FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / BMW vervanger, ¤30k
Stagevrijdag 9 december 2016 @ 21:00
Ik heb nu een 2002 BMW e46 325 coupe, die aardig op begint te raken. En ik ben opzoek naar wat nieuws. Eerste voorkeur ging gelijk uit naar een 4 serie maar die zijn toch nog wat boven mijn budget (is 30k) dus dat wordt hem niet.

Ik heb nu een coupe en dat vind ik eigenlijk het mooiste, maar een lekker sportieve hatchback zou ik ook leuk vinden. Een sedan gaat hem niet worden. Het moet een benzinewagen zijn met rond de 200 pk (meer mag ook). Liefst niet ouder dan een jaar of 3

Omdat ik zelf ondernemer ben en een auto kan kopen via de zaak ben ik eens in het bijtellingsgebeuren gedoken. Een redelijk nieuwe auto met een lage bijtelling is natuurlijk interessant dus morgen ga ik proefrijden in een Golf GTE. Maar toch twijfel ik nu al, ga ik die auto wel leuk genoeg vinden? Gelukkig heeft de dealer ook een Golf GTI staan dus daar gaan we ook gelijk maar een rondje in rijden ter vergelijk.

Maar ik vind het moeilijk om andere opties te noemen.

BMW 4 serie Te duur
BMW 1 serie Vind ik ook te duur voor de hogere vermogens.
Audi a3 meh
VW Golf GTE Morgen testrijden maar hybride...
VW Golf GTI Lijkt mij leuk en redelijk betaalbaar.

Japanse auto's ben ik niet zo'n fan van, vooral door het interieur en de wat lagere gemiddelde afwerking in vergelijk met een duitser.

Welke auto zou ik volgens jullie eens moeten bekijken.
#ANONIEMvrijdag 9 december 2016 @ 21:01
Volvo V40 een optie? Ben er zelf erg tevreden mee, kun je zelfs nog wat besteden aan luxe (lederen bekleding, stoelverwarming etc.)
Hyaenidaevrijdag 9 december 2016 @ 21:02
Gewoon voor een E92 gaan toch, 325i of 330i. Met M-pakket.
Inkoppertje deze.
Hyaenidaevrijdag 9 december 2016 @ 21:03
Japanse auto's zijn trouwens helemaal niet inferieur aan Duitsers, en superieur qua betrouwbaarheid.
Helaas zijn er nu niet echt lekkere jappenbakken zoals ik de '90's wel het geval was.
Hyaenidaevrijdag 9 december 2016 @ 21:06
En hoezo is een 1-serie te duur? 130i is helemaal niet te duur.
Hyperdudevrijdag 9 december 2016 @ 21:15
Wil je nou de volle bijtelling gaan betalen over een tweedehands auto?
Ben je dan niet duurder uit dan nieuw, omdat je minder af kunt schrijven? :)
Mr.Pingvrijdag 9 december 2016 @ 21:19
Die Golf GTE komt 40!! kilometer ver met een volle accu, dat ding laadt je één keer op om eens te proberen maar daarna nooit meer.
boegschroefvrijdag 9 december 2016 @ 21:29
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 december 2016 21:02 schreef Hyaenidae het volgende:
Gewoon voor een E92 gaan toch, 325i of 330i. Met M-pakket.
Inkoppertje deze.
Voor mij ook, zoek een leuke e92 voor 15k rij hier 2 jaar in en ga dan voor de 4.
Hyaenidaevrijdag 9 december 2016 @ 21:36
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 21:29 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Voor mij ook, zoek een leuke e92 voor 15k rij hier 2 jaar in en ga dan voor de 4.
Minimaal 5 jaar dan, anders kun je net zo goed nu die 4 al kopen.
boegschroefvrijdag 9 december 2016 @ 22:59
Over een jaar of 2 komen er een hoop leasebakken vrij en dat drukt de prijs van alle 2e handsjes. Daarnaast zal er dan een facelift zijn. Let maar op over 2 jaar zullen die 4 series stukken goedkoper worden.
Dudeweiservrijdag 9 december 2016 @ 23:07
Die GTE zou ik zelf meteen al afschrijven, 220kg zwaarder dan een GTI en nog minder vermogen ook. Heb er zelf twee keer in gereden en ik vond het niet veel bijzonders.
Pajanusvrijdag 9 december 2016 @ 23:12
nissan 370z is ook vet maja...
Fervrijdag 9 december 2016 @ 23:31
Bijtellingscathegorie is geldt maar 60 maanden, als de auto 5 jaar oud is wordt het opnieuw bepaald. Zo'n GTE zal dan opeens 22% terwijl in feite al oudere bak is geworden.

Dus wellicht slimmer de auto prive te kopen en 19ct aftrekken per zakelijke kilometer? Kun je bijvoorbeeld ook meteen een 5 jaar oude kopen. Of een Gti die nu 25% zou zijn.
LoveAtFirstDrivevrijdag 9 december 2016 @ 23:37
BMW Z4 Coupé? Wel wat ouder maar vind het een hele gave bak, nog steeds. Heerlijke 6-pitter er in en je bent de koning. Wat anders dan een Golf of een 3-serie Coupé.

bmwz4coupe2006_750_500_70.jpg
Stagevrijdag 9 december 2016 @ 23:39
E92 heb ik ook een poosje naar zitten kijken (natuurlijk eerst de M3 8-) )
Maar voor 15k er 1 vinden valt me nog niet mee, met mpakket en 6cilinder.

En nu ik een tijdje naar de nieuwe modellen auto's heb gekeken valt het qua interieur snel tegen vind ik als je dan weer gaat kijken naar een auto van 5-8 jaar oud. Dat vind ik wel 1 van de grote nadelen van een oude 1 en e92 tov de nieuwere modellen.

Hoe meer ik lees over de GTE hoe meer ik denk dat het niks is voor mij.. maar dat gaan we morgen beleven.

En afweging zakelijk of prive kan ik natuurlijk ook een beetje mee spelen. Zou een auto natuurlijk zakelijk kunnen kopen (dan heb je alvast het voordeel van de BTW), daarop flink afschrijven en doorschuiven naar prive. Zo zou ik bijv een GTE eerst nog 3 jaar zakelijk kunnen rijden voor 7%
Fervrijdag 9 december 2016 @ 23:49
Doorschuiven is alsnog btw aftikken.
#ANONIEMvrijdag 9 december 2016 @ 23:49
Zoek een leuke Lexus voor dat geld en je bankrekening zal je dankbaar zijn.
LoveAtFirstDrivevrijdag 9 december 2016 @ 23:58
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 december 2016 23:49 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zoek een leuke Lexus voor dat geld en je bankrekening zal je dankbaar zijn.
Maar die hebben denk ik alleen sedans die aan de eisen voldoen? Oudere IS met 6-pitter.
#ANONIEMzaterdag 10 december 2016 @ 00:00
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 23:58 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Maar die hebben denk ik alleen sedans die aan de eisen voldoen? Oudere IS met 6-pitter.
Het was even uit de comfortzone denken.
LoveAtFirstDrivezaterdag 10 december 2016 @ 00:09
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 december 2016 00:00 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Het was even uit de comfortzone denken.
DOE IS NORMAAL! 😉
Maar persoonlijk zou ik ook liever een BMW hebben dan zo een IS. Die oude IS station vind ik nog wel wat hebben.
OscarMopperkontzaterdag 10 december 2016 @ 02:46
Even los van de keuzes, ik snap dat gezeik over bijtelling nooit. Zelfs met 25% bijtelling ben je vaak altijd nog goedkoper uit dan wanneer je alles prive moet ophoesten.

Helemaal als je een eigen zaak heb, dan is bijtelling helemaal een lachertje. Mooiste wat er is man, auto op de zaak kopen. :D
LoveAtFirstDrivezaterdag 10 december 2016 @ 03:00
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 02:46 schreef OscarMopperkont het volgende:
Even los van de keuzes, ik snap dat gezeik over bijtelling nooit. Zelfs met 25% bijtelling ben je vaak altijd nog goedkoper uit dan wanneer je alles prive moet ophoesten.

Helemaal als je een eigen zaak heb, dan is bijtelling helemaal een lachertje. Mooiste wat er is man, auto op de zaak kopen. :D
Maar als het je eigen zaak is betaal je het alsnog zelf. Je kunt goed uitrekenen wat goedkoper is. Als je een beetje leuke auto hebt (zeg 40k nieuwwaarde) betaal je een behoorlijke bijtelling (behalve bij de hybrides enzo). Omdat het de auto op de naam van de zaak is (en dus niet leasemaatschappij) zit je ook nog met wegenbelasting en verzekering. Voordeel is dat je overal belasting van af kunt trekken (brandstof + reparaties).

Hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd, heb er ook weer niet heel veel verstabd van.
#ANONIEMzaterdag 10 december 2016 @ 03:04
In Zwitserland kun je mooie youngtimers vinden met relatief weinig bijtelling wanneer die zakelijk gereden worden.
OscarMopperkontzaterdag 10 december 2016 @ 03:05
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 03:00 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Maar als het je eigen zaak is betaal je het alsnog zelf. Je kunt goed uitrekenen wat goedkoper is. Als je een beetje leuke auto hebt (zeg 40k nieuwwaarde) betaal je een behoorlijke bijtelling (behalve bij de hybrides enzo). Omdat het de auto op de naam van de zaak is (en dus niet leasemaatschappij) zit je ook nog met wegenbelasting en verzekering. Voordeel is dat je overal belasting van af kunt trekken (brandstof + reparaties).

Hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd, heb er ook weer niet heel veel verstabd van.
Precies. Alle kosten kan je aftrekken. Dus al je het een beetje goed doet trek je meer af dan wat er aan bijtelling bij komt.

Man, ik lachtte me rot in mijn ford fiesta econetic. Op 1 tank op en neer naar Londen. Geen wegenbelasting. Dat was een geweldige auto.

:D
LoveAtFirstDrivezaterdag 10 december 2016 @ 03:49
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 03:05 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Precies. Alle kosten kan je aftrekken. Dus al je het een beetje goed doet trek je meer af dan wat er aan bijtelling bij komt.

Man, ik lachtte me rot in mijn ford fiesta econetic. Op 1 tank op en neer naar Londen. Geen wegenbelasting. Dat was een geweldige auto.

:D
Ja, maar denk toch dat je dan behoorlijk wat reparaties moet krijgen om dat er uit te halen. Als ik het goed uitreken tenminste, zoals ik al zei houd ik me daar normaal niet mee bezig. Ligt ook aan het tarief, maar ik ga even uit van de nieuwe: 22% bijtelling op 40.000 euro = 8800 euro bijtelling. Er van uitgaande dat er ruim 50% belasting betaald wordt blijft er 4400 euro over, wat 367 euro netto bijtelling per maand is. En omdat TS het zelf moet betalen komen de wegenbelasting en verzekering er nog bij. Als je baas betaalt is het sowieso voordelig want je hoeft geen brandstof of wat dan ook te betalen.
boegschroefzaterdag 10 december 2016 @ 09:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 23:39 schreef Stage het volgende:
E92 heb ik ook een poosje naar zitten kijken (natuurlijk eerst de M3 8-) )
Maar voor 15k er 1 vinden valt me nog niet mee, met mpakket en 6cilinder.

Als het ook een diesel mag zijn: http://www.marktplaats.nl(...)eviousPage=lr&pos=14

Dit rijd echt geweldig ;)
Meike26zaterdag 10 december 2016 @ 09:45
Wat nog steeds gezegd word is dat je beter je geld in een klassieker kan stoppen dan er mee te gaan beleggen. Wat te denken om je budget te splitsen en er twee auto's van te maken? 1 daily driver en de ander een 'object' om te behouden/op te knappen ?!
Hyperdudezaterdag 10 december 2016 @ 09:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 09:45 schreef Meike26 het volgende:
Wat nog steeds gezegd word is dat je beter je geld in een klassieker kan stoppen dan er mee te gaan beleggen. Wat te denken om je budget te splitsen en er twee auto's van te maken? 1 daily driver en de ander een 'object' om te behouden/op te knappen ?!
Is een ander onderwerp, maar zie jij nog veel prijsstijging de laatste maanden bij "bereikbare" klassiekers. Volgens mij is de top, of de flank van de berg ;) , wel bereikt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 10-12-2016 10:08:31 ]
Awsomzaterdag 10 december 2016 @ 10:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 09:45 schreef Meike26 het volgende:
Wat nog steeds gezegd word is dat je beter je geld in een klassieker kan stoppen dan er mee te gaan beleggen. Wat te denken om je budget te splitsen en er twee auto's van te maken? 1 daily driver en de ander een 'object' om te behouden/op te knappen ?!
:')
Ferzaterdag 10 december 2016 @ 10:09
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 03:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja, maar denk toch dat je dan behoorlijk wat reparaties moet krijgen om dat er uit te halen. Als ik het goed uitreken tenminste, zoals ik al zei houd ik me daar normaal niet mee bezig. Ligt ook aan het tarief, maar ik ga even uit van de nieuwe: 22% bijtelling op 40.000 euro = 8800 euro bijtelling. Er van uitgaande dat er ruim 50% belasting betaald wordt blijft er 4400 euro over, wat 367 euro netto bijtelling per maand is. En omdat TS het zelf moet betalen komen de wegenbelasting en verzekering er nog bij. Als je baas betaalt is het sowieso voordelig want je hoeft geen brandstof of wat dan ook te betalen.
8800 bijtelling, stel die auto kost 800¤/maand incl afschrijving en alle vaste en variabele kosten, 9600¤/jaar.
Je mag dus 9600-8800 = 800¤ aftrekken. Als je in het 52% tarief zit, 416¤

De auto kost 9600¤ - 416¤ = 9184¤ per jaar.

Stel je neemt een plugin met 7% (van 40000¤):

2800¤ bijtelling. Stel deze plugin kost ook 800¤/maand. Je mag dan 9600-2800 = 6800¤ aftrekken. Dat is 3536¤ bij 52% tarief.

De plugin kost 9600¤ - 3536¤ = 6064¤
LoveAtFirstDrivezaterdag 10 december 2016 @ 16:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 09:55 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Is een ander onderwerp, maar zie jij nog veel prijsstijging de laatste maanden bij "bereikbare" klassiekers. Volgens mij is de top, of de flank van de berg ;) , wel bereikt.
Nou wat je zegt. Spijt dat ik mijn eerste auto niet meer heb: Peugeot 205 GTi 1.9. Zijn echt duur nu en dan denk je ik kijk in Frankrijk: nòg duurder! Maar meer keus ook. Denk dat ze daar beetje doorgeslagen zijn, vraag me af of ze die echt verkopen. 1tje met 200.000km kost daar 15k. Ik kocht mijne in 2004 voor 10% van dat 😄
Hyaenidaezaterdag 10 december 2016 @ 19:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:59 schreef boegschroef het volgende:
Over een jaar of 2 komen er een hoop leasebakken vrij en dat drukt de prijs van alle 2e handsjes. Daarnaast zal er dan een facelift zijn. Let maar op over 2 jaar zullen die 4 series stukken goedkoper worden.
Denk dat dat wel mee gaat vallen.
'12 328i F30 kost ook nog steeds 30k+ in een goede uitvoering.
En van de 3 worden er een stuk meer geleased dus is het aanbod veel groter.
Hyperdudezaterdag 10 december 2016 @ 19:40
Hoe was het ritje met de GTE/GTI? :)
Catch22-zaterdag 10 december 2016 @ 19:45
Heb je al naar youngtimers gekeken? 35% bijtelling over de dagwaarde, wat niet veel is. Als je dan een mooie 530i uit 2002 koopt, dan rij je erg goed en goedkoop.
LoveAtFirstDrivezaterdag 10 december 2016 @ 20:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 19:45 schreef Catch22- het volgende:
Heb je al naar youngtimers gekeken? 35% bijtelling over de dagwaarde, wat niet veel is. Als je dan een mooie 530i uit 2002 koopt, dan rij je erg goed en goedkoop.
Zou ook mijn keuze zijn, een youngtimer. Kun je heel veel plezier aan beleven. E39 blijft een prachtig model inderdaad. Z3 Coupé als je wat aparts wilt. Voor dat budget kun je misschien zelfs een M Coupé kopen, die ook weer goede restwaarde houden.
Hyperdudezaterdag 10 december 2016 @ 20:12
TS hep al een youngtimer staan. Even, fiscaal vriendelijk, achterstallig onderhoud weg werken, en goedkoop karren maar. :)
NB. Gaat niet werken als huidige auto van TS bijna dood is. :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 10-12-2016 20:29:43 ]
LoveAtFirstDrivezaterdag 10 december 2016 @ 20:16
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 20:12 schreef Hyperdude het volgende:
TS hep al een youngtimer staan. Even, fiscaal vriendelijk, achterstallig onderhoud weg werken, en goedkoop karren maar. :)
NB. Gast niet werken als huidige auto van TS bijna dood is. :'(
Ja da's waar! Maar zou zelf wel wat dikkers willen of iets aparters. En afwisselen is ook leuk 🤓
Stagezondag 11 december 2016 @ 07:42
Heb gister de GTE gereden, maar ben er toch wel achter dat dat niets voor mij is. Techniek is allemaal heel mooi en de auto ziet er ook goed uit van binnen en buiten maar ik mis toch de ervaring en de wegligging die ik nu in mijn bmw wel heb. Wellicht dat dit met een GTI beter is maar hoe vaker ik weer kijk naar een 4serie hoe vaker ik denk dat ik nog even door moet sparen en deze nog wat langer moet rijden.

In ieder geval alvast bedank voor alle suggesties en berekeningen, heb alleen wel een BV en zorg dat ik in de 42% schijf blijf.

De suggestie om hem als youngtimer te gaan rijden zou ook nog wel interessant kunnen zijn, maar dan moet wel de bak het nog even volhouden. Er ligt een SMG bak in die de laatste tijd steeds hardere klappen maakt tijdens het schakelen.
yupzondag 11 december 2016 @ 08:24
Youngtimer met normale km standen moet je zelf importeren. Het is gewoon gestoord wat voor bedragen ze vragen omdat een auto "bijtellingsvriendelijk" is.

Misschien dat je geluk hebt en van een particulier iets kan vinden.

Maar als je het bijtellingstechnisch goedkoop wilt doen is er bijna niets goedkoper dan youngtimer.

Bmw 5-serie 530i EXE/DAK/LAAG KM/NAP/Yongtimer/VOL
¤ 5.999,00
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons

Voorbeeldje met een lage km stand en een redelijke prijs.
xaban06zondag 11 december 2016 @ 08:39
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 07:42 schreef Stage het volgende:
Heb gister de GTE gereden, maar ben er toch wel achter dat dat niets voor mij is. Techniek is allemaal heel mooi en de auto ziet er ook goed uit van binnen en buiten maar ik mis toch de ervaring en de wegligging die ik nu in mijn bmw wel heb. Wellicht dat dit met een GTI beter is maar hoe vaker ik weer kijk naar een 4serie hoe vaker ik denk dat ik nog even door moet sparen en deze nog wat langer moet rijden.

In ieder geval alvast bedank voor alle suggesties en berekeningen, heb alleen wel een BV en zorg dat ik in de 42% schijf blijf.

De suggestie om hem als youngtimer te gaan rijden zou ook nog wel interessant kunnen zijn, maar dan moet wel de bak het nog even volhouden. Er ligt een SMG bak in die de laatste tijd steeds hardere klappen maakt tijdens het schakelen.
bak revisie doen
derLudolfzondag 11 december 2016 @ 09:51
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 19:45 schreef Catch22- het volgende:
Heb je al naar youngtimers gekeken? 35% bijtelling over de dagwaarde, wat niet veel is. Als je dan een mooie 530i uit 2002 koopt, dan rij je erg goed en goedkoop.
Dat was precies wat ik wou gaan zeggen :)
Hyaenidaezondag 11 december 2016 @ 10:06
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 09:45 schreef Meike26 het volgende:
Wat nog steeds gezegd word is dat je beter je geld in een klassieker kan stoppen dan er mee te gaan beleggen. Wat te denken om je budget te splitsen en er twee auto's van te maken? 1 daily driver en de ander een 'object' om te behouden/op te knappen ?!
Ja dat is idd een top idee :')
Jiang153dinsdag 20 december 2016 @ 20:43
Focus ST?

2016-ford-focus-st-profile.jpg

2015-Ford-Focus-ST-TDCi-rear-view.jpg

[ Bericht 26% gewijzigd door Jiang153 op 20-12-2016 21:52:59 ]
bokkepootdinsdag 20 december 2016 @ 21:30
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:43 schreef Jiang153 het volgende:
Focus ST?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Bovenste is een Focus RS ;)
vaduzdinsdag 20 december 2016 @ 21:38
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2016 08:24 schreef yup het volgende:
Youngtimer met normale km standen moet je zelf importeren.
Want in Duitsland wordt noooooooooit teruggedraaid. Daar hebben ze een databank waar iedere beurt de kilometerstand wordt opgeslagen. ;(
:P
Jiang153dinsdag 20 december 2016 @ 21:55
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:30 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Bovenste is een Focus RS ;)
Verkeerd gekeken.

Wel kekke wagens hoor vooral als je de 250pk versie pakt.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/302230346?asrc=st|as
Sounddragondinsdag 20 december 2016 @ 23:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:38 schreef vaduz het volgende:

[..]

Want in Duitsland wordt noooooooooit teruggedraaid. Daar hebben ze een databank waar iedere beurt de kilometerstand wordt opgeslagen. ;(
:P
Tot vie de grens over gaat, dan raken ook meestal de boekjes ineens kwijt.
vaduzdinsdag 20 december 2016 @ 23:49
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2016 23:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Tot vie de grens over gaat, dan raken ook meestal de boekjes ineens kwijt.
Of zijn er ineens boekjes waar exact dezelfde handtekening uit exact dezelfe pen er 10 keer staat.
:P
Sounddragonwoensdag 21 december 2016 @ 00:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 23:49 schreef vaduz het volgende:

[..]

Of zijn er ineens boekjes waar exact dezelfde handtekening uit exact dezelfe pen er 10 keer staat.
:P
dabedoelik. 3 eigenaren gehad die allemaal bij dezelfde garage stipt op tijd onderhoud deden.

Geen idee eigenlijk of je in .de als Nederlander aan die kilometerinfo kan komen..