abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7198103
Bachs vocale werken zijn mij uit en te na bekend, maar die van één van zijn voorbeelden (maar dan vooral op instrumentaal gebied) waren voor mij tot voor kort onverkend terrein. Dit komt enigszins overeen met de historische situatie. Pas in het begin van de twintigste eeuw werd duidelijk dat Vivaldi naast vele meesterlijke concerti ook schitterende kerkmuziek had geschapen. Zijn Gloria is inmiddels erg bekend, maar over zijn bijna vijftig opera's en talrijke missen, oratoria en cantates, zowel geestelijk als profaan, hoor je nooit wat.
Terug naar Bach. Een vergelijking tussen de vocale muziek van Vivaldi en die van Bach pakt niet op alle punten gunstig uit voor de Duitse held. Het kleine gedeelte van Vivaldi's vocale oeuvre dat ik tot nog toe tot me genomen heb wil ik met beide handen aangrijpen om deze stelling nader uit te werken. In de grote koorgedeelten is Bach onovertroffen. Zelfs al is Vivaldi ook hier vaak speelser, melodieuzer en dynamischer (voor zijn koorgedeelten lijkt me de aanduiding 'vocale concerti' niet misplaatst); met zijn onnavolgbare beheersing van het contrapunt en zijn grote gevoel voor grandeur wint Bach deze strijd toch gemakkelijk. Bach houdt zich vooral in de koren van zijn latere (Leipziger) kerkcantates vaak aan strakke vormschema's, en hij weet zijn vorm niet altijd bevredigend te integreren met het muzikale idee; maar de ideeën zelf en hun uitwerking zijn meer dan een compensatie voor deze tekortkoming. Vivaldi's vondsten omvatten daarentegen ook veel formele inventies. Vivaldi is ook warmbloediger, en dat verschil pakt vooral in de sologedeelten in zijn voordeel uit. Zijn muziek is vervuld van een warme gloed, tot de meest contemplatieve stukken aan toe. Bach kan de spreekwoordelijke Duitse ernst in zijn latere vocale muziek slechts zeer zelden afleggen. Pijnlijk duidelijk is dit vooral in de minder geïnspireerde gedeelten van zijn kerkcantatebestand. De uitzondering vormt voor alles zijn exceptioneel melodieuze en warmbloedige zetting van het Magnificat; voorts zijn ook zijn wereldlijke cantates aan te voeren.

Waar Vivaldi's muziek het dus moet hebben van lichtvoetigheid (ook in formeel opzicht), melodierijkheid en optimisme, wint Bach het met zijn grandeur, complexiteit en diepzinnigheid. Ik voel me na een lange periode van het mijzelf doordrenken met het oeuvre van Bach nu eens wat meer geneigd tot het eerste. Ik benieuwd wat jullie zoal vinden en welke vocale werken van Vivaldi jullie me eventueel willen aanraden.

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 07-12-2002 21:18]

Wittgenstein
pi_7198177
Stabat Mater = mooi!
pi_7198376
Maar niets vergeleken met het Stabat Mater van Pergolesi!

Het Nisi Dominus vind ik erg mooi. Het Nulla in Mundo trouwens niet minder.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_7198691
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 21:17 schreef SportsIllustrated het volgende:
Effe Pergolisi invoeren in Kazaa bij de FRS kijken dan.
pi_7201103
Ik vind het onmenselijk om Bach en Vivaldi's werken met elkaar te vergelijken. Beide zijn heel verschillend.
Maar als ik een goed werk van Vivaldi moet noemen is dat 'Domine fili unigenite'. Die lijkt trouwens ook wat meer op Bach's vocale muziek dan bijvoorbeeld Gloria in excelsis. Maar het is heel jammer dat Vivaldi zo recalcitrant was jegens langdurige muziek, voor zover ik zijn werk ken althans.

Maar dat komt dan ook weer omdat je voor de echte vocale werken natuurlijk bij Monteverdi moet zijn.

zondag 8 december 2002 @ 00:31:55 #6
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_7202130
Hm, zal er zelf ook eens naar luisteren, hoewel voor mij er niks boven Händel gaat. Er is in de Barok geen enkel muzikaal-iets geschreven dat zo effectief is als "The Messiah".
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_7205219
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 21:17 schreef SportsIllustrated het volgende:
Inderdaad.
quote:
Op zondag 8 december 2002 00:31 schreef Witchfynder het volgende:
Hm, zal er zelf ook eens naar luisteren, hoewel voor mij er niks boven Händel gaat. Er is in de Barok geen enkel muzikaal-iets geschreven dat zo effectief is als "The Messiah".
Händel had al rekening gehouden met eventuele aanbiddende fans bij het schrijven van de Messiah met het stukje "All we like sheep."

Ik vind het overrated.

pi_7205689
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 23:45 schreef beeer het volgende:
Maar dat komt dan ook weer omdat je voor de echte vocale werken natuurlijk bij Monteverdi moet zijn.
Heer Beer, gij zijt een held van onze tijd.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')