abonnement Unibet Coolblue
pi_168771353
quote:
'Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs'

Dat er steeds meer kinderen de diagnose dyslexie en dyscalculie krijgen, is het gevolg van slecht onderwijs. Dat stellen drie hoogleraren. Met de kinderen is niets aan de hand. ,,Ze moeten gewoon weer stampen."

Bettine Winters 09-02-17, 03:00

Er worden onnodig veel kinderen gediagnosticeerd met ernstige lees- en rekenproblemen, zegt dyslexiehoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze onderzoekt het fenomeen dyslexie al sinds 2007 en komt maar tot één conclusie: dyslexie is een gevolg van slecht onderwijs. ,,Er wordt gewoon te weinig geoefend,'' zegt ze.
,,Kinderen moeten de spellingregels goed in hun hoofd hebben. Bijvoorbeeld dat een g-klank voor een 't' vrijwel altijd een 'ch' is en geen 'g'."

Tafels kennen
Er moet ouderwets gestampt worden met een juf of meester voor de klas die de instructies geeft. ,,Elke dag een dictee.'' Voor dyscalculie - rekenblindheid - geldt hetzelfde, stelt Bosman. Het ontbreekt aan basisvaardigheden: optellen, vermenigvuldigen, de tafels kennen. Tijdens een intensieve rekentraining van zes weken gingen de vijftig leerlingen die aan een onderzoek van Bosman meededen gemiddeld met anderhalf jaar vooruit. ,,Vrijwel alle leerlingen zijn in staat om deze basisvaardigheden te verwerven.''

De cijfers zijn zorgelijk. Op sommige middelbare scholen staat 30 procent van de leerlingen te boek als dyslectisch. Als kinderen moeite met lezen of rekenen hebben, zegt Bosman, wordt de oorzaak bijna altijd buiten het kind gezocht. We vergeten te checken of er wel goed onderwijs is gegeven.'' Uit haar studies blijkt dat met wetenschappelijk onderbouwde methodes kinderen met sprongen vooruitgaan. ,,Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat."

Collega-wetenschappers ondersteunen haar aanklacht. Hoogleraar Kees Vernooy, een icoon binnen het lees- en taalonderwijs: ,,Er is wetenschappelijk bewijs dat kinderen meer moeten oefenen. Dat herhaling nodig is. Maar dat hoort men niet graag."

Hoogleraar Ben Maassen, ook een autoriteit op het gebied van dyslexie: ,,De praktijk is nu dat kinderen met dyslexie minder hoeven te lezen en te spellen, terwijl ze juist méér moeten oefenen." De PO-Raad, sector organisatie voor het basisonderwijs, gaat het te ver om te stellen dat een deel van de dyslexieproblematiek wordt veroorzaakt door het slecht onderwijs. ,,Maar als wat de hoogleraren zeggen werkelijk aan de hand is, is het zeker de moeite waard om te bespreken hoe we het probleem kunnen oplossen", zegt een woordvoerder.
Het verbaast me niets, maar je zou ondertussen bijna wanhopig worden van de ellende die goedwillende onderwijsverbeteraars hebben doorgevoerd in het onderwijs.

Stampen mensen, stampen! Kleine kinderen weten nog niets, en die moet je vooral niet zelf laten ontdekken, want dat maakt ze onzeker, maar laten stampen.

Het is allemaal niet zo moeilijk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_168771359
Jaja, kijk drie hoogleraren stellen dat dislecten lui zijn,

en daartegenover heb je een shitload aan professors die tegenovergestelde beweren
  donderdag 9 februari 2017 @ 04:23:27 #3
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_168771364
quote:
De praktijk is nu dat kinderen met dyslexie minder hoeven te lezen en te spellen
8)7
  donderdag 9 februari 2017 @ 04:32:39 #4
243112 Roland_Deschain
The last surviving gunslinger
pi_168771371
quote:
Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat
Eindelijk iemand die het durft te zeggen. _O_
"Childe Roland to the Dark Tower Came"
"The world moved on"
pi_168771372
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 04:10 schreef possetje het volgende:
Jaja, kijk drie hoogleraren stellen dat dislecten lui zijn,

en daartegenover heb je een shitload aan professors die tegenovergestelde beweren
Ik zie ze nergens beweren dat dislecten lui zijn.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_168771392
De huidige aanpak van dyslexie is ook niet uit de lucht gegrepen maar gebaseerd op wat vorige wetenschappers hebben gevonden. Zouden dit dan voortschrijdende inzichten zijn?
Jesus saves but death prevails.
pi_168771393
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 04:32 schreef Roland_Deschain het volgende:

[..]

Eindelijk iemand die het durft te zeggen. _O_
Het zou mij trouwens ook helemaal niet verbazen als er straks een hoogleraar is, die zich af durft te vragen of ADHD wel bestaat.

ADHD? Ouders die niet op willen voeden, zul je bedoelen.

Er zal best wel een genetische aanleg zijn voor niet stil kunnen zitten en een korte aandachtspanne hebben, maar ouders die er met de pet naar gooien hebben volgens mij veel meer invloed.

Hebben de kinderen een probleem? Kijk eens naar de ouders.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_168771423
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 04:10 schreef possetje het volgende:
Jaja, kijk drie hoogleraren stellen dat dislecten lui zijn,

en daartegenover heb je een shitload aan professors die tegenovergestelde beweren
, en :')
Niet begrijpend kunnen lezen en de slachtofferrol ingekropen.
Dyslect gespot.
  donderdag 9 februari 2017 @ 06:25:57 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_168771430
Dyslexie is wel degelijk een aandoening. Ik denk echt, natuurkijk afhankelijk van de ernst, dat het geen probleem hoeft te zijn.

Nu wordt op jonge leeftijd dyslexie vastgesteld en wordt het kind gepamperd. Aangepaste toetsen, aangepast leesprogramma etc etc etc. Daarmee maak je het probleem enkel groter door het probleem te faciliteren ipv de oplossing. Ik snap dus wel waar deze mannen vandaan komen
Laffe huichelaar
  donderdag 9 februari 2017 @ 06:26:21 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168771431
Ik ga er vanuit dat woordblindheid wel degelijk bestaat, cijferblindheid (en ADHD) eveneens, maar dat het maar een klein aantal mensen betreft dat er last van heeft, 1-2% of zo, dus zeker geen handvol of meer per klas.
De rest: inderdaad slecht onderwijs en/of slechte opvoeding. Dat gedragen door het idee dat leren altijd leuk moet zijn, en natuurlijk dat scholen extra geld krijgen voor moeilijke leerlingen, dus zorg je dat er een diagnose komt. Onderzoekers willen daar best aan meewerken, die willen immers liever een belegde boterham dan alleen brood op de plank.
Huidige situatie is win/win op de korte termijn:
- school krijgt extra geld en heeft blije leerlingen tegenover minimale inspanning
- ouders hebben een blij, uniek sneeuwvlokje waar ze nauwrlijk in hoeven te investeren in plaats van een dom/lui kind
- kind houdt meer tijd over voor leuke dingen
  donderdag 9 februari 2017 @ 06:30:38 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168771435
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 05:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het zou mij trouwens ook helemaal niet verbazen als er straks een hoogleraar is, die zich af durft te vragen of ADHD wel bestaat.

ADHD? Ouders die niet op willen voeden, zul je bedoelen.

Er zal best wel een genetische aanleg zijn voor niet stil kunnen zitten en een korte aandachtspanne hebben, maar ouders die er met de pet naar gooien hebben volgens mij veel meer invloed.

Hebben de kinderen een probleem? Kijk eens naar de ouders.
Opvoeding is een ding. Maar ik heb begrepen dat vooral jongens het stempel ADHD krijgen. Onderwijs wordt tegenwoordig vooral door vrouwen uitgevoerd. Wat meer mannen voor de klas die wel met lastige jongens kunnen omgaan zou ook een oplossing kunnen zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 9 februari 2017 @ 06:38:25 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168771446
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 06:25 schreef timmmmm het volgende:
Dyslexie is wel degelijk een aandoening. Ik denk echt, natuurkijk afhankelijk van de ernst, dat het geen probleem hoeft te zijn.
Het was eerder al bekend
- dat er een grote hoeveelheid verschillende vormen van dyslexie zijn bijgekomen in de afgelopen 20 jaar, waarbij een aantal niet is te onderscheiden van slechte spelvaardigheid (dit in tegenstelling tot bijv. het gespiegeld schrijven van letters en de b en d of m en n niet uit elkaar kunnen houden)
- dat verschillende vormen met intense oefening (een bepaalde les/leesmethode) binnen enkele weken radicaal kunnen "genezen".
pi_168771503
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 06:30 schreef Megumi het volgende:

[..]

Opvoeding is een ding. Maar ik heb begrepen dat vooral jongens het stempel ADHD krijgen. Onderwijs wordt tegenwoordig vooral door vrouwen uitgevoerd. Wat meer mannen voor de klas die wel met lastige jongens kunnen omgaan zou ook een oplossing kunnen zijn.
Het komt volgens mij neer op het gebruiken van de verkeerde methodes.

Wij hadden vroeger leraressen op de lagere en middelbare school waarbij je het niet in je hoofd haalde om grappen uit te halen. Klassen waren muisstil, en reken maar dat je daar wat leerde.

Andersom ook les gehad van mannen, waarbij het een grote puinzooi in de klas was. Iets leren? Vergeet het maar.

Opvoeding is niet zo moeilijk. Duidelijke regels, zodat een kind weet waar het aan toe is. Hoe ouder ze worden, hoe minder regels er nodig zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_168771528
Beetje kort door de bocht om te roepen dat dyslexie niet bestaat. Dat het de afgelopen decennia enorm is over gediagnosticeerd is ook geen geheim meer. Dus eigenlijk hebben deze hoogleraren zitten slapen. Misschien volgende keer zelf even wat beter je best doen. c_/
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_168771580
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 07:05 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het komt volgens mij neer op het gebruiken van de verkeerde methodes.

Wij hadden vroeger leraressen op de lagere en middelbare school waarbij je het niet in je hoofd haalde om grappen uit te halen. Klassen waren muisstil, en reken maar dat je daar wat leerde.

Andersom ook les gehad van mannen, waarbij het een grote puinzooi in de klas was. Iets leren? Vergeet het maar.

Opvoeding is niet zo moeilijk. Duidelijke regels, zodat een kind weet waar het aan toe is. Hoe ouder ze worden, hoe minder regels er nodig zijn.
Ben het volledig met je eens, niks mis mee met streng zijn en discipline bijbrengen.
Het probleem tegenwoordig is dat zowel thuis als op school alles 'leuk' moet zijn.
De lessen moeten 'leuk' zijn om kinderen bij de les te houden, maar ze leren geen discipline meer, geen concentratie voor langere tijd op één ding.
Daarmee werk je een korte tijdsspanne, ADHD etc. in de hand.
pi_168771581
Ik twijfel. Ik kon vroeger nooit meekomen met rekenen, had al bijles op de basisschool, compleet kapot gegooid met oefenen en het werkte nooit. Middelbare school hetzelfde en werd er zooo onzeker van. 'dit kan je toch wel???' en zulke dingen. Nu op mbo lukt het beter want de meeste stress is eraf. Had er echt een half trauma aan overgehouden omdat ik contant voor de klas moest rekenen op zo'n bord en dat was eng. Nu ben ik nog steeds baggerslecht maar wel vooruit gegaan. Aanleg heb ik iig niet. Heb ook moeite met digitaal klokkijken, kaartlezen en links en rechts maar daar heb ik nu truckjes voor.
  donderdag 9 februari 2017 @ 07:35:54 #17
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_168771589
Ik denk niet zozeer dat dyslexie niet bestaat, het is eerder een definitiekwestie.
Het ene kind is sneller in het oppikken van bepaalde stof dan de ander. Het ' langzame' kind heet dan nu eerder dyslectisch te zijn, en dat doet af aan de kleine fractie kinderen die écht woordblindheid hebben. Het is een beetje als devaluatie van een diploma: als teveel mensen een bepaald diploma hebben wordt het minder waard.

Ik denk absoluut dat er aan het onderwijs hier en daar nog wat behaald kan worden.
Maar kom op, school is geen leerfabriek. Het ouderwetse standpunt dat het in een klas muisstil moet zijn, en dat het vooral niet leuk mag zijn om naar school te gaan, is toch volledig achterhaald. Dat staat ook los van de hele dyslexie-discussie.
Ik heb eind jaren '80, begin jaren '90 op de basisschool gezeten. En dat was best een leuke school en ook geen muisstille klassen. Toch waren er daar maar heel weinig leerlingen met leerproblemen. Ja ik weet dat dat anekdotisch is, maar het laat zien dat de relatie niet zo zwart/wit is.

Dat is met dyslexie dus ook: niet elk kind wat meer tijd nodig heeft voor bepaalde taaltaken is meteen dyslectisch. Dáár moet je voor waken, en de aandacht voor taal oprkikken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_168771668
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 07:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik denk absoluut dat er aan het onderwijs hier en daar nog wat behaald kan worden.
Maar kom op, school is geen leerfabriek. Het ouderwetse standpunt dat het in een klas muisstil moet zijn, en dat het vooral niet leuk mag zijn om naar school te gaan, is toch volledig achterhaald. Dat staat ook los van de hele dyslexie-discussie.
Ik heb eind jaren '80, begin jaren '90 op de basisschool gezeten. En dat was best een leuke school en ook geen muisstille klassen. Toch waren er daar maar heel weinig leerlingen met leerproblemen. Ja ik weet dat dat anekdotisch is, maar het laat zien dat de relatie niet zo zwart/wit is.
Wat mij erg tegenstaat, is dat kinderen met medicijnen worden rustiggehouden, of dat kinderen geen suiker meer mogen eten (wat ik trouwens vanuit het standpunt dat er veel mensen met een fructoseintolerantie rondlopen, niet zo gek vind, maar dat terzijde) omdat ze daardoor te druk zouden zijn.

Nee, kijk eens als school naar de manier waarop je met die koters omgaat.

Als ik terugkijk naar mijn eigen schooltijd, dan was het helaas maar al te vaak zo dat er weinig van leren terecht kwam. Drukke kinderen, drukke klassen. Er was altijd wel geroezemoes in de klas. Wij gokten maar waar we d's en t's moesten zetten. Ik wordt, je kent het wel. Wiskunde, ook zoiets. Ik snapte er de ballen van. Het is eigenlijk een wonder dat het nog allemaal op z'n pootjes terecht is gekomen...
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 9 februari 2017 @ 07:52:16 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168771693
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 07:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik denk niet zozeer dat dyslexie niet bestaat, het is eerder een definitiekwestie.
Het ene kind is sneller in het oppikken van bepaalde stof dan de ander. Het ' langzame' kind heet dan nu eerder dyslectisch te zijn
...

Dat is met dyslexie dus ook: niet elk kind wat meer tijd nodig heeft voor bepaalde taaltaken is meteen dyslectisch. Dáár moet je voor waken, en de aandacht voor taal oprkikken.
Een kind dat langzaam leert raakt achterop. Is dus achterlijk. Mensen hebben liever een dyslectisch kind dan een achterlijk kind. Het klinkt sjieker. Asperger of hoogfunctionerend autisme klinkt ook beter dan voorlijk.
  donderdag 9 februari 2017 @ 08:01:01 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168771742
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wat mij erg tegenstaat, is dat kinderen met medicijnen worden rustiggehouden, of dat kinderen geen suiker meer mogen eten (wat ik trouwens vanuit het standpunt dat er veel mensen met een fructoseintolerantie rondlopen, niet zo gek vind, maar dat terzijde) omdat ze daardoor te druk zouden zijn.

Nee, kijk eens als school naar de manier waarop je met die koters omgaat.

Kijk ook eens naar thuis. De stress om die koters op tijd op school te krijgen en zelf op het werk te komen. Ze voor de tv dumpen met die hyperactieve tekenfilms. Na schooltijd weer haasten voor sport hier of club daar.
Zit zo'n kind eens rustig is het van "heb je niks te doen" of het autismestempel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 09-02-2017 08:55:44 ]
  donderdag 9 februari 2017 @ 08:08:23 #21
262 Re
Kiss & Swallow
pi_168771778
ik heb ook dyslexie, maar het nog nooit gebruikt als excuus of ingezet om voordeel mee te halen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_168771785
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 07:33 schreef Koettie het volgende:.. maar daar heb ik nu truckjes voor.
Racist
pi_168771833
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 08:10 schreef Toga het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oeps. Mijn enige excuus is ochtend. :+
  donderdag 9 februari 2017 @ 08:56:09 #24
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_168772161
30 % van de kinderen is dyslectisch op sommige middelbare scholen, dat is een erg hoog percentage. Niet dat dyslexie niet bestaat, maar dat een redelijk aandeel van de kinderen een leesprobleem heeft lijkt me sterk. Goed dat ze er wat aan gaan doen.
pi_168772825
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 04:23 schreef Woelwater het volgende:

[..]

8)7
Sterker nog, wij hanteren een heel "dyslexie-protocol".

Populaire aandoening waar je zo een "bewijsje" voor koopt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')