Het verbaast me niets, maar je zou ondertussen bijna wanhopig worden van de ellende die goedwillende onderwijsverbeteraars hebben doorgevoerd in het onderwijs.quote:'Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs'
Dat er steeds meer kinderen de diagnose dyslexie en dyscalculie krijgen, is het gevolg van slecht onderwijs. Dat stellen drie hoogleraren. Met de kinderen is niets aan de hand. ,,Ze moeten gewoon weer stampen."
Bettine Winters 09-02-17, 03:00
Er worden onnodig veel kinderen gediagnosticeerd met ernstige lees- en rekenproblemen, zegt dyslexiehoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze onderzoekt het fenomeen dyslexie al sinds 2007 en komt maar tot één conclusie: dyslexie is een gevolg van slecht onderwijs. ,,Er wordt gewoon te weinig geoefend,'' zegt ze.
,,Kinderen moeten de spellingregels goed in hun hoofd hebben. Bijvoorbeeld dat een g-klank voor een 't' vrijwel altijd een 'ch' is en geen 'g'."
Tafels kennen
Er moet ouderwets gestampt worden met een juf of meester voor de klas die de instructies geeft. ,,Elke dag een dictee.'' Voor dyscalculie - rekenblindheid - geldt hetzelfde, stelt Bosman. Het ontbreekt aan basisvaardigheden: optellen, vermenigvuldigen, de tafels kennen. Tijdens een intensieve rekentraining van zes weken gingen de vijftig leerlingen die aan een onderzoek van Bosman meededen gemiddeld met anderhalf jaar vooruit. ,,Vrijwel alle leerlingen zijn in staat om deze basisvaardigheden te verwerven.''
De cijfers zijn zorgelijk. Op sommige middelbare scholen staat 30 procent van de leerlingen te boek als dyslectisch. Als kinderen moeite met lezen of rekenen hebben, zegt Bosman, wordt de oorzaak bijna altijd buiten het kind gezocht. We vergeten te checken of er wel goed onderwijs is gegeven.'' Uit haar studies blijkt dat met wetenschappelijk onderbouwde methodes kinderen met sprongen vooruitgaan. ,,Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat."
Collega-wetenschappers ondersteunen haar aanklacht. Hoogleraar Kees Vernooy, een icoon binnen het lees- en taalonderwijs: ,,Er is wetenschappelijk bewijs dat kinderen meer moeten oefenen. Dat herhaling nodig is. Maar dat hoort men niet graag."
Hoogleraar Ben Maassen, ook een autoriteit op het gebied van dyslexie: ,,De praktijk is nu dat kinderen met dyslexie minder hoeven te lezen en te spellen, terwijl ze juist méér moeten oefenen." De PO-Raad, sector organisatie voor het basisonderwijs, gaat het te ver om te stellen dat een deel van de dyslexieproblematiek wordt veroorzaakt door het slecht onderwijs. ,,Maar als wat de hoogleraren zeggen werkelijk aan de hand is, is het zeker de moeite waard om te bespreken hoe we het probleem kunnen oplossen", zegt een woordvoerder.
quote:De praktijk is nu dat kinderen met dyslexie minder hoeven te lezen en te spellen
Eindelijk iemand die het durft te zeggen.quote:Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat
Ik zie ze nergens beweren dat dislecten lui zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2017 04:10 schreef possetje het volgende:
Jaja, kijk drie hoogleraren stellen dat dislecten lui zijn,
en daartegenover heb je een shitload aan professors die tegenovergestelde beweren
Het zou mij trouwens ook helemaal niet verbazen als er straks een hoogleraar is, die zich af durft te vragen of ADHD wel bestaat.quote:Op donderdag 9 februari 2017 04:32 schreef Roland_Deschain het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die het durft te zeggen.
, enquote:Op donderdag 9 februari 2017 04:10 schreef possetje het volgende:
Jaja, kijk drie hoogleraren stellen dat dislecten lui zijn,
en daartegenover heb je een shitload aan professors die tegenovergestelde beweren
Opvoeding is een ding. Maar ik heb begrepen dat vooral jongens het stempel ADHD krijgen. Onderwijs wordt tegenwoordig vooral door vrouwen uitgevoerd. Wat meer mannen voor de klas die wel met lastige jongens kunnen omgaan zou ook een oplossing kunnen zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2017 05:06 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het zou mij trouwens ook helemaal niet verbazen als er straks een hoogleraar is, die zich af durft te vragen of ADHD wel bestaat.
ADHD? Ouders die niet op willen voeden, zul je bedoelen.
Er zal best wel een genetische aanleg zijn voor niet stil kunnen zitten en een korte aandachtspanne hebben, maar ouders die er met de pet naar gooien hebben volgens mij veel meer invloed.
Hebben de kinderen een probleem? Kijk eens naar de ouders.
Het was eerder al bekendquote:Op donderdag 9 februari 2017 06:25 schreef timmmmm het volgende:
Dyslexie is wel degelijk een aandoening. Ik denk echt, natuurkijk afhankelijk van de ernst, dat het geen probleem hoeft te zijn.
Het komt volgens mij neer op het gebruiken van de verkeerde methodes.quote:Op donderdag 9 februari 2017 06:30 schreef Megumi het volgende:
[..]
Opvoeding is een ding. Maar ik heb begrepen dat vooral jongens het stempel ADHD krijgen. Onderwijs wordt tegenwoordig vooral door vrouwen uitgevoerd. Wat meer mannen voor de klas die wel met lastige jongens kunnen omgaan zou ook een oplossing kunnen zijn.
Ben het volledig met je eens, niks mis mee met streng zijn en discipline bijbrengen.quote:Op donderdag 9 februari 2017 07:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het komt volgens mij neer op het gebruiken van de verkeerde methodes.
Wij hadden vroeger leraressen op de lagere en middelbare school waarbij je het niet in je hoofd haalde om grappen uit te halen. Klassen waren muisstil, en reken maar dat je daar wat leerde.
Andersom ook les gehad van mannen, waarbij het een grote puinzooi in de klas was. Iets leren? Vergeet het maar.
Opvoeding is niet zo moeilijk. Duidelijke regels, zodat een kind weet waar het aan toe is. Hoe ouder ze worden, hoe minder regels er nodig zijn.
Wat mij erg tegenstaat, is dat kinderen met medicijnen worden rustiggehouden, of dat kinderen geen suiker meer mogen eten (wat ik trouwens vanuit het standpunt dat er veel mensen met een fructoseintolerantie rondlopen, niet zo gek vind, maar dat terzijde) omdat ze daardoor te druk zouden zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2017 07:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik denk absoluut dat er aan het onderwijs hier en daar nog wat behaald kan worden.
Maar kom op, school is geen leerfabriek. Het ouderwetse standpunt dat het in een klas muisstil moet zijn, en dat het vooral niet leuk mag zijn om naar school te gaan, is toch volledig achterhaald. Dat staat ook los van de hele dyslexie-discussie.
Ik heb eind jaren '80, begin jaren '90 op de basisschool gezeten. En dat was best een leuke school en ook geen muisstille klassen. Toch waren er daar maar heel weinig leerlingen met leerproblemen. Ja ik weet dat dat anekdotisch is, maar het laat zien dat de relatie niet zo zwart/wit is.
Een kind dat langzaam leert raakt achterop. Is dus achterlijk. Mensen hebben liever een dyslectisch kind dan een achterlijk kind. Het klinkt sjieker. Asperger of hoogfunctionerend autisme klinkt ook beter dan voorlijk.quote:Op donderdag 9 februari 2017 07:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik denk niet zozeer dat dyslexie niet bestaat, het is eerder een definitiekwestie.
Het ene kind is sneller in het oppikken van bepaalde stof dan de ander. Het ' langzame' kind heet dan nu eerder dyslectisch te zijn
...
Dat is met dyslexie dus ook: niet elk kind wat meer tijd nodig heeft voor bepaalde taaltaken is meteen dyslectisch. Dáár moet je voor waken, en de aandacht voor taal oprkikken.
Kijk ook eens naar thuis. De stress om die koters op tijd op school te krijgen en zelf op het werk te komen. Ze voor de tv dumpen met die hyperactieve tekenfilms. Na schooltijd weer haasten voor sport hier of club daar.quote:Op donderdag 9 februari 2017 07:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat mij erg tegenstaat, is dat kinderen met medicijnen worden rustiggehouden, of dat kinderen geen suiker meer mogen eten (wat ik trouwens vanuit het standpunt dat er veel mensen met een fructoseintolerantie rondlopen, niet zo gek vind, maar dat terzijde) omdat ze daardoor te druk zouden zijn.
Nee, kijk eens als school naar de manier waarop je met die koters omgaat.
quote:Op donderdag 9 februari 2017 07:33 schreef Koettie het volgende:.. maar daar heb ik nu truckjes voor.
Sterker nog, wij hanteren een heel "dyslexie-protocol".quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |