abonnement Unibet Coolblue
pi_192304923
We gaan hier met een super inflatie zitten over een paar jaar!
Geld is niets meer waard! Verkwist ze maar!
Cindy De Vuyst
  vrijdag 27 maart 2020 @ 16:49:57 #177
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_192305023
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 16:41 schreef einzeinz het volgende:
We gaan hier met een super inflatie zitten over een paar jaar!
Geld is niets meer waard! Verkwist ze maar!
Ja en de AOW ers korten met 10% en nog eens 10%

En de rente naar topniveau om de koers te steunen
goed aandelen is een goede safehaven Newmont Mining
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_192305940
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 16:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja en de AOW ers korten met 10% en nog eens 10%

En de rente naar topniveau om de koers te steunen
goed aandelen is een goede safehaven Newmont Mining
Welke aandelen? Ik weet het niet hoor. Flow Traders binnenkort op ¤40/aandeel?
Cindy De Vuyst
  vrijdag 27 maart 2020 @ 18:08:14 #179
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_192306211
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 17:54 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Welke aandelen? Ik weet het niet hoor. Flow Traders binnenkort op ¤40/aandeel?
Daar heb ik geen verstand van, ik ben geen gokker
Persoonlijk koop ik Newmont Mining , stabiel bedrijf
Maar verder ben ik erg voor DSM , altijd geweest
pracht bedrijf, koop je aandelen , koop dan een aandeel die je over 5 jaar nog wil hebben, wil je gokken ga dan naar het casinp
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 1 april 2020 @ 17:03:08 #180
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_192394381
https://www.telegraaf.nl/(...)al-op-wopke-hoekstra

Het zuiden tegen het Noorden ??

Waar hebben we dat eerder gezien ???????????????????

quote:
Franse krant opent aanval op Wopke Hoekstra
Door EVELINE BIJLSMA

Updated 48 min geleden
1 uur geleden in FINANCIEEL

PARIJS - 'De nieuwe Monsieur Non', 'meedogenloos hard', 'gedreven door persoonlijke ambities'. In de Franse zakenkrant Les Échos verscheen woensdag een vernietigend portret van minister Wopke Hoekstra (Financiën).


[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 01-04-2020 17:29:59 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 1 april 2020 @ 17:22:48 #181
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192394786
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 17:03 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)al-op-wopke-hoekstra

Het zuiden tegen het Noorden ??

Waar hebben we dat eerder gezien ???????????????????
[..]

Fransen :')
pi_192431792
quote:
Coronavirus legt een nieuwe bom onder de euro

De ontwerpfout bij de euro bleek bij de vorige crisis en toont zich nu weer: er ontbreekt een schokdemper, betogen hoogleraren economie Steven Brakman en Harry Garretsen.

Het coronavirus brengt ons niet alleen een ongekende gezondheidscrisis, het is ook de voorbode van economisch zwaar weer. Hoe groot over pakweg een jaar het negatieve effect van de corona­crisis op de economie zal blijken te zijn, is op dit moment volstrekt onduidelijk. Dit neemt niet weg dat het zeker in EU-verband verstandig is nu alvast te bezien wat de gevolgen van de coronacrisis zijn. De brief van de meer dan zestig Nederlandse economen eerder deze week in deze krant hamert terecht op de ­solidariteit die het noorden van de EU, lees ook Nederland, nu moet ­tonen met de zuidelijke lidstaten. Wij denken dat het probleem zelfs dieper graaft en het voortbestaan van de euro in het geding is.

Een belangrijk probleem dat in de nasleep van de coronacrisis ongetwijfeld weer de kop zal opsteken, is namelijk de houdbaarheid van de euro. Net als in 2010, toen na de financiële crisis van 2008 bleek dat Griekenland niet langer in staat was de staatsschuld af te lossen, zal in landen als Spanje, Italië en ook Griekenland, de staatsschuld zodanig groot en de ­recessie dusdanig diep zijn, dat het onduidelijk is of de schuld nog beheersbaar is. Dat die schulden als gevolg van de coronacrisis op­lopen, kan deze landen niet worden aangerekend, al helemaal niet omdat zij juist relatief zwaar getroffen zijn. Toch zullen financiële markten zich, evenals bij de eurocrisis van 2010, weer gaan afvragen hoe houdbaar de euro nog is met zuidelijke lidstaten waar overheidsfinanciën zo uit het lood zijn. De achilleshiel van het huidige eurosysteem zal dan wederom duidelijk worden.

Ontwerpfout

De kern van het europrobleem schuilt in een fundamentele ontwerpfout. In het Stabiliteits- en GroeiPact (SGP), opgesteld bij de invoering van de euro, stonden de overheids-­financiën centraal. Afgesproken werd de omvang van de nationale staatsschulden en financieringstekorten beperkt te houden. Belangrijke maatregelen, maar er werd niet bedacht dat het verlies van de ­nationale valuta en daarmee het wisselkoersinstrument moest worden gecompenseerd met een ander aanpassingsinstrument. Voordat de euro werd ingevoerd, kon een land re- of devalueren, zodat bij een uiteenlopende economische ontwikkeling de onderlinge concurrentieverhoudingen hersteld konden worden. Deze wisselkoersaanpassingen boden weliswaar slechts tijdelijk soelaas, maar spanningen hadden een uitweg.

Door de invoering van de euro is dit wisselkoersinstrument als aanpassingkanaal opgegeven, zonder dat er een alternatieve schokdemper voor in de plaats kwam. Dat leidde in 2010 tot grote problemen in ‘euroland’. En als we niet uitkijken, legt het corona-­virus een nieuwe bom onder de euro.

Indien, zoals nu dus weer dreigt, de economische ontwikkelingen tussen de eurolanden niet alleen verstoord zijn, maar, belangrijker nog, onderling sterk uiteenlopen, zijn er bij afwezigheid van het wisselkoersventiel drie alternatieve schokdempers.

De eerste is de weg van de loon- en prijsaanpassingen waarbij eurolanden zoals Italië en Spanje de lonen en prijzen relatief moeten laten dalen en landen als Nederland en Duitsland het omgekeerde doen. Maar zoals de Griekse ervaringen uit 2010 laten zien, is dit een zeer moeilijke en ook sociaal-economisch nauwelijks begaanbare route.

Als loonaanpassingen niet kunnen worden gerealiseerd, zou arbeidsmigratie van zuid naar noord ‘euroland’ een alternatief kunnen zijn. Dit mechanisme is echter in de huidige politieke verhoudingen verre van populair. Voor de coronacrisis leek men in de EU eerder in de richting van verdere migratiebeperkingen te bewegen. De coronacrisis versterkt deze anti-immigratie­gevoelens eerder dan dat versoepeling wordt overwogen.

Er resteert dan slechts de derde ­optie: financiële of inkomensoverdrachten tussen de eurolanden, in dit geval van noord naar zuid. Met de huidige anti-Europese sentimenten is dit een moeilijke weg, maar onontkoombaar als we de euro en wellicht zelfs de EU in stand willen houden. Samen in een muntunie willen zitten, betekent ook de bereidheid schokken die het ene land meer of anders treffen, zoals nu, gezamenlijk opvangen. Griekenland werd in 2010 gedwongen eenzijdig hard en lang te saneren. Het land had te weinig medestanders om een ander beleid af te dwingen. Deze keer zal dit anders zijn. Een groot deel van het euro­gebied zal door coronacrisis tegen enorme staatschulden en een zeer diepe recessie aankijken en zich collectief niet tot water en brood ­laten veroordelen door het noordelijke deel van euroland.

Overleven

Wil de euro overleven, dan zullen links- of rechtsom meer transfers of risicodelingen plaats moeten vinden tussen noord en zuid. Dat kan enigszins verhuld via de (risico)spreiding van de financiële lasten via Euro-obligaties of rechtstreeks via het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM), zoals onlangs op volkskrant.nl door ­Arnoud Boot en Dirk Schoenmaker (Columns & Opinie, 26 maart) is bepleit. Maar dit zijn uitvoeringen van hetzelfde basisidee: een systeem dat ongelijkheden tussen de eurolanden beperkt. Zijn landen als Nederland daartoe niet bereid dan is de sombere conclusie dat de toekomst van de euro op het spel staat. En met de euro ook de EU. Bij de vorige eurocrisis in 2010 is de ontwerpfout van de euro niet gerepareerd. Laten we deze keer niet dezelfde fout maken. Een goed ontworpen transfersysteem is dus niet alleen een teken van saamhorigheid, waarvan momenteel terecht veel sprake is, maar domweg noodzakelijk in een muntunie.


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2020 15:36:15 ]
pi_192440246
Ik mag hier geen oneliners meer posten. Maar wat bedoelen de mods met oneliners?
Snap het niet zo goed en begrijp dus ook niet wat ik fout doe!
Cindy De Vuyst
pi_192510432
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:34 schreef Heph844 het volgende:
Wil de euro overleven, dan zullen links- of rechtsom meer transfers of risicodelingen plaats moeten vinden tussen noord en zuid. Dat kan enigszins verhuld via de (risico)spreiding van de financiële lasten via Euro-obligaties of rechtstreeks via het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM), zoals onlangs op volkskrant.nl door ­Arnoud Boot en Dirk Schoenmaker (Columns & Opinie, 26 maart) is bepleit. Maar dit zijn uitvoeringen van hetzelfde basisidee: een systeem dat ongelijkheden tussen de eurolanden beperkt. Zijn landen als Nederland daartoe niet bereid dan is de sombere conclusie dat de toekomst van de euro op het spel staat.
M.i. is er te weinig gevoel van solidariteit tussen het Noorden en het Zuiden om een transferunie te handhaven. Het Noorden moet werken en bezuinigen, het Zuiden kan potverteren. Daar krijg je de handen electoraal niet voor op elkaar. En waarom? Wat bied de Euro dan? Het oorspronkelijke idee van het komen tot een politieke unie via een monetaire unie raakt alleen maar verder weg bij een transfer unie. Ik zie geen andere mogelijkheid dan weer terugkeren naar de nationale munten.
pi_192510585
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 10:24 schreef zoost het volgende:

[..]

M.i. is er te weinig gevoel van solidariteit tussen het Noorden en het Zuiden om een transferunie te handhaven. Het Noorden moet werken en bezuinigen, het Zuiden kan potverteren. Daar krijg je de handen electoraal niet voor op elkaar. En waarom? Wat bied de Euro dan? Het oorspronkelijke idee van het komen tot een politieke unie via een monetaire unie raakt alleen maar verder weg bij een transfer unie. Ik zie geen andere mogelijkheid dan weer terugkeren naar de nationale munten.
Solidair we zijn al minstens 20 jaar solidair met de spaghettivreters. Tijd om ze make them an offer they cant refuse te geven.
We kunnen ze nu wel weer miljarden geven maar er veranderd niets het is net Afrika maar dan met Gucci zonnebrillen in hun haar.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_192512195
Italie en Nederland. Burgers zijn ongeveer even "rijk"

  woensdag 8 april 2020 @ 16:05:31 #187
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192515881
Aan vrij besteedbaar inkomen staat het hier in Nederland ook al decennia stil: https://economie.rabobank(...)-staat-vrijwel-stil/

Toch bizar. Als bijvoorbeeld de EU goed is voor de Nederlandse burger, dan zou die toegenomen handel toch een spurt gegeven moeten hebben voor het vrij besteedbaar inkomen? Het enige wat Nederlandse politici in Brussel hoeven te doen is evalueren of richtlijnen en bestedingen het Nederlandse besteedbare inkomen harder doen stijgen en dan ook harder dan de overige lidstaten. Harmoniseren naar een Europees gemiddelde dient ten alle tijden voorkomen te worden. Helaas lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Buitenlandse werknemers concurreren op lonen met die van ons waardoor het hier geremd wordt of zelfs krimpt en in het buitenland stijgt. Plus via de EU zitten we infrastructuur in het buitenland te betalen waardoor ze op dat vlak steeds beter met ons kunnen meedingen. Compleet bizar.
The more debt, the better
pi_192516992
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 16:05 schreef flyguy het volgende:
Aan vrij besteedbaar inkomen staat het hier in Nederland ook al decennia stil: https://economie.rabobank(...)-staat-vrijwel-stil/

Toch bizar. Als bijvoorbeeld de EU goed is voor de Nederlandse burger, dan zou die toegenomen handel toch een spurt gegeven moeten hebben voor het vrij besteedbaar inkomen? Het enige wat Nederlandse politici in Brussel hoeven te doen is evalueren of richtlijnen en bestedingen het Nederlandse besteedbare inkomen harder doen stijgen en dan ook harder dan de overige lidstaten. Harmoniseren naar een Europees gemiddelde dient ten alle tijden voorkomen te worden. Helaas lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Buitenlandse werknemers concurreren op lonen met die van ons waardoor het hier geremd wordt of zelfs krimpt en in het buitenland stijgt. Plus via de EU zitten we infrastructuur in het buitenland te betalen waardoor ze op dat vlak steeds beter met ons kunnen meedingen. Compleet bizar.
Dit lijkt me wat kort door de bocht. Het BNP is namelijk de afgelopen decennia wel fors gestegen.

Dus als het BNP stijgt, maar het vrij besteedbaar inkomen van burgers blijft gelijk, dan vloeit het geld binnenlands dus weg naar andere actoren. Zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg, waarvan de kosten exponentieel gestegen zijn.

Lijkt me onzin om daar de EU de schuld van te geven, of te concluderen dat de EU geen winst biedt. De winst is er wel degelijk geweest, het is alleen niet naar het besteedbaar inkomen van burgers gevloeid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2020 17:13:13 ]
  woensdag 8 april 2020 @ 17:23:13 #189
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_192517137
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 17:11 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dit lijkt me wat kort door de bocht.
Het BNP is namelijk de afgelopen decennia wel fors gestegen.

Dus als het BNP stijgt, maar het vrij besteedbaar inkomen van burgers blijft gelijk, dan vloeit het geld binnenlands dus weg naar andere actoren.

Zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg Maffia , waarvan de kosten exponentieel gestegen zijn.

Lijkt me onzin om daar de EU de schuld van te geven, of te concluderen dat de EU geen winst biedt. De winst is er wel degelijk geweest, het is alleen niet naar het besteedbaar inkomen van burgers gevloeid.
edit
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_192519941
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 12:09 schreef zoost het volgende:
Italie en Nederland. Burgers zijn ongeveer even "rijk"

[ afbeelding ]
Hoe komt dit plaatje tot stand? Erg interessante data maar als ik willekeurig IJsland als land eruit pik, valt op dat hun inkomstenbelasting weinig afwijkt van Nederland. Waarom is dan toch hun koopkracht meer dan 2x zoveel als in Nederland? Op basis van gemiddelde inkomens kan ik het niet verklaren.
One man's trash, another man's treasure.
pi_192528995
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 20:06 schreef Arkai het volgende:
Waarom is dan toch hun koopkracht meer dan 2x zoveel als in Nederland
Weet ik ook niet, maar het zou kunnen dat ze minder woonlasten, energielasten etc hebben en meer overhouden voor consumptie van andere zaken.
  donderdag 9 april 2020 @ 10:13:16 #192
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_192529174
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 10:04 schreef zoost het volgende:

[..]

Weet ik ook niet, maar het zou kunnen dat ze minder woonlasten, energielasten etc hebben en meer overhouden voor consumptie van andere zaken.
Volgens deze gegevens ligt het wat anders:
https://www.numbeo.com/co(...)country2=Netherlands
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_192529407
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 20:06 schreef Arkai het volgende:

[..]

Hoe komt dit plaatje tot stand? Erg interessante data maar als ik willekeurig IJsland als land eruit pik, valt op dat hun inkomstenbelasting weinig afwijkt van Nederland. Waarom is dan toch hun koopkracht meer dan 2x zoveel als in Nederland? Op basis van gemiddelde inkomens kan ik het niet verklaren.
Dat is de pest met dat soort plaatjes, wat ben je nou eigenlijk aan het vergelijken met elkaar?

Stel dat je purchasing power definieert als het netto salaris minus de vaste lasten (huur, hypotheek, GWL etcetera). Dan maakt het nogal uit hoe de gezondheidszorg in je land gefinancierd is, of bijvoorbeeld de inrichting van je pensioenstelsel. In Nederland heb je al een forse pensioenpremie ingelegd als je je netto salaris ontvangt. Geen idee hoe dat in IJsland is, maar stel dat ze daar individueel voor hun pensioen sparen, dan is dat zomaar duizenden euro's per jaar extra aan 'purchasing power'.
pi_192529656
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 10:13 schreef Perrin het volgende:

[..]

Volgens deze gegevens ligt het wat anders:
https://www.numbeo.com/co(...)country2=Netherlands
(bijna) gratis dagopvang, lage energielasten en lagere woonlasten maken al veel uit. Maar inderdaad ook een hoop wel duurder. Het is allemaal een kwestie van wat vergelijk je met elkaar. Maar mijn oorspronkelijke punt is dat misschien Nederland als land wel rijker is dan Italië. Maar dat je als gemiddelde NL burger niet heel veel beter af bent dan een gemiddelde Italiaan.
pi_192529849
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 10:34 schreef zoost het volgende:

Maar mijn oorspronkelijke punt is dat misschien Nederland als land wel rijker is dan Italië. Maar dat je als gemiddelde NL burger niet heel veel beter af bent dan een gemiddelde Italiaan.
Dat punt onderbouw je alleen door heel selectief te shoppen in statistiek.. Alsof je als burger helemaal niets merkt van al het geld dat niet naar salaris gaat, maar wel naar pensioenen, gezondheidszorg of onderwijs :')

Pensioenen: https://cdn.businessinsid(...)_Pensionen_BI_NL.jpg

Onderwijs:

Zorg:

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2020 10:53:03 ]
  donderdag 9 april 2020 @ 15:04:30 #196
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_192534348
https://www.telegraaf.nl/(...)andse-lijn-in-europa

Met D66 als vriend heb je geen vijanden nodig


quote:
Mooi moment om Hoekstra nu in de steek te laten'

D66 keert zich af van Nederlandse lijn in Europa
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

2 min geleden in BINNENLAND
DEN HAAG - D66 keert zich af van de Nederlandse lijn die minister Hoekstra (Financiën) in Europa voert. ,,Het roer moet om", stelt D66-fractieleider Jetten.
quote:
Maar welke kant het roer dan precies op moet, zegt Jetten er niet bij. Hij rept over 'een grotere deal' dan alleen 'een tegemoetkoming voor medische kosten'.

Jetten lijkt te flirten met de eurobonds, die Hoekstra - en een meerderheid van de Tweede Kamer - absoluut niet willen. Al zegt hij dat niet expliciet.

,,Als de zuidelijke landen nu geen beroep kunnen doen op deze leningen, moeten ze de markt op om tegen een stuk hogere rentes te lenen."
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_192537971
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:04 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)andse-lijn-in-europa

Met D66 als vriend heb je geen vijanden nodig
[..]

[..]

Dat er serieus nog mensen op die partij stemmen
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 9 april 2020 @ 17:51:28 #198
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192538379
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:04 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)andse-lijn-in-europa

Met D66 als vriend heb je geen vijanden nodig
[..]


[..]

Walgelijk. Die geven het land het liefst gewoon direct weg en laten het eigen volk stikken. Het volk dat over het algemeen jaren van bezuinigingen heeft geslikt en opgehoest. Waardoor we er nu zo goed voor staan. Zij zitten er met de gratie van het volk, op de een of andere manier voelen zij dat anders :')

vanaf 18:00 weer vergaderen.

Geen eurobonds!
  donderdag 9 april 2020 @ 18:22:42 #199
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_192539034
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 17:51 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Walgelijk. Die geven het land het liefst gewoon direct weg en laten het eigen volk stikken. Het volk dat over het algemeen jaren van bezuinigingen heeft geslikt en opgehoest. Waardoor we er nu zo goed voor staan. Zij zitten er met de gratie van het volk, op de een of andere manier voelen zij dat anders :')

vanaf 18:00 weer vergaderen.

Geen eurobonds!
Ik geef nog liever Marokko 1 miljard dan die Italianen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_192539261
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 18:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik geef nog liever Marokko 1 miljard dan die Italianen
Ik hou het liever allemaal zelf, wij hebben er ook voor moeten bezuinigen. Ik zie de noodzaak niet om anderen die de afgelopen 20 jaar niets gedaan hebben wat te geven om dat er nu toevallig een crisis is. Als we nu hardvochtig zijn weten ze wat ze moeten doen anders leren ze het nooit.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')