abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_168278599
Hallo,

Ik werk nu een tijdje als huishoudelijke hulp bij mensen thuis en dat is toch heel wat anders dan mijn vorige fulltime kantoorbaan. Ik dacht eerst van ach dat moet ik makkelijk 30 uur in de week kunnen maar het is dus een stuk zwaarder dan gedacht.

Zijn er hier meer mensen die dit werk doen en zo ja voor hoeveel uur per week? Ik zou graag willen weten wat een beetje gangbaar is qua uren per week voor dit soort werk.
pi_168279567
gewoon voldoende pauze inlassen voor jezelf. Ze wachten maar.
.
pi_168279744
Ik heb het gedaan als bijbaan. Een hele dag werken (8.00-16.00) vond ik al zwaar en veel.
30 uur is sowieso veel voor dit werk, denk dat 20 echt beter is als je het wilt volhouden. Ben zelf toen eens info op gaan zoeken en las over iemand die het 30 uur per week deed en overbelast was geraakt.

Zeker die 3 uur achter elkaar bij iemand, waar je toch wel de zwaardere huishoudelijke taken zoals stofzuigen doet, kunnen zwaar zijn als je het twee keer op een dag moet doen. Zo heb ik eens 2 uur bij iemand gestofzuigd (was net verbouwd dus was hard nodig) en toen was ik echt moe. Als je dat doet, plus badkamer schoonmaken, ramen lappen en dergelijke, dan heb je toch allemaal wat zwaardere werkzaamheden gedaan. Dan snap ik dat het voor 30 uur wel zwaar wordt. Zeker als je voordat je het huishouden gaat doen nog 5 mensen ontbijt moet geven, tussendoor lunch en misschien nog iemand avondeten.
pi_168280634
Hoe oud ben je, TS?

Ik heb het als vakantiewerk gedaan (was toen jong, 22 jaar ofzo). Had weken van 30 uur. Was pittig, maar verdiende wel geld :) weet niet of ik het week in week uit zou kunnen volhouden.
Somebody that I used to know
pi_168280772
Geef jezelf ook de tijd om te wennen en laat je de kop niet gek maken. Gewoon rustig doorwerken, leer die balans vinden.
Somebody that I used to know
pi_168281202
Ja ik had niet verwacht dat 2x een heel huis/appartement stofzuigen en dweilen, 2 badkamers, minimaal 2 toiletten en dan ook nog alles stoffen zo zwaar kon zijn op een dag. De keuken houden de meeste mensen dagelijks bij en doe ik om de paar weken grondig. En dat zijn dan nog maar een paar van de basis dingen die meestal toch wel iedere keer terug komen.
pi_168284547
Ik doe 40-60 uur per week
pi_168285504
Een van de meest ondergewaardeerde banen in Nederland waar vele op schijten, goed merkbaar toen de politiek ervoor zorgde dat tienduizenden hun baan kwijtraakte in de zorg.

"Hadden ze maar een vak moeten leren", reacties.

Anyway 20 uur ongeveer is te doen, meer dan dat is lichamelijk zwaar.
However je verdient dan verbijsterend weinig, misschien 900eu all-in loon afhankelijk van je contract.
  vrijdag 20 januari 2017 @ 07:34:58 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168285714
Ik heb in het verleden ook een huishoudster gehad, Karima. Maar die maakte echt geen drie uur. Hooguit anderhalf uur. Alles was wel schoon, maar echt niet supergrondig hoor. Was opvouwen gebeurde vrijwel nooit want daar kwam ze niet aan toe.

Met andere woorden, ik zou gewoon afspreken met mensen welke taken je doet, en de kantjes er van af lopen. Ze willen zelden hun huishoudster kwijt.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_168285817
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 07:34 schreef Hallmark het volgende:
Ik heb in het verleden ook een huishoudster gehad, Karima. Maar die maakte echt geen drie uur. Hooguit anderhalf uur. Alles was wel schoon, maar echt niet supergrondig hoor. Was opvouwen gebeurde vrijwel nooit want daar kwam ze niet aan toe.

Met andere woorden, ik zou gewoon afspreken met mensen welke taken je doet, en de kantjes er van af lopen. Ze willen zelden hun huishoudster kwijt.
Dan had je een ander moeten inhuren, maar huishoudster ala schoonmaakster is wat anders dan huishoudelijk medewerker.

Die laatste gaat inderdaad in overleg met cliënt aan de slag, gezien cliënten vaak hulpbehoevend zijn.
Zijn er ook zat bij, qua cliënten, die eigenlijk het prettig vinden dat ze iemand hebben om tegen aan te praten.

Toen mijn vriendin nog in de zorg werkte, is ze soms na echt jaren, uiteindelijk toch vervangen op aanvraag van cliënt, omdat ze nou eenmaal meer poetste dan praatte.

Andersom hetzelfde, dat bijv. na invallen iemand toch liever haar wilde dan degene die normaal over de vloer kwam vanwege dezelfde redenen.
pi_168285875
Hoe lang doe je het werk al?

Als je van zittend werk ineens lichamelijk actief werk gaat doen, dan krijgt je lichaam het zwaar. Iemand die fulltime op kantoor zit, zal ook helemaal gesloopt zijn als hij ineens fulltime postbode wordt en 40 uur per week moet lopen en fietsen. En ook een simpel baantje op de bouwplaats zal de gemiddelde kantoor medewerker als onmogelijk ervaren. Er wordt niet voor niets zoveel koffie gedronken in de bouw. Elk bakkie is even rust voor het lichaam.

Als je eenmaal een paar maanden het werk doet en je geen gezondheidsproblemen hebt, zul je merken dat het zware werk je veel makkelijker af zal gaan. Mits je voldoende pauzes neemt, genoeg calorieën binnen krijgt en 's nachts voldoende slaapt.
pi_168286077
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 21:36 schreef Molang het volgende:
Hallo,

Ik werk nu een tijdje als huishoudelijke hulp bij mensen thuis en dat is toch heel wat anders dan mijn vorige fulltime kantoorbaan. Ik dacht eerst van ach dat moet ik makkelijk 30 uur in de week kunnen maar het is dus een stuk zwaarder dan gedacht.

Zijn er hier meer mensen die dit werk doen en zo ja voor hoeveel uur per week? Ik zou graag willen weten wat een beetje gangbaar is qua uren per week voor dit soort werk.
Particulier of via WMO (zorg)?

Dat maakt namelijk verschil. Via WMO zijn al afspraken gemaakt wat je bij een cliënt moet doen, soms inclusief koffie. Dan kun je vaak wel 16 tot 20 uren per week.
Meer wordt zelden gegeven omdat het echt wel zwaar is.
pi_168286921
Het klopt wel dat je 3 uur niet vaak echt vol maakt, en dat sommige mensen eenzaam zijn en blij zijn dat er iemand is om tegen te praten. Maar dat neemt niet weg dat het wel zwaar kan zijn en dat 20 uur denk ik wel de max is qua belasting. Het verdiende voor mij toen ongeveer een tientje per uur, dan zou je er 600-900 euro aan overhouden per maand.

Je moet natuurlijk wel je best doen, maar of het brandschoon is maakt de een wat meer uit dan de ander. Je hebt ook mensen die enorm kunnen zeuren over een plukje stof.
pi_168290012
Ik doe het werk nu ongeveer een half jaar en inderdaad via een thuiszorg organisatie. Bij de ene client heb ik het rustig omdat die veel zelf nog kunnen en willen doen en ik dan ook soms een half uur gewoon aan het kletsen ben omdat client het fijn vind om zijn/haar verhaal eens aan iemand kwijt te kunnen. Maar bij een ander is het weer hard werken om alles toch op tijd af te krijgen. Natuurlijk hoeft niet alles per se af maar ik vind het voor mezelf niks als ik dingen moet laten liggen waarvan ik weet dat een client dat ook niet zelf kan.

Heb een keer ergens gewerkt als invaller waar ik maar niet aan schoonmaken toe kwam want mevrouw had zoveel te vertellen. Eerste uur kon ik het nog wel combineren en volgen maar toen maar opgegeven en de rest van de tijd maar thee en koekjes gegeten terwijl mevrouw haar verhaal deed. Aan het eind zei ze dat ze zo blij was dat ze eens lekker met iemand had kunnen kletsen want ze zag voor de rest niemand.

En het verdiend inderdaad niet echt veel, met mijn kantoorbaan verdiende ik meer per uur. Maar ik vind de waardering en dankbaarheid ook wel fijn.
pi_168290288
Klopt, ik zou voor jezelf eerst de dingen doen die sowieso moeten. Meestal vroeg ik ook aan diegene wat er echt moest gebeuren en wat minder prioriteit had voor het geval ik niet klaar zou zijn na 3 uur.
  vrijdag 20 januari 2017 @ 12:57:39 #16
3542 Gia
User under construction
pi_168290579
Kun je niet 20 uur dit werk doen, 4 uur per dag (2 cliënten p.d.), en daarnaast op zaterdag bijvoorbeeld koerierswerk? Of ander licht werk.
  vrijdag 20 januari 2017 @ 13:30:52 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_168291268
Onze schoonmaakster werkt op dit moment 2x 3 uur per week (groot huis). Ik denk dat je met 24 uur per week wel aan je max zit qua wat je lichaam aankan. Proberen klanten te vinden waar je vaker per week mag langskomen, dan je de taken verdelen en hoef je niet iedere keer alle zware klussen te doen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_168291975
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 13:30 schreef Tinkepink het volgende:
Onze schoonmaakster werkt op dit moment 2x 3 uur per week (groot huis). Ik denk dat je met 24 uur per week wel aan je max zit qua wat je lichaam aankan. Proberen klanten te vinden waar je vaker per week mag langskomen, dan je de taken verdelen en hoef je niet iedere keer alle zware klussen te doen.
Dat verdelen over de week is meestal niet zo eenvoudig.
Cliënten krijgen een indicatie vanuit de wmo en op basis daarvan krijgen ze x uur per week.

Een uurtje per keer bijv. zou dan weinig nut hebben.
Meestal is het 2 tot 3 uur max per keer dus eigenlijk per week.
  vrijdag 20 januari 2017 @ 14:02:21 #19
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_168292006
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 14:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Cliënten krijgen een indicatie vanuit de wmo en op basis daarvan krijgen ze x uur per week.

Ik betaal het gewoon zelf (schoonmaken dus). Goede hulp is schaars, dus mensen met voldoende inkomsten kunnen/willen misschien zelf wel de portemonnee grijpen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 20 januari 2017 @ 14:17:38 #20
3542 Gia
User under construction
pi_168292377
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 14:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Mijn moeder krijgt anderhalf uur per week. De hulp komt dan, ik geloof, één keer in de 2 weken, 3 uur. Nu woont mijn moeder alleen in een seniorenwoning, maar veel werk kan gewoon niet gedaan worden. De hulp pakt er bijvoorbeeld elke keer 2 keukenkastjes bij, maar als ze de laatste klaar heeft, kan ze weer met de eerste beginnen. Ook het fornuis, mijn moeder heeft een vrijstaande kookplaat op de koelkast, komt niet meer van zijn plaats, terwijl daar wel vuil achter/onder komt.
Extra uren kan ze niet betalen, ze heeft alleen AOW.
En ik kan dat zware werk ook niet. Lukt me thuis amper om alles voor elkaar te krijgen, met mijn gezondheid. Gelukkig helpt mijn man veel mee.

Voorheen had mijn moeder 2 keer 2 uur per week en dat was ideaal. Mijn vader leefde toen ook nog, en die deed somige dingetjes samen met mijn moeder, zoals de gordijnen eraf halen om te wassen.

Hoop dat we een regering krijgen die hier toch weer wat aan gaat doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')