abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 31 maart 2017 @ 11:08:00 #151
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_169902119
En daar wordt zo handig gebruik misbruik van gemaakt in het onderwijs...
.
pi_169902487
Nou he. Is echt onze allergrootste zwakte. Gelukkig kan ik wel redelijk goed/steeds beter mijn grenzen aanvoelen en me daar niet schuldig over voelen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169909035
Ik kan me er ook druk om maken wat er gaat gebeuren als ze niemand vinden voor de bovenbouw. Terwijl dat niet helemaal mijn probleem is.
pi_169909338
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En daar wordt zo handig gebruik misbruik van gemaakt in het onderwijs...
Zou toch op een gegeven moment weigeren, hoor. Die manipulatieve wijze van opereren kan ik héél slecht tegen. Vette pech voor die leerlingen dan. De directie lost zoiets maar op. En als ze je echt nodig hebben: gewoon keihard onderhandelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2017 18:19:58 ]
  vrijdag 31 maart 2017 @ 18:20:49 #155
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169909388
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Zou toch op een gegeven moment weigeren, hoor. Die manipulatieve wijze van opereren kan ik héél slecht tegen. Vette pech voor die leerlingen dan. De directie lost zoiets maar op. En als ze je echt nodig hebben: gewoon keihard onderhandelen.
Lekker makkelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169909410
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Lekker makkelijk.
Jij bent er niet als docent om allerlei organisatorische problemen op te lossen. Daar is zo'n directie voor en daar krijgen ze ook een passend salaris voor.
pi_169909442
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Lekker makkelijk.
Nee, da's juist niet makkelijk. Maar wel redelijk. De directie zadelt jou op met een probleem waar zij nou juist voor betaald worden om op te lossen.

Wat friek zegt dus :P
-
  vrijdag 31 maart 2017 @ 18:24:50 #158
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169909460
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:21 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Jij bent er niet als docent om allerlei organisatorische problemen op te lossen. Daar is zo'n directie voor en daar krijgen ze ook een passend salaris voor.
Ik los het organisatorische probleem ook niet op. Ik organiseer namelijk helemaal niks, ik ga wat leerlingen begeleiden in de laatste stappen richting het examen. Een stuk of 56, zeg maar.

Wat zou "de directie" in deze situatie volgens jou moeten doen dan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169909494
Ik merk het ook in mijn team. Daar lopen ze al jarenlang op hun tenen, hoewel dat binnenkort hopelijk beter wordt. Ik heb gelijk gezegd dat ik daar niet aan mee ga doen en opstap als ik het gevoel krijg dat het wel dreigt te gebeuren. En daar hadden mn collega's alle begrip voor :)

Anders krijgt de directie ook nooit een duidelijk signaal dat zij hun werk beter moeten doen. Als studenten niet tevreden zijn over het lesgeven vertel ik ze ook niet dat ze maar naar de directie moeten stappen; dat is mijn werk.
-
pi_169909523
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik los het organisatorische probleem ook niet op. Ik organiseer namelijk helemaal niks, ik ga wat leerlingen begeleiden in de laatste stappen richting het examen. Een stuk of 56, zeg maar.

Wat zou "de directie" in deze situatie volgens jou moeten doen dan?
Iemand regelen die de zieke werknemer vervangt. Dat kunnen ze intern proberen op te lossen, maar de huidige werknemers hebben het meestal al druk zat en kunnen daar hun eigen eisen tegenin brengen (in plaats van het slaafs accepteren). Als de directie die eisen niet accepteert, moeten ze op zoek naar een andere oplossing. Wellicht een onderwijs-assistent, maar bottom line is dat dat jouw probleem niet meer is in zo'n geval.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2017 18:33:22 ]
pi_169909633
Ik zou het niet zo'n probleem vinden om een paar extra lessen te geven, maar het nakijkwerk van 56 leerlingen kun je er niet 'even' bij doen. Dat zou voor mij betekenen dat ik zeker twee volle dagen (dus in totaal 16/20 uur) extra werk heb. Daar moet je wel de ruimte voor hebben. Maar je schrijft dat niet duidelijk is of jij ook dat nakijkwerk moet/gaat doen?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 31 maart 2017 @ 18:37:05 #162
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169909638
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:29 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Iemand regelen die de zieke werknemer vervangt. Dat kunnen ze intern proberen op te lossen, maar de huidige werknemers hebben het meestal al druk zat en kunnen daar hun eigen eisen tegenin brengen (in plaats van het slaafs accepteren). Als ze die eisen niet accepteren, moeten ze op zoek naar een andere oplossing. Wellicht een onderwijs-assistent, maar bottom line is dat dat jouw probleem niet meer is in zo'n geval.
Dat is te makkelijk. want uiteindelijk is een goede voorbereiding op het examen voor de leerlingen de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de school. Nog los van eventuele problemen voor de individuele leerlingen is er ook nog zoiets als PR, en examenresultaten in een krimpende markt zijn gewoon belangrijk.
Dus nee, "dit is niet mijn probleem" dekt de lading niet helemaal. Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat je een wegvallende wiskundedocent nog even kan vervangen voor de laatste drie weken. Dat kun je, realistisch gezien, alleen maar intern oplossen.
Dat de schoolleiding dat op tafel legt in een gesprek is misschien niet de meest charmante manier van druk uitoefenen - maar het is wel de realiteit. Je lost het intern op, of je stuurt de klas naar huis.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169909717
Ja, je kunt ook doorslaan in 'het is niet mijn probleem', want er is ook zoiets als collegialiteit en een algemeen belang van de school en de leerlingen waar je je als werknemer ook toe moet verhouden. Het is geven en nemen. Het is meer het punt dat het wel reëel moet zijn, haalbaar. Zoals ik ook schreef: als ik er ineens 56 examenleerlingen bij zou krijgen, zou ik problemen krijgen met het op tijd kunnen nakijken van al die examens. En dat is ook niet de bedoeling. Of ik heb er simpelweg de tijd niet voor. Dat zou ik dan voorleggen aan de schoolleiding, dan kun je samen nadenken over een oplossing (bijvoorbeeld dat je andere lessen even uitvallen, of door iemand anders worden opgevangen, of dat er gezocht wordt naar een collega van een andere school etc.) Ik heb gemerkt dat als je gewoon eerlijk aangeeft wat het probleem is en waar jouw grenzen liggen en je denkt ook constructief mee om tot een oplossing te komen, je heel ver komt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169909734
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is te makkelijk. want uiteindelijk is een goede voorbereiding op het examen voor de leerlingen de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de school. Nog los van eventuele problemen voor de individuele leerlingen is er ook nog zoiets als PR, en examenresultaten in een krimpende markt zijn gewoon belangrijk.
Dus nee, "dit is niet mijn probleem" dekt de lading niet helemaal. Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat je een wegvallende wiskundedocent nog even kan vervangen voor de laatste drie weken. Dat kun je, realistisch gezien, alleen maar intern oplossen.
Dat de schoolleiding dat op tafel legt in een gesprek is misschien niet de meest charmante manier van druk uitoefenen - maar het is wel de realiteit. Je lost het intern op, of je stuurt de klas naar huis.
Die schoolbelangen worden nu juist behartigd door de directie, slechts indirect door docenten. Wij zetten ons in daarvoor, maar zijn daar niet volledig verantwoordelijk voor. Die belangen proberen zij (de directie) te bereiken door soms druk uit te oefenen op docenten die allesbehalve redelijk is, maar daar kunnen docenten zich tegen verweren. En ja, zelfs wanneer de druk het allerhoogst is, moet je het juist kunnen weerstaan. Want anders is niet alleen die ene docent zometeen ziek, maar ook jijzelf en heeft de school nog een veel groter probleem. Anders gezegd: door de eigenbelang als docent te bewaken, bewaak je ook indirect het schoolbelang.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2017 19:00:58 ]
  vrijdag 31 maart 2017 @ 18:50:57 #165
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169909788
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 18:44 schreef Franny_G het volgende:
Ja, je kunt ook doorslaan in 'het is niet mijn probleem', want er is ook zoiets als collegialiteit en een algemeen belang van de school en de leerlingen waar je je als werknemer ook toe moet verhouden. Het is geven en nemen. Het is meer het punt dat het wel reëel moet zijn, haalbaar. Zoals ik ook schreef: als ik er ineens 56 examenleerlingen bij zou krijgen, zou ik problemen krijgen met het op tijd kunnen nakijken van al die examens. En dat is ook niet de bedoeling. Of ik heb er simpelweg de tijd niet voor. Dat zou ik dan voorleggen aan de schoolleiding, dan kun je samen nadenken over een oplossing (bijvoorbeeld dat je andere lessen even uitvallen, of door iemand anders worden opgevangen, of dat er gezocht wordt naar een collega van een andere school etc.) Ik heb gemerkt dat als je gewoon eerlijk aangeeft wat het probleem is en waar jouw grenzen liggen en je denkt ook constructief mee om tot een oplossing te komen, je heel ver komt.
Zoiets zal het uiteindelijk moeten zijn, ja. Het overnemen van de lessen is direct in het belang van de leerlingen en heeft bovendien tijdsdruk: na 20 april hoeft het sowieso niet meer. Lessen voor onderbouwklassen zou ik bijvoorbeeld nooit hebben overgenomen. Bovendien vind ik dit nog wel leuk ook, want het sfeertje in de klas zo kort voor het finale toetsmoment bevalt me altijd wel.

Het nakijken hoeft pas over een week of zes te gebeuren, dus de tijdsdruk daarvoor is totaal anders. Er is nu nog niet over gesproken, maar ik voel daar niet heel veel voor. Er zal toch een vervanger moeten worden aangenomen, die moet in die tijd wel te vinden zijn en als ie er is dan kan hij/zij wel examens nakijken, of hij kan het niet. Kan hij het niet, mag hij een paar dagen mijn resterende lessen overnemen en doe ik het in die tijd. Ofzo.
Dat ga ik er in ieder geval echt niet meer 'naast' doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169909798
Dat zou ik dan wel tijdig (nu) aangeven bij de directie, want zij gaan er misschien vanuit dat jij dat doet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169910978
Het is denk ik ook een kwestie van kortetermijn- vs langetermijn-oplossen.
-
pi_169911100
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 19:58 schreef Haushofer het volgende:
Het is denk ik ook een kwestie van kortetermijn- vs langetermijn-oplossen.
Probleem is weer dat de (formele) wetgever een rol speelt bij langetermijnoplossingen en deze zelfs nauwelijks daar aan toe komt. Er is veel te veel ad-hocbeleid wanneer het op onderwijs aan komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2017 20:04:18 ]
pi_169942685
Leuk is anders :P

Mijn lieve collega Stephanie Siersma is gister 2e geworden bij de landelijke docent van het jaar verkiezing van het ISO *O*
-
pi_169949640
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 18:04 schreef Friek_ het volgende:
http://www.aob.nl/altijdtelaat

Leuk om te lezen.
Je zou er bijna Libertariër van worden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 5 april 2017 @ 17:01:21 #172
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_170022074
Over een aantal weken gaan we met klas 3 een week op kamp. We willen met de begeleidende docenten eigenlijk een offlinechallenge aan het kamp toevoegen, maar we hebben nog niet echt een goede tegenprestatie bedacht om leerlingen te motiveren mee te doen. Heeft iemand zoiets wel eens gedaan, en/of ideeën hoe dit vorm te geven?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_170063462
Ik heb een vraag en hoopte dat hier iemand mischien een goede tip zou hebben,
Het is als volgt, Ik zoek namens het Honoursprogramma van de Hogeschool Rotterdam een gastspreker voor een masterclass over het onderwijs van de toekomst en het belang van taal in het onderwijs. Heeft hier mischien iemand ideeën? of zelfs contacten die ik zou kunnen mailen?
pi_170063865
Sorry geen idee voor die sprekers.

Ik kom me hier ook maar eens melden. Heb er inmiddels drie perioden als docent in het MBO opzitten en ben druk met het getuigschrift hiervoor. Heb hiervoor ruime ervaring opgedaan in het vak dat ik nu geef, dus inhoudelijk zit het wel goed. Maar poeh, dat werken met pubers was een wennen. Ben af en toe een halve maatschappelijk werker (want ook mentor), maar eigenlijk maakt dat het ook wel weer heel leuk.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_170064473
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:58 schreef hofferin het volgende:
Ik heb een vraag en hoopte dat hier iemand mischien een goede tip zou hebben,
Het is als volgt, Ik zoek namens het Honoursprogramma van de Hogeschool Rotterdam een gastspreker voor een masterclass over het onderwijs van de toekomst en het belang van taal in het onderwijs. Heeft hier mischien iemand ideeën? of zelfs contacten die ik zou kunnen mailen?
Misschien kan Claudia_x je wel helpen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')