abonnement Unibet Coolblue
pi_168921953
Hoe moet dat volgens het boek? Ik denk ook dat ik het doe, maar misschien kan ik het nog wel veel beter aanpakken.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_168927020
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 17:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hoe moet dat volgens het boek? Ik denk ook dat ik het doe, maar misschien kan ik het nog wel veel beter aanpakken.
Ik kan morgen wel even een fotootje maken. Komt erop neer dat de leerling die de beurt kreeg hoe dan ook aan t eind het goede antwoord zegt of herhaalt. Ook als andere lln hebben geholpen of het antwoord gaven.
Kwak
pi_168961794
Ja, dat is grappig, dat zijn inderdaad dingen die ik ook doe, maar niet uit een boek heb gehaald. Ben ook wel benieuwd wat voor tips daar bij worden gegeven.

Ik heb vorige week voor het eerst in mijn leven gehoord dat ik leerlingen geen ruimte zou geven om vragen te stellen. :o . Een klas had dat in een mentoruur verteld, maar de aanleiding was dat de mentor met de klas besprak dat ik de week ervoor wel drie leerlingen uit die klas heb gestuurd omdat ze zich structureel niet aan bepaalde regels hielden. Ik stuur vrijwel nooit leerlingen weg (alhoewel, nu ik zwanger ben, gebeurt het duidelijk wel iets vaker, ik kan gewoon minder hebben, korter lontje :+ .) dus dat is dan wel een signaal.
Maar goed, met de klas besproken en het is een klas met een enorm verschil tussen enerzijds een groep die heel braaf is en goed meedoet (en waar leerlingen dus altijd met een vinger omhoog zitten) en anderzijds een minder gemotiveerde groep die ik voortdurend moet aansporen het werk serieus te nemen. We hadden vervolgens wel een leuke les, waar ik dus steeds de leerlingen aangaf tijdens het klassengesprek waarom ik een bepaalde leerling wel of niet het woord gaf (sommige leerlingen steken zo vaak hun vinger op dat ik ze soms bewust even oversla terwijl ik andere leerlingen nooit spontaan een vinger zie opsteken en dan dus aanwijs) en dat het ook vaak niet lekker loopt omdat de leerlingen niet goed naar elkaar luisteren en/of niet stil kunnen zijn.

Op zich niets aan de hand en opgelost voor mij en die klas, maar toch deed het me wel wat om deze feedback te horen, omdat ik het juist zo belangrijk vind dat iedereen vragen kan stellen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 19 februari 2017 @ 23:06:58 #54
335643 faptist
Maakt fouten
pi_169015811
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 09:44 schreef Franny_G het volgende:
Oké mensen, ik ga jullie even het verhaal van een mentorleerling voorleggen. Ik weet echt niet goed wat ik nog kan doen om het tij te keren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb je hier nog een goede tip/oplossing voor weten te vinden?
Ik heb namelijk ook zo'n soort probleem met 2 mentorleerlingen.
' Bff's ' die alle twee 10 tekorten staan. Zo zinloos. Niets helpt. Huiswerkbegeleiding ; niet op komen dagen.
Blokweek: briefjes van moeder mee waardoor ze toch eerder naar huis mogen. Dan worden die uren wel opgespaard, maar het 'vervelende' is er wel vanaf.
Andere plek. Gesprekken met mij en coördinator. Gesprekken met leerling, moeder, coördinator en ik.
Bah. Ik voel me zo falen hè..
  maandag 20 februari 2017 @ 17:20:30 #55
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169027422
Morgenvroeg zou (officieel) de uitslag van het rekenexamen bekend moeten zijn. De vorige keren was die meestal de avond tevoren wel in te zien.

En nu ineens is er een 'storing' bij Facet. Blijkbaar was dat toch niet helemaal de bedoeling :D
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169039292
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 23:06 schreef faptist het volgende:

Heb je hier nog een goede tip/oplossing voor weten te vinden?
Ik heb namelijk ook zo'n soort probleem met 2 mentorleerlingen.
' Bff's ' die alle twee 10 tekorten staan. Zo zinloos. Niets helpt. Huiswerkbegeleiding ; niet op komen dagen.
Blokweek: briefjes van moeder mee waardoor ze toch eerder naar huis mogen. Dan worden die uren wel opgespaard, maar het 'vervelende' is er wel vanaf.
Andere plek. Gesprekken met mij en coördinator. Gesprekken met leerling, moeder, coördinator en ik.
Bah. Ik voel me zo falen hè..
Met zo'n moeder schiet het dus ook niet echt op.
Tip: loslaten. Je kunt het allemaal wel naar je toe willen trekken, van alles voor ze bedenken, maar zij moeten het doen. En zolang ze zo in de weerstand zitten, gaat het allemaal niet werken. Ik heb met mijn mentorleerling een gesprek gehad, waarin ik hem vooral heb gevraagd naar zijn plannen voor de toekomst. Hoe ziet hij die toekomst voor zich? Ook verteld dat het afzetten tegen 'het systeem' allemaal leuk en aardig is, maar dat hij daar vooral zichzelf mee heeft. Heel erg zijn autonomie benoemd: het is aan jou. Wel verteld dat ik het persoonlijk heel zonde vind van zijn capaciteiten maar dat hij zelf de keuze moet maken of hij wil laten zien wat hij waard is of dat laat zitten. Het lijkt overigens best te werken want hij doet ineens veel meer z'n best. Maar geen idee of dit ook zo blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Franny_G op 21-02-2017 17:34:13 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 21 februari 2017 @ 17:33:53 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169049287
Lerarenregister is door de Eerste Kamer. :{
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169049348
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
Lerarenregister is door de Eerste Kamer. :{
Daar heb ik echt nog nooit ook maar één collega over gehoord die dat een goed idee leek.
pi_169049350
Nou, lekker dan. Maar de kans dat de Eerste Kamer zoiets nog tegenhoudt, is natuurlijk ook heel klein. Wel weer een mooi voorbeeld van een maatregel die zogenaamd goed is voor het onderwijs, maar waar bijna geen enkele docent blij mee is. Maar ach, waarom zou je luisteren naar het veld als je mensen hebt die er zulke mooi promotiepraatjes over kunnen houden. 8)7 .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 21 februari 2017 @ 17:37:20 #60
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169049375
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 17:36 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Daar heb ik echt nog nooit ook maar één collega over gehoord die dat een goed idee leek.
Daarom is Dekker er ook zo'n voorstander van. Alsof docenten weten wat er goed is voor het onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169056842
Toch nog een stage te pakken, na de vakantie waarschijnlijk beginnen.
pi_169059323
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar :P

(Jaja de huidige opzet is voor verbetering vatbaar, maar laat ons maar eens net als eche professionals aantonen dat we doorontwikkelen en ons vak bijhouden. Ik ken genoeg docenten die dat niet doen en wel altijd klagen over taakuren terwijl ze de deskundigheidsbevordering niet eens vol maken en al jaren niet meer sleutelen aan hun lespraktijk etc etc.)

Klinkt goed hoe je dat met je leerling doet Franny. Ik heb er ook elk jaar wel eentje en hoe harder je eraan trekt hoe harder ze zich afzetten. Het volwassen gesprek voeren is alleen soms verdomd lastig met een jongen uit 4 of 5 havo, laat staan 3 kader...
Kwak
pi_169062012
Pff, ik moet een dossier maken waarin ik bewijs dat ik een goede examinator ben (BKE). Had dat eigenlijk al voor de kerstvakantie af moeten hebben, maar door uitstelgedrag en enorme weerstand tegen dit soort reflectieopdrachten ben ik er pas de laatste twee maanden echt mee bezig. Nu volgens mij wel af, maar nou durf ik het niet in te leveren. Beetje het scriptie gevoel - inleveren is zo definitief, dan kan ik er niets meer aan doen.

Schieganger: hoera! Fijn dat je een plek gevonden hebt!
  woensdag 22 februari 2017 @ 07:41:23 #64
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169062082
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar :P

(Jaja de huidige opzet is voor verbetering vatbaar, maar laat ons maar eens net als eche professionals aantonen dat we doorontwikkelen en ons vak bijhouden. Ik ken genoeg docenten die dat niet doen en wel altijd klagen over taakuren terwijl ze de deskundigheidsbevordering niet eens vol maken en al jaren niet meer sleutelen aan hun lespraktijk etc etc.)

Klinkt goed hoe je dat met je leerling doet Franny. Ik heb er ook elk jaar wel eentje en hoe harder je eraan trekt hoe harder ze zich afzetten. Het volwassen gesprek voeren is alleen soms verdomd lastig met een jongen uit 4 of 5 havo, laat staan 3 kader...
Ik ben niet tegen deskundigheidsbevordering, ik ben tegen gecentraliseerde administratieve draken zoals deze. Mijn school en ik zijn samen prima in staat om te kijken of ik mij wel voldoende bijschool.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169062870
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar :P

(Jaja de huidige opzet is voor verbetering vatbaar, maar laat ons maar eens net als eche professionals aantonen dat we doorontwikkelen en ons vak bijhouden. Ik ken genoeg docenten die dat niet doen en wel altijd klagen over taakuren terwijl ze de deskundigheidsbevordering niet eens vol maken en al jaren niet meer sleutelen aan hun lespraktijk etc etc.)

Klinkt goed hoe je dat met je leerling doet Franny. Ik heb er ook elk jaar wel eentje en hoe harder je eraan trekt hoe harder ze zich afzetten. Het volwassen gesprek voeren is alleen soms verdomd lastig met een jongen uit 4 of 5 havo, laat staan 3 kader...
Provocatief coachen helpt wellicht in die gevallen? Leerlingen vinden het vaak wel fijn om eens volwassen benaderd te worden omdat juist deze leerlingen vaak worden toegesproken alsof ze nog kleine onverantwoorde kinderen zijn. Maar het is altijd een beetje aanvoelen wat bij de een wel werkt en bij de ander niet. Ik lees nu net een mailtje dat de betreffende leerling van mij er weer uit is gestuurd bij wiskunde omdat hij voor de zoveelste keer huiswerk niet op orde had en tijdens de les ook niets uitvoerde. Tja.

Ik denk wel dat het een valkuil van betrokken docenten en ouders is om altijd alles voor het kind te willen regelen en oplossen. Ook echt iets van deze tijd natuurlijk. We worden in het onderwijs natuurlijk ook 'afgerekend' op resultaten, dus we hebben belang bij om een kind er door heen te loodsen. Maar ik denk dat het vaak toch wel goed is om de verantwoordelijkheid bij het kind neer te leggen. Dus wel alle hulp aanbieden als het gaat om helpen met plannen, organiseren, een bijles en zoiets dergelijks. Maar als de leerling dat niet oppakt, dan is het misschien ook wel gewoon klaar.

Zo hebben mijn docenten en mijn ouders het in ieder geval bij mij aangepakt destijds. Ik was zelf ook zo'n leerling, voerde op een gegeven moment echt niets meer uit. Toen bleef ik zitten, echt nét, maar mijn docenten wilden geen moeite meer voor me doen. En mijn ouders zeiden: we zijn teleurgesteld omdat we weten dat je het kunt, maar als jij het niet wilt dan moet je misschien maar gewoon mavo gaan doen. Verder bemoeiden ze zich nergens mee en toen heb ik zelf wat soulsearching gedaan en bedacht dat een studie de enige manier zou zijn voor mij om te 'ontsnappen' aan de omgeving waarin ik me ongelukkig voelde. Dat was mijn drijfveer, en zo heeft uiteindelijk iedereen een persoonlijk drijfveer nodig, en als die er niet is, wordt het heel moeilijk.

En dat is een mooi bruggetje naar dat lerarenregister: daarbij krijg ik het gevoel dat ik behandeld wordt als een onverantwoorde kleuter die in de gaten gehouden moet worden + dat het inderdaad een vorm van bureaucratie/administratie is die voor docenten vooral weer belastend is. Docenten die zichzelf niet meer ontwikkelen en hun vak niet bijhouden: iedereen weet dondersgoed op z'n eigen school wie dat zijn. Dat weten schoolleidingen ook. Pak die docenten dus gewoon aan. Daarnaast kunnen andere docenten prima zelf bijhouden hoe ze zich bijscholen en hun cv up-to-date houden wat dat betreft. We zijn toch niet debiel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169063506
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:
En dat is een mooi bruggetje naar dat lerarenregister: daarbij krijg ik het gevoel dat ik behandeld wordt als een onverantwoorde kleuter die in de gaten gehouden moet worden + dat het inderdaad een vorm van bureaucratie/administratie is die voor docenten vooral weer belastend is. Docenten die zichzelf niet meer ontwikkelen en hun vak niet bijhouden: iedereen weet dondersgoed op z'n eigen school wie dat zijn. Dat weten schoolleidingen ook. Pak die docenten dus gewoon aan. Daarnaast kunnen andere docenten prima zelf bijhouden hoe ze zich bijscholen en hun cv up-to-date houden wat dat betreft. We zijn toch niet debiel.
Goed punt. In mijn Amerikaanse tijd werden we doodgegooid met dat soort bureaucratische meuk, terwijl de mensen die er de kantjes van af liepen of die simpelweg faalden, niet werden ontslagen of aangesproken.

Je zou juist het gebruik van het gezonde verstand moeten promoten in een organisatie. Daar heb je toch dure managers voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 22-02-2017 10:37:04 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_169063562
Yep. Mijn school doet nu mee aan een project dat is geïnitieerd door OCW over de vraag hoe de regel-en werkdruk in het onderwijs minder kan. Komen er een paar mensen op bezoek op school om te bespreken wat de docenten op dit gebied ervaren en wat goede oplossingen kunnen zijn. Ook in het kader van 'gezond verstand' en prioriteiten bepalen. Zoals Dekker heeft gezegd: je moet ook zelf bekijken wat echt moet en wat misschien minder kan. Ik zit daar ook bij. Maar het is natuurlijk zo enorm dubbel als het ministerie enerzijds zegt: we willen docenten helpen bij het verminderen van die regel- en werkdruk en anderzijds dit soort dingen invoert.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169064215
Maar serieus, hoeveel werk is het nou echt om de cursussen die je doet even in te voeren? Bevestigingsmailtje of certificaatje erbij, hoppa.

Ik zou ook ervoor zijn als scholen makkelijker docenten kunnen ontslaan die niet functioneren, maar man man man dat gebeurt gewoon te weinig. Nou dan maar zo. Maar goed, dat is misschien wel te pragmatisch van me. Ik houd het al bij sinds ik bevoegd ben en vind het echt geen moeite. Voel me ook niet als een kleuer behandeld eerlijk gezegd.
Kwak
pi_169064255
Ik denk dat je soms onderschat Franny, hoe groot het verschil is tussen jouw school en jullie leerlingen en grotere scholengemeenschappen met havisten, vmbo'ers en vwo'ers die qua niceau er ook wel een paar tandjes onderzitten.

Ik bedoel niet dat ik jouw leerlingen beter vind, maar de manier waarop je praat over sommige dingen is zo ver van mijn bed...
Kwak
pi_169064640
Ik was zelf een havist (daarna in een jaar vwo diploma behaald) op een scholengemeenschap en heb hiervoor les gegeven op een soortgelijke school waar ik mentor was van havo 4 en 5. Dus heb daar wel een duidelijk beeld bij. Maar het klopt wel dat ik nu lesgeef in een wat bijzonder segment binnen het onderwijs, met leerlingen in een bepaald profiel met specifieke problematieken ook. Aan de andere kant: pubers blijven pubers he. En ook wij hebben leerlingen die eigenlijk niet op het goede niveau zitten, met alle problemen van dien.

Maar vindt jij dan dat leerlingen op een wat volwassen manier benaderen 'ver van je bed' is?

[ Bericht 5% gewijzigd door Franny_G op 22-02-2017 11:16:42 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169065571
Wat betreft het lerarenregister heeft de Raad van State het volgens mij heel goed verwoord, in dit stuk:
https://www.raadvanstate.(...)advies.html?id=12107

quote:
De Inspectie heeft in 2013 geconstateerd dat leraren op zichzelf ruimte hebben om het initiatief te nemen voor professionalisering, maar dat de werkdruk en het vrijmaken van tijd binnen de school regelmatig een belemmering vormen. (zie noot 14) In de internetconsultatie wijst 40% van de respondenten op de hoge werkdruk. (zie noot 15) Voorts is het scholingsaanbod niet altijd gericht op verbetering van lesgevende activiteiten en hebben schoolleiders onvoldoende inzicht in het aanbod en de kwaliteit ervan. De regering ontkent dan ook niet dat leraren op zichzelf gemotiveerd zijn tot bekwaamheidsonderhoud. Dit relativeert de stelling dat een lerarenregister annex nascholingsplicht nodig zijn omdat bevoegde leraren thans onvoldoende gestructureerd aan nascholing zouden doen.

Een nascholingsplicht en de waarborging daarvan zal weinig effectief zijn indien niet voldaan is aan een aantal randvoorwaarden. Zo zal er voldoende en kwalitatief goed scholingsaanbod moeten zijn. Het is aannemelijk dat de nascholing in de meeste gevallen verzorgd zal worden door de lerarenopleidingen. Maar het is de vraag of zij daarvoor klaar zijn en of niet alle aandacht in eerste instantie zal moeten uitgaan naar het terugdringen van het onbevoegd lesgeven en het opleiden van voldoende leraren om de uitstroom uit het lerarenbestand (vergrijzing) en toenemende vraag (asielzoekerskinderen) te geven. (zie noot 16) Bovendien zullen er voldoende middelen in termen van tijd en financiering uitgetrokken moeten worden. In de toelichting wordt aan deze essentiële randvoorwaarden geen aandacht geschonken.

[...]
Terecht heeft de Onderwijsraad opgemerkt, dat deze normen consensus binnen de beroepsgroep over de in acht te nemen professionele standaarden vooronderstellen: "Zolang er geen overeenstemming bestaat over de professionele standaarden van de beroepsgroep en deze dus niet vaststaan, is moeilijk voor te stellen wat het lerarenregister beoogt te bewaken en bevorderen, dat leraren zich hieraan willen en kunnen verbinden en zich hiermee kunnen identificeren, en hoe de herregistratiecriteria kunnen worden geformuleerd. Een lerarenregister zonder beroepsstandaarden is leeg". (zie noot 22) Anders gezegd: zolang de beroepsgroep nog bezig is om zich te vormen en gedeelde beroepsstandaarden te ontwikkelen - zoals thans het geval is - dient het lerarenregister niet ingevoerd te worden. Met de Onderwijsraad is de Afdeling er niet van overtuigd dat, zoals de toelichting stelt, het lerarenregister in de voorgestelde vorm door de beroepsgroep wordt gedragen.
Een zeer belangrijk punt is dat werkdruk niet zozeer wordt veroorzaakt door het lerarenregister maar dat de hoge werkdruk wel leidt tot minder prioriteit aan deskundigheidsbevordering. We hebben volgens mij allemaal de ervaring dat we veel meer tijd zouden willen besteden aan het ontwikkelen van mooie lessen en ons verdiepen in ons vak en extra cursussen volgen e.d. maar dat de tijd ontbreekt. Bovendien: als draagvlak grotendeels ontbreekt, en er dus zo weinig samenhang is met andere maatregelen en er een gebrek is aan consensus dan is het een 'lege' maatregel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169066539
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 11:10 schreef Franny_G het volgende:
Ik was zelf een havist (daarna in een jaar vwo diploma behaald) op een scholengemeenschap en heb hiervoor les gegeven op een soortgelijke school waar ik mentor was van havo 4 en 5. Dus heb daar wel een duidelijk beeld bij. Maar het klopt wel dat ik nu lesgeef in een wat bijzonder segment binnen het onderwijs, met leerlingen in een bepaald profiel met specifieke problematieken ook. Aan de andere kant: pubers blijven pubers he. En ook wij hebben leerlingen die eigenlijk niet op het goede niveau zitten, met alle problemen van dien.

Maar vindt jij dan dat leerlingen op een wat volwassen manier benaderen 'ver van je bed' is?
Nee dat doe ik ook, ik heb juist die aanpak - misschien kwam dat niet duidelijk over.

Edit: ik lees nu nog eens terug en ik kan er de vinger niet op leggen, dus laten we het maar gooien op mijn onzekerheid - ik voel me serieus dom als ik posts van jou of Claudia lees. Ik kan het niet zo mooi verwoorden als jullie, of misschien kan ik het ook wel niet zo mooi uitdenken, ik weet het niet. Het lijkt of jullie altijd weten wat je doet en alles een hoger doel of plan heeft.

[ Bericht 16% gewijzigd door kwakz0r op 22-02-2017 12:55:08 ]
Kwak
pi_169067138
Als er iemand niet dom is en veel verstand van zaken heeft, ben jij het wel, kwak. :) .
Ik vind dingen verwoorden leuk en denk veel na over zaken. Maar dat is voor mij in de praktijk nog wel eens een struikelblok hoor. Als ik soms naar collega's bij mij op school kijk, heb ik vaak het gevoel dat ik warrig ben in mijn aanpak naar leerlingen toe. Juist omdat ik zoveel nadenk, twijfel ik ook en komt niet alles wat ik in mijn hoofd heb zitten er altijd goed uit. Met name in de pedagogische aanpak en het leerling contact voel ik me vaak best onzeker en een beetje autistisch. Het lesgeven op een gymnasium is voor mij fijn omdat ik hier redelijk goed 'vakidioot' kan zijn, want dat ligt mij het beste. Dus in die zin snap ik wel dat je dat proeft in mijn posts soms.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169067415
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!

Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 22 februari 2017 @ 13:45:25 #75
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169067795
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:13 schreef Franny_G het volgende:
Als er iemand niet dom is en veel verstand van zaken heeft, ben jij het wel, kwak. :) .
Ik vind dingen verwoorden leuk en denk veel na over zaken. Maar dat is voor mij in de praktijk nog wel eens een struikelblok hoor. Als ik soms naar collega's bij mij op school kijk, heb ik vaak het gevoel dat ik warrig ben in mijn aanpak naar leerlingen toe. Juist omdat ik zoveel nadenk, twijfel ik ook en komt niet alles wat ik in mijn hoofd heb zitten er altijd goed uit. Met name in de pedagogische aanpak en het leerling contact voel ik me vaak best onzeker en een beetje autistisch. Het lesgeven op een gymnasium is voor mij fijn omdat ik hier redelijk goed 'vakidioot' kan zijn, want dat ligt mij het beste. Dus in die zin snap ik wel dat je dat proeft in mijn posts soms.
Dat is niet per se erg. Er zijn een boel collega's die helemaal niet reflecteren over hun lespraktijk en hun contact met de leerlingen. Welke collega's, dat kun je waarschijnlijk zo zeggen.

Je mag best wat twijfelen over je handelen, je kunt niet alles weten of overzien; idealiter heb je gespecialiseerde collega's of management waar je terecht kunt met dat soort dingen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')