Helemaal niet hoor. Ik vind juist dat je leuk het balletje werpt en zeker niet fanatiek religieus de discussies aangaat.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:46 schreef GillesDelacroix het volgende:
[..]
Laat je niet misleiden door mijn SGP logo hahaOokal ben ik vrij religieus erken ik de scheiding van kerk en staat voor 100% en probeer ik ethische kwesties (als deze anderen betrekken) meer vanuit wetenschappelijk perspectief te bekijken dan vanuit religieus, omdat dit een aanspreekpunt is voor iedereen. Wetenschap werkt, of religie dat nu wil of niet.
Vanuit de wetenschap zie ik een bevruchte eicel ook als leven. Maarja, dan zit je weer met de kwestie dat de anticonceptiepil ook bevruchte eicellen doodt, dus dan zou ik ook anti-anti-conceptie moeten zijn.
Het is inderdaad moeilijk om de kwestie zwart-wit te krijgen en dat zal ook nooit lukken. Echter hoop ik dus niet op een verbod maar op voldoende informering aan de ouder(s).
Ik vind het eigenlijk naar om op dit vlak telkens terug te vallen in anekdotes aangezien ik niet weet of hier onderzoek naar gedaan is (God helpe mij met het zoeken naar bronnen, mijn allergrootste kwaal) maar in veel gevallen is deze mismatch er in het begin. En veel mensen hebben de opvatting dat dit zo zal blijven.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:44 schreef Myrr het volgende:
Maar TS, wat vind je er van dan, dat een gezin al bijvoorbeeld twee gezonde (jonge) kinderen heeft, en daar een derde met afwijkingen bij komt? Laten we hem even Bart noemen.
Bart is theoretisch gezien gelukkig, maar de andere twee niet. Papa en mama hebben nooit tijd om te spelen, huiswerk te maken, gezellig aan tafel te zitten, want ze zijn altijd bezig met Bart. Bart aan te kleden, Bart ontbijt te geven, want hij kan dat niet zelf in zijn mond doen, en de andere twee kinderen wel. Verder moeten ze zelf maar uitkiezen wat ze aan trekken, Bart heeft namelijk hulp nodig daarbij. Gezellig badderen zit er ook niet in, omdat Bart. Bij uitjes met het gezin is alles erop gericht dat het geschikt is voor Bart. Bart moet naar de toilet kunnen. Bart moet een speciale ingang. Papa en mama kunnen niet samen naar je musical komen kijken, want er moet iemand thuis blijven voor Bart. Hij kan namelijk niet mee want hij schreeuwt door de voorstelling heen en kan tevens niet tegen de drukte.
Gehandicapten broertje is dus altijd degene waar alle aandacht naartoe gaat, de rest redt zich (noodgedwongen) zelf wel.
Je moet iets verder denken dan je neus lang is, ts.
Tja, als men altijd moest aborteren bij incest dan was Urk helemaal onbewoondquote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lastig... Ik zeg altijd dat abortus m.i. t.a.t. toegestaan is in drie omstandigheden:
- Incest
- Verkrachting
- Gevaar voor het leven van de moeder.
Zoals Frank ook zegt, heb ik als man daar sowieso al een stuk minder over te vinden aangezien het mij nooit zal overkomen. Maar ethisch gezien zou ik in die drie gevallen abortus altijd toestaan zo de vrouw in kwestie dat wenst.
Maar dan ga je wel geheel voorbij aan de discussie van zelfbeschikkingsrecht. Iemand moet zelf kunnen bepalen, ongeacht de motieven.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens deel ik je mening, Gilles, dat dat hele rendementsdenken de waarde van menselijk leven danig heeft aangetast. Men kijkt kennelijk vooral naar de economische toegevoegde waarde van een mens. Een ziekelijke ontwikkeling die ons eerder de das om zal doen dan zaken die men te pas en te onpas oppert als 'gevaarlijk' (i.e. vluchtelingen, islam).
Als het je echt zo zwaar ligt is een belletje naar 0900 - 0113 niet verkeerd. Steun komt, maak het beste van dit leven!quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:49 schreef Aiciu het volgende:
Als ik als zaadje had geweten hoe het leven is, dan had ik een andere afslag genomen.
Abortus is ook het besparen van een bestaan op deze hypocriete wereld plus ik ga liever een keer extra op vakantie dan dat ik met een kind opgescheept zit.
Zozo, jij bent zeker die ene nozem die altijd daar bij de EO-jongerendag heel recalcitrant op zijn Zundappie staat te wachten op de dames die nog niet onbevlekt zijn ontvragen.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:53 schreef GillesDelacroix het volgende:
[..]
Tja, als men altijd moest aborteren bij incest dan was Urk helemaal onbewoond![]()
Sorry die kon ik niet laten.
Uhm... een kind aborteren omdat het de carrière in de weg zit, is voor mij gewoon onethisch.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Maar dan ga je wel geheel voorbij aan de discussie van zelfbeschikkingsrecht. Iemand moet zelf kunnen bepalen, ongeacht de motieven.
Wat? De pil dood geen bevruchte eicellen.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:46 schreef GillesDelacroix het volgende:
[..]
Laat je niet misleiden door mijn SGP logo hahaOokal ben ik vrij religieus erken ik de scheiding van kerk en staat voor 100% en probeer ik ethische kwesties (als deze anderen betrekken) meer vanuit wetenschappelijk perspectief te bekijken dan vanuit religieus, omdat dit een aanspreekpunt is voor iedereen. Wetenschap werkt, of religie dat nu wil of niet.
Vanuit de wetenschap zie ik een bevruchte eicel ook als leven. Maarja, dan zit je weer met de kwestie dat de anticonceptiepil ook bevruchte eicellen doodt, dus dan zou ik ook anti-anti-conceptie moeten zijn.
Het is inderdaad moeilijk om de kwestie zwart-wit te krijgen en dat zal ook nooit lukken. Echter hoop ik dus niet op een verbod maar op voldoende informering aan de ouder(s).
quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:55 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Zozo, jij bent zeker die ene nozem die altijd daar bij de EO-jongerendag heel recalcitrant op zijn Zundappie staat te wachten op de dames die nog niet onbevlekt zijn ontvragen.
Sorry, kon het niet laten, excuses voor de flauwekul, ik laat je weer verder met die best wel leuk aangepakt beladen onderwerp.
Die kinderen horen echter niet op te groeien tot goede verzorgers. Althans, niet op deze manier.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:50 schreef GillesDelacroix het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk naar om op dit vlak telkens terug te vallen in anekdotes aangezien ik niet weet of hier onderzoek naar gedaan is (God helpe mij met het zoeken naar bronnen, mijn allergrootste kwaal) maar in veel gevallen is deze mismatch er in het begin. En veel mensen hebben de opvatting dat dit zo zal blijven.
Echter raken de meeste gezinnen heel snel gewend aan gevallen zoals Bart. De kinderen leren al snel dat Bart anders is en dat het zo heeft moeten zijn.
Sterker nog, de kinderen die opgroeien met een gehandicapt broertje groeien op tot uitstekende verzorgers, echt geweldige mensen! In het begin is het altijd wel chaos, en ik kan ook niet voor iedereen spreken, maar in veel gevallen loopt dit goed uit!
De pil zorgt er deels voor dat conceptie niet kan plaats vinden, maar het heeft ook een tweede (back-up) functie; namelijk dat een bevruchte eicel zich niet kan nestelen in de baarmoeder.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:56 schreef Koettie het volgende:
[..]
Wat? De pil dood geen bevruchte eicellen.
In dat stadium van een kind spreken is m.i niet correct, verder vind ik iemand dwingen zijn/haar leven op een andere manier in te vullen dan hij/zij deed pas onethisch.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm... een kind aborteren omdat het de carrière in de weg zit, is voor mij gewoon onethisch.
Vergeet Volendam nietquote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:53 schreef GillesDelacroix het volgende:
[..]
Tja, als men altijd moest aborteren bij incest dan was Urk helemaal onbewoond![]()
Sorry die kon ik niet laten.
Qft.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm... een kind aborteren omdat het de carrière in de weg zit, is voor mij gewoon onethisch.
Nee hoor. De pil verkomt de eisprong. Jij bedoelt een spiraal denk ik.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:58 schreef GillesDelacroix het volgende:
[..]
De pil zorgt er deels voor dat conceptie niet kan plaats vinden, maar het heeft ook een tweede (back-up) functie; namelijk dat een bevruchte eicel zich niet kan nestelen in de baarmoeder.
Hij heeft gelijk. De pil zorgt er ook voor dat het baarmoederslijmvlies niet geschikt (dik en toegangbaar genoeg) is om in in te nestelen.quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:59 schreef Koettie het volgende:
[..]
Nee hoor. De pil verkomt de eisprong. Jij bedoelt een spiraal denk ik.
True. Maar dat is niet het doel van de pil of hoe de pil werkt. De pil verkomt de eisprong, daar is het voor.quote:Op zondag 29 januari 2017 00:00 schreef Myrr het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk. De pil zorgt er ook voor dat het baarmoederslijmvlies niet geschikt is om in te nestelen.
Daarom zegt hij back-up.quote:Op zondag 29 januari 2017 00:01 schreef Koettie het volgende:
[..]
True. Maar dat is niet het doel van de pil of hoe de pil werkt. De pil verkomt de eisprong, daar is het voor.
Ik snap de verwarrming, maar het is een werking van de pil die niet iedereen kent:quote:Op zaterdag 28 januari 2017 23:59 schreef Koettie het volgende:
[..]
Nee hoor. De pil verkomt de eisprong. Jij bedoelt een spiraal denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |