abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 9 maart 2017 @ 16:39:44 #126
408813 crew  trein2000
pi_169394693
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.

Goed, ik heb weer een verhaal mensen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_169396124
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.

Goed, ik heb weer een verhaal mensen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die leerlingen weten toch dat dit niet goed zit en dat het niet mag? Allemaal hebben ze fraude gepleegd, zonder enige twijfel. Dus ook allemaal een 1. Als ze in die app zitten, dan hebben ze het gezien en zijn ze allemaal schuldig imo.

Alleen als jij het niet kunt bewijzen (extreem hoge cijfers bvb) en ze dit niet toegeven, kun je niet meer dan de toets ongeldig verklaren.
pi_169398034
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 16:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je eerste punt is inderdaad het meest lastige. De bewijslast. Ik las wel ergens in een examenreglement dat als je op de hoogte kon zijn van de fraude/het plagiaat, je dan ook verantwoordelijk gehouden kunt worden. Het is natuurlijk niet alleen zo dat leerlingen dit op hun telefoon hebben gezien, ze hebben er ook onderling over gesproken (vandaar ook dat een collega van me dit opving). Dus de kans dat een leerling hier helemaal niets van door had, lijkt me zeer klein. Maar goed, het is wel mogelijk, je kunt het niet uitsluiten en dat maakt het lastig. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe je dit juridisch kunt zien. Fraude met telefoons is natuurlijk ook een nieuw fenomeen, er is nog niet veel over bekend.

Wat betreft je tweede punt: dat is een dooddoener. Nee, niemand wil als 'verrader' te boek staan. Maar de consequenties zijn hier zodanig dat dit niet de hoofdgedachte zou moeten zijn. De leerlingen die een paar jaar geleden op een school in R' dam betrapt werden op het stelen en helen van examens zijn bestraft door een rechtbank: ook de leerlingen die de gestolen examens gebruikt hebben en dus wisten van de fraude. Zij hebben taakstraffen gekregen. Als je met een schoolexamen fraudeert, kan de uiterste consequentie zijn dat je wordt buitengesloten van het centraal examen. Als je dus het idee hebt betrokken te zijn bij zo'n soort fraude en daar bewust aan meedoet of dat niet meldt dan is dat vrij dom, gezien de vergaande consequenties die het kan hebben. Dat is iets waar we onze leerlingen van moeten doordringen, denk ik. Van de ernst hiervan. Dit is niet gewoon een kwajongensstreek.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 9 maart 2017 @ 19:36:33 #129
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169398089
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:34 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Je eerste punt is inderdaad het meest lastige. De bewijslast. Ik las wel ergens in een examenreglement dat als je op de hoogte kon zijn van de fraude/het plagiaat, je dan ook verantwoordelijk gehouden kunt worden. Het is natuurlijk niet alleen zo dat leerlingen dit op hun telefoon hebben gezien, ze hebben er ook onderling over gesproken (vandaar ook dat een collega van me dit opving). Dus de kans dat een leerling hier helemaal niets van door had, lijkt me zeer klein. Maar goed, het is wel mogelijk, je kunt het niet uitsluiten en dat maakt het lastig. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe je dit juridisch kunt zien. Fraude met telefoons is natuurlijk ook een nieuw fenomeen, er is nog niet veel over bekend.

Wat betreft je tweede punt: dat is een dooddoener. Nee, niemand wil als 'verrader' te boek staan. Maar de consequenties zijn hier zodanig dat dit niet de hoofdgedachte zou moeten zijn. De leerlingen die een paar jaar geleden op een school in R' dam betrapt werden op het stelen en helen van examens zijn bestraft door een rechtbank: ook de leerlingen die de gestolen examens gebruikt hebben en dus wisten van de fraude. Zij hebben taakstraffen gekregen. Als je met een schoolexamen fraudeert, kan de uiterste consequentie zijn dat je wordt buitengesloten van het centraal examen. Als je dus het idee hebt betrokken te zijn bij zo'n soort fraude en daar bewust aan meedoet of dat niet meldt dan is dat vrij dom, gezien de vergaande consequenties die het kan hebben. Dat is iets waar we onze leerlingen van moeten doordringen, denk ik. Van de ernst hiervan. Dit is niet gewoon een kwajongensstreek.
Allemaal mede mogelijk gemaakt door een briljante geest die een leerling een toets zonder toezicht liet maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169398215
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 16:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat had je zelf gedaan, als je zo'n leerling was?
Och jee, ik was geen haar beter hoor. Ik heb in de onderbouw veel gespiekt, in de bovenbouw veel gespijbeld. Maar als mijn eigen gedrag het uitgangspunt zou moeten zijn voor mijn morele oordeel nu dan was ik ergens behoorlijk stil blijven staan in mijn ontwikkeling. Ik heb nu een opvoedkundige taak, ik ben geen puber meer. Soms zou ik willen dat ik mezelf als leerling in de klas had, ik heb toen veel begeleiding gemist die ik goed had kunnen gebruiken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169398224
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Allemaal mede mogelijk gemaakt door een briljante geest die een leerling een toets zonder toezicht liet maken.
Ja, dat is natuurlijk de bron van het kwaad.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 9 maart 2017 @ 19:47:18 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169398398
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:40 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Och jee, ik was geen haar beter hoor. Ik heb in de onderbouw veel gespiekt, in de bovenbouw veel gespijbeld. Maar als mijn eigen gedrag het uitgangspunt zou moeten zijn voor mijn morele oordeel nu dan was ik ergens behoorlijk stil blijven staan in mijn ontwikkeling. Ik heb nu een opvoedkundige taak, ik ben geen puber meer. Soms zou ik willen dat ik mezelf als leerling in de klas had, ik heb toen veel begeleiding gemist die ik goed had kunnen gebruiken.
Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.

En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.

Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.

Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169402368
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.

En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.

Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.

Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Het gedrag van de leerlingen is begrijpelijk: wie had dat op die leeftijd niet gedaan? Maar dat wil niet zeggen dat dit te rechtvaardigen is...

Je gaat me niet vertellen dat leerlingen dit niet weten...
pi_169414823
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:11 schreef Luckilicious het volgende:

[..]

Die leerlingen weten toch dat dit niet goed zit en dat het niet mag? Allemaal hebben ze fraude gepleegd, zonder enige twijfel. Dus ook allemaal een 1. Als ze in die app zitten, dan hebben ze het gezien en zijn ze allemaal schuldig imo.

Alleen als jij het niet kunt bewijzen (extreem hoge cijfers bvb) en ze dit niet toegeven, kun je niet meer dan de toets ongeldig verklaren.
Ja dit. Gewoon iedereen een 1 geven en de toets opnieuw laten doen. Jammer dan.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 17:02:38 #135
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169415034
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.

En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.

Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.

Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Jep. Gewoon de klas/herkansers als geheel aanspreken, zonder individuen eruit te halen (behalve de fotograaf, natuurlijk). Dan iedereen de herkansing opnieuw laten doen. Als leerlingen het onrechtvaardig vinden dat ze in de derde poging een lager cijfer halen, wijs je erop dat ze genaaid zijn door hun spiekende klasgenoten.

Dat lijkt me ook de beste oplossing.
  maandag 13 maart 2017 @ 19:19:05 #136
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_169490254
Zo hebben wij het ook gedaan Franny, toen hier bleek dat lln tijdens een schrijftoets op de computer allemaal elkaars werk konden openen (😭) omdat er iets niet goed ingesteld was op de examencomputers.

Alles opnieuw (en een boze ingezonden brief van ouders in t AD) 😂 Maar ja, dit was ook idd een fout van school.

Als je dit laat gaan dan heb je straks idd pas exht stront aan de knikker.
Kwak
  dinsdag 14 maart 2017 @ 21:09:57 #137
335643 faptist
Maakt fouten
pi_169517337
Vooral niet laten gaan! Wat een belachelijke toestand. Die collega zal ook wel spijt hebben zeg!
-het zou mij ook kunnen gebeuren.. gelukkig ga ik niet over toetsen /examens .

Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit :o
  dinsdag 14 maart 2017 @ 21:12:27 #138
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169517472
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 21:09 schreef faptist het volgende:

Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit :o
Dit is een landelijk beeld; het aantal leerlingen daalt de komende jaren nog wel een tijdje.

Binnen je bestuur/scholenvereniging etc. zal breed gekeken worden hoe het personeelsbestand ervoor staat, waar mogelijk tijdelijke contracten beëindigen, overplaatsen etc. Blijft er dan nog steeds wat over, dan gaat het via het afspiegelingsbeginsel. Beetje schimmig geheel is dat altijd.

Gelukkig heb ik daar geen last van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 14-03-2017 21:32:09 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169570842
Ik ga me zeer binnenkort aanmelden voor de educatieve minor op mijn studie, maar er gaan diverse selecties plaatsvinden. Wel is er voorrang voor degenen die een bacheloropleiding doen die direct aansluit bij het schoolvak wat ze doen, maar nog steeds heb ik zoiets van "maar wat als"

Meer mensen dit meegemaakt?
pi_169575629
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 21:09 schreef faptist het volgende:
Vooral niet laten gaan! Wat een belachelijke toestand. Die collega zal ook wel spijt hebben zeg!
-het zou mij ook kunnen gebeuren.. gelukkig ga ik niet over toetsen /examens .

Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit :o
Wij zijn dit jaar al 5 klassen terug gegaan. Volgend jaar een klas of 3. De tijdelijke contracten gaan eruit. Er wordt gevraagd persoonlijk budget in te zetten om zo collega's te houden. Ik zoek voor volgend jaar nog wel een bovenbouwcollega, maar aangeen ik een tekortvak geef hou ik mijn hart vast.
  woensdag 29 maart 2017 @ 21:52:41 #141
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169872520
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169878775
Succes :{
-
  donderdag 30 maart 2017 @ 08:00:40 #143
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_169878785
quote:
15s.gif Op woensdag 29 maart 2017 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Dubbel werk, dubbel salaris toch?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_169879895
Ja, dat is balen. Maar je kunt wel je grenzen aangeven? Vorig jaar kregen wij via de mail van een school bij ons in de buurt de vraag of wij misschien konden inspringen omdat er daar ook een collega ziek was geworden en de andere docent had aangeven dat het nakijkwerk voor haar alleen te veel was. Toen heb ik met een andere collega samen één klas nagekeken. De helft van een klas extra erbij doen, was wel te doen en we kregen de uren die we eraan hadden besteed netjes uitbetaald. Kortom, als het teveel is, wel aangeven he.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 30 maart 2017 @ 10:58:28 #145
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_169881276
Wow... hebben ze je dat gevraagd of was het meer van: "Je hebt nog wat uren in je taakbelasting over, ALSJEBLIEFT!". Ik vind die hele examenrompslomp echt niks, heb dit jaar ook weer examenklassen. Ben altijd blij als het allemaal achter de rug is. Hou inderdaad wel je eigen grenzen in de gaten.
.
  donderdag 30 maart 2017 @ 17:20:56 #146
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169888048
Het is me niet opgedrongen maar gevraagd, maar wel op zo'n manier dat vrij duidelijk was dat er niet heel veel opties waren. Tot nu toe is er alleen gesproken over het overnemen van de (laatste) lessen. En aangezien mijn eigen examenleerlingen, 4BK, over een week aan de praktijkexamens beginnen, heb ik dan wel wat ruimte.
Jammer genoeg zat er geen 6V-klas tussen. Had ik mijn vakkennis weer eens wat bij kunnen schaven.

Maar bedankt voor de waarschuwingen, allemaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169889144
Iemand die les geeft op een school in Eindhoven?
pi_169893498
quote:
15s.gif Op woensdag 29 maart 2017 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert?
-
  donderdag 30 maart 2017 @ 21:26:28 #149
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169893763
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 21:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert?
Met mij niet zo veel. En op die klas zouden ze dan voor de laatste twee weken een onderwijsassistent of een andere toevallige voorbijganger neerzetten. Geen hele fijne voorbereiding voor de leerlingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169899833
Vervelend, verantwoordelijkheidsgevoel :P
-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')