quote:
Op vrijdag 19 februari 2021 13:23 schreef Gruj0 het volgende:Wat is het voordeel van zo'n 35mm anamorphic lens, die van Siriu bijvoorbeeld?
Voornamelijk onder het filmen? En loont het om zo'n lens te kopen wanneer je geen FF camera hebt?
Het begon ooit om meer wide-angle te krijgen. Televisies stonden bekend om hun wat 'vierkante' beelden en door in de bioscoop een 'widescreen' beleving neer te zetten was het iets wat men thuis niet zo makkelijk kon nabootsen. Traditionele film is eigenlijk ook redelijk vierkant, dus als er op een rolletje werd geschoten gebruikten ze een anamorphic lens zodat de breedte eigenlijk ineen werd gedrukt. Zo propte je heel veel horizontaal detail in hetzelfde frame. Dan hoefte je zeg maar niet een uitsnede te maken en verticaal detail weg te gooien. In de bioscoop werd de boel dan weer teruggedraaid door ook door een anamorphic lens te projecteren en zag het beeld er weer normaal uit.
Enkele jaren terug met de opmars van digitale opnames en vooral de
Panasonic cameras met het wat vierkantere 4:3 aspect ratio (ten opzichte van 16:9) waren er wel wat mensen die oude anamorphic of projectie lenzen weer voorzagen van een tweede leven. Denk o.a. Isco, LOMO, Kowa, Bolex, Sankor, Rectilux e.d. . Had zelf eens een Kalart Victorscope 2x van eBay gekocht. Echter... zo'n setup vergt nogal wat... um... setup.
Die lenzen gaan uit dat je zelf een gepaste 'taking lens' hebt, die is meestal normaal of telebereik omdat te wijd je vignetting zult krijgen. Dan heb je een adapter nodig zodat de taking lens de anamorphic lens neemt (denk Vid-Atlantic/REDSTAN). Dan heb je te maken met twee lenzen... dat betekent ook 'dual focus', je moet beide gebruiken om te focussen. Close-up is ook een probleem... het is vrij normaal dat je close focus limiet bij 3 meter ligt. Wilde je iets dichterbij in focus brengen zul je diopters moeten gebruiken, glazen correctiefilters. Ben je bereid dit alles te doen krijg je een mooi organisch anamorfisch beeld met de kenmerkende gestrekte ovale bokeh en sterke horizontale blauwe flares (ook wel bekend door werk van bijvoorbeeld JJ Abrahms). Echter... deze manier levert vrij wel altijd hele zachte beelden op. Door al dat glaswerk en correctie gaat er gewoon veel detail en scherpte verloren. Maar ja, het alternatief is dure anamorphic lens sets voor de big boys die tig duizenden euros kosten, zoals die van ARRI, Cooke, Panavision etc.
Tot... er wat Chinese merken e.d. wel wat in zagen om enkele all-in-one lenzen op de markt te brengen! Een van de eersten waren meen ik SLR Magic. De echte doorbraak is inderdaad Sirui (ik heb zelf alle drie door mee te doen tijdens de Super Early Bird special deals op Indiegogo), want deze zijn nog eens een fors stuk goedkoper, maar ook goed handzaam en eenvoudig in gebruik (geen gedoe met adapters, dual focus, diopters, 't is min of meer: mount & play). Andere merken goed op weg in dit segment, al zijn ze een stuk meer premium zijn Vazen en Atlas Lens Co.
Een groot verschil tussen de Sirui en Vazen of Atlas ligt hem aan de squeeze/stretch factor. Hoe sterk het beeld horizontaal in elkaar gedrukt wordt zeg maar. De klassieke anarmorphic look is veelal gebaseerd op 2x squeeze. De Atlas lenzen zijn dat dan ook. De Vazen liggen bij 1.8x en de Sirui is eigenlijk 'maar' 1.33x. Het effect met de stretched oval bokeh zal dus minder sterk zijn bij de Sirui. Daarvoor zijn ze echter een stuk kleiner en goedkoper. Dit is ook de reden dat de meeste betaalbare opties niet eens fullframe zijn maar zich limiteren tot APS-C en MFT sensors (je kunt natuurlijk een Sirui in E-mount nemen en op een fullframe A7SIII gebruiken, dan incroppen waar het beeld begint te vignetten).
Omdat de lens het beeld dus horizontaal indrukt en ook zo op de sensor afgeeft krijg je op je camera iets heel raars te zien. Volgens mij zijn de enige cameras met een anamorphic mode en in-camera de-squeeze de GH4 en GH5(S) van
Panasonic en ik meen de meest recente Blackmagic Pocket Cinema Cameras. Andere cameras van
Sony,
Fujifilm of
Canon bijvoorbeeld hebben deze feature niet, wel kun je dan een externe monitor gebruiken en via de HDMI-out van je camera het beeld doorsturen naar deze monitor die waarschijnlijk wel de feature heeft om de beeldverhouding dan aan te passen.
Ja, zal vast elders wat duidelijker staan met misschien wat beeldelijke uitleg, maar hopelijk snap je 'em al een beetje.
TL;DR
uhm dus 1. de anamorphic widescreen look met stretched oval bokeh en horizontale flares. 2. Ja, voornamelijk gedacht om mee te filmen (maar hey, niet veel fotografen zullen met zulke lenzen fotos schieten hoewel dat natuurlijk best kan (maar tegenwoordig is alles meer mobiele consumptie en instagram-ready eerder vierkant), dus misschien heb je hier een niche gevonden?). 3. Júist als je geen FF camera hebt loont het! Sirui anamorphics zijn bedoeld voor APS-C en kleinere formaat sensoren om de lens compact en betaalbaar te houden.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz