Prima, maar wanneer heb je daar tijd voor?quote:Op woensdag 22 februari 2017 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!
Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Waarom zou dat in dit geval anders zijn dan de gesprekken die je toch al voert met je mentorleerlingen? .quote:Op woensdag 22 februari 2017 13:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Prima, maar wanneer heb je daar tijd voor?
Niet. Maar voor die gesprekken heb ik al amper tijd om even te informeren naar hoe het met ze gaat, laat staan voor een vierledige Socratische aanpak.quote:Op woensdag 22 februari 2017 13:52 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Waarom zou dat in dit geval anders zijn dan de gesprekken die je toch al voert met je mentorleerlingen? .
Heel herkenbaar. De cultuur op onze school is in mijn optiek dat we de kinderen veel te lang in de luiers houden, en alles verpakken in bubbeltjesfolie. Ik probeer zelf regelmatig manieren te zoeken om 'de bal' bij de leerling te leggen, door bijvoorbeeld expres geen afspraken te maken voor inhaalwerk; laat de leerling maar naar mij toe komen. Ik heb ook een keer een SO in Magister gezet zonder de stof erbij.quote:Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:
Ik denk wel dat het een valkuil van betrokken docenten en ouders is om altijd alles voor het kind te willen regelen en oplossen. Ook echt iets van deze tijd natuurlijk. We worden in het onderwijs natuurlijk ook 'afgerekend' op resultaten, dus we hebben belang bij om een kind er door heen te loodsen. Maar ik denk dat het vaak toch wel goed is om de verantwoordelijkheid bij het kind neer te leggen. Dus wel alle hulp aanbieden als het gaat om helpen met plannen, organiseren, een bijles en zoiets dergelijks. Maar als de leerling dat niet oppakt, dan is het misschien ook wel gewoon klaar.
De stas denkt van wel, reagerend op je laatste zinnetje.quote:En dat is een mooi bruggetje naar dat lerarenregister: daarbij krijg ik het gevoel dat ik behandeld wordt als een onverantwoorde kleuter die in de gaten gehouden moet worden + dat het inderdaad een vorm van bureaucratie/administratie is die voor docenten vooral weer belastend is. Docenten die zichzelf niet meer ontwikkelen en hun vak niet bijhouden: iedereen weet dondersgoed op z'n eigen school wie dat zijn. Dat weten schoolleidingen ook. Pak die docenten dus gewoon aan. Daarnaast kunnen andere docenten prima zelf bijhouden hoe ze zich bijscholen en hun cv up-to-date houden wat dat betreft. We zijn toch niet debiel.
Voor mij is dat (nu) wel veel werk, omdat ik altijd gedacht heb.. wat moet ik met dit papiertje.quote:Op woensdag 22 februari 2017 10:44 schreef kwakz0r het volgende:
Maar serieus, hoeveel werk is het nou echt om de cursussen die je doet even in te voeren? Bevestigingsmailtje of certificaatje erbij, hoppa.
Het is ook niet met terugwerkende kracht vlgs mij, dus alleen voor dingen die je nog gaat doen.quote:Op woensdag 22 februari 2017 21:06 schreef faptist het volgende:
[..]
Voor mij is dat (nu) wel veel werk, omdat ik altijd gedacht heb.. wat moet ik met dit papiertje.
Leuk zo'n cursus Magister / Mentoraat / Kurzweil / ICT / Whatever, maar er werd nooit naar gevraagd dus tijdens het verhuizen heb ik al dat papierwerk weg gedaan.
Dat is wel heel typisch, inderdaad.quote:Op donderdag 23 februari 2017 13:34 schreef Franny_G het volgende:
Oh jongens, ik had nooit mee moeten doen aan het werkgroepje dat nu werkt bij ons op school aan het project van OCW over werk- en regeldruk verminderen. Nu willen ze dat we gaan vloggen. . .
(Ook heel mooi natuurlijk: we willen met jullie meedenken over werkdrukvermindering en daarom vragen we jullie een extra taak te doen, namelijk vloggen over werkdrukvermindering, omdat we dan weer iets leuks hebben voor de website. .)
Nee hoor, bij ons op de opleiding lopen ook veel docenten rond die er blij mee zijn!quote:Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar
Mee eens, al zou ik dat niet per definitie provocatief doen (wat versta je daaronder?) maar juist op een open, begripvolle manier. Geef een leerling bijvoorbeeld de ruimte om te praten over wat hem/haar interesseert.quote:Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Provocatief coachen helpt wellicht in die gevallen? Leerlingen vinden het vaak wel fijn om eens volwassen benaderd te worden omdat juist deze leerlingen vaak worden toegesproken alsof ze nog kleine onverantwoorde kinderen zijn.
Ik vind het forum juist fijn omdat het een moment biedt van reflectie. Ik schrijf mijn ideeën op en krijg daardoor een beter inzicht in wat ik doe, waarom ik het doe en wat ik nog meer zou willen doen, Dat betekent niet dat de praktijk eenvoudig is.quote:Op woensdag 22 februari 2017 12:49 schreef kwakz0r het volgende:
Edit: ik lees nu nog eens terug en ik kan er de vinger niet op leggen, dus laten we het maar gooien op mijn onzekerheid - ik voel me serieus dom als ik posts van jou of Claudia lees. Ik kan het niet zo mooi verwoorden als jullie, of misschien kan ik het ook wel niet zo mooi uitdenken, ik weet het niet. Het lijkt of jullie altijd weten wat je doet en alles een hoger doel of plan heeft.
Heb je daar meer informatie over? Gesprekstechnieken interesseren met mateloos.quote:Op woensdag 22 februari 2017 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!
Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Ik ben er ook nog niet helemaal over uit. Met name de vanzelfsprekendheid van overwerken en de hectische tentamenperioden staan me tegen.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het forum juist fijn omdat het een moment biedt van reflectie. Ik schrijf mijn ideeën op en krijg daardoor een beter inzicht in wat ik doe, waarom ik het doe en wat ik nog meer zou willen doen, Dat betekent niet dat de praktijk eenvoudig is.
Ik ben bijvoorbeeld gestopt met mijn baan in het vmbo omdat ik die emotioneel te zwaar vond. Ik nam de problemen van leerlingen mee naar huis en had daar last van. De afgelopen tijd heb ik zelfs hevig getwijfeld - ook hier op het forum - of ik wel in het hoger onderwijs wil blijven lesgeven. Het valt me erg zwaar dat de meeste studenten vooral een voldoende willen halen in plaats van colleges uit interesse te volgen.
Wat me onder andere tegenstaat, is dat ik er zelf de laatste maanden over ben gaan zeuren. Ik wil helemaal geen zeur zijn - daar hebben we er al genoeg van in het onderwijs. Ik houd heel erg van lesgeven, het liefst aan de zogenaamd moeilijkste groepen. Ik vind het juist leuk om jongeren en jonge volwassenen te interesseren voor onderwerpen waar ze zich uit zichzelf niet gauw in zouden verdiepen.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 11:03 schreef Lyrebird het volgende:
Ben druk aan het solliciteren, en het lukt me niet om mijn weerzin tegen lesgeven te camoufleren. Alsof je aan een dood paard trekt, dat hoger onderwijs.
Ja, ik vind de werkcultuur ook volkomen verknipt. Je moet overal in uitblinken, maar krijgt er te weinig tijd voor. Gelukkig denken mijn naaste collega's er precies zo over en bestaat dit idee bij ons vooral onder de oudere generaties.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 10:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben er ook nog niet helemaal over uit. Met name de vanzelfsprekendheid van overwerken en de hectische tentamenperioden staan me tegen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En waar ik heel blij mee ben, is dat ik een nieuwe collega krijg die op termijn de rol van senior in onze groep kan gaan vervullen en die ook niet in de cultuur van overwerkt-zijn gelooft.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Dat ook. Heb laatst voor het eerst een telefoon afgepakt en duidelijk gemaakt dit ik tijdens de colleges geen enkele telefoon in het zicht wil hebben. Te laat komen heb ik nog niet aangepakt, maar voor mij is het ook een bron van ergernis.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 11:03 schreef Lyrebird het volgende:
Dat het niveau laag is, soit, maar het gebrek aan motivatie, het weigeren om vragen te stellen (cultuur), de apathie, het op elk moment binnenvallen in de les - ik kan er maar niet aan wennen.
En dan heb je nog met volwassenen te maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 13:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ook. Heb laatst voor het eerst een telefoon afgepakt en duidelijk gemaakt dit ik tijdens de colleges geen enkele telefoon in het zicht wil hebben. Te laat komen heb ik nog niet aangepakt, maar voor mij is het ook een bron van ergernis.
Doen natuurlijk, dat ouderschapsverlof. Het is zo zonde om daar geen gebruik van te maken, al biedt het natuurlijk geen langetermijnoplossing.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 11:43 schreef Claudia_x het volgende:
En waar ik heel blij mee ben, is dat ik een nieuwe collega krijg die op termijn de rol van senior in onze groep kan gaan vervullen en die ook niet in de cultuur van overwerkt-zijn gelooft.
Blijkbaar is het niet boeiend genoeg.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 15:49 schreef Lyrebird het volgende:
Je weet niet wat je ziet. Na vijf minuten zit 75% van de klas te knikkebollen, en vijf minuten later zijn ze onder zeil.
Kom graag es langs Japan was het toch?quote:Op vrijdag 24 februari 2017 15:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
En dan heb je nog met volwassenen te maken.
Je zou voor de lol eens een gastcollege op onze universiteit moeten geven. Je weet niet wat je ziet. Na vijf minuten zit 75% van de klas te knikkebollen, en vijf minuten later zijn ze onder zeil.
Een oplossing: een test aan het einde van de les, waarvoor ze een punt krijgen.
Ik had tijdens de les een probleem bedacht, waarvoor ze alleen maar getallen in een aangeleverde formule hoefden in te vullen. Eitje, dacht ik.
Driekwart van de klas kreeg het niet opgelost.
Tijdens de lunch kom ik geregeld twee Afrikanen tegen, uit Somalie en Botswana, waarmee ik leuk ervaringen uit kan wisselen. Zij beamen dat de studentencultuur heeeeeel anders is dan in hun eigen land. Het te laat komen, het gebrek aan motivatie, etc.
Zit wat in. Het niveau zal ws te hoog liggen, en dat gecombineerd met een les in het Engels, waarbij ze weigeren om vragen te stellen, zorgt voor slaapverwekkend eenrichtingsverkeer.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 22:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Blijkbaar is het niet boeiend genoeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |