abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 22 februari 2017 @ 13:45:55 #76
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169067809
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!

Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Prima, maar wanneer heb je daar tijd voor?
pi_169067952
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Prima, maar wanneer heb je daar tijd voor?
Waarom zou dat in dit geval anders zijn dan de gesprekken die je toch al voert met je mentorleerlingen? :?.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 22 februari 2017 @ 14:14:34 #78
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169068397
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:52 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Waarom zou dat in dit geval anders zijn dan de gesprekken die je toch al voert met je mentorleerlingen? :?.
Niet. Maar voor die gesprekken heb ik al amper tijd om even te informeren naar hoe het met ze gaat, laat staan voor een vierledige Socratische aanpak.
pi_169070856
Zucht, 33 man havo-4 door een zevende lesuur loodsen, waarvan de helft je toch niet respecteert (omdat beginnend docent). Blijft een hel.
  woensdag 22 februari 2017 @ 16:41:02 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169071594
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:
Ik denk wel dat het een valkuil van betrokken docenten en ouders is om altijd alles voor het kind te willen regelen en oplossen. Ook echt iets van deze tijd natuurlijk. We worden in het onderwijs natuurlijk ook 'afgerekend' op resultaten, dus we hebben belang bij om een kind er door heen te loodsen. Maar ik denk dat het vaak toch wel goed is om de verantwoordelijkheid bij het kind neer te leggen. Dus wel alle hulp aanbieden als het gaat om helpen met plannen, organiseren, een bijles en zoiets dergelijks. Maar als de leerling dat niet oppakt, dan is het misschien ook wel gewoon klaar.
Heel herkenbaar. De cultuur op onze school is in mijn optiek dat we de kinderen veel te lang in de luiers houden, en alles verpakken in bubbeltjesfolie. Ik probeer zelf regelmatig manieren te zoeken om 'de bal' bij de leerling te leggen, door bijvoorbeeld expres geen afspraken te maken voor inhaalwerk; laat de leerling maar naar mij toe komen. Ik heb ook een keer een SO in Magister gezet zonder de stof erbij.
Maar ik ben daar een van de weinigen in. Het laatste voorbeeld resulteerde in eerste instantie in 2 leerlingen die het kwamen vragen (joepie, dat was dus de bedoeling) en daarna in een boze mail van de mentor. Tja.
quote:
En dat is een mooi bruggetje naar dat lerarenregister: daarbij krijg ik het gevoel dat ik behandeld wordt als een onverantwoorde kleuter die in de gaten gehouden moet worden + dat het inderdaad een vorm van bureaucratie/administratie is die voor docenten vooral weer belastend is. Docenten die zichzelf niet meer ontwikkelen en hun vak niet bijhouden: iedereen weet dondersgoed op z'n eigen school wie dat zijn. Dat weten schoolleidingen ook. Pak die docenten dus gewoon aan. Daarnaast kunnen andere docenten prima zelf bijhouden hoe ze zich bijscholen en hun cv up-to-date houden wat dat betreft. We zijn toch niet debiel.
De stas denkt van wel, reagerend op je laatste zinnetje.

Alle docenten en vermoedelijk ook alle leidinggevenden zijn tenminste hbo-geschoold, dus die mag je in staat achten om te bepalen welke opleidingsbehoefte er is. Ook zonder zo'n verplichtend register waar uiteindelijk allerlei ambtenaren allerlei vinkjes in gaan zetten zonder dat ze echt weten over wie of wat het gaat.

Daarnaast ben ik erg bang voor de financiële consequenties. Op dit moment krijg ik certificaten 'voor het opleidingsdossier' voor veredelde vergaderingen, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Dus er komt een moment in de toekomst waar de kwaliteit van die trainingen óók weer in een systeem moet worden vastgelegd, en daarmee wordt het voor vastgelopen docenten ineens erg interessant om tegen wilde zzp-tarieven van die gecertificeerde cursussen te gaan geven.
Dat geld besteed ik liever ergens anders aan.

[ Bericht 17% gewijzigd door Janneke141 op 22-02-2017 17:01:48 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169077990
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 10:44 schreef kwakz0r het volgende:
Maar serieus, hoeveel werk is het nou echt om de cursussen die je doet even in te voeren? Bevestigingsmailtje of certificaatje erbij, hoppa.

Voor mij is dat (nu) wel veel werk, omdat ik altijd gedacht heb.. wat moet ik met dit papiertje.
Leuk zo'n cursus Magister / Mentoraat / Kurzweil / ICT / Whatever, maar er werd nooit naar gevraagd dus tijdens het verhuizen heb ik al dat papierwerk weg gedaan. |:(
pi_169078101
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 21:06 schreef faptist het volgende:

[..]

Voor mij is dat (nu) wel veel werk, omdat ik altijd gedacht heb.. wat moet ik met dit papiertje.
Leuk zo'n cursus Magister / Mentoraat / Kurzweil / ICT / Whatever, maar er werd nooit naar gevraagd dus tijdens het verhuizen heb ik al dat papierwerk weg gedaan. |:(
Het is ook niet met terugwerkende kracht vlgs mij, dus alleen voor dingen die je nog gaat doen.

En ach, mensen, ik snap ook heus dat er dingen op tegen zijn - maar ik word altijd erg kriegel als heel veel mensen ergens over klagen. Ik krijg dan de neiging om er juist het positieve van te zien...
Kwak
pi_169090150
Oh jongens, ik had nooit mee moeten doen aan het werkgroepje dat nu werkt bij ons op school aan het project van OCW over werk- en regeldruk verminderen. Nu willen ze dat we gaan vloggen. _O- . :') .

(Ook heel mooi natuurlijk: we willen met jullie meedenken over werkdrukvermindering en daarom vragen we jullie een extra taak te doen, namelijk vloggen over werkdrukvermindering, omdat we dan weer iets leuks hebben voor de website. O+ .)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169110187
quote:
2s.gif Op donderdag 23 februari 2017 13:34 schreef Franny_G het volgende:
Oh jongens, ik had nooit mee moeten doen aan het werkgroepje dat nu werkt bij ons op school aan het project van OCW over werk- en regeldruk verminderen. Nu willen ze dat we gaan vloggen. _O- . :') .

(Ook heel mooi natuurlijk: we willen met jullie meedenken over werkdrukvermindering en daarom vragen we jullie een extra taak te doen, namelijk vloggen over werkdrukvermindering, omdat we dan weer iets leuks hebben voor de website. O+ .)
Dat is wel heel typisch, inderdaad.
pi_169110336
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar :P
Nee hoor, bij ons op de opleiding lopen ook veel docenten rond die er blij mee zijn!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169110435
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Provocatief coachen helpt wellicht in die gevallen? Leerlingen vinden het vaak wel fijn om eens volwassen benaderd te worden omdat juist deze leerlingen vaak worden toegesproken alsof ze nog kleine onverantwoorde kinderen zijn.
Mee eens, al zou ik dat niet per definitie provocatief doen (wat versta je daaronder?) maar juist op een open, begripvolle manier. Geef een leerling bijvoorbeeld de ruimte om te praten over wat hem/haar interesseert.

Ik heb zelf veel van dit soort gesprekken gevoerd. Het viel mij op dat zelfs de jongens tot wie je doorgaans moeilijk door kunt dringen iemand hebben die belangrijk voor hen is of iets waar ze zich voor inzetten. Zo had ik eens een gesprek met een jongen uit de basisberoepsgerichte leerweg (3e jaar) die een erg autoritaire mentor had en daar voortdurend mee in conflict verkeerde. Hij spijbelde dan ook veel, haalde onvoldoendes, was brutaal in de lessen. Intussen bleek hij mee te draaien in het bedrijf van een oom, waar hij gewoon op tijd kwam en zijn werk goed deed. Dat betekent niet dat je op zo'n moment ineens een oplossing vindt, want school blijft school. Maar het kan wel een vertrekpunt zijn om na te denken over vragen als: Waarom lukt dat jou in dat bedrijf wel en op school niet? En erkenning van zijn kwaliteiten kan er ook voor zorgen dat hij zich niet alleen 'uitgekotst' voelt, maar ook gewaardeerd. Wie wil dat gevoel nu niet hebben?

Er waren ook altijd wel leerlingen bij wie dit niet lukte, natuurlijk, bijvoorbeeld leerlingen die in het criminele circuit terecht waren gekomen. Ik vond dat die leerlingen eenvoudigweg te veel tweede kansen kregen. Ze nemen school niet meer serieus als beloofde consequenties niet worden opgevolgd. Ik ben het dan ook geheel met je eens Franny dat je leerlingen niet te veel moet betuttelen. Uiteindelijk moet het toch vanuit henzelf komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169110609
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 12:49 schreef kwakz0r het volgende:

Edit: ik lees nu nog eens terug en ik kan er de vinger niet op leggen, dus laten we het maar gooien op mijn onzekerheid - ik voel me serieus dom als ik posts van jou of Claudia lees. Ik kan het niet zo mooi verwoorden als jullie, of misschien kan ik het ook wel niet zo mooi uitdenken, ik weet het niet. Het lijkt of jullie altijd weten wat je doet en alles een hoger doel of plan heeft.
Ik vind het forum juist fijn omdat het een moment biedt van reflectie. Ik schrijf mijn ideeën op en krijg daardoor een beter inzicht in wat ik doe, waarom ik het doe en wat ik nog meer zou willen doen, Dat betekent niet dat de praktijk eenvoudig is.

Ik ben bijvoorbeeld gestopt met mijn baan in het vmbo omdat ik die emotioneel te zwaar vond. Ik nam de problemen van leerlingen mee naar huis en had daar last van. De afgelopen tijd heb ik zelfs hevig getwijfeld - ook hier op het forum - of ik wel in het hoger onderwijs wil blijven lesgeven. Het valt me erg zwaar dat de meeste studenten vooral een voldoende willen halen in plaats van colleges uit interesse te volgen.

Een ander voorbeeld: deze week legde een student van me een kwestie voor. Haar zus heeft een kind dat niet op zijn plaats is in het basisonderwijs. Hij is een dromer, kan zich moeilijk concentreren, heeft daardoor vaak extra uitleg nodig. Ik kan haar precies vertellen wat ik denk dat het beste is voor zo'n kind, maar dat doe ik niet. Ik kan namelijk geen verantwoordelijkheid dragen voor consequenties die daar mogelijk uit voortvloeien. Ik ken het kind immers niet echt. En zelfs als ik het kind wel zou kennen: wat maakt mij gekwalificeerd om adviezen uit te brengen? Ik ben toevallig in de onderwijskunde terecht gekomen en heb inmiddels een aardige hoeveelheid kennis en ervaring, maar ik voel me totaal niet een expert. Onze professor die net met pensioen is, díe is de expert.

(Misschien wel grappig om te weten: we krijgen met grote regelmaat verzoekjes vanuit de media om uitspraken te doen over opvoedings- en onderwijskwesties. Degene die het hardst schreeuwt, krijgt het woord. Afgelopen keer ging dat over conciërges en hoe belangrijk die zijn voor een school. Daar weet ik niets van, maar dat lijkt er nauwelijks toe te doen. Afijn, op zulke verzoeken ga ik niet in.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 24-02-2017 09:26:05 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169110644
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!

Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Heb je daar meer informatie over? Gesprekstechnieken interesseren met mateloos.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169111316
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 09:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het forum juist fijn omdat het een moment biedt van reflectie. Ik schrijf mijn ideeën op en krijg daardoor een beter inzicht in wat ik doe, waarom ik het doe en wat ik nog meer zou willen doen, Dat betekent niet dat de praktijk eenvoudig is.

Ik ben bijvoorbeeld gestopt met mijn baan in het vmbo omdat ik die emotioneel te zwaar vond. Ik nam de problemen van leerlingen mee naar huis en had daar last van. De afgelopen tijd heb ik zelfs hevig getwijfeld - ook hier op het forum - of ik wel in het hoger onderwijs wil blijven lesgeven. Het valt me erg zwaar dat de meeste studenten vooral een voldoende willen halen in plaats van colleges uit interesse te volgen.
Ik ben er ook nog niet helemaal over uit. Met name de vanzelfsprekendheid van overwerken en de hectische tentamenperioden staan me tegen.

Sprak gister een vriend in Parijs die daar onderzoek doet en doceert op een universiteit. Blijkbaar heb je daar geen toelating zoals in NL, dus toen ik vertelde wat voor vakken ik geef werd ie jaloers :P Hij had studenten die moeite hadden met breuken optellen.
-
pi_169112074
3 ln(2), en de helft van de klas had geen benul hoe ze dat uit moesten rekenen. 3 + ln(2)?

Dat het niveau laag is, soit, maar het gebrek aan motivatie, het weigeren om vragen te stellen (cultuur), de apathie, het op elk moment binnenvallen in de les - ik kan er maar niet aan wennen.

Dan schiet ik dus voorzichtigjes uit m'n slof, en zo'n boodschap komt wel aan. Dat doen ze geen twee keer, te laat binnenkomen.

Ben druk aan het solliciteren, en het lukt me niet om mijn weerzin tegen lesgeven te camoufleren. Alsof je aan een dood paard trekt, dat hoger onderwijs.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_169112578
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 11:03 schreef Lyrebird het volgende:

Ben druk aan het solliciteren, en het lukt me niet om mijn weerzin tegen lesgeven te camoufleren. Alsof je aan een dood paard trekt, dat hoger onderwijs.
Wat me onder andere tegenstaat, is dat ik er zelf de laatste maanden over ben gaan zeuren. Ik wil helemaal geen zeur zijn - daar hebben we er al genoeg van in het onderwijs. :Y) Ik houd heel erg van lesgeven, het liefst aan de zogenaamd moeilijkste groepen. Ik vind het juist leuk om jongeren en jonge volwassenen te interesseren voor onderwerpen waar ze zich uit zichzelf niet gauw in zouden verdiepen.

Ik voel me momenteel vooral machteloos tegenover het systeem, dat kinderen al vroeg leert dat ze voldoendes moeten halen en bovendien te weinig een beroep doet op hun eigen verantwoordelijkheid. Tegen de tijd dat ze volwassen zijn, zijn deze leerlingen calculerend geworden (d.w.z. doen het minimale wat nodig is om een voldoende voor een vak te halen) en schuiven verantwoordelijkheid op anderen af (bijv. door een klacht in te dienen over een tentamen voor het cijfer bekend is, om in het geval van een onvoldoende nog een mogelijkheid te hebben eronderuit te komen).

Tegen deze krachten vechten is zwaar. Gelukkig zijn er nog succesjes, anders was ik allang gestopt. Onze masterstudenten zijn fantastisch en ik gaf afgelopen maand een college aan tweedejaars dat heel leuk was (met applaus, altijd een boost :+). Gelukkig begeleid ik momenteel even alleen maar scripties. In een scriptietraject komt wat mij betreft het beste van het hoger onderwijs samen: betekenisvol onderwijs, in kleine groepjes of individueel, met intensieve begeleiding.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169112797
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 10:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben er ook nog niet helemaal over uit. Met name de vanzelfsprekendheid van overwerken en de hectische tentamenperioden staan me tegen.
Ja, ik vind de werkcultuur ook volkomen verknipt. Je moet overal in uitblinken, maar krijgt er te weinig tijd voor. Gelukkig denken mijn naaste collega's er precies zo over en bestaat dit idee bij ons vooral onder de oudere generaties.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En waar ik heel blij mee ben, is dat ik een nieuwe collega krijg die op termijn de rol van senior in onze groep kan gaan vervullen en die ook niet in de cultuur van overwerkt-zijn gelooft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169115726
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 11:03 schreef Lyrebird het volgende:

Dat het niveau laag is, soit, maar het gebrek aan motivatie, het weigeren om vragen te stellen (cultuur), de apathie, het op elk moment binnenvallen in de les - ik kan er maar niet aan wennen.

Dat ook. Heb laatst voor het eerst een telefoon afgepakt en duidelijk gemaakt dit ik tijdens de colleges geen enkele telefoon in het zicht wil hebben. Te laat komen heb ik nog niet aangepakt, maar voor mij is het ook een bron van ergernis.
-
pi_169118209
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 13:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat ook. Heb laatst voor het eerst een telefoon afgepakt en duidelijk gemaakt dit ik tijdens de colleges geen enkele telefoon in het zicht wil hebben. Te laat komen heb ik nog niet aangepakt, maar voor mij is het ook een bron van ergernis.
En dan heb je nog met volwassenen te maken. :)

Je zou voor de lol eens een gastcollege op onze universiteit moeten geven. Je weet niet wat je ziet. Na vijf minuten zit 75% van de klas te knikkebollen, en vijf minuten later zijn ze onder zeil.

Een oplossing: een test aan het einde van de les, waarvoor ze een punt krijgen.

Ik had tijdens de les een probleem bedacht, waarvoor ze alleen maar getallen in een aangeleverde formule hoefden in te vullen. Eitje, dacht ik.

Driekwart van de klas kreeg het niet opgelost.

Tijdens de lunch kom ik geregeld twee Afrikanen tegen, uit Somalie en Botswana, waarmee ik leuk ervaringen uit kan wisselen. Zij beamen dat de studentencultuur heeeeeel anders is dan in hun eigen land. Het te laat komen, het gebrek aan motivatie, etc.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_169119389
Nou, ik had vandaag ook een interessant gesprek met mijn vijfde klas. Over het feit dat ze massaal onvoorbereid naar de les komen en vaak spullen niet op orde hebben.
Ik ga open het gesprek aan en vertel ook rustig wat dit voor mij als docent betekent als zij zo slecht voorbereid en zo passief de les bijwonen.
Ik hoor dan dingen als:
- maar het is toch mijn eigen keuze als ik hier met een 'zesjesmentaliteit' wil zitten?
- als ik voldoendes haal voor een vak dan kan een docent toch niets zeggen verder?

Waar het op neer komt, is dat het ongelooflijk 'self centred' en kortzichtig is, ze helemaal niet in de gaten hebben hoe erg ze ook zichzelf hiermee te kort doen en wat een gemiste kans het voor alle partijen is als een docent telkens weer het niveau van de les moet aanpassen omdat zij geen input leveren.
Nou ja, het was wel weer aardig om zo'n gesprek te hebben met ze. Eens in de zoveel tijd doe ik dat met een klas waar het niet lekker mee loopt en het leidt altijd wel tot nieuwe inzichten over en weer.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169119588
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 11:43 schreef Claudia_x het volgende:

En waar ik heel blij mee ben, is dat ik een nieuwe collega krijg die op termijn de rol van senior in onze groep kan gaan vervullen en die ook niet in de cultuur van overwerkt-zijn gelooft.
Doen natuurlijk, dat ouderschapsverlof. Het is zo zonde om daar geen gebruik van te maken, al biedt het natuurlijk geen langetermijnoplossing.

Die nieuwe collega klinkt goed en het is heel fijn als je daar hetzelfde over denkt. Ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe collega in mijn sectie. Ik ben heel blij met haar omdat ze heel bevlogen is, veel goede ideeen heeft en ook op goed niveau lesgeeft e.d. Maar zij gaat echt veel te ver in haar uren. Ze geeft dit jaar officieel maar drie dagen les, maar in de praktijk werkt ze wel vijf of zes dagen in de week. Ik vind dat niet normaal en ben dus steeds bezig haar af te remmen. Wat ze zelf nog niet goed door heeft is dat ze daarmee ook de lat voor naaste collega's onmogelijk hoog legt: ze komt zo vaak met zulke ambitieuze plannen, stopt zoveel tijd in de voorbereiding van lessen dat ik me regelmatig een klaploper voel naast haar die de kantjes ervan afloopt. :') . _O- .

Ik weet natuurlijk dondersgoed dat dit allemaal helemaal niet waar is, maar het was fijner en beter geweest als ik iemand naast me had die daar ook wat nuchterder in staat, hoe aardig en geweldig ze ook is. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 24 februari 2017 @ 22:06:19 #97
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169126032
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 15:49 schreef Lyrebird het volgende:
Je weet niet wat je ziet. Na vijf minuten zit 75% van de klas te knikkebollen, en vijf minuten later zijn ze onder zeil.
Blijkbaar is het niet boeiend genoeg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 februari 2017 @ 22:42:42 #98
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169126793
Trouwens: tot tranen geroerd vandaag. Twee leerlingen die vorig jaar examen hebben gedaan (vmbo-bb) kwamen vandaag terug op school om een bos bloemen te brengen voor een collega die langdurig in de ziektewet zit. Tikkeltje onhandig, tikkeltje ongemakkelijk - maar zo goed bedoeld...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169127331
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 15:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En dan heb je nog met volwassenen te maken. :)

Je zou voor de lol eens een gastcollege op onze universiteit moeten geven. Je weet niet wat je ziet. Na vijf minuten zit 75% van de klas te knikkebollen, en vijf minuten later zijn ze onder zeil.

Een oplossing: een test aan het einde van de les, waarvoor ze een punt krijgen.

Ik had tijdens de les een probleem bedacht, waarvoor ze alleen maar getallen in een aangeleverde formule hoefden in te vullen. Eitje, dacht ik.

Driekwart van de klas kreeg het niet opgelost.

Tijdens de lunch kom ik geregeld twee Afrikanen tegen, uit Somalie en Botswana, waarmee ik leuk ervaringen uit kan wisselen. Zij beamen dat de studentencultuur heeeeeel anders is dan in hun eigen land. Het te laat komen, het gebrek aan motivatie, etc.
Kom graag es langs :P Japan was het toch? :7
-
pi_169130984
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 22:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Blijkbaar is het niet boeiend genoeg.
Zit wat in. Het niveau zal ws te hoog liggen, en dat gecombineerd met een les in het Engels, waarbij ze weigeren om vragen te stellen, zorgt voor slaapverwekkend eenrichtingsverkeer.

Ter verdediging van mezelf: buitenlandse studenten doen wel goed mee.

Ik heb eens een collega gevraagd voor een gastcollege, die wel vloeiend Japans sprak. Hij had een eenvoudig verhaal, maar toch lag de helft van de klas te pitten.

Het niveau is echt om te huilen.

Hij geeft ook les aan professionals, en krijgt meestal als feedback dat de lessen moeilijk te volgen zijn. Ja, wat wil je als je als "student" hebt liggen maffen. Een instelling van likmevestje.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')