abonnement Unibet Coolblue
pi_167924934
De dagen worden kouder, en vriendin en ik willen nu toch wel eens aan de houtkachel.. Lijkt een piece of cake, maar wat een keuzes zeg.. Ook heb je te maken met allerlei regels omdat de buurt niet wil omkomen in de brandlucht.

Maargoed, ik ben dus aan het googlen geslagen, en het valt me op dat de prijzen bij de Hornbach en Gamma etc. behoorlijk meevallen:



http://www.hornbach.nl/sh(...)7045740/artikel.html

Een stukje verder googlen leert me dat er ook duurdere kachels zijn.. De prijzen verschillen wel enorm, en dan is dit nog een goedkope:



https://openhaardencentru(...)chels/barbas-box-40/

Waar zit m precies het prijsverschil in? (buiten de betere fotograaf?) En heeft iemand ervaring met het plaatsen van zo'n kachel?
pi_167924949
pisbakkenstaal vs dik staal wat z'n warmte beter vasthoudt en de ruimte dus constanter verwarmt
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_167924968
als je een nieuwe kachel start, doe het de eerste keer niet in je huis of het ziet blauw van het inbranden van de verf ;)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167924987
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 14:41 schreef Leipo666 het volgende:
pisbakkenstaal vs dik staal wat z'n warmte beter vasthoudt en de ruimte dus constanter verwarmt
Dit. Sommige kachels zijn zo matig dat ze al krom raken na een keertje goed flink stoken.
pi_167925026
als je kan, ga voor een kachel in gietijzer. 1000x beter :) Dat gaat niet beginnen zetten, plaatstaal zet en dat kan rooklekken veroorzaken.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167925121
Maar dat doe je toch niet even? Dan moet je gelijk zn pijp naar buiten regelen, schoorsteen laten vegen enzo, lijkt me best kostbaar
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_167925209
mocht ik ooit mijn open haard ( die ik eens per jaar een keer aansteek) wil vervangen dan komt er een speksteenkachel voor in de plaats
pies on joe toe
pi_167926659
Zoals al aangegeven is zijn dat eigenlijk sierkachels. Een gietijzeren of een van speksteen zijn vele malen beter.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_167927216
Als je hem meer voor de sfeer hebt maakt het niet zoveel uit of ie zn warmte supergoed vasthoudt. Met een goedkopere kun je dan ook wel af, want die wordt ook echt wel warm. Echter met een kachel alleen ben je er nog niet. Er moet natuurlijk ook nog een afvoer worden aangelegd. En gezien de veiligheid zou ik dat wel door een vakman laten doen. Die kan je ook adviseren welke kachel je kunt nemen. Sommige kachels hebben een bredere afvoerbuis nodig en dat moet dus wel door je huis passen.
pi_167927388
neem, zelfs al is het gewoon voor even en voor de sfeer, toch een model met een asla. Dat scheelt massa's in je kachel uitkuisen ;)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167928133
Tip: neem een kachel van dikwandig cortenstaal. Die plaatstalen Gamma/Praxis/Karwei-dingen zijn niets waard
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167928469
Die kachels in de op zijn meer voor een veranda oid.

Beetje kachel kost nieuw tussen de 1200-5000 euro.
pi_167928674
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 14:40 schreef Funkel het volgende:
De dagen worden kouder, en vriendin en ik willen nu toch wel eens aan de houtkachel.. Lijkt een piece of cake, maar wat een keuzes zeg.. Ook heb je te maken met allerlei regels omdat de buurt niet wil omkomen in de brandlucht.
Die regels zijn ook voor je eigen veiligheid.

Vergeet trouwens niet dat de meeste buizen bij de gamma niet dubbel geïsoleerd zijn, iets wat je wel wilt hebben.
Kwaliteitsverschil zit er ook in. Er is een redenen waarom die zo goedkoop is.

Toevallig hier vorige maand een pelletkachel geplaatst. Die zou ik je eerder adviseren dan een hout kachtel.
pi_167928684
Die thorma kachels zijn goed. Als je echt goedkoop een kachel wilt hebben moet je eens naar duitsland gaan.

Al die mensen die je hier dure kachels aanraden hebben er de ballen verstand niet van
  vrijdag 6 januari 2017 @ 17:26:01 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_167928844
Koop gewoon een gebruikte Noorse.. een Jotul ofzo..
Dan ben je tig keer beter uit...

Protip: Hoe zwaarder de kachel, hoe beter ie is..

quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 17:15 schreef machtpen het volgende:
Die thorma kachels zijn goed. Als je echt goedkoop een kachel wilt hebben moet je eens naar duitsland gaan.

Al die mensen die je hier dure kachels aanraden hebben er de ballen verstand niet van
:')
Het is niet de vraag van duur of goedkoop.. maar wel van kwaliteit vs rommel..
Een plaatstalen kachel is gewoon 3 keer niets..
Ik heb hier een half plaatstalen/ half gietijzer ding uit dld in de sauna staan..
Een Thorma Marburg
Die is zo krom als een hoepel, en direct weer koud..
Kost niets.. maar is ook niets..
  vrijdag 6 januari 2017 @ 17:28:48 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_167928892
Funkel heten en advies omtrent vuur nodig hebben. :').
And so is the past
pi_167929180
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 17:26 schreef Zolderkamer het volgende:

Het is niet de vraag van duur of goedkoop.. maar wel van kwaliteit vs rommel..
Een plaatstalen kachel is gewoon 3 keer niets..
Ik heb hier een half plaatstalen/ half gietijzer ding uit dld in de sauna staan..
Een Thorma Marburg
Die is zo krom als een hoepel, en direct weer koud..
Kost niets.. maar is ook niets..
Of je stookt gewoon als de aanvoerder van de jostiband. Vlammetjes , vlammetjes , meer , meer.

Hier staat ook al jaren een gietijzeren uit duitsland voor 350 euro. Werkt nog steeds prima en met alle millieucertificaten erop.

Hoe zwaarder hoe beter slaat ook nergens op , want dan wordt het bloedheet in huis.
  vrijdag 6 januari 2017 @ 18:25:12 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_167929793
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 17:48 schreef machtpen het volgende:

[..]

Of je stookt gewoon als de aanvoerder van de jostiband. Vlammetjes , vlammetjes , meer , meer.

Hier staat ook al jaren een gietijzeren uit duitsland voor 350 euro. Werkt nog steeds prima en met alle millieucertificaten erop.

Hoe zwaarder hoe beter slaat ook nergens op , want dan wordt het bloedheet in huis.
Onzin... hoe zwaarder hoe langer ie warm blijft met minder hout.. een "grundofen" of "speicherofen" weegt zomaar 5 tot 15 ton.. kost rond de 15000 euro (en meer) en krijgt het net zo warm als een goedkope kachel.. alleen ben je in de ene een kuub kwijt en in de ander 1 blokje..

Een kachel die werkt?
Je bedoeld dat vuur ook in die kachel brand.. zelfs zonder kachel kun je vuurtje stoken..

Een millieucertificaat op een kachel is onzin.. als ik er nat hout, plastic of weet ik wat in stop, of gewoon slecht stook, dan is zo'n certificaat opeens nergens meer goed voor..

Leer eerst maar eens iets over kachels ipv te brullen dat iedereen het fout heeft..
pi_167929975
Thanks allen! Goedkoop is duurkoop dus, wat ik ergens al vermoedde.

En uiteraard ben ik me er van bewust dat de hele mikmak van afvoer/schoorsteen ook geregeld moet worden, maar dat neem ik voor lief :)
  vrijdag 6 januari 2017 @ 18:36:51 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_167930027
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 18:33 schreef Funkel het volgende:
Thanks allen! Goedkoop is duurkoop dus, wat ik ergens al vermoedde.

En uiteraard ben ik me er van bewust dat de hele mikmak van afvoer/schoorsteen ook geregeld moet worden, maar dat neem ik voor lief :)
De afvoer is belangrijker qua kostenpost dan de kachel zelf..
Die moet altijd nieuw.. een kachel kun je goed 2e hands kopen..
Succes.. ;)
pi_167930316
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 18:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

alleen ben je in de ene een kuub kwijt en in de ander 1 blokje..

Een millieucertificaat op een kachel is onzin.. als ik er nat hout, plastic of weet ik wat in stop, of gewoon slecht stook, dan is zo'n certificaat opeens nergens meer goed voor..

Millieucertificaat zegt alles over efficiency en schadelijke uitstoot.

Het verschil in rendement tussen een losstaande hr houtkachel en zo'n massa kachel zal hooguit 10% zijn. Dus dat je de ene met een blokje er net zoveel warmte uithaalt als bij de andere een kuub hout is dus weer pure onzin.

Het is en het blijft gewoon onzin wat je verkondigt, leer eerst maar eens een stalen kachel stpken zonder die krom te krijgen
  vrijdag 6 januari 2017 @ 19:00:28 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_167930563
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 18:50 schreef machtpen het volgende:

[..]

Millieucertificaat zegt alles over efficiency en schadelijke uitstoot.

Het verschil in rendement tussen een losstaande hr houtkachel en zo'n massa kachel zal hooguit 10% zijn. Dus dat je de ene met een blokje er net zoveel warmte uithaalt als bij de andere een kuub hout is dus weer pure onzin.

Het is en het blijft gewoon onzin wat je verkondigt, leer eerst maar eens een stalen kachel stpken zonder die krom te krijgen
Ok ^O^
  † In Memoriam † vrijdag 6 januari 2017 @ 19:06:56 #23
230491 Zith
pls tip
pi_167930747
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 18:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Onzin... hoe zwaarder hoe langer ie warm blijft met minder hout.. een "grundofen" of "speicherofen" weegt zomaar 5 tot 15 ton.. kost rond de 15000 euro (en meer) en krijgt het net zo warm als een goedkope kachel.. alleen ben je in de ene een kuub kwijt en in de ander 1 blokje..

Een kachel die werkt?
Je bedoeld dat vuur ook in die kachel brand.. zelfs zonder kachel kun je vuurtje stoken..

Een millieucertificaat op een kachel is onzin.. als ik er nat hout, plastic of weet ik wat in stop, of gewoon slecht stook, dan is zo'n certificaat opeens nergens meer goed voor..

Leer eerst maar eens iets over kachels ipv te brullen dat iedereen het fout heeft..
Je verwarmt 5 ton steen en een huiskamer met 1 blok hout a 800 gram a 3.5 kw calorische waarde? Knap!

Stenen kachels (en gietijzer) werken meer als batterij. Eerst wordt hitte in de stenen opgeslagen en daarna afgegeven aan de omgeving. Een stalen kachel (convectie) slaat geen hitte op maar geeft het gelijk af aan de omgeving via luchtstroming ipv radiatie. Die worden dus snel koud als het vuur uit is, stenen kachels blijven nog lang warm...

... Maar dat betekent niet dat stenen kachels per definitie efficiënter zijn, want om de batterij/steen op te laden heb je ook hout nodig. Om dezelfde ruimte op 20 graden te krijgen heb je meer hout nodig bij een stenen kachel dan een plaatstalen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 6 januari 2017 @ 19:11:31 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_167930885
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 19:06 schreef Zith het volgende:

[..]

Je verwarmt 5 ton steen en een huiskamer met 1 blok hout a 800 gram a 3.5 kw calorische waarde? Knap!

Stenen kachels (en gietijzer) werken meer als batterij. Eerst wordt hitte in de stenen opgeslagen en daarna afgegeven aan de omgeving. Een stalen kachel (convectie) slaat geen hitte op maar geeft het gelijk af aan de omgeving via luchtstroming ipv radiatie. Die worden dus snel koud als het vuur uit is, stenen kachels blijven nog lang warm...

... Maar dat betekent niet dat stenen kachels per definitie efficiënter zijn, want om de batterij/steen op te laden heb je ook hout nodig. Om dezelfde ruimte op 20 graden te krijgen heb je meer hout nodig bij een stenen kachel dan een plaatstalen.
Je maakt de fout om te denken dat een 5 tons kachel iedere nacht afkoelt... dat doet ie niet en dus kun je met 3 blokken 24u je warmte behouden.. (dus 1 keer per 24u stoken)

En je vergeet het deel dat een stenen kachel vaak een "accu" heeft, (een gestapelde slingerschoorsteen als het ware) waardoor alle warmte benut word en de warme lucht (rook is er niet omdat alle rookgas al verbrand is) maar een graad of 50 is als ie de schoorsteen op het dak verlaat..
Bij een plaatstalen kachel is dat eerder 500 graden als het niet meer is..

Met 3 blokken krijg je dezelfde ruimte met een plaatstalen kachel niet eens op temperatuur.. want die is na 2 uur steenkoud.. en de ruimte koelt dus ook af..
Dat moet je elke keer weer opstoken.. en kost per definitie dus altijd meer hout..

Lang verhaal kort.. hoe zwaarder de kachel hoe efficiënter..

[ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 06-01-2017 19:46:16 ]
  vrijdag 6 januari 2017 @ 19:23:12 #25
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_167931223
Als je een kleine, fatsoenlijke en betaalbare kachel wil, kijk eens naar de Haas en Sohn Pico. Klein, laag vuur te stoken, efficiënt en weinig uitstoot bij goed gebruik.
Ook nog redelijk te betalen.

http://www.haardmaterialen.nl/haas-sohn-pico.html
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')