abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_185037722
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 06:22 schreef Chia het volgende:

[..]

Maar gender is toch een sociaal-maatschappelijk concept en kan los staan van biologische kenmerken? dus als je niet in de m/v concepten daarvan past kun je jezelf als genderneutraal beschouwen.
wonderer heeft me al goed uitgelegd waarom je niet genderneutraal kan zijn, maar non-binair bent. Wel jammer, genderneutraal klinkt wel leuker :P

Mjah. Misschien wel, maar toch vind ik het een apart iets als iemand niet-binair is en hormonaal tevreden met wat die persoon van nature heeft.

Leuk dat er volgende week weer een terugblik is. Ik ben benieuwd.
pi_185262956
Ik vond het weer een leuk seizoen, vooral de terugblikken :Y

Tot over drie jaar :W
pi_185271940
Ik vind het ook een indrukwekkend iets dat mensen zo open durven zijn over wat ze doormaken.
"Jouw portie voetbalfeitjes vindt je op http://insidevoetbal.jouwweb.nl
pi_185276644
Gisteren een deel gezien. Moet later nog even terugkijken.
Ik kan gewoon niet geloven dat een Mike en Freddie ooit een meisje waren! :o
Ik zie het totaal niet. Als je jong begint met trasitie, scheelt dat natuurlijk wel.
Ik vind wel dat het overgrote deel van jongen/mannen die een meisje/vrouw willen worden, vaak een beetje mannelijke trekjes blijven houden.
Net te grof in het gezicht bijvoorbeeld of een te hoekig lichaam.

Ik vind het voor de jonge kinderen echt super om te zien dat ze zoiets kunnen en mogen ondergaan.
Het lijkt mij als ouders best moeilijk soms maar hun steun betekent alles. :)
pi_185277401
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 14:46 schreef vencodark het volgende:
Ik zie het totaal niet. Als je jong begint met trasitie, scheelt dat natuurlijk wel.
Ik vind wel dat het overgrote deel van jongen/mannen die een meisje/vrouw willen worden, vaak een beetje mannelijke trekjes blijven houden.

Ik vind het voor de jonge kinderen echt super om te zien dat ze zoiets kunnen en mogen ondergaan.
F->M valt vaak ook minder op..
Al zag je bij Rens opeens wel veel vrouwelijke trekken, wel sneu zo midden in de puberteit.
  woensdag 27 februari 2019 @ 15:52:14 #181
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_185277695
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 14:46 schreef vencodark het volgende:

Dit zijn nogal open deuren... ik blijf me toch afvragen waarom mensen vinden om dit te (blijven) benoemen. Wat wil je ermee zeggen, dat je 'het' wel of niet kunt zien? Ik vraag me dat oprecht af, hopelijk kun je me dat helpen begrijpen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_185278081

[ Bericht 100% gewijzigd door vencodark op 27-02-2019 16:14:30 ]
pi_185278098
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 15:52 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dit zijn nogal open deuren... ik blijf me toch afvragen waarom mensen vinden om dit te (blijven) benoemen. Wat wil je ermee zeggen, dat je 'het' wel of niet kunt zien? Ik vraag me dat oprecht af, hopelijk kun je me dat helpen begrijpen.
Het geldt precies voor mensen die een ‘gewone’ metamorfose ondergaan, of bepaalde operaties aan het uiterlijk doen of heel veel zijn afgevallen.
Sommigen vind je mooier geworden, anderen minder mooi of geslaagd.
Ik vind het fijn voor deze mensen in het programma als ze zodanig getransformeerd zijn dat ‘het zien’ heel minimaal is.
Dat streven ze zelf toch ook naar?
De ene persoon laat zijn de kin bijschaven, de ander wil haarinplantaties op het gezicht, de volgende gaat trainen voor meer spierontwikkeling bijvoorbeeld.
Die dame van Rosanna en ... die andere die met dat kindje bij TLC heeft zelf gezegd dat ze haar borsten graag toont in sexy kleding want nu voelt ze zich vrouwelijker en het mag gezien worden.

Als kijker mag je zoiets dan ook best benoemen.
pi_185278311
Trouwens, ik heb het idee dat je je bepaalde dingen persoonlijk aantrekt omdat je zelf transgender bent (toch?) en de woorden van een ander in een weegschaal moeten leggen.
Ik begrijp best dat transgenders heel vaak dezelfde opmerkingen krijgen of de meest vervelende of irritante vragen maar het blijft natuuurlijk een bijzonder programma over iemands uiterlijk die heel belangrijk is.
Je wilt je compleet voelen en goed in je vel. Dat is begrijpelijk en daar hebben ‘buitenstaanders’ natuurlijk allerlei gedachtes over.
  woensdag 27 februari 2019 @ 16:52:12 #185
71919 wonderer
pi_185278764
Ik trek het me niet persoonlijk aan, maar omdat ik er (natuurlijk) op een andere manier naar kijk, is het soms niet te volgen welke gedachten aan de basis van sommige uitspraken ligt.

Daarnaast ben ik ook iets gevoeliger geworden voor subtext (of dat denk ik en ik zie dingen die er niet zijn ;)).

Ik krijg regelmatig "goed gelukt" te horen, wat impliceert dat er ook trans mensen zijn die niet goed gelukt zijn, en dat dit mij ten opzichte van hen meer waard maakt. Je uiterlijk heb je maar tot op zeer beperkte hoogte zelf in de hand, je kunt niet kiezen hoe hormonen voor jou werken, en operaties zijn ook geen wondermiddel.

Niet zichtbaar trans willen zijn heeft meer te maken met veiligheid en acceptatie. Voor zover ik weet willen trans mensen vooral zichzelf zijn, niet zo goed mogelijk in een plaatje passen dat de heteronormatieve wereld ons oplegt. Maar vooralsnog is dat wel de voorwaarde om geaccepteerd te worden.

Ik vind dit nog steeds geen goed programma omdat het juist een onevenredige nadruk legt op de verandering, het voor en na. Begrijpelijk, vanuit een programmamakersstandpunt, maar niet bepaald wenselijk meer voor de emancipatie en normalisatie van transgender personen.

Wat dat betreft was Tegenlicht een frisse wind en hopelijk de toekomst van het inzichtelijk maken van gender op televisie.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  woensdag 27 februari 2019 @ 16:59:23 #186
403253 Meke
after all this time? always.
pi_185278858
Ik ben het best met je eens, Wonderer. Volgens mij gaat transgender om zveel meer dan het uiterlijk, het gaat om vrouw/man te mogen zijn. Maar het lijkt me wel fijn als je omgeving je ook meteen zet als jouw wensgeslacht, en dat is misschien het ding. Ik denk dat de meeste transgenders zelf vrij weinig waarde aan uiterlijk hechten, maar wl aan iedereen die maar 'hij' blijft zeggen, of die je als 'mevrouw' aanspreekt, want dat bn je niet. Nooit geweest in je hoofd, nu ook een uiterlijke verandering en dan lijkt het met behoorlijk frustrerend als dat niet wil doordringen bij mensen.. Daarom kan het 'goed lukken' ( :r zeg je toch ook niet over cisgenders?!) je wl een handje helpen bij je droombeeld en snap ik plastische ingrepen daarin. Volgens mij heeft het vrij weinig met schoonheidsidealen te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:52 schreef wonderer het volgende:
Wat dat betreft was Tegenlicht een frisse wind en hopelijk de toekomst van het inzichtelijk maken van gender op televisie.
Was dat met diegene die uiteindelijk zelfs euthanasie moest laten plegen omdat het psychisch zo verstoord was? ;( Dat vond ik z heftig, maar inderdaad goed dat ze het lieten zien :Y Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn. Ik vond het ook goed dat in deze aflevering wel meer bespreekbaar was dat je mocht twijfelen (Loena), dat er andere opties zijn (Mik) en dat je ook nog terug kan op jonge leeftijd (Storm).
Je bent slimmer als je denkt
  woensdag 27 februari 2019 @ 21:28:08 #187
71919 wonderer
pi_185285243
quote:
2s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:59 schreef Meke het volgende:
Ik ben het best met je eens, Wonderer. Volgens mij gaat transgender om zveel meer dan het uiterlijk, het gaat om vrouw/man te mogen zijn. Maar het lijkt me wel fijn als je omgeving je ook meteen zet als jouw wensgeslacht, en dat is misschien het ding. Ik denk dat de meeste transgenders zelf vrij weinig waarde aan uiterlijk hechten, maar wl aan iedereen die maar 'hij' blijft zeggen, of die je als 'mevrouw' aanspreekt, want dat bn je niet. Nooit geweest in je hoofd, nu ook een uiterlijke verandering en dan lijkt het met behoorlijk frustrerend als dat niet wil doordringen bij mensen.. Daarom kan het 'goed lukken' ( :r zeg je toch ook niet over cisgenders?!) je wl een handje helpen bij je droombeeld en snap ik plastische ingrepen daarin. Volgens mij heeft het vrij weinig met schoonheidsidealen te maken.
Vooral trans vrouwen hebben last van het feit dat de wereld hen niet als vrouw ziet als ze niet 100% voldoen aan het vrouwelijke schoonheidsideaal (en als ze dat wel doen, worden ze als "fraudeur" bestempeld). Uiteindelijk zou het niet uit moeten maken om erkend te worden als je authentieke zelf, maar zo ver zijn we nog lang niet.
quote:
[..]

Was dat met diegene die uiteindelijk zelfs euthanasie moest laten plegen omdat het psychisch zo verstoord was? ;( Dat vond ik z heftig, maar inderdaad goed dat ze het lieten zien :Y Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn. Ik vond het ook goed dat in deze aflevering wel meer bespreekbaar was dat je mocht twijfelen (Loena), dat er andere opties zijn (Mik) en dat je ook nog terug kan op jonge leeftijd (Storm).
Nee, dat was Zembla en dat was een dieptepunt. Het heette Transgender met spijt, maar er zat geen enkel transgender persoon met spijt in (de enige met spijt was niet transgender, de twee transgender individuen hadden geen spijt). En ze hadden een "wetenschapper" opgedregd wiens ideeen 20 jaar geleden al achterhaald waren.

Tegenlicht, Beste Reizigers, van de VPRO. Anderhalve week geleden uitgezonden.

De docu Genderbende is ook wel een aanrader trouwens, als die nog ergens te vinden is.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')