Garfield1985 | zondag 5 februari 2017 @ 23:14 |
Ik heb sinds gisteren een auto aangeschaft, een Peugeot 206 1.4 5 deurs uit 2000. Tijdens de proefrit heb ik de auto stevig aan de tand gevoeld maar niks vreemds gehoord of gevoeld. Alles werkt naar behoren op de sigarettenaansteker na, maar dit zou gewoon een zekering kunnen zijn. Echter viel het me later in de middag op dat er tijdens het maximaal insturen een lichte bonk te horen was komende vanuit de richting van de wielkasten. Het maakt niet uit of je nu naar links of naar rechts stuurt, je hoort het in beide stuurrichtingen. Nu ging ik gezien het zeiknatte weer eerst uit van de banden die zich telkens ''zetten'' tijdens het draaien en aangezien het van die el-cheapo banden zijn was dit niet geheel onmogelijk. Echter, vandaag was het droog en ik was benieuwd of het dan nu ook niet meer hoorbaar zou zijn. Helaas, het geluid was er nog steeds en had het idee ook iets ''eerder'' als eerst. In het stuur voel je er verder niks van, het is enkel hoorbaar, de auto trekt ook niet naar links of rechts en remt ook netjes rechtuit. Je zou hooguit kunnen zeggen dat hij op de snelweg wat lichtvoetig aanvoelt, maar dit zou ook gewoon bij het karakter van de auto kunnen horen. Verder valt het me op dat de auto érg snel in snelheid vermindert op het moment dat ik het gas loslaat. Niet zoals dat normaal gaat op een ''natuurlijke'' manier dat de snelheidsmeter geleidelijk aan zakt maar juist behoorlijk vlot. Ik heb dus het idee dat de auto ergens door ''geremd'' wordt. Met accelereren merk je daar dan weer niks van want de auto laat zich vrij soepel op snelheid brengen en geeft mij niet het idee ''in'' te houden. Iemand een idee in welke richting ik bovenstaande zaken moet zoeken? | |
Juup© | zondag 5 februari 2017 @ 23:17 |
Rechtdoor? | |
Garfield1985 | zondag 5 februari 2017 @ 23:18 |
Rechtdoor hoor je er helemaal niks van, enkel tijdens het insturen. | |
butz0rs | zondag 5 februari 2017 @ 23:22 |
veerpootlager | |
Leandra | zondag 5 februari 2017 @ 23:22 |
Heb je er winterbanden onder zitten, of gewoon zomerbanden? | |
Juup© | zondag 5 februari 2017 @ 23:23 |
Een van de mogelijkheden, maar zeker geen feit. | |
Garfield1985 | zondag 5 februari 2017 @ 23:36 |
Moet ik even nakijken en zal ik morgen even posten hier maar meen gezien te hebben dat het winterbanden waren. Overigens niet met héél erg veel profiel meer boven de wettelijke grens maar dat is maar goed ook want ik wil die babi pangang zooi er zo snel mogelijk vanaf hebben. Achter is volgens mij nog bijna nieuw maar wellicht kan ik die ergens tegen wat korting kwijt voor een geheel nieuwe set voor voor en achter. Ik ga er denk ik morgen sws maar even mee naar een plaatselijke garage om hem op een brug te zetten om te zien wat de precieze staat is van de gehele bodem en de voortrein in het bijzonder. Ik hoor verder ook geen gedreun ofzo van de wielen dus de wiellagers lijken me in orde. | |
Simterklaas | zondag 5 februari 2017 @ 23:52 |
Ik heb dit ook wel eens gehad met naar rechts sturen en dit had volgens mij met het stuur te maken. | |
Leandra | maandag 6 februari 2017 @ 00:24 |
Ik herken het wel van mijn ene auto (en dat is ook gelijk de enige auto waarmee ik het ooit heb meegemaakt), maar dat is dan het teken dat het tijd is de winterbanden er op te laten zetten, de zomerbanden hebben dan kennelijk wat teveel moeite met de lage temperaturen. Het gebeurt ook alleen maar als ik langzaam rijd trouwens, de vriendin van een kennis heeft hetzelfde met haar auto; probleem weer weg als de winterbanden er op zitten. Ik heb trouwens geen hakkietakkie banden, het gebeurt mij bij de Michelin zomerbanden als het te koud wordt (en dan ook weer uitsluitend deze, het nooit meegemaakt met een eerdere auto die op Michelins stond) met de Continental winterbanden iig nergens last van. Met de auto die op Dunlop zomerbanden (en Bridgestone winterbanden) staat nog niet meegemaakt, maar daar rijden we ook maar erg weinig mee en vooral in de zomer. | |
sjoemie1985 | maandag 6 februari 2017 @ 15:44 |
Kan ook van het oversturen komen, dat vindt de stuurbekrachting niet zo fijn denk ik. heb volgens mij bij 1 van mijn auto's ook zoiets gehad. Kwam bij mij doordat ik stuur soms tot het uiterste soms omgooide en hoorde dan ook een soort bonk. | |
frumslegnulk | dinsdag 7 februari 2017 @ 18:22 |
Ik weet bijna zeker dat dit komt door versleten homokineten. Dit zijn de scharnierende koppelingen in je aandrijfassen, die het mogelijk maken om te sturen en toch de wielen aangedreven te houden. Ze zitten op de aandrijfas in een rubberen geribbelde hoes die gevuld is met een dik soort vet. Het geluid betekent helaas dat ze in zoverre versleten zijn dat ze vervangen moeten worden en dan is het vaak goedkoper gelijk de hele aandrijfas te doen aan de kant waar je het geluid hoort. Als je er niets aan doet wordt het gaandeweg erger, ga je het ook rechtuit horen en als je er echt te lang mee doorrijdt kunnen ze plotseling blokkeren waardoor je wiel in één keer stilstaat. Het snel afremmen bij gas los kán hier nog mee te maken hebben, maar kan ook een hele hoop andere oorzaken hebben. Google maar even op 'defecte homokineet' of iets dergelijks. Een bonkend/knakkend geluid in een hele scherpe bocht is zó typerend voor dit defect dat het me verbaast dat het hierboven nog niet geopperd is. | |
DieselTank | dinsdag 7 februari 2017 @ 18:28 |
Bij een nissan terreinwagen van een kennis van me die maakt een verschrikkelijk luid krakend bonkend geluid als je je stuur helemaal om hebt en je rijd heel rustig. Dit komt doordat er een ''stop'' zit net als een deurstop alleen van dan ijzer. Deze houdt de wiel zeg maar tegen op het eind. Geen idee of dit iets helpt maar toch zeg ik het. | |
Hallojo | dinsdag 7 februari 2017 @ 18:35 |
Ik heb dit ook gehad aan één kant. Was de homokineet. Een nieuwe kostte me ¤ 800,00 en toen moesten ze hem er nog inzetten. En jij hebt het dus aan twee kanten ![]() | |
frumslegnulk | dinsdag 7 februari 2017 @ 18:38 |
Wauw, rij je in een Lamborghini ofzo? Een complete gereviseerde aandrijfas voor een gemiddeld personenautootje hoeft niet meer dan ¤100 te kosten hoor, ik denk dat TS wel een set links+rechts voor zijn 206 kan vinden voor ¤150 als ik de prijzen zo google. Of hij ze er zelf in kan zetten weet ik niet, maar het zou de garage niet meer dan een uurtje per kant hoeven kosten. En misschien nog nieuwe versnellingsbakolie, aangezien dat eruit loopt als je de as uit het differentieel trekt (tenzij je de auto kantelt). | |
Hallojo | dinsdag 7 februari 2017 @ 18:44 |
Zoiets ![]() | |
Garfield1985 | woensdag 8 februari 2017 @ 20:40 |
Ik ben vandaag bij de garage geweest en de auto is op de brug gezet. Het bleek het schokbrekerlager aan de passagierszijde te zijn wat dit veroorzaakt. De monteur heeft me het verschil met de andere kant laten zien waar deze wel fatsoenlijk meedraaide met het bewegen van de vooras. Kosten om het te laten repareren zijn ongeveer ¤115,- . De kennis, de plek en het gereedschap om dit zelf te doen heb ik helaas nog niet maar aangezien het om een te verwaarlozen bedrag gaat ga ik daar ook niet al te moeilijk over doen. In principe kan ik hier nog een half jaartje mee rijden voordat het écht vervangen moet worden begreep ik. Ik denk persoonlijk dat ik het even aankijk en het binnen nu en enkele maanden laat doen. Dat komt financiëel net even wat beter uit en ik heb dan ook een beter beeld van de rest van de auto en of alles een beetje blijft werken. [ Bericht 0% gewijzigd door Garfield1985 op 08-02-2017 20:51:58 ] | |
bokkepoot | woensdag 8 februari 2017 @ 20:50 |
Ander woord voor
| |
Garfield1985 | woensdag 8 februari 2017 @ 20:57 |
Helder. Een pak van mijn hart dat het allemaal meeviel, ik ging toch met gemengde gevoelens daarheen. Stond echt niet te wachten op buitensporige kosten oid. De auto was ook mooi droog van onderen trouwens, ook een meevaller. | |
Fer | woensdag 8 februari 2017 @ 21:07 |
![]() |