abonnement Unibet Coolblue
pi_191656533
quote:
The Spider's Web: Britain's Second Empire

The Spider's Web: Britain's Second Empire is a documentary released in Mexico in July 2017 which details the transformation of the UK as a colonial super power to a global financial power. It suggests that the City of London Corporation and its banks have done tremendous damage to the world economy since the 1960s and that up to half of all offshore wealth (globally) is hidden in one of many British offshore jurisdictions. With contributions from leading experts, academics, former insiders and campaigners for social justice, the film claims to highlight how in the world of international finance, corruption and secrecy have prevailed over regulation and transparency, and the UK is right at the heart of this.

The film was co-produced by Tax Justice Network founder John Christensen, and is based in part on the book, Treasure Islands, by expert on British offshore havens Nicholas Shaxson; an interview with Shaxson is one of its major elements. Christensen was an advisor to the Queen's government of the island of Jersey for a number of years.
In colonial times.
The history of the eurodollar market.
Secrecy jurisdictions and offshore banking.


[ Bericht 25% gewijzigd door deelnemer op 27-02-2020 04:23:20 ]
The view from nowhere.
  maandag 24 februari 2020 @ 11:59:17 #152
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_191660784
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
pi_191752367
The view from nowhere.
  maandag 2 maart 2020 @ 00:37:12 #155
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_191787008
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 21:55:38 #156
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_192106576
The view from nowhere.
  woensdag 25 maart 2020 @ 23:05:55 #157
312994 deelnemer
ff meedenken
  donderdag 26 maart 2020 @ 15:37:37 #158
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_192287089
Binyamin Appelbaum: The Economists' Hour

Drie video's die verschillende thema's van het boek bestrijken.
The view from nowhere.
  donderdag 2 april 2020 @ 20:17:26 #159
312994 deelnemer
ff meedenken
  zaterdag 4 april 2020 @ 23:07:47 #160
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_192454828
The view from nowhere.
  maandag 13 april 2020 @ 05:37:33 #161
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_192591923
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
  vrijdag 24 april 2020 @ 22:32:03 #162
312994 deelnemer
ff meedenken
  dinsdag 28 april 2020 @ 01:15:56 #163
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_192836981
The view from nowhere.
  woensdag 3 juni 2020 @ 05:35:10 #164
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
  donderdag 4 juni 2020 @ 03:07:35 #165
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_193464329
The Lonely American

quote:
Michael P. Printup, president of Watkins Glen International, one of the country’s largest racetracks, stood with a group of about a dozen race fans at 8:30 a.m. Saturday. Next to him were boxes of free doughnuts and coffee. A line of men with towels, who had spent the night in nearby RV campers, pop-up campers and tents, stood patiently outside the door to a shower room. A light drizzle, one that would turn into a torrential downpour and lead to the races being canceled in the afternoon, coated the group, all middle-aged or older white men. They were discussing, amid the high-pitched whine of cars practicing on the 3.4-mile, 11-turn circuit racetrack, the aging demographic of race fans and the inability to lure a new generation to the sport.

“Maybe if you installed chargers for phones around the track they would come,” suggested one gray-haired man.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
  zondag 7 juni 2020 @ 00:17:13 #166
312994 deelnemer
ff meedenken
  zondag 7 juni 2020 @ 19:08:40 #167
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_193525244
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
  woensdag 17 juni 2020 @ 00:52:46 #168
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_193664893
De interviewer verwoordt de marktideologie heel duidelijk, Anwar Shaikh bokst er tegenop:

Volgens de marktideologie is de samenleving een markt en zijn mensen individuele marktspelers. Een markt is een non-cooperatief spel, d.w.z. iedereen speelt voor zich (maximaliseert zijn eigen nut) en andermans nadelen worden uitgebuit. Dus, alles is je eigen verantwoordelijkheid. Competitie wordt beschouwd als de grond achter iedere positieve ontwikkeling of innovatie. De consument wordt beschouwd als de soeverein (degene die uiteindelijk bepaalt). Het prijsmechanisme wordt als onfeilbaar sturend voorgesteld. Waarden worden beschouwd als subjectieve voorkeuren, marktprijzen worden beschouwd als objectieve waarden.

Drie fundamentele tekortkomingen van de marktideologie:

1. oorzaak en gevolg ontbreekt

Toen de Boeddha stiekem een aantal maal het paleis verliet, ontdekte hij ziekte, ouderdom en dood. Geen van deze 3 verklaren we met vraag en aanbod. We verklaren zoveel met oorzaak en gevolg (zie de wetenschap) waarvoor vraag en aanbod geen zinnig substituut is, dat de samenleving niet begrepen kan worden met alleen de marktlogica. Kunnen marktlogica en causale logica onafhankelijk van elkaar zijn? Nee! Hoe dan ... hangen ze samen?

2. sociale emoties ontbreken

Als mensen het emotionele palet hadden van een solitair levend dier, dan waren we solitair levende dieren. We zijn overduidelijk groepsdieren. De mens wordt niet geboren met een voorgedefinieerde nutsfunctie, maar wel met aangeboren sociale emoties (naast andere emoties). De sociale emoties vormen het motief achter de vorming en ordening van de groep.

3. de feitelijk bestaande machtsverhoudingen ontbreken

Machtsverhoudingen ontstaan als de groep zich ordent. Volgens de marktideologie is een economische transactie tussen 2 partijen alleen mogelijk, als beide partijen daarmee vrijwillig akkoord gaan. Dus zijn er geen machtsverhoudingen. Maar een economische transactie is niet vrij, als het verschil in de onderhandelingspositie van de 2 partijen een cruciale rol speelt. Een keuze is niet vrij, als de keuzesituatie iemand is opgedrongen door iemand anders.

Omdat alle drie ontbreken, kan alles worden voorgesteld als een individuele vrije keuze.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 17-06-2020 02:11:08 ]
The view from nowhere.
  woensdag 17 juni 2020 @ 21:54:49 #169
312994 deelnemer
ff meedenken
  vrijdag 26 juni 2020 @ 13:22:25 #170
312994 deelnemer
ff meedenken
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:46:01 #171
312994 deelnemer
ff meedenken
  donderdag 23 juli 2020 @ 16:05:42 #172
312994 deelnemer
ff meedenken
  vrijdag 31 juli 2020 @ 19:49:20 #173
312994 deelnemer
ff meedenken
  donderdag 8 oktober 2020 @ 05:23:17 #174
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_195499186

quote:
Paul van Liempt in gesprek met hoogleraar economie Dirk Bezemer. “We mogen wel iets minder tevreden met onszelf zijn en meer oog voor de realiteit hebben.”

In zijn laatste boek betoogt Bezemer dat we in Nederland nauwelijks reserves hebben. “We zijn een rijk land, maar gek dat er op zoveel plekken zo weinig buffers zijn.” Dat geldt ook nog steeds voor de banken, zeker nu in coronatijd. “Eén van de crisismaatregelen is dat de banken iets losser mogen omgaan met hun buffers.” Kern van het probleem? Een financiële sector die losgezongen is van de reële economie. “In deze crisis gaan we daar ofwel hard tegenaan lopen, ofwel iets aan doen. Misschien wel eerst dat ene en dan het andere.” In zijn boek probeert Bezemer in kaart te brengen hoe allerlei zaken met elkaar verweven te zijn.

Zo maakt hij een onderscheid tussen vermogen en kapitaal. Het probleem zit ‘m volgens Bezemer bij de vermogensmarkt: “De vermogens zijn volledig uit het lood geslagen, die zijn veel te groot geworden.” Daar zitten bovendien veel improductieve schulden. “Die zijn sinds de vorige crisis verdubbeld ten opzichte van het mondiale bbp.”

Tot algemene uitspraken over de hoogte van de staatsschuld laat Bezemer zich niet verleiden. “Een kredietwaardig land als Nederland met een groot handelsoverschot, een groot verdienvermogen, kan een veel hogere schuld dragen dan andere economieën. Dat moet je per land bekijken.” Wel ziet hij dat onze mooie rijksbegroting een prijs heeft (gehad). “Het is echt dramatisch gesteld met de publieke sector en de gemeentelijke financiën.” Zeker gemeenten, zo betoogt Bezemer, zullen juist in toenemende mate te maken hebben met problemen door de huidige crisis.

Toch is hét grote vraagstuk volgens Bezemer wat anders: “Ik zou zeggen vergeet de staatsschuld, praat over private schulden.” Die zijn in ons land in verhouding met de landen om ons heen bijzonder hoog. Dat heeft een keerzijde. “Nederland is echt kwetsbaar [..] [en] extreem, ik zou bijna zeggen belachelijk, afhankelijk van de eigen vastgoedmarkt en van de pensioenbesparingen voor financiële stabiliteit.” Bovendien neemt door de inkomsten uit vermogens de ongelijkheid toe. “We mogen wel iets minder tevreden met onszelf zijn en meer oog voor de realiteit hebben.”

Dat is voor Bezemer evenwel geen reden om te gaan zitten somberen. “Het kan anders, en als het onder druk komt te staan kan het ook vrij snel anders gaan.” Zo zouden, zo betoog hij,de hypotheekrenteaftrek en de loan to value omlaag moeten. “Subsidies op schuld moet je eigenlijk gewoon afschaffen. Daar is geen algemeen belang mee gediend.” Daarnaast moet de loonbelasting omlaag zodat men weer voelt mee te doen aan de economische groei. “Er liggen gewoon concrete oplossingen klaar, we kunnen het de komende jaren veranderen.”
pi_196416960

quote:
Ad Verbrugge in gesprek met hoogleraar financiële geografie Ewald Engelen over de coronacrisis en de economie. “We moeten radicaal breken met wat de afgelopen 40 jaar het paradigma van politiek en bestuur is geweest."

Binnenkort verschijnt het nieuwe boek van Engelen. Dat werk is ontstaan uit de onvrede over de hedendaagse discussies. “We praten in het publieke debat over de verkeerde dingen.” Volgens Engelen hebben de meeste problemen niet zozeer van doen met identiteit, maar veeleer met de mobiliteit van kapitaal. Dat heeft een veel grotere invloed op ons leven, onze instituties en ons welbevinden. “De vraag is: hoe kunnen de excessen die gepaard gaan met kapitaalmobiliteit tegengaan?” Engelen neemt in dit verband expliciet de term ‘vals bewustzijn’ van Marx over: de slachtoffers van jarenlang neoliberalisme niet goed in de gaten hebben wat de eigen belangen zijn.

Engelen vertelt dat neoliberalisme van de afgelopen jaren hand in hand gaat met technocratisering. Dat leidt tot een onttroning van de politiek. “Je kunt alles aflopen, maar je ziet dat het eigenlijk maar een doel heeft: ervoor zorgen dat afspraken over marktregels buiten het bereik van de representatieve democratie komen.” Dat leidt tot een grote versmalling van onze economische ideeën, zo stelt Engelen. “Andere vormen van kijken naar hoe een economische geordend zou kunnen worden zijn verregaand gemarginaliseerd.” We kijken mathematisch naar economie en samenleving, en daarmee verdwijnen de onderliggende en langdurige dynamieken uit zicht.

Nu tijdens de coronacrisis wordt meer dan eens betoogd dat de hele neoliberale periode ten einde loopt. Engelen: “Daar ben ik sceptisch over.” Hij wijst op het de verdeling van kapitaal door overheden wereldwijd, en zeker ook hier in Nederland. “Het grootkapitaal, en voornamelijk het vervuilende grootkapitaal hebben veel steun ontvangen.” Engelen verwacht dat de enorme tekorten weer bij de burger neergelegd zal worden. “Dat betekent dat we te maken gaan krijgen met een verscherping van het neoliberalisme in plaats van een ontmanteling.” Enkel een totaal andere koers, en daarmee ook een geheel andere vorm van wetenschap, kan verandering brengen. Engelen: “We moeten radicaal breken met wat de afgelopen 40 jaar het paradigma van politiek en bestuur is geweest. Er is altijd een mogelijkheid om dat te doen. En ik denk dat dat nu heel erg noodzakelijk is.”

--

1:47 Binnenkort verschijnt je nieuwe boek. Wat bewoog je om dat te schrijven?
4:32 Over de analyse van ‘vals bewustzijn’
9:53 Kun je nog wat verder je gedachten laten gaan over de relatie neoliberalisme en technocratie?
18:06 Over het progressieve denken van de jaren ’60 naar de depolitisering vanaf de jaren ‘80
24:12 “De voornaamste arbiter in Nederland als het gaat om economische politiek is het CPB. Dat is een technocratische instelling..”
31:24 Hoe analyseer je de koers van het kabinet in de coronacrisis?
37:54 In welke zin verscherpt het neoliberalisme zich? Het is niet dat problemen niet worden opgemerkt toch?
41:51 Heb je niet het gevoel dat we nu een andere kant op gaan, meer inversteren etc?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')