abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_166577300
Ik heb een hoogslaper gemaakt en wil hiervoor nu een (rechte) trap gaan maken. De zijkanten wil ik maken van balkjes van ongeveer 4 * 4 cm. De treden van een lat van ongeveer 5 * 2.5 cm
Nu wil ik de treden een stukje laten verzinken in de zijkanten van de trap. Ik heb een bovenfrees maar de balken zijn te dun om met een bovenfrees op te werken. Ik kan het natuulijk ook met een beitel doen, maar dit wordt nooit zo precies (tenminste, mij lukt dat denk ik niet). Bij voorkeur dus toch met een bovenfrees maar heeft er iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen? Andere ideeën hiervoor zijn natuurlijk ook welkom.
pi_166577390
Heel simpel gezegd. Kopieerring, mal, bovenfrees, en rechtfreesje en een paar lijmtangen.............
Jeroentje.
pi_166577453
ik had denk ik rondhout gebruikt voor de tredes
maar nu moet je dus een malletje maken waar je bovenfrees langs loopt

ik zou dan een t stuk maken waarbij je een lange lat bovenop een kortere lat schroeft
de lange lat staat gelijk aan de tussenafstanden van je tredes + de dikte van je traptrede
de korte lat heeft de dikte van je traptrede
onderin beginnen en dan het tstuk elke keer weer in je uitgefreesde gat leggen ( schroeven ) tot je bovenin bent :)
pies on joe toe
pi_166577486
Rond was ook een optie, maar wilde zelf liever recht hebben (vind dat iets mooier en treden zijn dan iets groter).

Een kopieerring, nog nooit gezien. Ga eens even kijken hoe dat werkt.. of kan iemand dat heel makkelijk uitleggen
  vrijdag 11 november 2016 @ 10:35:06 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_166578852
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 08:18 schreef RoflRofl het volgende:
Ik heb een bovenfrees maar de balken zijn te dun om met een bovenfrees op te werken.
Je balken inklemmen in een vlakke werkbank oid. Gewoon zorgen dat je een vlak werkvlak hebt gelijk aan de bovenkant van je balken.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_166579031
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 08:45 schreef RoflRofl het volgende:
Rond was ook een optie, maar wilde zelf liever recht hebben (vind dat iets mooier en treden zijn dan iets groter).

Een kopieerring, nog nooit gezien. Ga eens even kijken hoe dat werkt.. of kan iemand dat heel makkelijk uitleggen
Jeroentje.
  vrijdag 11 november 2016 @ 16:01:12 #8
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166584684
Frezen is de mooiste oplossing. Mocht je het niet zin zitten, dan kun je de balkjes ook vervangen door twee planken langs elkaar per zijkant: één doorlopende en eentje onderbroken met de treden ertussen.
pi_166584862
Bedankt voor de reacties. Ik ga een mal maken voor het frezen.
pi_166587253
Of inklemmen en met de cirkelzaag kleine sneetjes maken.

Of een vaste pilaar van bijv 2x4, en dan stukjes van 2x4 steeds tussen de treden zetten.

Ook twee mogelijkheden.
pi_166644063
Ik heb het opgelost door een mal te maken met een plaat hout. Hieronder 2 latten geboord die om de balk geklemd konden worden. Op de bovenkant van de mal ook 2 latten waardoor ik precies de juiste breedte kon frezen.
Moet alleen nog een keer op zoek naar een verlengstuk voor mijn freesje (door de mal kon ik nog maar 1,2 mm diepte infrezen)
  maandag 14 november 2016 @ 10:15:52 #12
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_166644708
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 08:18 schreef RoflRofl het volgende:
Ik heb een hoogslaper gemaakt en wil hiervoor nu een (rechte) trap gaan maken. De zijkanten wil ik maken van balkjes van ongeveer 4 * 4 cm. De treden van een lat van ongeveer 5 * 2.5 cm
Nu wil ik de treden een stukje laten verzinken in de zijkanten van de trap. Ik heb een bovenfrees maar de balken zijn te dun om met een bovenfrees op te werken. Ik kan het natuulijk ook met een beitel doen, maar dit wordt nooit zo precies (tenminste, mij lukt dat denk ik niet). Bij voorkeur dus toch met een bovenfrees maar heeft er iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen? Andere ideeën hiervoor zijn natuurlijk ook welkom.
Het kan wel met de beitel, men deed vroeger immers alles met de hand. Je moet alleen weten hoe.

Wellicht helpen deze filmpjes je op weg, zijn een aantal standaard houtverbindingen die technieken toepassen die jij wellicht ook kan gebruiken.


Haha zie nu dat usernamevergeten deze ook al had gedeeld.
  maandag 14 november 2016 @ 10:18:06 #13
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_166644734
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 09:22 schreef RoflRofl het volgende:
Ik heb het opgelost door een mal te maken met een plaat hout. Hieronder 2 latten geboord die om de balk geklemd konden worden. Op de bovenkant van de mal ook 2 latten waardoor ik precies de juiste breedte kon frezen.
Moet alleen nog een keer op zoek naar een verlengstuk voor mijn freesje (door de mal kon ik nog maar 1,2 mm diepte infrezen)
Goed bezig! Mis alleen de foto's nog! ;)
pi_166654674
Ik kan echt genieten van die Paul Sellers. Wat een vakmanschap.
pi_166659954
Gaaf om te zien ja! Maar pff wat een werk voor een verbinding :9
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')