Nou, ik hou het maar bij mijn hobby.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Verschillende lui. Maar goed, discussie is nu over.
Verschil moet er zijn, het is ook nooit anders geweest.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het is maar wat jij normaal wil noemen, is toch per persoon anders niet?
Juist als dat niet was waarvoor zou men dan streven?quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Verschil moet er zijn, het is ook nooit anders geweest.
Lui zitten eigenlijk ongeveer in hetzelfde schuitje als BNW dudes, vrees ik.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nou, ik hou het maar bij mijn hobby.
Niks bijzonders hoor, gewoon bdsm als dat antwoord je bevaltquote:Op dinsdag 8 november 2016 00:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Yep maar als jij niet wil laat het dan!
Daar kom ik nooitquote:Op dinsdag 8 november 2016 00:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lui zitten eigenlijk ongeveer in hetzelfde schuitje als BNW dudes, vrees ik.
Als jij er maar lol aan beleeft vind ik alles best.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Niks bijzonders hoor, gewoon bdsm als dat antwoord je bevalt
Een ieder het zijne iddquote:Op dinsdag 8 november 2016 00:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als jij er maar lol aan beleeft vind ik alles best.
Gaat daar om geloof versus kennis. Wanneer valt iets te bewijzen, wanneer niet. Wanneer levert ons iets kennis op, wanneer alleen een hoop bullshit.quote:
quote:
quote:Op dinsdag 8 november 2016 01:38 schreef Peachbird het volgende:
Dit topic heeft meer zwarte pietjes nodig trouwens. Veel te weinig nog.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:
Dat is ook het punt - zwarte Piet *is* een slavenhaler. Een duivelse Moorse zeerover die kinderen steelt en meeneemt naar Spanje om ze daar als slaaf te gebruiken of tot pepernoten te vermalen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 05:59 schreef Lunatiek het volgende:
Al metal krijg je door al dat "slavernij!" geroep toch zin om dat Ket Koti-festival aan te grijpen om te laten zien dat
- er nog steeds slavernij is
- dat er zeer zeker ook miljoenen blanke slaven waren, met name in de Maghreb en in het Ottomaanse rijk.
- dat zwarten net zo goed slavenhandelaren en slavenhouders waren, ook in de West
Nee, veel banaler: zwarte slavenhouders die zwarte slaven op hun plantages lieten werken. Het idee dat alle zwarten slaven waren en alleen blanken slavenhouders klopt niet - dat zwarten gediscrimineerd werden nam niet weg dat ze slavenhouder konden zijn.quote:Op dinsdag 8 november 2016 06:38 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat is ook het punt - zwarte Piet *is* een slavenhaler. Een duivelse Moorse zeerover die kinderen steelt en meeneemt naar Spanje om ze daar als slaaf te gebruiken of tot pepernoten te vermalen.
Je snapt het niet. Je hebt helemaal gelijk dat er ook zwarte slavenhouders bestonden.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, veel banaler: zwarte slavenhouders die zwarte slaven op hun plantages lieten werken. Het idee dat alle zwarten slaven waren en alleen blanken slavenhouders klopt niet - dat zwarten gediscrimineerd werden nam niet weg dat ze slavenhouder konden zijn.
En daarom is Zwarte Piet als knecht niet per definitie een slaaf.
Toch alleen als je Zwarte Piet interpreteert als Moor?quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je hebt helemaal gelijk dat er ook zwarte slavenhouders bestonden.
Maar Piet expliciet IS er daadwerkelijk een. Hij symboliseert een kinderrover; geen slaaf.
maar die weigeren niet. Wel handig om zelf stinkend Rijk te zijn en dan mensen voor je laten werken voor een hongerloontje...quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:27 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is het niet ze hebben net zo goed vakmensen nodig als die het weigeren zijn ze zo arm als job!
nee, dan was ie nog altijd het hulpje/de slaaf van de sint, en de sint is dan dus de slavenhandelaar/houder.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je hebt helemaal gelijk dat er ook zwarte slavenhouders bestonden.
Maar Piet expliciet IS er daadwerkelijk een. Hij symboliseert een kinderrover; geen slaaf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |