quote:
Op donderdag 5 januari 2017 12:14 schreef jogy het volgende:Stel dat de techniek zo ver is dat je met behulp van een hersenkapje op een dier ermee kan praten en het jou ook kan begrijpen en dan blijkt het de intelligentie te hebben van een 4 jarig kind bijvoorbeeld. Zou je dat diersoort dan nog steeds eten?
Ik besef best dat het nogal hypocriet is dat het wel of niet direct kunnen communiceren met een dier een reden kan zijn om het beest niet te eten terwijl de eventuele kap de intelligentie niet verhoogt maar als ik een 'gesprek' met een kip, koe, varken of welk ander dier kan hebben zou ik die beesten niet meer met een gerust hart kunnen eten

. Tenzij het blijkt dat een pratende kip echt een verschrikkelijk klotebeest is natuurlijk.
Ik ben een vleeseter en het maakt mij tot op zekere hoogte niet echt uit wat er op mijn bord ligt, mijn arbitraire grens ligt ergens in de buurt van apen denk ik. Ik zou zelfs nog hond of kat kunnen eten als het me aangeboden wordt.
Als ik het zelf moet slachten ligt mijn grens denk ik bij een kip of konijn, eventueel nog een volwassen schaap maar een lammetje al weer niet.
Maar mocht het technisch mogelijk zijn om direct begrijpelijk te communiceren met een dier dan denk ik dat ik maar een keer moet gaan testen hoe een Tofuburger smaakt, of wachten op acceptabel kweekvlees

.
Tot ik zelf gegeten word
Je kunt misschien niet direct communiceren met dieren en of verwachten dat ze net als menselijke zoogdieren ineens in de stres schieten en zich druk gaan maken over de toekomst, het maakt hen echter niet zielloos of tot een voorwerp.
Dieren zijn heel goed aangepast aan hun leefgebied in tegenstelling tot de mens die zijn wereld schept en zijn leefomgeving aanpast aan zijn noden.
Misschien zijn we van oorsprong wel niet van hier, geen werkelijke aardbewoners

Hoe dan ook, we zijn wel even als dieren kind van de aarde en of wij nu dieren eten of we zijn het avondmaal van een roofdier? uiteindelijk is er maar een doel die gelijk aan allen is, overleven.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.