Ik las dat maizena nog wel eens de neiging had te ontbinden bij te hoge temperaturen. Dit is minder met bloem?quote:Op woensdag 9 november 2016 20:55 schreef Lienekien het volgende:
Ja, de saus met een roux. Als je die vrij dik maakt, blijft het wel aardig bovenop liggen.
Ik heb nog nooit gemerkt dat een roux-kaassaus over een ovenschotel ontbindt.quote:Op woensdag 9 november 2016 21:55 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Ik las dat maizena nog wel eens de neiging had te ontbinden bij te hoge temperaturen. Dit is minder met bloem?
Ja, bij langer koken gaan zetmeelgranules langzaam kapot en verliezen ze wat textuur en wordt een saus wat dunner. Bloem bindt in theorie iets langer omdat het zetmeel (de gluten) ook nog wat binding geven. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je verschil gaat merken. Ik heb nooit problemen gehad met een roux in de oven. Maar bij witlof heb je gewoon veel vocht dat vrijkomt.quote:Op woensdag 9 november 2016 21:55 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Ik las dat maizena nog wel eens de neiging had te ontbinden bij te hoge temperaturen. Dit is minder met bloem?
Het laatste was ik mij van bewust. Maar ik denk dat ik volgende keer een dikke roux maak. Hopelijk gaat het goed!quote:Op woensdag 9 november 2016 23:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, bij langer koken gaan zetmeelgranules langzaam kapot en verliezen ze wat textuur en wordt een saus wat dunner. Bloem bindt in theorie iets langer omdat het zetmeel (de gluten) ook nog wat binding geven. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je verschil gaat merken. Ik heb nooit problemen gehad met een roux in de oven. Maar bij witlof heb je gewoon veel vocht dat vrijkomt.
Oplossing is om een wat dikkere saus te maken.
Oja, Bij zo'n saus NOOIT na het proeven de gebruikte lepel terug in de pan doen. De enzymen in je speeksel breken zetmeel letterlijk af, dan verliest het zetmeel zijn bindingskracht. Daarnaast is het niet echt hygienisch, maargoed, wat niet weet dat niet deert.
Klopt . je kunt de aardappelen / puree ook onderop doen, dat neemt wel wat vocht op.quote:Op zaterdag 12 november 2016 12:38 schreef RobinOok het volgende:
Maar als er vocht uit de witlof lekt, dan wordt die toch niet op miraculeuze wijze vanzelf in de roux opgenomen? Die loopt dan evengoed toch nog naar de bodem of zo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |