bijzonder op mijn gemak in wat een tijd min of meer mijn stamkroeg is geweest. Veel Turken, een paar Marokkanen en een enkele Hindoestaan. Daar heb ik in jaren tijd nog nooit een knokpartij gezien. (Ja, wel een keer een pistool, maar laat dat nou net van een blanke Nederlander zijn geweest). In een van de Tilburg-disco's met anti-allochtonendeurbeleid voelde ik me een stuk minder op mijn gemak. En oh ja, ik ben autochtoon.
Op dinsdag 17 december 2002 06:40 schreef -Dark_VisioN- het volgende:
Ik voel me persoonlijk beter op me gemak in een discotheek waar over het algemeen gezien geen Marokkaanse jongeren worden binnen gelaten, maar dat zal wel te maken hebben met het feit hoe ik in het algemeen over dat volk denk, mede door de ervaringen die ik ermee gehad heb.
quote:Helemaal mee eens. Ik kom niet in gelegenheden waar veel Marokkanen rondlopen en al helemaal niet met mijn vriendin. Gewoon een kwestie van op je eigen veiligheid letten. Ik voel me ook prettiger in een drukke kroeg als ik weet dat er een deurbeleid is en het gajes buiten wordt gehouden.
Op dinsdag 17 december 2002 06:48 schreef FROSTBITE het volgende:
Eens.In een zaak waar veel allochtonen worden binnengelaten kom ik niet meer.
En dat heeft niets met racisme te maken maar puur met het simpele feit dat ik liever geen mes tussen de ribben krijg. Dat heb ik voor mijn ogen zien gebeuren. En als ik met een heel wapenarsenaal op stap moet om me veilig te stellen hoeft het voor mij niet meer.
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 10:06 schreef Baas het volgende:[..]
Helemaal mee eens. Ik kom niet in gelegenheden waar veel Marokkanen rondlopen en al helemaal niet met mijn vriendin. Hetzelfde gaat op voor kroegen met autochtone sjonnies/kampsjaken. Gewoon een kwestie van op je eigen veiligheid letten. Ik voel me ook prettiger in een drukke kroeg als ik weet dat er een deurbeleid is en het gajes buiten wordt gehouden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |