FOK!forum / Travel / [Reisverslag] Ecuador
SeLangwoensdag 30 november 2016 @ 10:38
Reisverslag Ecuador 21 sept – 17 nov 2016

Hierbij het verslag van mijn reis door Ecuador. Zoals gewoonlijk was dit weer een solo backpack reis op de bonnefooi. Omdat ik vooral reservaten en national parks heb bezocht had ik wel van tevoren flink wat onderzoek gedaan welke locaties voor mij interessant zijn en wat de mogelijkheden zijn om die plaatsen met openbaar vervoer en/of lopend te bereiken.

Deze reis stond vooral in het teken van natuur en met name vogels. Totaal heb ik 393 vogelsoorten gezien, waaronder 60 verschillende soorten kolibries! Alles zelf gevonden en geïdentificeerd zonder gebruik van gidsen.

Omdat de vroege ochtend en avond altijd het mooist zijn kwa natuur had ik een volledige kampeeruitrusting mee zodat ik waar mogelijk kon kamperen in de reservaten en national parken. Van de totaal 55 overnachtingen in Ecuador heb ik er 34 in mijn eigen tent geslapen. Soms volledig in het wild maar meestal achter een ranger station of iets dergelijks.

Hoewel trekking niet de focus van deze reis was heb ik ook 2 korte meerdaagse treks gedaan van elk 4 dagen/ 3 nachten. Zoals meestal waren dit hoogtepunten van de reis.

Routekaart

34817954163_7f22be361a_b.jpg

Route

Hoewel Ecuador geen groot land is was het door de enorme diversiteit aan vogelsoorten toch noodzakelijk om de scope van de reis te beperken. Voor deze reis heb ik me daarom gefocusseerd op de Andes en foothills. Ik ben niet aan de kust geweest, geen mangroves, geen dry forest, niet in het verre noorden en niet in Amazonia.

1. Quito (2800m)
2. Bellavista Cloud Forest Reserve (Tandayapa Valley) (2200m)
3. Mindo (1250m)
4. Milpe Bird Sanctuary (1100m)
5. Río Silanche Bird Sanctuary (300m)
6. Latacunga (2800m)
7. Quilotoa trek (2600-3900m)
8. Cotopaxi National Park (3000-4200m)
9. Pululahua Geobotanical Reserve (2500-2800m)
10. Bigal River Biological Reserve (900m)
11. Yanayacu Biological Station (2000m)
12. Cajas National Park (3100-4000m)
13. Cuenca (2530m)
14. Podocarpus National Park - Cajanuma (2500-3300m)
15. Podocarpus National Park - Bombuscaro (900-1050m)
16. Loja

1. Quito

Bij aankomst in Ecuador heb ik eerst anderhalve dag geacclimatiseerd in Quito om bij te komen van de jetlag en om te wennen aan de hoogte (2800m). Quito is natuurlijk ook een aardige stad met een mooi oud centrum. Ik ben hier in 1998 al eens een keer geweest maar ik kon me er weinig meer van herinneren. Dat is de reden waarom ik tegenwoordig reisverslagen maak!

35458760242_4619e6bd95_b.jpg
Toffe graffiti (Quito)

34785612984_92b10c0f40_b.jpg
La Ronda (Quito)

2. Bellavista Cloud Forest Reserve (Tandayapa Valley)

Mijn volgende bestemming is de Tandayapa Valley. Het Bellavista reserve beschermt een prachtig cloud forest dat ligt op ongeveer 2200m op de west slope van de Andes niet ver van Quito. Normaal gesproken is het een dure ecolodge, maar ze lieten mij hier voor slechts $8 per dag kamperen inclusief toegang tot de vele kilometers prachtige trails en gebruik van gemeenschappelijke ruimte (met uitzicht op kolibrie feeders) en heerlijk warme douche.

Bellavista was gelijk een enorm hoogtepunt van deze reis. Niet alleen is de diversiteit aan soorten hier enorm maar het is ook allemaal erg makkelijk te zien (wat lang niet in alle reservaten het geval is). Ik ben hier 4 dagen gebleven.

34817961573_ddf53b4832_b.jpg
Zo kampeerde ik in Bellavista. Prachtige droge plek (onder een afdak) op een heuvel een paar honderd meter van de ecolodge. Heerlijk rustig.

35458761502_06f02e3246_b.jpg
Blue-winged Mountain-tanagers zoals deze zie je de hele dag rond de lodge. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

35626808525_c5818de637_b.jpg
Buff-tailed Coronets op één van de kolibrie feeders. Een gids van Bellavista vertelde me dat er dagelijks 1kg suiker + 6 liter water de feeders in gaat! (Bellavista Cloud Forest Reserve)

35240069800_12a6bec6d0_b.jpg
Collared Inca (♂) (Bellavista Cloud Forest Reserve)

De eerste uren van de ochtend zijn er altijd enorm veel vogels te zien rond de lodge. De reden daarvoor is dat s'nachts de verlichting van de lodge (het enige licht in de verre omtrek) veel insecten aantrekt. En die insecten zijn een feestmaal voor de vogels.

35587419626_c3c3633fd5_b.jpg
Deze Masked Trogon (♂) kwam elke ochtend op motten jagen rond de lodge. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

34785614324_7b6f2402a4_b.jpg
Ook Toucan Barbets zoals deze kwamen elke ochtend langs. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

35626808245_255cbbc96f_b.jpg
De reden voor de golf van vogels die s'morgens de omgeving van de lodge bezoeken: grote motten zoals deze. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

34785613324_e4850ce80e_b.jpg
Plate-billed Mountain-toucan, een typische vogel voor cloud forest in deze regio. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

35458760892_0b747b82b8_b.jpg
Fawn-breasted Brilliant (♀) (Bellavista Cloud Forest Reserve)

35458761452_2fbe55bb61_b.jpg
Buff-tailed Coronet (Bellavista Cloud Forest Reserve)

34817953613_d33ea102c5_b.jpg
Undulated Antpitta. Niet zeldzaam maar de meeste Antpitta's zijn moeilijk te vinden (zitten meestal goed verstopt) en daarom zijn vogelaars er altijd naar op zoek. Deze vond ik onverwacht met een hoop geluk. Hij hoort hier niet eens te zijn want normaal gesproken zitten ze hoger in de bergen. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

Zoogdieren zijn hier ook. Naast de Northern Olingo heb je hier ook de Olinguito waarvan pas in 2013 is ontdekt dat het een aparte soort is (de eerste nieuw ontdekte carnivoor in de Americas in 35 jaar!). Die laatste heb ik helaas net gemist. Verder Tayras gezien en Opossums. En natuurlijk eekhoorns.

35496444541_fbbc8eac16_b.jpg
Northern Olingo. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

34817961413_17461209a7_b.jpg
Booted Rackettail (♀). De mannetjes hebben spectaculaire tail streamers maar wilden niet op de foto. Het vrouwtje zonder de lange staart is echter ook erg mooi. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

35458760582_212e3d3d4e_b.jpg
Masked Flowerpiercer. Zoals de naam als suggereert prikken ze met hun speciaal hiervoor geëvolueerde snavel een gaatje in de basis van een bloem om bij de nectar te komen. (Bellavista Cloud Forest Reserve)

35496444731_145e77ca14_b.jpg
Kolibries zijn vaak territoriaal en agressief. Deze Green Violetear zet als hij indruk wil maken op andere kolibries zijn paarse "oortjes" naar buiten, wat je ook een klein beetje kunt zien op deze foto. (Tandayapa Valley)

34785614184_53f975bba0_b.jpg
Violet-tailed Sylph (♂) met zijn lange staart is altijd erg mooi om te zien. Helaas zie je op deze foto niet het heldere violet van zijn staart. (Tandayapa Valley)

34785613884_2e7783749c_b.jpg
Brown Violetear (Tandayapa Valley)

34785614244_eb3ed7db8f_b.jpg
Velvet-purple Coronet (Tandayapa Valley)

3. Mindo

Mindo is een klein en laid-back plaatsje, bekend om de hoeveelheid en diversiteit van vogels die er in de omgeving zijn te vinden. Zelfs bij toeristen die geen specifieke interesse hebben voor vogels is het populair.

Het beviel mij ook erg goed. Je kunt direct vanuit het plaatsje wandelingen maken en veel zien, terwijl je toch de gemakken hebt van een dorpje zoals accommodatie, winkeltjes en restaurants. Ik ben hier langer gebleven dan ik oorspronkelijk van plan was.

34785613294_87f9825065_b.jpg
De directe omgeving van Mindo is erg mooi

34785613364_8dc2e7fdd8_b.jpg
Niet alleen veel mooie vogeltjes hier maar ook mooie vlinders en gekleurde kevertjes (Mindo)

Eén van de meest populaire wandelingen net buiten Mindo is de route naar een aantal watervallen. De omgeving is mooi en langs de route kom je veel verschillende vogeltjes tegen.

35626808195_251fae8d11_b.jpg
Ornate Flycatcher langs het wandelpad naar de bekende watervallen (Mindo)

34817954293_a19e30d124_b.jpg
Red-headed Barbet (♂), ook langs de waterval route

34817955053_8969ba9f13_b.jpg
De Green-fronted Lancebill is een kolibrie die houdt van water. Deze kwam ik tegen bij de watervallen zelf. (Mindo)

34785613694_7ff7a8f261_b.jpg
Maar eigenlijk hoef je het stadje niet eens uit. Deze Pale-mandibled Araçari's fotografeerde ik in Mindo zelf

34817953943_c6a2f55f51_b.jpg
Rufous-tailed Hummingbird, gefotografeerd in de tuin van de lodge ($10) waar ik verbleef in Mindo

35587422116_ac79b2f1da_b.jpg
Ook in de tuin van de lodge: een Rufous Motmot (Mindo)

35496444571_9b466b9d9d_b.jpg
Een andere wandeling op de vroege morgen een paar kilometer buiten Mindo. Grote groepen Cattle Egrets (Koereigers) in de bomen worden wakker en staan op het punt om te vertrekken naar hun voedingsplaatsen. Langs deze zelfde weg zag ik s'avonds in het donker (met zaklamp) Lyre-tailed Nightjars, spectaculaire nachtvogels waarvan de mannetjes een hele lange staart hebben.(Mindo)

34785614104_3e8f81220d_b.jpg
Deze White-capped Dipper jaagt op larven in het water en is te vinden langs kolkende riviertjes waar hij dan in duikt. (Mindo)

34817956253_4cd1d7b4b3_b.jpg
Vrijwel tegelijkertijd vond ik langs dezelfde rivier een vogel die ik al heel lang wilde zien: een Sunbittern die zijn prachtige vleugelpatroon laat zien. (Mindo)

4. Milpe Bird Sanctuary

Dit is een prachtig reservaat met foothill forest op ongeveer 1100m hoogte. Ik mocht hier kamperen voor $6 per nacht. Hoewel de lijst met vogels die hier voorkomen lang en indrukwekkend is vond ik het vanwege de dichte begroeiing wel een wat moeilijker reservaat om dingen te zien.

35458761172_c062d09d53_b.jpg
Pale-mandibled Araçari (Milpe Bird Sanctuary)

34817953753_b39f175d8a_b.jpg
Silver-throated Tanager (Milpe Bird Sanctuary)

5. Río Silanche Bird Sanctuary

Net als Milpe wordt dit reservaat gemanaged door de Mindo Cloudforest Foundation en het beschermt één van de weinig overgebleven stukjes Choco-lowland forest (300m). Ik verwachtte dat het hier ook wel erg moeilijk zou zijn om dingen te zien maar ik zag hier juist verrassend veel.

Ook hier mocht ik kamperen voor $6 per nacht. Op aanbeveling van het reservaat zelf kampeerde ik op de eerste verdieping van een observatietoren. Het regent hier veel en de grond is op de meeste plaatsen blubberig maar daar stond ik mooi droog. Evengoed wordt alles klam vanwege de hoge luchtvochtigheid.

34785613814_89503eba74_b.jpg
Mijn kampeerplek op de eerste verdieping van de observatietoren. Koken deed ik op de bovenverdieping. (Río Silanche Bird Sanctuary)

35458761272_f7a11b8a51_b.jpg
De Choco Toucan is endemisch voor de Choco regio. (Río Silanche Bird Sanctuary)

34817953453_6d6fe3a47c_b.jpg
White-tailed Trogon. (Río Silanche Bird Sanctuary)

35496444651_2231796f27_b.jpg
Green Anole hoog in een boom, gezien vanuit de toren. (Río Silanche Bird Sanctuary)

6. Latacunga

Na de foothills en laaglanden reisde ik weer terug naar de hooglanden. Latacunga (2800m) was het vertrekpunt voor twee treks die ik ging doen en daarom verbleef ik daar eerst een paar dagen om weer aan de hoogte te wennen.

Latacunga bleek verrassend leuk te zijn. Geen toeristische boel maar een echte stad met een typisch hooglanden karakter. Na een tijdje kende ik ook wat mensen daar en begon ik me er thuis te voelen. Ik werd goede vriendjes met de eigenaar (+zoon) van het hotel waar ik verbleef en kreeg een gratis diner aangeboden!

35458760672_aca84f06c7_b.jpg
Parque Vicente León in het centrum van Latacunga

34817957593_6fbf1eea61_b.jpg
Op donderdagochtend bezocht ik ook nog even de bekende markt in Saquisilí, ongeveer 20 minuten met de bus vanuit Latacunga. (Saquisilí)

7. Quilotoa trek

De omgeving van Quilotoa is populair voor trekking. Veel backpackers lopen hier een rondje dat bekend staat als de "Quilotoa Loop" waarbij je kunt overnachten in hostals in plaatsjes op de route. Zelf heb ik een iets andere route gelopen dan de meesten omdat ik graag wou kamperen.

Totaal heb ik 4 dagen en 3 nachten hier doorgebracht. Ik ben begonnen bij de Quilotoa Krater, een oude vulkaankrater die nu een meertje is. Daar heb ik gekampeerd beneden in de krater en de volgende dag gelopen naar een plek die bekend staat als Punto Alan en daar in de buurt (wild) gekampeerd. De dag erna doorgelopen naar Isinliví, waar ik heb overnacht in een hostal. De volgende morgen naar Sigchos gelopen en vanaf daar een bus terug naar Latacunga.

Op een groot deel van de route rook het heerlijk: een mengsel van dennen en eucalyptus! Dit zal me altijd bijblijven.

34785613094_8c3fcc3869_b.jpg
De Quilotoa Krater

35626808155_c2f6b635db_b.jpg
Mijn tentje s'avonds in de krater. Het was een prachtige avond met een (bijna) volle maan (Quilotoa)

34817954463_c7d472eabd_b.jpg
De volgende morgen klim ik de krater weer uit. We zijn hier op 3900m hoogte. De bloeiende planten op de voorgrond zitten hier vol met Kolibries en Flowerpiercers. Een prachtig natuurreservaat. (Quilotoa)

35496444231_7c9454fd08_b.jpg
Het eerste stukje van de route volgt de kraterrand (Quilotoa)

35496444291_a144052519_b.jpg
Onderweg naar Punto Alan kom ik door dramatisch landschap zoals hier tussen Guayama en Punto Alan

35458760312_091bd001d7_b.jpg
De rivier dicht bij Punto Alan. Dit is een paar honderd meter van de plek waar ik kampeerde.

34785613454_b2abc27026_b.jpg
Op de tweede dag kom ik door het plaatsje Itualo, niet meer dan enkele huisjes en een kerkje.

34817959933_f3a6798ce6_b.jpg
Na een paar kilometer krijg ik dan dit uitzicht. Je kunt Itualo in de verte zien liggen.

Na een prachtige wandeling bereik ik uiteindelijk Isinliví, waar ik verblijf in een prachtige kamer voor $15 inclusief een heerlijk diner en ontbijt.

35458761582_c3b5efa0ef_b.jpg
Toen ik vanaf het balkon zat te genieten van het uitzicht kwam deze Black-tailed Trainbearer (♂) langs. Een piepkleine kolibrie met een hele lange staart. (Isinliví)

35587422456_3469ef30af_b.jpg
De volgende morgen loop ik verder naar Sigchos, van waar ik met de bus terug ga naar Latacunga. (Isinliví)

8. Cotopaxi National Park

Na een overnachting in Latacunga vertrek ik de volgende morgen alweer voor het volgende avontuur. Ik ga met een bus naar een punt langs de Pan-American Highway vanaf waar ik de ~17km loop naar de campsite in Cotopaxi National Park.

Het plan is om na aankomst een dag te besteden aan het meertje Laguna Limpiopungo en omgeving, dan de volgende dag lopen richting een pas bij de lang geleden ontplofte Rumiñahui vulkaan en daar kamperen. En dan de dag erna de pas over en aan de andere kant teruglopen naar de Pan-American Highway net onder Machachi.

Cotopaxi National Park is één van de top attracties van Ecuador. Echter, ik was de enige kampeerder. En de hele ochtend en eind van de middag had ik sowieso het park voor mezelf want bijna iedereen bezoekt het park op een georganiseerde tour vanuit Quito of Latacunga.

Cotopaxi National Park is subliem!

35458761082_794dac0567_b.jpg
Zo kampeerde ik op de eerste twee avonden. Met de Cotopaxi vulkaan op de achtergrond en heel veel vogeltjes rond mijn tent. En heerlijk rustig alleen. Echt genieten! (Cotopaxi National Park)

35458761122_df31085ab7_b.jpg
Uitzicht vanuit mijn tent in de avondschemering als ik mijn potje eten ging koken. Kamperen kan zo mooi zijn! (Cotopaxi National Park)

35626808965_83636beae3_b.jpg
En als ik dan s'morgens mijn tent open deed dan zag ik op enkele meters afstand deze Carunculated Caracara zoeken naar eten. (Cotopaxi National Park)

34785615534_14c7b67ed2_b.jpg
Op de derde dag liep ik richting Rumiñahui, een vulkaan die lang geleden is ontploft en nu niet meer is dan een bergrichel (te zien op de achtergrond). Hier kom je door schitterend páramo landschap. (Cotopaxi National Park)

35626808725_398a89e6cf_b.jpg
Schitterend wat hier allemaal groeit en bloeit. Het ruikt hier ook ontzettend lekker en kruidig. (Cotopaxi National Park)

34817956893_12c13b6617_b.jpg
Streak-backed Canastero, een typisch vogeltje dat op deze grote hoogte voorkomt. (Cotopaxi National Park)

[IMG]http https://farm5.staticflickr.com/4213/34817957883_e1fae8b1b3_b.jpg[/IMG]
Het landschap is hier nog mooier dan op mijn eerdere kampeerplek, maar wel nog steeds met dezelfde spectaculaire achtergrond. Overal bloeien hier oranje Chuquiragua bloemen, een typische soort voor de hoge páramo (Cotopaxi National Park)

35458760962_0b47243cdd_b.jpg
De nectar van deze Chuquiragua bloemen zijn de voedselbron voor de hoogst voorkomende kolibrie in Ecuador: de Ecuadorian Hillstar met een range van 3500-5200m! (Cotopaxi National Park)

34785615274_884afabf5e_b.jpg
De derde nacht kampeer ik dus hier op 4100m, de hoogste kampeerplek van deze reis. Met Ecuadorian Hillstars die rond mijn tent vliegen! En nog veel meer ander moois.(Cotopaxi National Park)

34817957763_4034bbd536_b.jpg
De volgende dag passeer ik de pas op ongeveer 4200m over de Rumiñahui ridge. Deze foto is genomen op de pas. Het was nog even spannend want het laatste stukje was super steil en geen trail (ik moest me door de struiken heen worstelen), maar ik kwam precies goed uit! (Cotopaxi National Park)

34785612664_8927559b56_b.jpg
Na een stukje te zijn afgedaald kijk ik hier nog even terug naar waar ik vandaan kom. Met Chuquiragua bloemen op de voorgrond. (Cotopaxi National Park)

Vanaf hier is het een lange (maar mooie) weg omlaag, terug naar de Pan-American Highway. Langs die weg neem ik de bus terug naar Latacunga.

9. Pululahua Geobotanical Reserve

Nu moet ik weer even terug naar Quito omdat mijn volgende bestemming (Bigal River Biological Reserve) nogal afgelegen ligt en ik daarom vanuit Quito meerij met de manager van dit reservaat. Echter, bij aankomst in Quito blijkt alles met één dag te zijn vertraagd vanwege een gecancelde vlucht ergens in Europa. Daarom heb ik dus een dag over in Quito.

Deze extra dag gebruik ik om het Pululahua Geobotanical Reserve te bezoeken dat net buiten Quito ligt en gemakkelijk met een korte busrit is te bereiken. Dit is een oude vulkaankrater waarvan de bodem nu een landbouw gebied is. Je kunt vanaf de kraterwand naar beneden wandelen. Dit is ook erg mooi kwa vogeltjes. Al met al toch weer een erg leuke dag gehad.

35496444391_c3d229bbff_b.jpg
Pululahua Geobotanical Reserve, gezien vanaf de kraterwand.

10. Bigal River Biological Reserve

Dit is een research station dat vrij laag ligt (900m) en aan de oostkant van de Andes. Daardoor heb je weer duidelijk andere soorten dan ik tot nu toe heb gezien.

Deze plek is erg afgelegen. Vanuit het plaatsje Loreto moet je eerst een uur over een hele slechte weg met een 4x4 truck. Vanaf daar is het dan nog een uur lopen door vaak blubber. Kaplaarzen zijn echt noodzakelijk (ik heb die nog even in Loreto gekocht).

Ik verbleef hier met een groep Franse vrijwilligers die onderzoek doet naar apen, kikkers, salamanders en slangen. Op zich heb ik niets met dat project te maken want ik kampeer daar alleen en eet met ze mee (hoef hier dus niet zelf te koken). Echter, ik vind die beestjes natuurlijk ook leuk en daarom ben ik ook twee avonden met ze meegegaan.

Kwa vogels is er hier ook weer een indrukwekkende soortenlijst met ook veel soorten uit Amazonia maar het is door de dichte begroeiing geen makkelijke plek om dingen te zien.

35496444131_b3d390b82d_b.jpg
Tijdens één van de avondwandelingen kwam ik dit grote en schitterend gecamoufleerde insect tegen (Bigal River Biological Reserve)

35587422276_113ee0d069_b.jpg
Wandelende tak. (Bigal River Biological Reserve)

34785613954_afde771054_b.jpg
Dit is een Blackish Nightjar, een nachtvogel die s'nachts rondvliegt en op insekten jaagt. Overdag vertrouwt hij op zijn camouflage en zijn ze bijna onzichtbaar. Echter deze zat elke dag op een bankje (waar nooit iemand komt) onder een afdak. (Bigal River Biological Reserve)

34785612874_6fa8489820_b.jpg
Ook veel mooie vlinders hier (Bigal River Biological Reserve)

35458760192_288d99d2db_b.jpg
Wow! (Bigal River Biological Reserve)

34785615734_0bf9736857_b.jpg
Een slangetje dat we tegen kwamen op één van de avondwandelingen (Bigal River Biological Reserve)

34817958383_bf99465a3e_b.jpg
Deze tarantuala woont achter de keuken. Bij wijze van demonstratie liet iemand een sprinkhaan aan een touwtje voor zijn neus bungelen en de tarantula greep direct die sprinkhaan en vrat hem op! (Bigal River Biological Reserve)

11. Yanayacu Biological Station

Ik ga weer terug omhoog naar ongeveer 2000m maar blijf aan de oostkant van de Andes. Hier bezoek ik een gebied dicht bij een bekende (en peperdure) ecolodge: Cabañas San Isidro. Ik kampeer echter (gratis) bij Yanayacu Biological Station een paar kilometer verder langs dezelfde weg, waar tegen al mijn verwachting zelfs een keukentje is (dat ik niet nodig heb) en een heerlijke warme douche (waar ik wel dankbaar gebruik van maak).

Dit gebied is weer meer open en het is makkelijker om dingen te zien. Maar ik had het gevoel dat de diversiteit aan soorten hier wel wat minder is dan in bijvoorbeeld Bellavista. Evengoed heb ik hier een prachtige 4 dagen/ nachten.

35626808865_da6c80251e_b.jpg
Cinnamon Flycatcher (Yanayacu Biological Station)

Net zoals in Bellavista zijn bij Cabañas San Isidro drie lantarenpalen die een baken van licht vormen in een verder pikdonkere omgeving. Ook hier dus s'morgens veel vogels die afkomen op een feestmaal van motten!

Overigens, s'avonds zit om diezelfde reden bij de lantarenpalen een "San Isidro Owl". Er is nog geen consensus over of dit nu een aparte soort is of niet maar dit is de enige bekende locatie voor deze soort, die lijkt op een kruizing tussen twee andere soorten die hier helemaal niet voorkomen.

35458760782_80ab06b083_b.jpg
Op de vroege morgen heeft deze Inca Jay weer een lekkere dikke mot in het vizier (Cabañas San Isidro)

34785614054_0457c3c897_b.jpg
Deze Andean Motmot zag ik elke dag op dezelfde plek. Schitterende vogels en van snavel naar staart uiteinde is bijna een halve meter! Later hoorde ik van een ranger dat er op die plek een nest is. Motmots nesten in holen en je kunt de modder op z'n snavel zien. (Yanayacu Biological Station)

34785612744_9344c4882c_b.jpg
Rufous-breasted Coronet, één van de meest voorkomende kolibries hier. (Cabañas San Isidro)

35626808635_1b2bdf6a9a_b.jpg
Achter het research station was dit nest met jonge Crimson-mantled Woodpeckers (Yanayacu Biological Station)

12. Cajas National Park

Mijn volgende bestemming is Cajas National Park. Dat is niet in één dag te bereiken vanaf Yanayucu Biological Station dus hak ik de reis in tweeën en overnacht in Baños. Baños is één van de meest populaire toeristische bestemmingen in Ecuador vanwege de mooie ligging. Het is echter veel te gecommercialiseerd naar mijn smaak. Bovendien is het enorm druk want Ecuador heeft 4 dagen vakantie. De volgende morgen reis ik dus direct door naar Cuenca en vanaf daar naar Cajas National Park, waar ik rond zonsondergang arriveer. Als ik mijn tent op zet is het al donker (net).

Mijn eerste kampeerplek is bij Laguna Llaviucu wat op ongeveer 3150m ligt. Hier verblijf ik 2 dagen / 2 nachten en ga dan met de bus naar een ander deel van het park bij Laguna Toreadora op ongeveer 4000m. Beide plekken zijn schitterend en heel verschillend, zowel kwa landschap als vogelsoorten.

Als ik het opnieuw zou doen dan zou ik lopend van het ene naar het andere deel gaan want dat kan makkelijk. Cajas staat bekend als erg nat dus ik dacht dat het moeilijk begaanbaar zou zijn maar er zijn goede trails.

34785613854_3bcff01897_b.jpg
Mijn kampeerplek bij Laguna Llaviucu. S'avonds zaten er vuurvliegjes op mijn tent en het licht daarvan scheen dwars door het tentzeil heen. Erg leuk! Zo voel je je nog meer ondergedompeld in de natuur. (Cajas National Park).

35458761312_070a89a757_b.jpg
Twee dagen later kampeerde ik bij Laguna Toreadora op ongeveer 4000m. Op advies van een park ranger kampeerde ik in een Polylepis bos. Dit was het uitzicht vanaf mijn tent. In deze omgeving zag ik een aantal specialiteiten waaronder de endemische Violet-throated Metaltail. (Cajas National Park)

35458761412_365ce118a9_b.jpg
Eén van de vele meertjes in het park (Cajas National Park)

34785614444_040bf8f397_b.jpg
Tit-like Dacnis (♂), een vogeltje dat leeft rond de boomgrens en met name in polylepis forest hoog in de bergen (3000-4600m) (Cajas National Park)

35626809035_8f484cc77e_b.jpg
Prachtig wandelen hier (Cajas National Park)

13. Cuenca

Na Cajas National Park heb ik ook nog een middag + nacht doorgebracht in Cuenca. Maar tegenwoordig geniet ik toch meer van de natuur en na een middag rondlopen in zo'n drukke stad heb ik het wel weer gezien en mis ik het kamperen en de natuur!

34785613584_168303576d_b.jpg
Catedral de la Inmaculada Concepción (Cuenca)

14. Podocarpus National Park - Cajanuma

De volgende morgen ben ik met de bus naar Loja gereisd en vanaf Loja met de bus naar de Cajanuma ingang van Podocarpus National Park waar ik rond het middaguur aankwam. Vanaf daar was het 8,5km lopen naar het ranger station waar ik gratis kon kamperen. Ik heb lang over die wandeling gedaan want het is een mooie wandeling en ik moest steeds stoppen omdat er zoveel was te zien, vooral op de laatste 2,5km.

Podocarpus National Park is groot en divers want het gaat van 900m aan de oostkant (Bombuscaro ingang) tot zo'n 3600m in de hooglanden (Cajanuma ingang). Ik bezoek eerst de hooglanden. Het rangerstation en kampeerplek liggen op 2800m. Vanaf daar zijn trails verder omhoog.

34785613174_908e3a5083_b.jpg
Uitzicht aan het begin van de "Mirador Trail" die verder omhoog gaat. Uitzicht en vegetatie op die route zijn schitterend maar helaas kwam ik al snel in mist en daarna regen terecht. Evengoed was het een mooie wandeling (Podocarpus National Park, Bombuscaro)

35458760382_56190df109_b.jpg
Uitzicht vanaf de weg naar Cajanuma tijdens het teruglopen.

15. Podocarpus National Park - Bombuscaro

Na 2 dagen / 3 nachten in het Cajanuma deel van het park ben ik de 8,5km weer terug gelopen naar de weg (opnieuw heel lang over gedaan) en vanaf daar via Loja naar Zamora gereisd. Vanaf daar was het 6km lopen naar het Bombuscaro deel van het park dat op 900m ligt.

Ook hier kon ik gratis kamperen bij het ranger station.

35496444501_38bd46744d_b.jpg
Dit laag gelegen deel van Podocarpus heeft mooie watervallen en rivieren. Locals komen hier zwemmen in het weekend (Podocarpus National Park, Bombuscaro)

34817955213_b59a050d78_b.jpg
Deze Crested Oropendola is hier een veel voorkomende vogel, net als de Russet-backed Oropendola's die nesten hadden vlak achter (net niet boven) mijn tent! Deze vogels maken erg exotische geluiden. (Podocarpus National Park, Bombuscaro)

35458761012_6d72127f98_b.jpg
Crested Oropendola bij zijn hangende nest. Een aantal keer zag ik de Oropendola een Giant Cowbird wegjagen bij het nest. Giant Cowbirds zijn broed-parasieten die stiekem proberen een ei in het nest te leggen, net zoals in Nederland de Koekoek doet. (Podocarpus National Park, Bombuscaro)

34785615614_1b6f096947_b.jpg
Ook erg algemeen is deze Roadside Hawk. (Podocarpus National Park, Bombuscaro)

35458760842_deca001ebb_b.jpg
In de bosjes achter mijn tent zat aan het eind van de middag deze Green Hermit altijd kabaal te maken. (Podocarpus National Park, Bombuscaro)

34785612474_cc0fac2826_b.jpg
Deze White-breasted Parakeets zijn endemisch voor het zuiden van Ecuador en veel vogelliefhebbers komen naar Podocarpus om ze te zien. Elke ochtend bezoeken ze deze wand om klei te eten voor de mineralen die de klei bevat. Erg mooi om te zien! (Podocarpus National Park, Bombuscaro)

34785612554_bb20b9104d_b.jpg
Swallow Tanager (♂) diep in het bos. (Podocarpus National Park, Bombuscaro)

16. Loja

Op de laatste middag ben ik teruggereisd naar Loja voor mijn laatste avond + nacht en s'morgens vroeg naar het vliegveld in Catamayo, 30km van Loja voor een vlucht naar Quito en vanaf daar terug naar huis. Het einde van deze prachtige reis.

Statistiek
Dagen in Ecuador: 55
Waarvan gekampeerd in eigen tent: 34
Geïdentificeerde vogelsoorten: 393 (totale lijst: zie volgende post)
Waarvan Kolibries: 60

Kosten:
Vliegtickets: ¤653
Ter plekke uitgegeven: ¤773
Overig (reisgids, bus thuis, etc): ¤54
-> Totaal: ¤1480

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 25-10-2017 11:20:23 ]
SeLangwoensdag 30 november 2016 @ 10:39
Geïdentificeerde vogelsoorten:
SPOILER
1 Ani, Smooth-billed - Crotophaga ani
2 Antbird, Chestnut-backed - Myrmeciza exsul
3 Antbird, Hairy-crested - Rhegmatorhina melanosticta
4 Antbird, Immaculate - Myrmeciza immaculata
5 Antbird, Long-tailed - Drymophila caudata
6 Antbird, Sooty - Myrmeciza fortis
7 Antbird, Spot-backed - Hylophylax naevius
8 Antpitta, Rufous - Grallaria rufula
9 Antpitta, Tawny - Grallaria quitensis
10 Antpitta, Undulated - Grallaria squamigera
11 Antpitta, White-bellied - Grallaria hypoleuca
12 Antvireo, Plain - Dysithamnus mentalis
13 Antwren, Dot-winged - Microrhopias quixensis
14 Aracari, Pale-mandibled - Pteroglossus erythropygius
15 Bananaquit - Coereba flaveola
16 Barbet, Orange-fronted - Capito squamatus
17 Barbet, Red-headed - Eubucco bourcierii
18 Barbet, Toucan - Semnornis ramphastinus
19 Becard, Black-and-white - Pachyramphus albogriseus
20 Becard, Cinnamon - Pachyramphus cinnamomeus
21 Becard, One-coloured - Pachyramphus homochrous
22 Blackbird, Scrub - Dives warczewiczi
23 Brilliant, Black-throated - Heliodoxa schreibersii
24 Brilliant, Empress - Heliodoxa imperatrix
25 Brilliant, Fawn-breasted - Heliodoxa rubinoides
26 Brilliant, Green-crowned - Heliodoxa jacula
27 Brilliant, Violet-fronted - Heliodoxa leadbeateri
28 Buzzard-Eagle, Black-chested - Geranoaetus melanoleucus
29 Cacique, Northern Mountain - Cacicus leucoramphus
30 Cacique, Scarlet-rumped - Cacicus microrhynchus
31 Cacique, Subtropical - Cacicus uropygialis
32 Cacique, Yellow-rumped - Cacicus cela
33 Canastero, Many-striped - Asthenes flammulata
34 Canastero, Streak-backed - Asthenes wyatti
35 Caracara, Carunculated - Phalcoboenus carunculatus
36 Chachalaca, Speckled - Ortalis guttata
37 Chat-Tyrant, Brown-backed - Ochthoeca fumicolor
38 Chat-Tyrant, Rufous-breasted - Ochthoeca rufipectoralis
39 Chat-Tyrant, Yellow-bellied - Silvicultrix diadema
40 Cinclodes, Chestnut-winged - Cinclodes albidiventris
41 Cinclodes, Stout-billed - Cinclodes excelsior
42 Conebill, Blue-backed - Conirostrum sitticolor
43 Conebill, Cinereous - Conirostrum cinereum
44 Conebill, Giant - Oreomanes fraseri
45 Coot, Andean - Fulica ardesiaca
46 Coronet, Buff-tailed - Boissonneaua flavescens
47 Coronet, Chestnut-breasted - Boissonneaua matthewsii
48 Coronet, Velvet-purple - Boissonneaua jardini
49 Cotinga, Red-crested - Ampelion rubrocristatus
50 Cowbird, Giant - Molothrus oryzivorus
51 Cowbird, Shiny - Molothrus bonariensis
52 Cuckoo, Squirrel - Piaya cayana
53 Dacnis, Black-faced - Dacnis lineata
54 Dacnis, Scarlet-breasted - Dacnis berlepschi
55 Dacnis, Scarlet-thighed - Dacnis venusta
56 Dacnis, Tit-like - Xenodacnis parina
57 Dipper, White-capped - Cinclus leucocephalus
58 Dove, Common Ground - Columbina passerina
59 Dove, Eared - Zenaida auriculata
60 Dove, Grey-fronted - Leptotila rufaxilla
61 Dove, White-tipped - Leptotila verreauxi
62 Duck, Andean - Oxyura ferruginea
63 Eagle, Black-and-chestnut - Spizaetus isidori
64 Egret, Snowy - Egretta thula
65 Egret, Western Cattle - Bubulcus ibis
66 Elaenia, Sierran - Elaenia pallatangae
67 Elaenia, White-crested - Elaenia albiceps
68 Elaenia, Yellow-bellied - Elaenia flavogaster
69 Emerald, Andean - Amazilia franciae
70 Emerald, Glittering-throated - Amazilia fimbriata
71 Euphonia, Golden-rumped - Euphonia cyanocephala
72 Euphonia, Orange-bellied - Euphonia xanthogaster
73 Euphonia, Thick-billed - Euphonia laniirostris
74 Fairy, Purple-crowned - Heliothryx barroti
75 Falcon, Laughing - Herpetotheres cachinnans
76 Finch, Chestnut-bellied Seed - Oryzoborus angolensis
77 Finch, Chestnut-capped Brush - Arremon brunneinucha
78 Finch, Choco Brush - Atlapetes crassus
79 Finch, Pale-naped Brush - Atlapetes pallidinucha
80 Finch, Plumbeous Sierra - Phrygilus unicolor
81 Finch, Red Pileated - Coryphospingus cucullatus
82 Finch, Rufous-naped Brush - Atlapetes latinuchus
83 Finch, Thick-billed Seed - Oryzoborus funereus
84 Finch, White-winged Brush - Atlapetes leucopterus
85 Flowerpiercer, Black - Diglossa humeralis
86 Flowerpiercer, Bluish - Diglossa caerulescens
87 Flowerpiercer, Glossy - Diglossa lafresnayii
88 Flowerpiercer, Masked - Diglossa cyanea
89 Flowerpiercer, White-sided - Diglossa albilatera
90 Flycatcher, Boat-billed - Megarynchus pitangua
91 Flycatcher, Cinnamon - Pyrrhomyias cinnamomeus
92 Flycatcher, Flavescent - Myiophobus flavicans
93 Flycatcher, Golden-crowned - Myiodynastes chrysocephalus
94 Flycatcher, Ornate - Myiotriccus ornatus
95 Flycatcher, Pale-edged - Myiarchus cephalotes
96 Flycatcher, Piratic - Legatus leucophaius
97 Flycatcher, Rufous-breasted - Leptopogon rufipectus
98 Flycatcher, Rusty-margined - Myiozetetes cayanensis
99 Flycatcher, Social - Myiozetetes similis
100 Flycatcher, Streaked - Myiodynastes maculatus
101 Flycatcher, Streak-necked - Mionectes striaticollis
102 Foliage-gleaner, Buff-fronted - Philydor rufum
103 Foliage-gleaner, Montane - Anabacerthia striaticollis
104 Foliage-gleaner, Scaly-throated - Anabacerthia variegaticeps
105 Fruitcrow, Purple-throated - Querula purpurata
106 Fruiteater, Barred - Pipreola arcuata
107 Gnatcatcher, Tropical - Polioptila plumbea
108 Grassquit, Blue-black - Volatinia jacarina
109 Grassquit, Dull-coloured - Tiaris obscurus
110 Greenlet, Lesser - Hylophilus decurtatus
111 Grosbeak, Slate-coloured - Saltator grossus
112 Grosbeak, Southern Yellow - Pheucticus chrysogaster
113 Guan, Bearded - Penelope barbata
114 Guan, Sickle-winged - Chamaepetes goudotii
115 Guan, Wattled - Aburria aburri
116 Gull, Andean - Chroicocephalus serranus
117 Hawk, Barred - Leucopternis princeps
118 Hawk, Roadside - Buteo magnirostris
119 Hawk, Tiny - Accipiter superciliosus
120 Hawk, Variable - Buteo polyosoma
121 Hemispingus, Black-capped - Hemispingus atropileus
122 Hemispingus, Black-eared - Hemispingus melanotis
123 Hemispingus, Black-headed - Hemispingus verticalis
124 Hemispingus, Superciliaried - Hemispingus superciliaris
125 Hermit, Black-throated - Phaethornis atrimentalis
126 Hermit, Green - Phaethornis guy
127 Hermit, Tawny-bellied - Phaethornis syrmatophorus
128 Hermit, White-whiskered - Phaethornis yaruqui
129 Heron, Fasciated Tiger - Tigrisoma fasciatum
130 Heron, Striated - Butorides striata
131 Hillstar, Ecuadorian - Oreotrochilus chimborazo
132 Hillstar, White-tailed - Urochroa bougueri
133 Honeycreeper, Green - Chlorophanes spiza
134 Honeycreeper, Purple - Cyanerpes caeruleus
135 Hornero, Pale-legged - Furnarius leucopus
136 Hummingbird, Giant - Patagona gigas
137 Hummingbird, Many-spotted - Taphrospilus hypostictus
138 Hummingbird, Purple-chested - Amazilia rosenbergi
139 Hummingbird, Rufous-tailed - Amazilia tzacatl
140 Hummingbird, Speckled - Adelomyia melanogenys
141 Hummingbird, Sword-billed - Ensifera ensifera
142 Hummingbird, Violet-headed - Klais guimeti
143 Inca, Bronzy - Coeligena coeligena
144 Inca, Brown - Coeligena wilsoni
145 Inca, Collared - Coeligena torquata
146 Jacobin, White-necked - Florisuga mellivora
147 Jay, Inca - Cyanocorax yncas
148 Jay, Turquoise - Cyanolyca turcosa
149 Jay, Violaceous - Cyanocorax violaceus
150 Kestrel, American - Falco sparverius
151 Kingbird, Tropical - Tyrannus melancholicus
152 Kingfisher, Ringed - Megaceryle torquata
153 Kite, Grey-headed - Leptodon cayanensis
154 Kite, Hook-billed - Chondrohierax uncinatus
155 Kite, Plumbeous - Ictinia plumbea
156 Kite, Snail - Rostrhamus sociabilis
157 Kite, Swallow-tailed - Elanoides forficatus
158 Lancebill, Blue-fronted - Doryfera johannae
159 Lancebill, Green-fronted - Doryfera ludovicae
160 Lapwing, Andean - Vanellus resplendens
161 Manakin, Club-winged - Machaeropterus deliciosus
162 Manakin, White-bearded - Manacus manacus
163 Metaltail, Tyrian - Metallura tyrianthina
164 Metaltail, Violet-throated - Metallura baroni
165 Motmot, Andean - Momotus aequatorialis
166 Motmot, Broad-billed - Electron platyrhynchum
167 Motmot, Rufous - Baryphthengus martii
168 Nightingale-Wren, Southern - Microcerculus marginatus
169 Nightjar, Blackish - Caprimulgus nigrescens
170 Nightjar, Lyre-tailed - Uropsalis lyra
171 Oriole, Yellow-tailed - Icterus mesomelas
172 Oropendola, Crested - Psarocolius decumanus
173 Oropendola, Russet-backed - Psarocolius angustifrons
174 Osprey, Western - Pandion haliaetus
175 Owl, Black-banded - Strix huhula
176 Parakeet, Maroon-tailed - Pyrrhura melanura
177 Parakeet, White-breasted - Pyrrhura albipectus
178 Parrot, Blue-headed - Pionus menstruus
179 Parrot, Bronze-winged - Pionus chalcopterus
180 Parrot, Red-billed - Pionus sordidus
181 Parrot, White-capped - Pionus seniloides
182 Parrotlet, Pacific - Forpus coelestis
183 Parula, Tropical - Setophaga pitiayumi
184 Peppershrike, Black-billed - Cyclarhis nigrirostris
185 Pewee, Smoke-coloured - Contopus fumigatus
186 Phoebe, Black - Sayornis nigricans
187 Piculet, Lafresnaye's - Picumnus lafresnayi
188 Piculet, Olivaceous - Picumnus olivaceus
189 Piedtail, Ecuadorian - Phlogophilus hemileucurus
190 Pigeon, Band-tailed - Patagioenas fasciata
191 Pigeon, Plumbeous - Patagioenas plumbea
192 Pigeon, Ruddy - Patagioenas subvinacea
193 Pintail, Yellow-billed - Anas georgica
194 Pipit, Paramo - Anthus bogotensis
195 Plushcap - Catamblyrhynchus diadema
196 Potoo, Common - Nyctibius griseus
197 Puffbird, White-whiskered - Malacoptila panamensis
198 Puffleg, Glowing - Eriocnemis vestita
199 Puffleg, Sapphire-vented - Eriocnemis luciani
200 Quail, Dark-backed Wood - Odontophorus melanonotus
201 Quail, Rufous-fronted Wood - Odontophorus erythrops
202 Quail-Dove, White-throated - Geotrygon frenata
203 Quetzal, Crested - Pharomachrus antisianus
204 Racket-tail, Booted - Ocreatus underwoodii
205 Saltator, Black-winged - Saltator atripennis
206 Saltator, Buff-throated - Saltator maximus
207 Saltator, Greyish - Saltator coerulescens
208 Sandpiper, Baird's - Calidris bairdii
209 Sandpiper, Spotted - Actitis macularius
210 Sapphire, Golden-tailed - Chrysuronia oenone
211 Scythebill, Red-billed - Campylorhamphus trochilirostris
212 Seedeater, Band-tailed - Catamenia analis
213 Seedeater, Black-and-white - Sporophila luctuosa
214 Seedeater, Chestnut-bellied - Sporophila castaneiventris
215 Seedeater, Plain-coloured - Catamenia inornata
216 Seedeater, Variable - Sporophila corvina
217 Seedeater, Yellow-bellied - Sporophila nigricollis
218 Shrike-Tanager, Fulvous - Lanio fulvus
219 Shrike-Tyrant, Black-billed - Agriornis montanus
220 Siskin, Hooded - Carduelis magellanica
221 Sora - Porzana carolina
222 Sparrow, Orange-billed - Arremon aurantiirostris
223 Sparrow, Rufous-collared - Zonotrichia capensis
224 Sparrow, Yellow-browed - Ammodramus aurifrons
225 Spinetail, Ash-browed - Cranioleuca curtata
226 Spinetail, Azara's - Synallaxis azarae
227 Spinetail, Line-cheeked - Cranioleuca antisiensis
228 Spinetail, Red-faced - Cranioleuca erythrops
229 Spinetail, Rufous - Synallaxis unirufa
230 Starfrontlet, Buff-winged - Coeligena lutetiae
231 Starfrontlet, Rainbow - Coeligena iris
232 Sunangel, Flame-throated - Heliangelus micraster
233 Sunangel, Gorgeted - Heliangelus strophianus
234 Sunangel, Purple-throated - Heliangelus viola
235 Sunbeam, Shining - Aglaeactis cupripennis
236 Sunbittern - Eurypyga helias
237 Swallow, Blue-and-white - Notiochelidon cyanoleuca
238 Swallow, Brown-bellied - Notiochelidon murina
239 Swallow, Southern Rough-winged - Stelgidopteryx ruficollis
240 Swift, Grey-rumped - Chaetura cinereiventris
241 Swift, White-collared - Streptoprocne zonaris
242 Sylph, Long-tailed - Aglaiocercus kingii
243 Sylph, Violet-tailed - Aglaiocercus coelestis
244 Tanager, Ashy-throated Bush - Chlorospingus canigularis
245 Tanager, Bay-headed - Tangara gyrola
246 Tanager, Beryl-spangled - Tangara nigroviridis
247 Tanager, Blue-and-black - Tangara vassorii
248 Tanager, Blue-capped - Thraupis cyanocephala
249 Tanager, Blue-grey - Thraupis episcopus
250 Tanager, Blue-necked - Tangara cyanicollis
251 Tanager, Blue-winged Mountain - Anisognathus somptuosus
252 Tanager, Common Bush - Chlorospingus flavopectus
253 Tanager, Dusky Bush - Chlorospingus semifuscus
254 Tanager, Dusky-faced - Mitrospingus cassinii
255 Tanager, Fawn-breasted - Pipraeidea melanonota
256 Tanager, Flame-faced - Tangara parzudakii
257 Tanager, Golden - Tangara arthus
258 Tanager, Golden-crowned - Iridosornis rufivertex
259 Tanager, Golden-eared - Tangara chrysotis
260 Tanager, Golden-hooded - Tangara larvata
261 Tanager, Golden-naped - Tangara ruficervix
262 Tanager, Grass-green - Chlorornis riefferii
263 Tanager, Green-and-gold - Tangara schrankii
264 Tanager, Grey-and-gold - Tangara palmeri
265 Tanager, Grey-hooded Bush - Cnemoscopus rubrirostris
266 Tanager, Guira - Hemithraupis guira
267 Tanager, Hooded Mountain - Buthraupis montana
268 Tanager, Lacrimose Mountain - Anisognathus lacrymosus
269 Tanager, Lemon-rumped - Ramphocelus icteronotus
270 Tanager, Magpie - Cissopis leverianus
271 Tanager, Metallic-green - Tangara labradorides
272 Tanager, Palm - Thraupis palmarum
273 Tanager, Paradise - Tangara chilensis
274 Tanager, Rufous-chested - Thlypopsis ornata
275 Tanager, Rufous-throated - Tangara rufigula
276 Tanager, Saffron-crowned - Tangara xanthocephala
277 Tanager, Scarlet-bellied Mountain - Anisognathus igniventris
278 Tanager, Scarlet-browed - Heterospingus xanthopygius
279 Tanager, Silver-beaked - Ramphocelus carbo
280 Tanager, Silver-throated - Tangara icterocephala
281 Tanager, Spotted - Tangara punctata
282 Tanager, Summer - Piranga rubra
283 Tanager, Swallow - Tersina viridis
284 Tanager, Tawny-crested - Tachyphonus delatrii
285 Tanager, White-lined - Tachyphonus rufus
286 Tanager, White-shouldered - Tachyphonus luctuosus
287 Tanager, Yellow-bellied - Tangara xanthogastra
288 Tanager, Yellow-throated Bush - Chlorospingus flavigularis
289 Tapaculo, Chusquea - Scytalopus parkeri
290 Tapaculo, Spillmann's - Scytalopus spillmanni
291 Teal, Andean - Anas andium
292 Thistletail, Mouse-coloured - Asthenes griseomurina
293 Thornbill, Blue-mantled - Chalcostigma stanleyi
294 Thorntail, Green - Discosura conversii
295 Thorntail, Wire-crested - Discosura popelairii
296 Thrush, Black-billed - Turdus ignobilis
297 Thrush, Ecuadorian - Turdus maculirostris
298 Thrush, Glossy-black - Turdus serranus
299 Thrush, Great - Turdus fuscater
300 Thrush, Swainson's - Catharus ustulatus
301 Thrush, White-necked - Turdus albicollis
302 Tit-Spinetail, Andean - Leptasthenura andicola
303 Tit-Tyrant, Tufted - Anairetes parulus
304 Tityra, Black-crowned - Tityra inquisitor
305 Tityra, Masked - Tityra semifasciata
306 Tody-Flycatcher, Common - Todirostrum cinereum
307 Tody-Flycatcher, Rufous-crowned - Poecilotriccus ruficeps
308 Toucan, Black-mandibled - Ramphastos ambiguus
309 Toucan, Choco - Ramphastos brevis
310 Toucan, Grey-breasted Mountain - Andigena hypoglauca
311 Toucan, Plate-billed Mountain - Andigena laminirostris
312 Toucanet, Crimson-rumped - Aulacorhynchus haematopygus
313 Toucanet, White-throated - Aulacorhynchus albivitta
314 Trainbearer, Black-tailed - Lesbia victoriae
315 Treehunter, Flammulated - Thripadectes flammulatus
316 Treerunner, Pearled - Margarornis squamiger
317 Trogon, Choco - Trogon comptus
318 Trogon, Collared - Trogon collaris
319 Trogon, Masked - Trogon personatus
320 Trogon, White-tailed - Trogon chionurus
321 Tuftedcheek, Pacific - Pseudocolaptes johnsoni
322 Tuftedcheek, Streaked - Pseudocolaptes boissonneautii
323 Tyrannulet, Choco - Zimmerius albigularis
324 Tyrannulet, Southern Beardless - Camptostoma obsoletum
325 Tyrannulet, Torrent - Serpophaga cinerea
326 Tyrannulet, White-banded - Mecocerculus stictopterus
327 Tyrannulet, White-tailed - Mecocerculus poecilocercus
328 Tyrannulet, White-throated - Mecocerculus leucophrys
329 Tyrant, Marble-faced Bristle - Pogonotriccus ophthalmicus
330 Tyrant, Masked Water - Fluvicola nengeta
331 Tyrant, Paramo Ground - Muscisaxicola alpinus
332 Tyrant, Rufous-headed Pygmy - Pseudotriccus ruficeps
333 Tyrant, Scale-crested Pygmy - Lophotriccus pileatus
334 Tyrant, Smoky Bush - Myiotheretes fumigatus
335 Tyrant, Streak-throated Bush - Myiotheretes striaticollis
336 Umbrellabird, Amazonian - Cephalopterus ornatus
337 Velvetbreast, Mountain - Lafresnaya lafresnayi
338 Violetear, Brown - Colibri delphinae
339 Violetear, Green - Colibri thalassinus
340 Violetear, Sparkling - Colibri coruscans
341 Vireo, Brown-capped - Vireo leucophrys
342 Vireo, Red-eyed - Vireo olivaceus
343 Vulture, Black - Coragyps atratus
344 Vulture, Turkey - Cathartes aura
345 Warbler, Blackburnian - Setophaga fusca
346 Warbler, Black-crested - Myiothlypis nigrocristata
347 Warbler, Canada - Cardellina canadensis
348 Warbler, Choco - Myiothlypis chlorophrys
349 Warbler, Citrine - Myiothlypis luteoviridis
350 Warbler, Russet-crowned - Myiothlypis coronata
351 Warbler, Three-striped - Basileuterus tristriatus
352 Whitestart, Slate-throated - Myioborus miniatus
353 Whitestart, Spectacled - Myioborus melanocephalus
354 Whitetip, Purple-bibbed - Urosticte benjamini
355 Woodcreeper, Black-striped - Xiphorhynchus lachrymosus
356 Woodcreeper, Montane - Lepidocolaptes lacrymiger
357 Woodcreeper, Olive-backed - Xiphorhynchus triangularis
358 Woodcreeper, Spotted - Xiphorhynchus erythropygius
359 Woodcreeper, Streak-headed - Lepidocolaptes souleyetii
360 Woodcreeper, Striped - Xiphorhynchus obsoletus
361 Woodcreeper, Strong-billed - Xiphocolaptes promeropirhynchus
362 Woodcreeper, Wedge-billed - Glyphorynchus spirurus
363 Woodnymph, Fork-tailed - Thalurania furcata
364 Woodnymph, Green-crowned - Thalurania fannyi
365 Woodpecker, Black-cheeked - Melanerpes pucherani
366 Woodpecker, Crimson-bellied - Campephilus haematogaster
367 Woodpecker, Crimson-crested - Campephilus melanoleucos
368 Woodpecker, Crimson-mantled - Colaptes rivolii
369 Woodpecker, Golden-olive - Colaptes rubiginosus
370 Woodpecker, Guayaquil - Campephilus gayaquilensis
371 Woodpecker, Lineated - Dryocopus lineatus
372 Woodpecker, Powerful - Campephilus pollens
373 Woodpecker, Red-necked - Campephilus rubricollis
374 Woodpecker, Scarlet-backed - Veniliornis callonotus
375 Woodpecker, Smoky-brown - Picoides fumigatus
376 Woodpecker, Yellow-tufted - Melanerpes cruentatus
377 Woodpecker, Yellow-vented - Veniliornis dignus
378 Woodstar, Gorgeted - Chaetocercus heliodor
379 Woodstar, Little - Chaetocercus bombus
380 Woodstar, Purple-throated - Calliphlox mitchellii
381 Woodstar, White-bellied - Chaetocercus mulsant
382 Wren, Band-backed - Campylorhynchus zonatus
383 Wren, Bay - Cantorchilus nigricapillus
384 Wren, Grey-breasted Wood - Henicorhina leucophrys
385 Wren, Grey-mantled - Odontorchilus branickii
386 Wren, House - Troglodytes aedon
387 Wren, Mountain - Troglodytes solstitialis
388 Wren, Plain-tailed - Pheugopedius euophrys
389 Wren, Rufous - Cinnycerthia unirufa
390 Wren, Sedge - Cistothorus platensis
391 Xenops, Plain - Xenops minutus
392 Xenops, Streaked - Xenops rutilans
393 Yellowlegs, Greater - Tringa melanoleuca


[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 25-10-2017 11:41:27 ]
Fogelwoensdag 30 november 2016 @ 10:54
Prachtig verslag O+
xpompompomxwoensdag 30 november 2016 @ 10:54
Mooi spul.
xpompompomxwoensdag 30 november 2016 @ 10:59
En 55 dagen voor maar ¤1480 is natuurlijk bijna gratis. ^O^
KaBufwoensdag 30 november 2016 @ 11:12
Gaaf.
#ANONIEMwoensdag 30 november 2016 @ 11:14
Teveel mooiigheid.
Blikwoensdag 30 november 2016 @ 11:41
tvp voor later :D
ITradewoensdag 30 november 2016 @ 11:54
Mooi avontuur weer SeLang! Hoe spreek je die kampeer plaatst bij de ranger af?
tjoptjopwoensdag 30 november 2016 @ 11:57
Prachtig verslag weer Selang _O_

En wat zijn die kolibri's schattig O+
#ANONIEMwoensdag 30 november 2016 @ 12:36
_O_
polariteitdonderdag 1 december 2016 @ 03:31
Gaaf verslag weer hoor SeLang, met toffe foto's. Jouw verslagen zijn altijd leuke inspiratie :)

Ik meen me uit vorige verslagen te herinneren dat je geen hightech camera hebt, en toch plaats je hier best wel goede scherpe foto's. Kan ik daaruit opmaken dat je al met al best dichtbij kon komen?

En stiekum ook wel benieuwd naar het totaal aantal vogelsoorten dat je ooit hebt gezien... vermoed dat dat in de duizenden loopt :)

Begrijp dat je vooral bij rangerstations of in het wild hebt gekampeerd. Begrijp ik daaruit dat het begrip camping daar wat minder ingeburgerd is?
SeLangdonderdag 1 december 2016 @ 14:35
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 11:54 schreef ITrade het volgende:
Mooi avontuur weer SeLang! Hoe spreek je die kampeer plaatst bij de ranger af?
Meestal niets afgesproken, gewoon daar aankomen en vragen waar je je tentje neer mag zetten (als dat niet duidelijk is). In een aantal gevallen was er wel van tevoren email contact geweest (thuis, voor de reis) om te checken of kamperen daar mogelijk was.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 03:31 schreef polariteit het volgende:

Ik meen me uit vorige verslagen te herinneren dat je geen hightech camera hebt, en toch plaats je hier best wel goede scherpe foto's. Kan ik daaruit opmaken dat je al met al best dichtbij kon komen?
Ik gebruik altijd een pocketcamera die in mijn broekzak past en sinds een jaar heb ik er eentje met een flinke zoomrange (Lumix DMC TZ-70). Soms kun je behoorlijk dichtbij komen (met name de kolibries), soms ook niet. Grootste beperking met zo'n camera is de hoeveelheid licht (F6.4 bij maximale zoom) en de langzame focus. De foto's die je ziet zijn daarom bijna altijd van vogels die mooi stil blijven zitten zoals Toucans, Trogons, Motmots, Flycatchers, Kolibries die even uitrusten, etc. De meeste dingen zijn voor mij niet te fotograferen, maar van een beperkte subset heb je zo toch een aantal leuke plaatjes.

Ik heb al eerder geschreven dat foto's bij mij een lage prioriteit hebben want ik geniet van kijken en beleven van de natuur. Fotograferen vind ik een vervelende afleiding daarvan. Maar ik maak toch wat foto's voor mijn verslag. Verslag is voor mijn eigen herinnering en om vrienden en kennissen mijn enthousiasme te kunnen overdragen. Een lijst met 393 vogels zegt de meeste mensen helemaal niets, maar als je een paar mooie plaatjes kunt laten zien dan begrijpen ze opeens waarom je zo enthousiast bent.

quote:
En stiekum ook wel benieuwd naar het totaal aantal vogelsoorten dat je ooit hebt gezien... vermoed dat dat in de duizenden loopt :)
Dat valt wel mee. Mijn levenslijst telt nu 1765 soorten (sinds 2012 hou ik dat bij). Maar ik vind en identificeer wel alles zelf (in tegenstelling tot de meeste "listers"). Wereldwijd zijn er zo'n 10500 soorten (afhankelijk van welke lijst je volgt) dus ik heb nog wel even te gaan! Het wordt echter exponentieel moeilijker en veel soorten zijn heel lokaal en heb je echt gidsen nodig om die te vinden. Ik vind echter het zelf vinden en identificeren veel leuker dan achter een gids aan hobbelen die al het werk voor je doet. Het gaat mij ook niet om dat lijstje, het is gewoon leuk om een soort doel te hebben waar je je reis omheen plant.

quote:
Begrijp dat je vooral bij rangerstations of in het wild hebt gekampeerd. Begrijp ik daaruit dat het begrip camping daar wat minder ingeburgerd is?
Ik weet niet of er echt campings zoals wij die kennen bestaan in Ecuador. Een "campsite" is meestal gewoon een plek waar je mag kamperen, met eventueel een toilet en/of een wastafel ergens in de buurt (maar niet altijd).

Soms is er ook een overkapping zodat je droog staat en een betonnen of houten vloer op palen, dus zorg dan dat je een zelfstaande tent hebt want haringen in de grond slaan is er dan natuurlijk niet bij. Gelukkig wist ik dat al van Costa Rica.

Die overkapping en vloer die je vaak hebt bij kamperen in cloudforest of regenwoud is er trouwens niet alleen tegen de regen en blubber. Regelmatig vallen er tijdens een regenbui Bromiliads uit de bomen (planten die op andere planten groeien) en die kunnen makkelijk een aantal kilo's wegen. Niet fijn als dat van 20 meter hoogte op je tent valt! En centimeter grote mieren vallen je minder snel lastig als je op een droog platform staat waar niets voor ze is te vinden.
ArannaeCordinsdag 6 december 2016 @ 22:45
Prachtig verslag. Vogels zijn mooi.
#ANONIEMmaandag 12 december 2016 @ 09:12
Jah..leuk gedaan SeLang. Wel een hoop vogels in je verslag maar dat zal wel jouw ding zijn. Birds. En met een tentje rondtrekken deed ik veel in mijn jeugd. Nu niet meer,geen zin meer in dat minimale gedoe. Vwb jouw vogels: Bij mij had je eten gezien, veel verschillende soorten eten. *)

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2016 09:14:35 ]
M90dinsdag 13 december 2016 @ 21:09
Prachtig _O_ ^O^
jdelwoensdag 14 december 2016 @ 13:01
Prachtig!
UIO_AMSwoensdag 14 december 2016 @ 16:23
Mooi! Ik zit nu in Sri Lanka en ik word inmiddels ook enthousiast van vogeltjes. Misschien wel meer dan van de andere dieren die we hier zien.
Appietjemaandag 2 januari 2017 @ 10:03
Genieten zeg, heb je deze periode zo uitgezocht of was het gewoon toeval. Met andere woorden, hoe was het weer daar? Zo te zien niet veel regen gehad daar, op hoogte moet het ook niet te warm zijn geweest toch?
SeLangmaandag 2 januari 2017 @ 10:26
quote:
17s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:03 schreef Appietje het volgende:
Genieten zeg, heb je deze periode zo uitgezocht of was het gewoon toeval. Met andere woorden, hoe was het weer daar? Zo te zien niet veel regen gehad daar, op hoogte moet het ook niet te warm zijn geweest toch?
De weersomstandigheden zijn erg lokaal. In cloudforest had ik elke dag wel even een regenbui, maar dat was allemaal aardig voorspelbaar dus geen probleem. Meestal gewoon een bui en dan is het weer droog. Een aantal andere plekken waren dan weer kurkdroog. Ik moet wel zeggen dat alles bij elkaar ik een stuk minder regen heb gehad dan waar ik op had gerekend.

Temperatuur hangt erg van de hoogte af. Cajas National Park en waar ik kampeerde in Cotopaxi NP was erg koud (s'morgens rond het vriespunt). Podocarpus Bombuscaro was bloedheet. Kortom, het is maar net waar je bent.

Ik heb de meeste tijd op relatief grote hoogte doorgebracht en daar was het klimaat over het algemeen erg aangenaam.
Rockefellowmaandag 2 januari 2017 @ 16:20
Schitterend topic Selang. _O_
Budapestenaarmaandag 2 januari 2017 @ 20:36
Waan _O_ zin _O_ nig! _O_

Wat een geweldig verslag! ^O^ En wat een bijzondere reis. Echt indrukwekkend!
Basp1dinsdag 3 januari 2017 @ 23:29
Weer een mooi verslag.

Als je je vogel kijk hobby wil professionaliseren, er is een nieuw wereldrecord te verbreken. ;)

http://www.volkskrant.nl/(...)cordhouder~a4443430/
liesje1979woensdag 11 januari 2017 @ 23:09
Had dit mooie verslag al gelezen maar nog niet toegevoegd. Inmiddels wel. :@
TRV / Reisverslagen van FOK!kers.