abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 maart 2020 @ 15:58:08 #101
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_192097942
quote:
0s.gif Op [quote]0s.gif [b]Op donderdag 9 januari 2020 21:54 schreef larry_flynt het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ben opzoek naar een boek over de eerste wereldoorlog. De oorzaken dat het begon en het verloop.
Ben gisteren naar de film 1917 geweest en deze heeft toch veel indruk op mij gemaakt.
Zou er graag meer over willen lezen.

Iemand tips? Het liefst Nederlands talig
'Slaapwandelaars (Sleepwalkers)'- Christopher Clark.
'De kanonnen van Augustus'- Barbara Tuchman

Ik adviseer om de originele Engelstalige versies te lezen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_192100346
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:31 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

"Een kleine geschiedenis van de Grote Oorlog" van Koen Koch is zeer zeker een aanrader. ^O^ .
Wou ik ook net aanraden :P
-
pi_196686746
Iemand goede tips voor boeken over Noord Korea? Niet persé louter de historie.

Heb nu:
BV Noord Korea
De Kim dynastie
Meisje met 7 namen
De grote kameraad
De sterren tussen zon en maan
Nothing to envy

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2020 13:16:37 ]
  zaterdag 12 december 2020 @ 18:57:31 #104
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_196693636
quote:
80s.gif Op zaterdag 12 december 2020 11:44 schreef F.Sinatra het volgende:
Iemand goede tips voor boeken over Noord Korea? Niet persé louter de historie.

Heb nu:
BV Noord Korea
De Kim dynastie
Meisje met 7 namen
De grote kameraad
De sterren tussen zon en maan
Nothing to envy
Michael Palin ‘North Korea Diary’.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_196693730
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 18:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Michael Palin ‘North Korea Diary’.
Zien staan inderdaad. Is het wat?
  zaterdag 9 januari 2021 @ 08:50:59 #106
365714 Vansschoen
Beetje raar, maar wel lekker!
pi_197301422
Ik ben geïnteresseerd in het oude Egypte. Ben opzoek naar een mooi boek over vondsten/pyramides/farao's.

Iemand aanraders?

Alvast bedankt :)
  donderdag 1 april 2021 @ 20:54:21 #107
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_198805868
Ik wil graag meer weten over de Zuid-Afrikaanse Grensoorlog. Het liefst lees ik in het Nederlands maar een snelle zoektocht levert mij geen resultaten op. Maar wellicht dat er een Nederlandstalig boek bestaat dat in meer algemene zin handelt over de geschiedenis van Zuid-Afrika met daarin ook passages over die oorlog. En anders maar een Engels boek. Een boek lezen in het Afrikaans heb ik nog nooit geprobeerd. Ik kan het Afrikaans wel redelijk verstaan maar dat lezen is toch wat anders denk ik.
  zaterdag 24 april 2021 @ 12:59:08 #108
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_199136216
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 12:55 schreef Smegma. het volgende:
Eindelijk eens goede Nederlandstalige boeken over mijn eigen wetenschapsgebied. De boeken dragen eraan bij om de schier alomvattende leemte aan kennis bij Nederlanders over het oude Nabije Oosten op te vullen. Dit gebeurt met prima bijdragen die tussen populaire wetenschap en zuiver academisch werk zijn te plaatsen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

NRC schreef er iets over: https://www.nrc.nl/nieuws(...)gandamiddel-a4040964
pi_199136788
Leuk. Volg ook de YouTubereeks Digitalhammurabi, zijn ook erg leuke video's.
-
  maandag 26 april 2021 @ 07:43:50 #110
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199160688
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 08:50 schreef Vansschoen het volgende:
Ik ben geïnteresseerd in het oude Egypte. Ben opzoek naar een mooi boek over vondsten/pyramides/farao's.

Iemand aanraders?

Alvast bedankt :)
Zahi Hawass - Schatten van de pyramides
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199460645
Hoi :W

Op dit moment ben ik mijn horizon aan het verbreden op het gebied van de Vaderlandse geschiedenis. En op dit moment ben ik erg geïnteresseerd in de neolithische revolutie. Van veel revoluties snap ik wel hoe ze zo gegroeid zijn, alleen deze vind ik erg boeiend van hoe en wat. Heeft iemand goede leestips?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 juli 2021 @ 20:35:20 #112
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_200460786
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:09 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi :W

Op dit moment ben ik mijn horizon aan het verbreden op het gebied van de Vaderlandse geschiedenis. En op dit moment ben ik erg geïnteresseerd in de neolithische revolutie. Van veel revoluties snap ik wel hoe ze zo gegroeid zijn, alleen deze vind ik erg boeiend van hoe en wat. Heeft iemand goede leestips?
Is dit wat? https://www.bol.com/nl/nl/f/the-living-fields/30275168/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_201604567
Voor wie nog een bijzonder WW1 boek wil lezen: Zacht en Eervol, van Leo van Bergen. Over de verwondingen, verminkingen, trauma's ziekten en ander fysiek en geestelijk leed in de eerste wereldoorlog. Aangrijpend.
-
pi_202923436
Heb vandaag "Jesus from Outer Space" van Richard Carrier binnengekregen, een populaire variant van zijn pil "On th historicity of Jesus". Carrier is een bekend mythicist (iemand die denkt dat het waarschijnlijker is dat Jezus als historisch persoon nooit heeft bestaan) en kan hier erg leuk over schrijven. Dus een aanrader, ook al moet ik nog beginnen :P

Tevens Ehrmans "Jesus before the Gospels" gekocht, o.a. over de claim dat de evangelieën op ooggetuigen zou zijn gebaseerd en hoe orale traditie evolueert.
-
pi_206774047
Iemand die beide vertalingen van “van het westelijk front geen nieuws” (all quiet on the western front”

Ben wel benieuwd wat het verschil tussen die 2 is.

Weet wel dat de eerste nederlandse vertaling echt oude spelling heeft. Maar benieuwd of door de tweede vertaling het verhaal ook op een andere manier op papier is gekomen.


Gaat dus om de vertalingen van Annie Salomons en later Ronald Jonkers.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 november 2022 @ 20:37:18 #116
73911 ultra_ivo
pi_206782140
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:42 schreef 111210 het volgende:
Iemand die beide vertalingen van “van het westelijk front geen nieuws” (all quiet on the western front”

Ben wel benieuwd wat het verschil tussen die 2 is.

Weet wel dat de eerste nederlandse vertaling echt oude spelling heeft. Maar benieuwd of door de tweede vertaling het verhaal ook op een andere manier op papier is gekomen.

Gaat dus om de vertalingen van Annie Salomons en later Ronald Jonkers.
Ik heb hem alleen in het origineel gelezen. Maar het vervolgboek, 'der Weg zurück' is eigenlijk nog beter maar veel minder bekend.
pi_206822662
Heeft iemand een tip voor een boek over de oorlog in voormalig Joegoslavië (1991-1995)?

Als ik op Bol en Amazon zoek valt het aanbod heel erg tegen. Veel boeken zijn nog uit de jaren '90, b.v. The Fall of Yugoslavia van Misha Glenny of The Death of Yugoslavia van Alan Little en Laura Silber.

Dertig jaar na dato had ik onderhand wel nieuwe publicaties verwacht die het gehele conflict beschrijven met eventueel nieuwe inzichten. Alex Kershaw/Antony Beevor achtige boeken.
  FOK!fotograaf zaterdag 26 november 2022 @ 07:44:34 #118
73911 ultra_ivo
pi_206825514
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:47 schreef TargaFlorio het volgende:
Heeft iemand een tip voor een boek over de oorlog in voormalig Joegoslavië (1991-1995)?

Als ik op Bol en Amazon zoek valt het aanbod heel erg tegen. Veel boeken zijn nog uit de jaren '90, b.v. The Fall of Yugoslavia van Misha Glenny of The Death of Yugoslavia van Alan Little en Laura Silber.

Dertig jaar na dato had ik onderhand wel nieuwe publicaties verwacht die het gehele conflict beschrijven met eventueel nieuwe inzichten. Alex Kershaw/Antony Beevor achtige boeken.
Als tijdsgetuige van een deelstukje van het conflict kan ik je zeggen dat teveel informatie nog verborgen is om een goed alles omvattend boek te schrijven. Voor dit conflict is een TV serie de beste bron, 'the Death of Yugoslavia', door de BBC (staat op Youtube). Een aantal interviews in deze serie zijn dusdanig onthullend dat ze later als bewijs zijn gebruikt bij de veroordeling van oorlogsmisdadigers.
pi_207043687
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 07:44 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Als tijdsgetuige van een deelstukje van het conflict kan ik je zeggen dat teveel informatie nog verborgen is om een goed alles omvattend boek te schrijven. Voor dit conflict is een TV serie de beste bron, 'the Death of Yugoslavia', door de BBC (staat op Youtube). Een aantal interviews in deze serie zijn dusdanig onthullend dat ze later als bewijs zijn gebruikt bij de veroordeling van oorlogsmisdadigers.
Veel officiële documenten zullen nog in gesloten archieven zitten maar toch denk dat er voldoende is om te vertellen.

De BCC docu heb ik in een ver verleden gezien, is inderdaad erg goed.
pi_208213984
Mensen, ik zie hier veel interesse in WO 2 lectuur, echter: voor WO 2 zou ik je persoonlijk maar één ding aanraden, Youtube.
Laat het woord links liggen, waarom lezen als er zoveel beeld( soms zelfs in kleur) voorhanden is?

Youtube en andere mediums van beeldmateriaal is hier het ding.
Boeken zijn alleen interessant als het over ver gelegen staten gaat en wat vóór 1850 is.

Tenzij je in de escapisme-bui bent en ‘s nachts voor het slapen leest. Doe ik ook wel
  vrijdag 3 maart 2023 @ 20:09:00 #121
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_208223857
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 02:37 schreef Papzak33 het volgende:
Mensen, ik zie hier veel interesse in WO 2 lectuur, echter: voor WO 2 zou ik je persoonlijk maar één ding aanraden, Youtube.
Laat het woord links liggen, waarom lezen als er zoveel beeld( soms zelfs in kleur) voorhanden is?

Youtube en andere mediums van beeldmateriaal is hier het ding.
Boeken zijn alleen interessant als het over ver gelegen staten gaat en wat vóór 1850 is.

Tenzij je in de escapisme-bui bent en ‘s nachts voor het slapen leest. Doe ik ook wel
Ultieme domheid gedetecteerd.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_208230584
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 20:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ultieme domheid gedetecteerd.
Nee, je bent zelf dom en offensief, met je signature over Wuhan…

Geef mij één reden dat je over Hitler of Churchill moet lezen, als al hun interviews en toespraken online verkrijgbaar zijn.

Behalve dan dat je Engels of modern Duits moet kennen.
  FOK!fotograaf zaterdag 4 maart 2023 @ 10:48:21 #123
73911 ultra_ivo
pi_208232219
Om goed je geschiedenis te kennen en te analyseren is het belangrijk om alle bronnen te gebruiken die er zijn, en je niet te beperken tot een bron.
Tijdens mijn studie deed ik onderzoek naar de Limburgse seperatisten in het Frankfurter Parlement. Sommige bronnen die ik gebruikte waren heel klassiek, documenten uit archieven. Andere bronnen minder gebruikelijk, protestliederen in het Maastrichts uit de 19e eeuw. Klassiek geschoolde historici huiverden van deze laatste bron. Als politicoloog vroeg ik me bij de archieven steeds af 'waarom ligt dit document in het archief en andere documenten niet'.
Hetzelfde met audiovisuele bronnen. Tijdens de WO 2 hadden eigenlijk alleen officiële kanalen toegang tot foto/filmmateriaal. Smartphones voor burgerjournalisme bestonden er toen niet. Burgerd die een eigen (film) camera hadden waren er heel, heel weinig. Dus de audiovisuele bronnen die er zijn, zijn allemaal destijds door een censor goedgekeurd. Het is dus een beperkte selectie. Zijn deze bronnen daarmee onbelangrijk? Nee, totaal niet. Het geeft een beeld van hoe men wilde dat je de machthebbers/militairen van toen wou zien.
Voor speeches zou ik ook liever een film of audioopname gebruiken. Dan kun je de intonatieverschileln horen en de mimiek van de spreker.
Pas nu, met de Oekraïneoorog, hebben we een situatie dat er veel ongecontroleerd audiovisueel materiaal is. Dus 80 jaar later. Gaan historici over 20-100 jaar deze oorlog bestuderen, dan is juist wel het audiovisuele materiaal belangrijker dan het geschreven materiaal.
  zaterdag 4 maart 2023 @ 11:25:51 #124
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_208232498
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 04:47 schreef Papzak33 het volgende:

[..]
Nee, je bent zelf dom en offensief, met je signature over Wuhan…

Geef mij één reden dat je over Hitler of Churchill moet lezen, als al hun interviews en toespraken online verkrijgbaar zijn.

Behalve dan dat je Engels of modern Duits moet kennen.
Als je dat niet snapt, ga ik het niet uitleggen. Het geeft alleen maar aan dat je totaal geen benul hebt hoe je serieus geschiedenis bestudeert.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_208234984
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 20:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ultieme domheid gedetecteerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')