quote:Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.
Goed, ik heb weer een verhaal mensen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
quote:Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.
Goed, ik heb weer een verhaal mensen.Die leerlingen weten toch dat dit niet goed zit en dat het niet mag? Allemaal hebben ze fraude gepleegd, zonder enige twijfel. Dus ook allemaal een 1. Als ze in die app zitten, dan hebben ze het gezien en zijn ze allemaal schuldig imo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen als jij het niet kunt bewijzen (extreem hoge cijfers bvb) en ze dit niet toegeven, kun je niet meer dan de toets ongeldig verklaren.
quote:Op donderdag 9 maart 2017 16:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]Je eerste punt is inderdaad het meest lastige. De bewijslast. Ik las wel ergens in een examenreglement dat als je op de hoogte kon zijn van de fraude/het plagiaat, je dan ook verantwoordelijk gehouden kunt worden. Het is natuurlijk niet alleen zo dat leerlingen dit op hun telefoon hebben gezien, ze hebben er ook onderling over gesproken (vandaar ook dat een collega van me dit opving). Dus de kans dat een leerling hier helemaal niets van door had, lijkt me zeer klein. Maar goed, het is wel mogelijk, je kunt het niet uitsluiten en dat maakt het lastig. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe je dit juridisch kunt zien. Fraude met telefoons is natuurlijk ook een nieuw fenomeen, er is nog niet veel over bekend.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat betreft je tweede punt: dat is een dooddoener. Nee, niemand wil als 'verrader' te boek staan. Maar de consequenties zijn hier zodanig dat dit niet de hoofdgedachte zou moeten zijn. De leerlingen die een paar jaar geleden op een school in R' dam betrapt werden op het stelen en helen van examens zijn bestraft door een rechtbank: ook de leerlingen die de gestolen examens gebruikt hebben en dus wisten van de fraude. Zij hebben taakstraffen gekregen. Als je met een schoolexamen fraudeert, kan de uiterste consequentie zijn dat je wordt buitengesloten van het centraal examen. Als je dus het idee hebt betrokken te zijn bij zo'n soort fraude en daar bewust aan meedoet of dat niet meldt dan is dat vrij dom, gezien de vergaande consequenties die het kan hebben. Dat is iets waar we onze leerlingen van moeten doordringen, denk ik. Van de ernst hiervan. Dit is niet gewoon een kwajongensstreek."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Allemaal mede mogelijk gemaakt door een briljante geest die een leerling een toets zonder toezicht liet maken.quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:34 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Je eerste punt is inderdaad het meest lastige. De bewijslast. Ik las wel ergens in een examenreglement dat als je op de hoogte kon zijn van de fraude/het plagiaat, je dan ook verantwoordelijk gehouden kunt worden. Het is natuurlijk niet alleen zo dat leerlingen dit op hun telefoon hebben gezien, ze hebben er ook onderling over gesproken (vandaar ook dat een collega van me dit opving). Dus de kans dat een leerling hier helemaal niets van door had, lijkt me zeer klein. Maar goed, het is wel mogelijk, je kunt het niet uitsluiten en dat maakt het lastig. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe je dit juridisch kunt zien. Fraude met telefoons is natuurlijk ook een nieuw fenomeen, er is nog niet veel over bekend.
Wat betreft je tweede punt: dat is een dooddoener. Nee, niemand wil als 'verrader' te boek staan. Maar de consequenties zijn hier zodanig dat dit niet de hoofdgedachte zou moeten zijn. De leerlingen die een paar jaar geleden op een school in R' dam betrapt werden op het stelen en helen van examens zijn bestraft door een rechtbank: ook de leerlingen die de gestolen examens gebruikt hebben en dus wisten van de fraude. Zij hebben taakstraffen gekregen. Als je met een schoolexamen fraudeert, kan de uiterste consequentie zijn dat je wordt buitengesloten van het centraal examen. Als je dus het idee hebt betrokken te zijn bij zo'n soort fraude en daar bewust aan meedoet of dat niet meldt dan is dat vrij dom, gezien de vergaande consequenties die het kan hebben. Dat is iets waar we onze leerlingen van moeten doordringen, denk ik. Van de ernst hiervan. Dit is niet gewoon een kwajongensstreek.
Och jee, ik was geen haar beter hoor. Ik heb in de onderbouw veel gespiekt, in de bovenbouw veel gespijbeld. Maar als mijn eigen gedrag het uitgangspunt zou moeten zijn voor mijn morele oordeel nu dan was ik ergens behoorlijk stil blijven staan in mijn ontwikkeling. Ik heb nu een opvoedkundige taak, ik ben geen puber meer. Soms zou ik willen dat ik mezelf als leerling in de klas had, ik heb toen veel begeleiding gemist die ik goed had kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 9 maart 2017 16:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat had je zelf gedaan, als je zo'n leerling was?
Ja, dat is natuurlijk de bron van het kwaad.quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Allemaal mede mogelijk gemaakt door een briljante geest die een leerling een toets zonder toezicht liet maken.
Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:40 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Och jee, ik was geen haar beter hoor. Ik heb in de onderbouw veel gespiekt, in de bovenbouw veel gespijbeld. Maar als mijn eigen gedrag het uitgangspunt zou moeten zijn voor mijn morele oordeel nu dan was ik ergens behoorlijk stil blijven staan in mijn ontwikkeling. Ik heb nu een opvoedkundige taak, ik ben geen puber meer. Soms zou ik willen dat ik mezelf als leerling in de klas had, ik heb toen veel begeleiding gemist die ik goed had kunnen gebruiken.
Het gedrag van de leerlingen is begrijpelijk: wie had dat op die leeftijd niet gedaan? Maar dat wil niet zeggen dat dit te rechtvaardigen is...quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.
En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.
Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.
Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Ja dit. Gewoon iedereen een 1 geven en de toets opnieuw laten doen. Jammer dan.quote:Op donderdag 9 maart 2017 18:11 schreef Luckilicious het volgende:
[..]
Die leerlingen weten toch dat dit niet goed zit en dat het niet mag? Allemaal hebben ze fraude gepleegd, zonder enige twijfel. Dus ook allemaal een 1. Als ze in die app zitten, dan hebben ze het gezien en zijn ze allemaal schuldig imo.
Alleen als jij het niet kunt bewijzen (extreem hoge cijfers bvb) en ze dit niet toegeven, kun je niet meer dan de toets ongeldig verklaren.
Jep. Gewoon de klas/herkansers als geheel aanspreken, zonder individuen eruit te halen (behalve de fotograaf, natuurlijk). Dan iedereen de herkansing opnieuw laten doen. Als leerlingen het onrechtvaardig vinden dat ze in de derde poging een lager cijfer halen, wijs je erop dat ze genaaid zijn door hun spiekende klasgenoten.quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.
En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.
Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.
Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Dit is een landelijk beeld; het aantal leerlingen daalt de komende jaren nog wel een tijdje.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 21:09 schreef faptist het volgende:
Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit
Wij zijn dit jaar al 5 klassen terug gegaan. Volgend jaar een klas of 3. De tijdelijke contracten gaan eruit. Er wordt gevraagd persoonlijk budget in te zetten om zo collega's te houden. Ik zoek voor volgend jaar nog wel een bovenbouwcollega, maar aangeen ik een tekortvak geef hou ik mijn hart vast.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 21:09 schreef faptist het volgende:
Vooral niet laten gaan! Wat een belachelijke toestand. Die collega zal ook wel spijt hebben zeg!
-het zou mij ook kunnen gebeuren.. gelukkig ga ik niet over toetsen /examens .
Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit
Dubbel werk, dubbel salaris toch?quote:Op woensdag 29 maart 2017 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert?quote:Op woensdag 29 maart 2017 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Met mij niet zo veel. En op die klas zouden ze dan voor de laatste twee weken een onderwijsassistent of een andere toevallige voorbijganger neerzetten. Geen hele fijne voorbereiding voor de leerlingen.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |