Alleen: Een aantal plaatjes zijn Singletjes. Van die kléine platte zwarte schijfjes dus. Op zich niets onbekends, maar als ik nu draai daarmee, dan gaat dat niet lekker. Ze zijn een stuk lichter dan de gewone platen (hebben slechts 1/3e van het oppervlakte en dus ook het gewicht van een 12"), en ik weet niet of ik daar dan nu wel de goeie "hardware" voor heb. Ik heb 2 technics met van die lichte geperte vilten slipmats. Ik denk dat het hierdoor is dat ze heel snel doorspinnen als je ze een handje wil helpen, en als je ze ook maar een tikkie af probeert te remmen liggen ze stil.
Hoe kan ik singletjes het beste mixen? Op de slipmat, of toch net als bij 12" contact met de plaat? Heb ik andere slipmats nodig, en zoja welke?
Als je hier wat van af weet, graag!
quote:Ik begrijp je niet helemaal, net als 12" contact met de plaat? Op een Technics zitten origineel van die dikke rubberen matten, die haal je eraf.
Op vrijdag 6 december 2002 17:24 schreef Reintje het volgende:
Hoe kan ik singletjes het beste mixen? Op de slipmat, of toch net als bij 12" contact met de plaat? Heb ik andere slipmats nodig, en zoja welke?
Vervolgens gebruik je huis-, tuin- en keukenslipmatten en die gebruik je om alles mee te mixen. Zowel 12" als kleine singles.
Als je snel overcorrigeert met kleine singles, duw je gewoon tegen de platter (draaischijf) in plaats van tegen de plaat zelf, zo voorkom je dat de plaat te snel doorschiet.
quote:Als je de Technics met magneet aandrijving hebt. Snaar-aandrijving kan er wat minder tegen.
Als je snel overcorrigeert met kleine singles, duw je gewoon tegen de platter
quote:draai je live?
Op vrijdag 6 december 2002 18:07 schreef drugsgebruiker het volgende:[..]
Als je de Technics met magneet aandrijving hebt. Snaar-aandrijving kan er wat minder tegen.
quote:Als ik gewoonlijk draai (Zeg maar meer harder), dan corrigeer ik ook bij op de plaat zelf. Afremmen aan de zijkanten of op het labeltje, of bijpitchen op de rand van het labeltje.
Op vrijdag 6 december 2002 18:00 schreef TripleM het volgende:[..]
Ik begrijp je niet helemaal, net als 12" contact met de plaat?
[..]
Als je snel overcorrigeert met kleine singles, duw je gewoon tegen de platter (draaischijf) in plaats van tegen de plaat zelf, zo voorkom je dat de plaat te snel doorschiet.
Dat afremmen op de platter doe ik wel vaak, maar ik ben heel erg gewend om ook gewoon op de plaat te corrigeren, voornamelijk het versnellen vind ik anders lastig.
(Je hebt net je pitchbar geod gezet, maar nu loopt ie nog iets achter, dan duw ik hem iets naar voor...) That's my problem...
quote:Nee, ik zet het in winamp, met mijn crosfadeplugin, zet dat op cd en draai het aldaar af...
Op vrijdag 6 december 2002 18:09 schreef Riva het volgende:
draai je live?
quote:Dan moet je even iets minder hard duwen, snaar aandrijving is nu eenmaal iets gevoeliger he..
Op vrijdag 6 december 2002 18:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Als je de Technics met magneet aandrijving hebt. Snaar-aandrijving kan er wat minder tegen.
Versnellen met de platter is inderdaad iets lastiger, maar in dit geval toch wel een stuk makkelijker denk ik..
Een 7" slipmat is overigens grote onzin natuurlijk, ten eerste omdat het geen ruk uitmaakt dat er nog een loos stukje vilt ligt en ten tweede omdat je anders naar een stuk kale platter zit te kijken..
quote:Bij m'n vinylboer hadden ze 2 weken geleden vierkante slipmatjes. Morgen maar eens kijken of ze nog wat hebben liggen... gewoon voor de lol
Op zaterdag 7 december 2002 00:17 schreef TripleM het volgende:Een 7" slipmat is overigens grote onzin natuurlijk, ten eerste omdat het geen ruk uitmaakt dat er nog een loos stukje vilt ligt en ten tweede omdat je anders naar een stuk kale platter zit te kijken..
quote:Maar da's toch niet mooi? Op zich is de vorm wel koel, maar zo'n kaal stuk platter eronderuit.. Kweenie.. Als je nou een vierkante platter kon kopen, dan wordt het interessant
Op zaterdag 7 december 2002 01:20 schreef MSXUser het volgende:
Bij m'n vinylboer hadden ze 2 weken geleden vierkante slipmatjes. Morgen maar eens kijken of ze nog wat hebben liggen... gewoon voor de lol
quote:Welke vinylboeer heb jij? Koop er voor mij ook 2 !!!
Op zaterdag 7 december 2002 01:20 schreef MSXUser het volgende:[..]
Bij m'n vinylboer hadden ze 2 weken geleden vierkante slipmatjes. Morgen maar eens kijken of ze nog wat hebben liggen... gewoon voor de lol
quote:Hemmes in Groningen. Ze hadden een kleine oplage van die dingen, dus grote kans dat ze zijn uitverkocht. Je hebt heel veel luitjes die aparte slipmatten sparen. Ik moet zelf nog maar eens kijken of ik weer eens zo'n dikke neopreenmat kan bemachtigen (niet via intenet kopen). Ik heb er nu een slipmat van vilt op liggen en die dempt het geluid van de platter niet goed genoeg.
Op zaterdag 7 december 2002 09:40 schreef Reintje het volgende:Welke vinylboeer heb jij? Koop er voor mij ook 2 !!!
(je hebt m'n msn, contact me maar even)
quote:Superidee! Veel singletjes hebben op de Bkant inderdaad een boutnummer, en er zijn zat platen (vooral Trance) die ik never en nooit meer zal draaien...!!! Superidee!
Op zaterdag 7 december 2002 14:44 schreef Kid_RisK het volgende:
[..]
Je kan ook (als je toch maar een kant van de plaat draait) deze op een oude 12" plakken, zodat je er net zo meer kan draaien als normale platen..
quote:Wat is het verschil, en waar kun je ze kopen???
Op zaterdag 7 december 2002 11:40 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Ik moet zelf nog maar eens kijken of ik weer eens zo'n dikke neopreenmat kan bemachtigen (niet via intenet kopen). Ik heb er nu een slipmat van vilt op liggen en die dempt het geluid van de platter niet goed genoeg.
quote:Slipmatjes van neopreen zijn een stuk dikker dan de standaard matjes van vilt. Niet echt geschikt als je veel freakwerk doet (scratchen ed.), maar voor standaard draaiwerk en vinylopnamen is het net even een slagje beter. Vooral in de aanloopgroef wil je nog wel eens een beetje 'platterrumble' (een metaalachtig, licht schurend geluid) horen. Met een dikkere slipmat onderdruk je degelijke bijgeluiden een stuk beter. Natuurlijk kun je na opname de volledige aanloopgroef uit de WAV knippen, maar ik vind het net even wat prettiger om een halve of één seconde aanloopgroef aan de WAV te laten zitten.
Op zaterdag 7 december 2002 15:50 schreef Reintje het volgende:Wat is het verschil, en waar kun je ze kopen???
btw: Die vierkante slipmatjes waren helaas uitverkocht
quote:De 'spindle'
Op zaterdag 7 december 2002 14:44 schreef Kid_RisK het volgende:
...tegen dat metalen dingetje in het midden (hoet heet zoiets?)...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |