Zou toch op een gegeven moment weigeren, hoor. Die manipulatieve wijze van opereren kan ik héél slecht tegen. Vette pech voor die leerlingen dan. De directie lost zoiets maar op. En als ze je echt nodig hebben: gewoon keihard onderhandelen.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En daar wordt zo handig gebruik misbruik van gemaakt in het onderwijs...
Lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 18:16 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Zou toch op een gegeven moment weigeren, hoor. Die manipulatieve wijze van opereren kan ik héél slecht tegen. Vette pech voor die leerlingen dan. De directie lost zoiets maar op. En als ze je echt nodig hebben: gewoon keihard onderhandelen.
Jij bent er niet als docent om allerlei organisatorische problemen op te lossen. Daar is zo'n directie voor en daar krijgen ze ook een passend salaris voor.quote:
Nee, da's juist niet makkelijk. Maar wel redelijk. De directie zadelt jou op met een probleem waar zij nou juist voor betaald worden om op te lossen.quote:
Ik los het organisatorische probleem ook niet op. Ik organiseer namelijk helemaal niks, ik ga wat leerlingen begeleiden in de laatste stappen richting het examen. Een stuk of 56, zeg maar.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 18:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Jij bent er niet als docent om allerlei organisatorische problemen op te lossen. Daar is zo'n directie voor en daar krijgen ze ook een passend salaris voor.
Iemand regelen die de zieke werknemer vervangt. Dat kunnen ze intern proberen op te lossen, maar de huidige werknemers hebben het meestal al druk zat en kunnen daar hun eigen eisen tegenin brengen (in plaats van het slaafs accepteren). Als de directie die eisen niet accepteert, moeten ze op zoek naar een andere oplossing. Wellicht een onderwijs-assistent, maar bottom line is dat dat jouw probleem niet meer is in zo'n geval.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 18:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik los het organisatorische probleem ook niet op. Ik organiseer namelijk helemaal niks, ik ga wat leerlingen begeleiden in de laatste stappen richting het examen. Een stuk of 56, zeg maar.
Wat zou "de directie" in deze situatie volgens jou moeten doen dan?
Dat is te makkelijk. want uiteindelijk is een goede voorbereiding op het examen voor de leerlingen de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de school. Nog los van eventuele problemen voor de individuele leerlingen is er ook nog zoiets als PR, en examenresultaten in een krimpende markt zijn gewoon belangrijk.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 18:29 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Iemand regelen die de zieke werknemer vervangt. Dat kunnen ze intern proberen op te lossen, maar de huidige werknemers hebben het meestal al druk zat en kunnen daar hun eigen eisen tegenin brengen (in plaats van het slaafs accepteren). Als ze die eisen niet accepteren, moeten ze op zoek naar een andere oplossing. Wellicht een onderwijs-assistent, maar bottom line is dat dat jouw probleem niet meer is in zo'n geval.
Die schoolbelangen worden nu juist behartigd door de directie, slechts indirect door docenten. Wij zetten ons in daarvoor, maar zijn daar niet volledig verantwoordelijk voor. Die belangen proberen zij (de directie) te bereiken door soms druk uit te oefenen op docenten die allesbehalve redelijk is, maar daar kunnen docenten zich tegen verweren. En ja, zelfs wanneer de druk het allerhoogst is, moet je het juist kunnen weerstaan. Want anders is niet alleen die ene docent zometeen ziek, maar ook jijzelf en heeft de school nog een veel groter probleem. Anders gezegd: door de eigenbelang als docent te bewaken, bewaak je ook indirect het schoolbelang.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is te makkelijk. want uiteindelijk is een goede voorbereiding op het examen voor de leerlingen de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de school. Nog los van eventuele problemen voor de individuele leerlingen is er ook nog zoiets als PR, en examenresultaten in een krimpende markt zijn gewoon belangrijk.
Dus nee, "dit is niet mijn probleem" dekt de lading niet helemaal. Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat je een wegvallende wiskundedocent nog even kan vervangen voor de laatste drie weken. Dat kun je, realistisch gezien, alleen maar intern oplossen.
Dat de schoolleiding dat op tafel legt in een gesprek is misschien niet de meest charmante manier van druk uitoefenen - maar het is wel de realiteit. Je lost het intern op, of je stuurt de klas naar huis.
Zoiets zal het uiteindelijk moeten zijn, ja. Het overnemen van de lessen is direct in het belang van de leerlingen en heeft bovendien tijdsdruk: na 20 april hoeft het sowieso niet meer. Lessen voor onderbouwklassen zou ik bijvoorbeeld nooit hebben overgenomen. Bovendien vind ik dit nog wel leuk ook, want het sfeertje in de klas zo kort voor het finale toetsmoment bevalt me altijd wel.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 18:44 schreef Franny_G het volgende:
Ja, je kunt ook doorslaan in 'het is niet mijn probleem', want er is ook zoiets als collegialiteit en een algemeen belang van de school en de leerlingen waar je je als werknemer ook toe moet verhouden. Het is geven en nemen. Het is meer het punt dat het wel reëel moet zijn, haalbaar. Zoals ik ook schreef: als ik er ineens 56 examenleerlingen bij zou krijgen, zou ik problemen krijgen met het op tijd kunnen nakijken van al die examens. En dat is ook niet de bedoeling. Of ik heb er simpelweg de tijd niet voor. Dat zou ik dan voorleggen aan de schoolleiding, dan kun je samen nadenken over een oplossing (bijvoorbeeld dat je andere lessen even uitvallen, of door iemand anders worden opgevangen, of dat er gezocht wordt naar een collega van een andere school etc.) Ik heb gemerkt dat als je gewoon eerlijk aangeeft wat het probleem is en waar jouw grenzen liggen en je denkt ook constructief mee om tot een oplossing te komen, je heel ver komt.
Probleem is weer dat de (formele) wetgever een rol speelt bij langetermijnoplossingen en deze zelfs nauwelijks daar aan toe komt. Er is veel te veel ad-hocbeleid wanneer het op onderwijs aan komt.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 19:58 schreef Haushofer het volgende:
Het is denk ik ook een kwestie van kortetermijn- vs langetermijn-oplossen.
Je zou er bijna Libertariër van worden.quote:Op zaterdag 1 april 2017 18:04 schreef Friek_ het volgende:
http://www.aob.nl/altijdtelaat
Leuk om te lezen.
Misschien kan Claudia_x je wel helpen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 13:58 schreef hofferin het volgende:
Ik heb een vraag en hoopte dat hier iemand mischien een goede tip zou hebben,
Het is als volgt, Ik zoek namens het Honoursprogramma van de Hogeschool Rotterdam een gastspreker voor een masterclass over het onderwijs van de toekomst en het belang van taal in het onderwijs. Heeft hier mischien iemand ideeën? of zelfs contacten die ik zou kunnen mailen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |