WMIK wat schattig dat ze zo met zijn tweetjes hand in hand lopen.

En wat een brokkenpilootjes.
NTS ik heb geen peutermiddagslaapjestips helaas. Mijn peuters zijn wat dat betreft ook kapot, al zijn die wel wat ouder dan de jouwe.

Gewicht is hier geloof ik geen issue, althans, ondergewicht zeker niet. Al zit er tegenwoordig wel 2 kilo verschil tussen de mannen. Ze eten allebei zo ongeveer hetzelfde, maar T beweegt wat meer dan S en heeft een compleet andere bouw. T is volgens de grafieken prima in proportie en zit op de gemiddelde lijn met lengte en gewicht. S is te dik volgens de grafieken, zijn lengte is precies gemiddeld en zijn gewicht zit op de +2 lijn. Ik vind het voorlopig nog niet zorgelijk, want ik weet dat hij gewoon gezond eet. Daarbij komt dat het mijn eigen meting is, dus die is wellicht niet helemaal nauwkeurig. Over een paar maanden mogen wij weer naar het CB, we zullen wel zien wat die erover te melden hebben.
Vanmorgen heb ik T en S achtergelaten bij het kdv met een beetje een vervelend gevoel. Ik had van tevoren besproken dat we nog maar één kus en knuffel zouden doen bij het afscheid en dat ging verrassend goed. S had nog wel een extra knuffel nodig, maar kon toen ook prima afscheid nemen. Die peuters van mij zijn slimme jongens.

Toch zat/zit het gesprek van afgelopen donderdag me nog steeds niet lekker.
T bleek vandaag op het kdv op een gegeven moment boos omdat een ander kindje speelde met iets wat hij ook wilde hebben. Kan gebeuren natuurlijk. Dat merkte de juf op en ze bood hem iets anders aan om mee te spelen. Gevolg: geen driftbui, maar een T die vrolijk met het door de juf aangeboden speelgoed begon te spelen. Mijn gedachte was ongeveer dit: "Serieus, dit meen je toch niet?"

Ze hebben deze aanpak dus toegepast op mijn advies en dat vind ik eigenlijk echt een teleurstelling. Het is voor mij namelijk zo'n natuurlijke vorm van opvoeden, kinderen laten zien dat er ook alternatieven zijn. Dat is bij ons thuis zo'n basisding dat ik me serieus afvraag of de juffen zich ooit verdiept hebben in opvoeding c.q. opvoeding van peuters. Ik ben wel blij dat er iets met mijn adviezen gedaan wordt en dat de juffen ook zien dat een andere aanpak helpt, maar ik vind eigenlijk dat ze dit zelf ook hadden moeten kunnen bedenken. T en S zijn daar tenslotte 3,5 dag per week. Voorlopig ga ik even bovenop de dingen zitten die op het kdv gebeuren door er actief naar te vragen bij de juffen en probeer T en S ook te vragen naar hoe zij de dag ervaren hebben. Daar krijg je natuurlijk een peuterantwoord op, maar het geeft in ieder geval wel weer wat hun het meeste is bijgebleven van de dag.